Gå til innhold

Spør en Venstremann om Venstres politikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Er dette spørsmål til Venstrefolk? Eller er det off topic?

Det er i høyeste grad relevant. Det viser hvordan en frustrert Venstre velger har det ved dette valget. Hvorfor tror du han er frustrert. MDG og Venstre lanserer seg begge som miljøpartier. Den store politiske forskjellen på de to partiene er at MDG ikke går i en regjering med FrP. Venstre vil gå inn i et blå blått og man vil vokne opp til en blåmanag og ikke det blågrønne alternativet du drømmer om.

Noter deg følgende fra første post i den tråden:

Jeg har veldig lyst til å stemme Venstre, men hvis jeg gjør det bidrar jeg til å føre Frp inn i regjering. Det er nesten ikke én sak hvor Venstre og Frp er enige, så jeg skjønner ikke hvordan de skal kunne støtte en sånn regjering.

Ditt strev med et blågrønt alternativ, kan komme til å ende som den verste blåmandagen Venstre har opplevd i sin mer enn hundreårige historie. Du må gjerne bevist at jeg tar feil.

Vi snakkes 10 september til en fortsatt rødgrønn regjering eller blåmadag. Har det gått blåmann i Venstres gamle hus?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vel. Jeg har ikke noe i mot FrP. For meg er det ønskelig at Venstre samarbeider med FrP også.

Bare FrP som er virkelig gode til å sette på plass Apene. Selv om Trine gjorde en fabelaktig jobb på Partidebatten som gikk på NRK i går med det samme!

Med terningkast 2 i dagbladet, historisk Venstres hovedorgan?

Det er ikke relevant, fordi det egentlig ikke handler om Venstres politikk.

Jo, fordi en gammel Venstre tilhenger blir så frustrert av Venstres politikk anno 2013 at han lar være å stemme.

Lenke til kommentar

Jo, fordi en gammel Venstre tilhenger blir så frustrert av Venstres politikk anno 2013 at han lar være å stemme.

Nei, beklager, men da har vi en ganske forskjellig oppfatning av hva som er relevant til tråden "Spør en Venstremann om Venstres politikk".

Hadde det vært personen den artikkelen handler om som hadde svart på spørsmålene i denne tråden så hadde det vært relevant. Men slik er det nok ikke.

Man finner alltid gamle politikere som ikke er fornøyd med hvordan det er i dag.

Alt var jo bedre før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i høyeste grad relevant. Det viser hvordan en frustrert Venstre velger har det ved dette valget. Hvorfor tror du han er frustrert.

Da er det ikke relevant for denne tråden.

MDG og Venstre lanserer seg begge som miljøpartier. Den store politiske forskjellen på de to partiene er at MDG ikke går i en regjering med FrP.

Venstre får igjennom mer god miljøpolitikk med FrP, enn de gjør med AP.

Venstre vil gå inn i et blå blått og man vil vokne opp til en blåmanag og ikke det blågrønne alternativet du drømmer om.

Det er verre å våkne opp til rødmandag. Og om Venstre går inn i et blåblått, så blir det ikke blåblått lenger, men fargen til Venstre vil også prege den politiske fargen. Noe som vil utgjøre en forskjell.

Noter deg følgende fra første post i den tråden:

Ja. Slik jeg ser det bare en rotete og vinglete tankegang... Man skal stemme på det partiet man er mest enig med uansett. Taktisk stemning er så til de grader idiotisk at jeg ikke klarer å beskrive hvor idiotisk jeg syntes det er. Man stemmer på det partiet man liker politikken til, for det partiet vil samarbeide med alle de partiene det vil få mest gjenomslag hos. Hvis Venstre mener de kan få igjennom mer Venstrepolitikk med FrP enn i en regjering ledet av AP, så ER det best for Venstre og Venstres velgere som da faktisk ønsker Venstres politikk.

Ditt strev med et blågrønt alternativ, kan komme til å ende som den verste blåmandagen Venstre har opplevd i sin mer enn hundreårige historie. Du må gjerne bevist at jeg tar feil.

Har du gått på arbeiderpartiets skremselspropaganda skole? Gikk ut av den med gode karakterer også?

Jeg STREVER ikke med blågrønt, men jeg støtter Venstre fordi jeg er enig i Venstres politikk. Om Venstre får mest gjenomslag sammen med FrP, vel så støtter jeg dem 100% i det. Blir det en blåblå regjering, vel så vil det bli det uansett om jeg f.eks. hadde slått hodet hardt i en stein, blitt tilbakestående, og stemt AP ved valget.

Vi snakkes 10 september til en fortsatt rødgrønn regjering eller blåmadag. Har det gått blåmann i Venstres gamle hus?

Det er mange blå mennesker i Venstres hus. Der er det både blå og grønne, og de som er blågrønne.

Jeg er hovedsakelig lyseblå da miljø ikke er mine aller aller aller største hovedinteresser... Mine hovedinteresser er PC, dataspill, fildeling og sånt. Og få vekk DLD... Arbeiderpartiet er hovedfienden. FrP er langt i fra hovedfienden.

Her er hvor jeg står politisk, og hvor mye enig jeg er i partiene i prosent:

post-148960-0-70761300-1372099401_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har vært Venstremedlem og -velger i mange år. (Har stemt på dem i 20 år, siden Sponheimen vandret over fjellet.) Det har jeg vært brukbart fornøyd med. Men det lar seg ikke benekte at jeg føler meg mer liberal enn partiet. Eller som jeg sa det til dem i en valgbod den gangen Sponheim leflet med Ap: Jeg er sosialliberaler, men mer liberal enn sosial(istisk).

Så mitt spørsmål/hjertesukk er: Hvorfor er ikke Venstre mer liberale? Hvorfor så halvhjertet? Sesielt når det butter.

De snakker for eksempel pent om å ikke straffe rusbrukere, men de vil fortsatt straffe selgerne i et illegalt marked, istedet for å legalisere. De sier "Muligheten til fri bevegelse er en grunnleggende verdi", men vil ikke gjøre den fri. De vil at norske styrker skal kunne brukes mot andre land med "slemme" styrer, opprettholde åndsverksloven med noen endringer, og så videre.

Og det er den vedtatte politikken. Så kommer utsagnene fra folk som Skei Grande som noen ganger blir så blågrønn at Stoltenberg smiler. For eksempel utsagnet om Høyres frie behandlingsvalg: "Vi er redde for at vi skal få et privat helsevesen som plukker de enkleste jobbene, mens det offentlige blir sittende igjen med de vanskelige løsningene." Antagelig riktig, men er det bare jeg som tenker at det er fint? La de enkle kjøpe seg ut av køene, så får det offentlige helsevesen bedre tid til de alvorlig syke? Er ikke det bare bra?

En liten anekdote, før noen sier at de private kommer til å stikke av med kompetansen: Min far var radiolog, og han hadde i alle år et stående tilbud fra et privat røntgeninstitutt om jobb der, til bedre lønn. Men han takket alltid nei. Når jeg spurte hvorfor sa han at han ønsket å jobbe med de faglig utfordrende tilfellene, ikke ta dusinvarebilder av gamle damers hofter.

Kanskje ikke helt on topic dette heller, men tråden synes nå uansett å være på tur i det blå...

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så mitt spørsmål/hjertesukk er: Hvorfor er ikke Venstre mer liberale? Hvorfor så halvhjertet? Sesielt når det butter.

Nå hadde jeg nettopp en ung dame fra Venstre på døra, og sa det samme til henne. Hun ville at jeg skulle komme på møter i lokalpartiet og si det. Møter? Er det ikke nok å beklage seg på internett hvis man vil endre verden...?

Geir :) Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke nok å beklage seg på internett hvis man vil endre verden...?

Nei... verden endrer seg ikke av det. Hvis du vil endre verden må du også trykke "liker" på et Facebook innlegg i ny og ned ;)

Men når det er sagt. Jo du har nok rett i at Unge Venstre er mer liberale enn moderpartiet. Akkurat hva Unge venstre mener i ulike saker har jeg derimot ikke helt oversikt over men jeg tror "fri hasj" er en av forskjellene. Andre kan sikkert korrigere om jeg sier feil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Venstre får igjennom mer god miljøpolitikk med FrP, enn de gjør med AP.

Det utsagnet skal du slite mye med om det noen gang skulle bli aktuelt å undersøke sannheten i det? Har Venstre regjert sammen med FrP?

Lenke til kommentar

Nei men de har sittet i byråd med Frp, og faktisk fikk Venstre gjennomslag for mye der. Jeg som kjører kollektivt ble i hvert fall veldig fornøyd med såkalt "rullende fortau" og lavere pris på månedskort.

Støtter Turbonello på den. Jeg tror uansett ikke Venstre vil ønske å støtte en regjering der Frp er med med mindre politikken har et innslag av grønt. Og har den ikke det så velger nok Venstre å være i opposisjon. Det synes jeg er en helt fornuftig strategi.

Lenke til kommentar

Med terningkast 2 i dagbladet, historisk Venstres hovedorgan?

Er Dagbladet Venstres hovedorgan? Oh, jeg som trodde det var SVs....

Du kan jo godt komme med kilder på det du påstår her også da... Selv om det er lite relevant.

Eksakt hva er du frustrert over. Hva slags politikk? Eller er det kun og utelukkende det at Venstre åpner for å samarbeide med FrP dersom det blir nødvendig for å få igjennom sin politikk?
Lenke til kommentar

På slike valgomater får jeg stort sett FrP, men min stemme går ikke dit.

Er det noen punkter Unge Venstre og Venstre skiller seg veldig?

Jeg regner med at Unge Venstre er mer liberale en moderpartiet, men har du (turbonello, eller noen andre) noen konkrete eksempler?

Ja. Unge Venstre er mer radikale og kontroversielle enn moderpartiet. De er enda mer liberale i verdispørsmål.

Bare for å sitere litt fra liberal.no om folk som har diskutert UV og V:

"Så skal vi også huske på det faktum at Unge Venstre er en fri og uavhengig organisasjon som samarbeider med Venstre. Det betyr i praksis at Venstre har ingen innflytelse over noen forhold i Unge Venstre utover kraften i de gode argumenter. Dette til forskjell fra f.eks.forholdet mellom Frp og FrpU, der partiet “eier” ungdomsorganisasjonen."

---

Unge Venstre er blant annet helt klar på at de er JA til EU. For eksempel:

http://www.ungevenstre.no/politikk/uvs-hovedomrader/eu

Her kan du lese om UVs politikk:

http://www.ungevenstre.no/politikk/ideologi-og-liberalisme

UVs politiske plattform:

http://www.ungevenstre.no/politikk/politisk-plattform

Litt artig fun-fact som jeg kom over da jeg holdt på å lete etter informasjon:

"Ny leder, en frustrerende opposisjonstilværelse og en kraftig høyrebølge, har bidratt til å gi Venstre en tydeligere liberal profil, men også tippet partiet merkbart til høyre. Det har lenge hatt økenavnet lille-Høyre, men i mange henseender er det nå til høyre for storebror når det gjelder nærings- og arbeidslivspolitikk. Unge Venstre er de skoleflinke fetterne til liberalistene i FpU og har fått større gjennomslag i moderpartiet de seinere åra."

Kilde

Jeg finner ikke kilder på konkrete ulikheter, men jeg husker saker hvor UV går lengere enn Venstre, for eksempel når det gjelder bordell-virksomhet, narkotikapolitikk og liknende. Der er Venstre noe mer moderate og forsiktige etter hva jeg kan huske nå i forhold til Venstre. =P Ellers er jeg interessert dersom noen finner flere ulikheter. :)

Lenke til kommentar

Han sa at Dagbladet historisk var Venstres hovedorgan. og det er korrekt. De startet som det den gangen det var vanlig at aviser hadde partitilhørighet. Men nå er det uavhengig og ganske SV vennlig vil også jeg si ja ;-)

Helt tilfeldig, så leste jeg også det da jeg plumpet bort i en artikkel jeg lenket til ovenfor. :) Jeg bor ikke i Bergen, men Bergens Tidene (med nyheter på alle sidene, hehe) ble plutselig veldig interessant da jeg fant ut at det var/er en Venstre-avis. :)

Hadde det gått an å stemme på Unge Venstre så hadde jeg gjort det ;-)

Jeg også!! =)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...