stiansa Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Denne siden forteller meg at min Sigma EF-610 DG Super er kompatibel med Canon EOS 600D, men når jeg prøver å gå inn i menyen for ekstern blitz på kameraet, får jeg beskjed om at blitzen er slått av eller ikke er kompatibel. For ordens skyld - blitzen er slått på. Jeg bruker Hahnel Combi TF for å få kamera og blitz til å kommunisere. Jeg får blitzen til å fyre av når jeg tar bilder, så egentlig er det vel ikke så farlig. Men spørsmålet mitt er kanskje hva jeg går glipp av når jeg ikke kommer inn i ekstern-blitz-menyen på kameraet. Dessuten går jeg svanger med planer om å kjøpe en ekstern blitz til, og lurer på om jeg burde kjøpe en 100% kompatibel blitz eller om jeg kan kjøpe en EF-610 til. Har det noe å si om to eksterne blitzer ikke er like? Endret 11. august 2013 av stiansa Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Tja, er blitsen produsert før 600D kom på markedet må du nok sende den tilbake for og få en ny firmware. Uansett tror jeg ikke du kan styre blitsen fra kameraet igjennom kombien til hahnel. Anbefaler og kjøpe Canon 430 EX II eller 580 EX II siden du da får 100% kompatibel blits som vil passe til fremtidlige EOS-kameraer, siden 600D også har fjernstyring av Canon blitser så kan du bruke blitsene et stykke fra kameraet og få full auto/ettl med mulighet til og justere blitsene fra kameraet. Endret 11. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Har du prøvd blitsen direkte på kamera? Ser du det samme som når du bruker Hähnel saken? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Ellers har jo Canon 600D innebygd IR-fjernstyring av blits - jeg mener Sigma 610 skulle kunne klare å kommunisere trådløst med 600D. (Edit: Det står da også det på kompatibiltets-siden du fant) Pell av Hahnel-dingsen din, popp opp den innebygde blitsen på 600D'en og se om du ikke kan få dem til å kommunisere trådløst direkte. Og for all del - se om du får blitsen til å fungere rett på kameraet. Endret 12. august 2013 av Trondster Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Bruker selv kombinasjonen 600D og Sigma 610DG Super trådløst og bruker kun den innebygde delen i kameraet til dette. Fungerer knirkefritt, bare husk å åpne blitzen på kameraet da det er en lyspuls derfra som kommuniserer med den eksterne blitzen 2 Lenke til kommentar
stiansa Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 Når jeg har Sigmaen rett på kameraet, så kommer jeg inn i den menyen som heter Ekstern blitsfunksj.-innst. Der kan jeg finne underpunktene Blitsinnst., Lukker synk., FEB og eksp.komp. Alt bortsett fra det siste er grået ut. Det er en annen meny under Blitskontroll også, og det er Ekstern blits C.Fn innst. Der får jeg beskjed om at den påmonterte eksterne blitsen er inkompatibel eller slått av. Når jeg prøver å knpise med blitsen frakoblet, uten Hähnel-dingsen, men med kamerablitsen oppe, så fungerer det ikke. Er det noen spesielle innstillinger jeg må gjøre på blitsen for å få det til? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Les manualen til blitsen - du må nok slå den over i slavemodus, og det kan godt være du skal sette noen innstillinger på kameraet også. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 på blitzen; trykk på "mode" knappen til det står "C1 Slave" i displayet. Sett blitzen med den røde delen av sokkelen (mottakeren) rettet mot kameraet. på kameraet; enkleste er å følge for å sette opp trådløs blitzstyring, den tar deg gjennom grunnleggende oppsett og forklarer også de litt mer avanserte funksjonene (i filmen brukes benevnelsen T3i som er det amerikanske navnet på 600D) Lenke til kommentar
stiansa Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 på blitzen; trykk på "mode" knappen til det står "C1 Slave" i displayet. Sett blitzen med den røde delen av sokkelen (mottakeren) rettet mot kameraet. på kameraet; enkleste er å følge denne veiledningen for å sette opp trådløs blitzstyring, den tar deg gjennom grunnleggende oppsett og forklarer også de litt mer avanserte funksjonene (i filmen brukes benevnelsen T3i som er det amerikanske navnet på 600D) Takker! Fikk det til nå. Men hvor sensitivt er det med hensyn til direkte "line of sight"-kontakt mellom kameraet og blitsen? Kan det være noe mellom, eller må det være klar bane? Og må forsiden av blitsen peke i generell retning av kameraet? Eller kan den stå med ryggen mot? Hvis jeg f.eks. vil bruke den eksterne blitsen til å lyse opp veggen bak det jeg skal ta bilde av. Da har den jo ryggen mot kameraet. -s Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Du skal ha lys fra den innebygde blitsen og til sensoren på den eksterne blitsen. Noen ganger fungerer det å la aktiveringslyset sprette i vegger og tak - prøv deg fram! Og ellers - man kan ofte ha blitsen på eller foran kameraet - men rettet bakover. Den har vridbart hode - skal jeg lyse opp veggen bak meg har jeg bare blitsen på kameraet, men med hodet bakover. Endret 15. august 2013 av Trondster Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Tja, alt er jo som kjent relativt Jeg kan ikke gi noe fasitsvar på hvor sensitivt det er, annet at direkte line of sight ikke er nødvendig. Nå som du har fått på plass basisfunksjonene vil jeg egentlig bare anbefale deg god gammeldags prøving og feiling La alle innstillingene på kamera og blitz stå slik de er siden det nå fungere, og flytt heller rundt på utstyret og test ut ulike vinkler og retninger i forhold til hverandre. Da får du etterhvert en ganske god oppfatning av rekkevidder og begrensninger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå