Gå til innhold

Spør en Venstremann om Venstres politikk


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Da får vi skylde på brillene. Vi får kjøpe nye begge to og se om det hjelper... :wee:

 

Geir :)

 

Jeg har mange par liggende rundt om i huset, og selv med mine kjørebriller ser jeg ikke hvordan Venstre sammen med FrP skal unngår å kjøre norsk økonomi i grøfta.

 

FrP kan ikke styre Norge, for som fagøkonom henger ikke deres økonomiske politikk på greip.

Det er nesten som å spørre om en blind kan kjøre en vanlig bil.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1361904&view=findpost&p=18078251

 

Det er ufattelig at denne mannen

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=j8fGSPyr2xw

 

 

greidde å starte et parti som nå også er blitt spiselig for Venstre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Så du er i mot at alle har samme rettigheter i arbeidslivet fordi da er det ingen vits i å organisere seg?

You got to be kidding me? Det vil fremdeles være behov for å organisere seg og fremme sine interesser å påvirke de politiske partiene... Problemet ditt er at du har en smal sak når det gjelder din nådeløse kritikk mot Venstres politikk, som kun vil myke opp å gjøre ting enklere, samt gi rettigheter til alle arbeidstagere uavhengig om de er medlem av en organisasjon eller ikke... Om LO da blir overflødig er ikke arbeidstagernes eller folk flest sitt problem...

 

Du har misforstått unge mann. Rettigheter til arbeidstakere er ikke noe politiske partier gir, men som fagorganiserte har kjempet for opp gjennom årene med blod svette og tårer:

 

http://www.nrk.no/sk...rk:klipp/501205

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, det er sant at Venstre ikke er arbeiderpartiet. Det er sant at Venstre ikke har særinteresser.

Dette at Venstre ikke har særinteresser er også grunnen til at du og LO har så sterkt i mot Venstre...

 

Jeg har gitt deg og den som leser denne tråden søkestrenger. Dukker man dypere, vil man finne der finne din hets mot LO. Du har endog kalt LO drit.

 

turbonello skrev 20. august 2012 - 20:24: LO er noe drit

 

Finnes ved følgende søk:

 

turbonello organisasjonsfriheten and lo site:diskusjon.no

 

Jeg gjentar de andre søkestrengene om du har dårlig hukommelse:

 

turbonello lo site:diskusjon.no

 

turbonello lo site:liberal.no

 

Innser du at du og Venstre er i ferd med å tape deres felttog mot LO. Jeg har aldri selv vært medlem av LO, men av YS (en konkurrerende fagforening).

Lenke til kommentar

Jeg har mange par liggende rundt om i huset, og selv med mine kjørebriller ser jeg ikke hvordan Venstre sammen med FrP skal unngår å kjøre norsk økonomi i grøfta.

Jeg tror folk er lei av denne usakelige skremseslpropagandaen til Arbeiderpartiet. Alt går til helvete bare de ikke får bestemme alt ned til den minste detalj over det norske samfunnet, og ikke kan ta valgene for oss.

Du har jo ikke noen eksempler på dette. Dette blir bare tomme ord... Løse påstander. En stemme på Venstre er en stemme på FrP lyver dere. De som stemmer på Venstre er stort sett positive til en blågrønn regjering, ikke en mørkeblå. Selv om noen også kunne tenke seg en Venstre, Høyre og FrP regjering. Det ville heller ikke vært meg i mot, om man ser det i forhold til fortsatt rødgrønt vanstyre med alt det negative det vil bety i årene fremover.

 

 

 

greidde å starte et parti som nå også er blitt spiselig for Venstre.

Altså, hør nå her... Venstre baserer sin politikk på sosialliberalismen, som da er en sosial form for liberalisme. FrP baserer sin på liberalismen, men FrP er jo langt i fra å føre en liberalistisk politikk, da de også vil ha en stor velferdsstat. Bare les kritikken som kommer fra DLF. Det er VELDIG stor avstand fra det klassiske liberalistiske partiet DLF og FRP, og dermed blir jo bare FrP på samme måte som venstre, et sosialliberalistisk parti også, all den tiden det har veldig mye sosialt i sitt program. Det som skiller FrP og Venstre er der hvor FrP begynner å bli autoritære og overformynderske, og begynner å minne litt om AP, men på mange andre punkter så er de liberale, akkurat som Venstre, og da er det selvsagt ikke så rart om de er enige om enkelte ting. Dette betyr selvsagt ikke at Venstre er blitt mer markedsliberalistisk enn de var før, eller det du lyver om ellers. Det betyr bare at Venstre og FrP har noe de er enige om også... Alle partier er enige om noe. Arbeiderpartiet er for eksempel det partiet som gjenomfører FrPs politikk i noen år i etterkant av at FrP har foreslått noe, slik at FrP, hver gang det skjer, kan si i avisene til AP: "Velkommen etter" ...
Lenke til kommentar

Du har misforstått unge mann. Rettigheter til arbeidstakere er ikke noe politiske partier gir, men som fagorganiserte har kjempet for opp gjennom årene med blod svette og tårer:

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. De politiske partiene vedtar lover som også arbeidsgivere må forholde seg til. Men jeg er enig i grunntanken din om at mange rettigheter vi tar som selvfølgeligheter i dag, har fagorganiserte før oss ha måttet slåss for.

 

For øvrig finnes det for mange av oss også alternative fagorganisasjoner som IKKE drysser penger over valgkampmaskineriet til Ap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tror folk er lei av denne usakelige skremseslpropagandaen til Arbeiderpartiet. Alt går til helvete bare de ikke får bestemme alt ned til den minste detalj over det norske samfunnet, og ikke kan ta valgene for oss.

 

Kan ikke folk få svare for seg selv? Det er heller ikke rart om flertallet her inne er uenig med meg. Der er veldig få som stemmer rødgrønt her inne. Det har du vel oppdaget selv.

 

Hva er galt med at et parti vil at rettigheter skal gjelde absolutt alle arbeidstagere og ikke bare organiserte?

 

Dersom man overlater organisasjonsretten til partier vil det etter hver forvitre. Jeg kan garantere deg at noe av det først FrP vil prøve å oppnå i en eventuell borgerlig regjering er å redusere fagforeningenes og særlig LOs innflytese i norsk arbeids, nærings og politiske liv mest mulig.

 

Når de nesten 900 000 LO organiserte og over en million organiserte arbeiderne i Norge oppdager det forhåpentligvis før valget vil det mest sannsynlig aldri bli noe av en ny borgerlig regjering med FrP og da blir det ingen borgerlig regjering i det hele tatt, ettersom FrP har sagt at det ikke blir aktuetl med en borgerlig regjering uten dem.

 

Så også når det gjelder fagforeninger og LO løper Venstre FrPs ærend. Du husker vel denne

 

LO nøkkelen til å vinne stortingsvalget?

 

tråden. Som nevnt tidligere har jeg aldri selv vært medlem av LO, men av YS og vi samarbeidet ganske godt om de fleste saker. Det er nok ikke bare LO medlemmer som vil kjempe mot et nytt borgerlig eksperiment, denne gang også med FrP.

 

Du finner en del interessant lesning ved følgende søk:

 

hvordan oppstod fagforeningene

 

Blant annet finner du denne:

Klassekamp (fra arbeidernes side) ble forbudt, og fagforeningene ble del av de statsdirigerte korporasjonene.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Fascisme

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg har gitt deg og den som leser denne tråden søkestrenger. Dukker man dypere, vil man finne der finne din hets mot LO. Du har endog kalt LO drit.

Ja, fordi jeg ble opprørt over noe du kom med... Jeg mener jo at LO er noe drit også, spesielt i forhold til andre slike organisasjoner. Men det betyr ikke at jeg er i mot organisasjonsfriheten slik du lyver. Jeg har ingen ting i mot at arbeiderbevegelsen organiserer seg i LO.

 

Det jeg imidlertid er i mot er pengegaver til partiene i så stor skala som det LO f.eks. gir til AP...

Jeg vi ha et tak på pengegavene, slik Venstre vil... Det gjelder fra organisasjoner så vel som privatpersoner.

 

 

http://www.venstre.no/rogaland/stavanger/artikkel/18591

 

Kommentar: Venstre er uavhengig av særinteresser

 

Venstre har alltid sloss for åpenhet. Åpenhet om hvordan politiske beslutninger fattes og åpenhet om hvordan de politiske partiene drives. Vi er derfor glade for partiloven som trådte i kraft 1. januar 2006 og som legger rammene for full åpenhet om økonomiske bidrag til politiske partier, skriver Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen i denne kommentaren.

 

Arbeiderpartiets sentralstyremedlem Odd Kristian Reme gikk til frontalangrep på Venstre i Stavanger i et NRK-intervju for en drøy uke siden. Bakgrunnen var at Venstre for to år siden mottok en pengegave fra en av byens mange private utbyggere. Angrepet var så uhørt, frekt og historieløst at det krever en reaksjon.

 

Arbeiderpartiet har gjennom alle år drevet sin organisasjon på grunnlag av store pengegaver fra LO. Det ble overført over ti millioner kroner bare ved sist lokalvalgkamp. Vi snakker sannsynligvis om over 100 millioner gjennom de siste ti valgene. Pengene er ganske sikkert brukt til stillinger, valgkampmateriell, markedsføring og annen generell partidrift.

 

Venstre er et parti fullstendig uten bindinger til ulike grupper med særinteresser. Venstre mottar ikke store pengegaver fra interesseorganisasjoner. De inntektene Venstre har utenom den offentlige støtten politiske partier får stammer alle fra enkeltpersoner, de fleste bidrag er på noen hundrelapper mens noen få er større.

 

Den såkalte Partiloven legger rammene for økonomiske bidrag til politiske partier. Partilovens formål er

 

å etablere rammer for partienes finansielle forhold som bidrar til å sikre dem et finansielt grunnlag gjennom offentlige tilskudd og ellers bidra til å øke partienes selvfinansieringsevne og uavhengighet og

å sikre offentlighetens rett til innsyn og å motvirke korrupsjon og uønskede bindinger ved at det er åpenhet om finansieringen av de politiske partienes virksomhet.

Stavanger Venstre stiller som forutsetning for å ta i mot gaver at det skal ikke settes en eneste betingelse til gaven. Bidragsytere som gir mer enn kr. 10.000 skal identifiseres med navn og postadresse. I oktober 2007 uttalte jeg følgende til Stavanger Aftenblad: «Vår policy er at vi mottar gaver i all åpenhet. Det knyttes selvsagt ingen politiske bindinger til en slik gave. Hvis det hadde vært en eneste tøddel av en betingelse til denne gaven, hadde vi ikke vært i nærheten av å ta imot». Det er også kjent at blant annet Høyre fikk tilbud om en slik pengegave fra samme giver, men takket nei. Høyre tok likevel imot fra flere andre givere. Også Senterpartiet og Frp mottok gaver.

 

Men provokasjonen er altså knyttet til Arbeiderpartiet. Reme hevdet i radioinnslaget at Venstre burde takket nei til pengene og at vi er å regne som inhabile i utbyggingsaker. Et slikt syn gir følgende konsekvens: Det skal ikke være tillatt for partier å ta i mot penger fra privatpersoner eller at pengene må betales tilbake når vedkommende har en sak som fremmes i politiske fora. Det kan da umulig være slik at det er prinsipielt galt å ta i mot pengegaver når en vet at sjansen for å møte navnet på giver i en politisk sak er tilstede. Det kan umulig være slik at vi kun kan ta i mot pengegaver hvis det er sannsynliggjort at giveren ikke vil fremme saker for politisk behandling verken direkte eller indirekte. Dersom dette skulle være en logisk slutning må partiloven endres, og det må totalforbys gaver til politiske partier på generelt grunnlag.

 

Det er helt legitimt at partier kan konkludere ulikt i spørsmålet om å ta i mot en pengegave eller ikke. Men at Arbeiderpartiet trekker Venstres evne til upartiskhet i tvil, er en frekkhet det er en stund siden jeg har registret i politisk sammenheng.

 

Arbeiderpartiet er så langt nede i lommene på LO at det er umulig å se forskjell på de to organisasjonene. LO er representert med to medlemmer i Arbeiderpartiets sentralstyre, LO har opp gjennom ulike Arbeiderpartiregjeringer blitt tildelt både en og to statsråder. LO setter fram krav til endringer i arbeidsmiljøloven som Arbeiderpartidominerte regjeringer straks følger opp. Arbeiderpartiet sier nei til konkurranseutsetting fordi LO krever det.

 

LO er en stor og viktig arbeidstakerorganisasjon med klare krav og forventinger til politisk gjennomslag som høsten 2007 ga 10 millioner kroner til Arbeiderpartiet. Kun av raushet? Kun av godhet? Kun av en påtrengende gavemildhet? Jeg har min tvil. Hvis Odd Kristian Reme betviler lovlighetene av at Venstre tar i mot penger, hvordan kan han da la være å problematisere sitt eget partis pengegaver i 100 millionerklassen gjennom årene? Det er vel egentlig bare dumt å spørre, for det ender vel bare opp med en kommentar om hvordan Arbeiderpartiet og LO sammen har bygget landet. Men det kan bli interessant å se hvordan det skal forsvares at det er legitimt å ta i mot 10 millioner kroner fra LO, mens partisekretæren skriker «fagbevegelse, fagbevegelse, fagbevegelse». Var det noen som snakket om bindinger? Fagligpolitisk samarbeid kaller Arbeiderpartiet det som i virkeligheten er organisert samrøre. Det må være et tankekors for moderne liberaldemokratiske Ap-sympatisører at partiet aksepterer at enkelte har stemmerett mer en gang når partiavgjørelser skal tas.

 

Vi er ikke alene i vår kritikk av påstått samrøre mellom Arbeiderpartiet og LO og de ulike konsekvenser av pengegavene. Andreas Nilsen skriver i Dagsavisen i april 2007: «Indirekte danner årets store sak Gerd-Liv Vallas fall som LO-leder bakteppe også for dette. Dagen etter Vallas avgang ga Fellesforbundets Kjell Bjørndalen et intervju til Dagens Næringsliv med uvanlig kraftig refs av både Valla og hennes våpendrager Jan Davidsen fra Fagforbundet. De to har etter Bjørndalens oppfatning kommet med trusler i flere møter. Framtidig valgkampstøtte kunne henge i en tynn tråd dersom Ap gikk på tvers av LO i enkelte saker var budskapet fra Valla og Davidsen, ifølge Bjørndalen.»

 

Det som må stå igjen som Reme og Arbeiderpartiets mantra er at pengegaver er greit, så lenge de gis til Arbeiderpartiet. Grunnleggende udemokratisk spør du meg. Jeg benytter anledningen til å takke alle de som støtter Venstre med gaver og frivillig innsats. Vi bygger stein for stein for et større Venstre. Og det er nok et stort Venstre med makt og innflytelse til å gjøre samfunnet litt bedre som er akkurat det Reme vil sette en stopper for.

 

 

Denne kommentaren har også stått på trykk i Rogalands Avis, her:

 

 

 

 

Finnes ved følgende søk:

 

turbonello organisasjonsfriheten and lo site:diskusjon.no

 

Jeg gjentar de andre søkestrengene om du har dårlig hukommelse:

 

turbonello lo site:diskusjon.no

 

turbonello lo site:liberal.no

 

Innser du at du og Venstre er i ferd med å tape deres felttog mot LO. Jeg har aldri selv vært medlem av LO, men av YS (en konkurrerende fagforening).

Sånn... Er du snart ferdig med å spore av tråden med tåpeligheter og løgn?
Lenke til kommentar

... valget vil det mest sannsynlig aldri bli noe av en ny borgerlig regjering med FrP og da blir det ingen borgerlig regjering i det hele tatt, ettersom FrP har sagt at det ikke blir aktuetl med en borgerlig regjering uten dem.

 

 

Hvorfor vil det mest sannsynlig aldri bli noen borgerlig regjering med Frp? Ingen av de borgerlige partiene har denne gangen flagget noe standpunkt om at Frp skal holdes utenfor. Det vil bli forhandlinger mellom alle de 4 borgerlige partiene (jeg tar borgerlig flertall nesten for gitt), og i disse forhandlingene vil ingenting annet enn politisk gjennomslag være avgjørende for hvordan vår neste regjering vil se ut. en 4-parti-koalisjon er fullt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, fordi jeg ble opprørt over noe du kom med... Jeg mener jo at LO er noe drit også, spesielt i forhold til andre slike organisasjoner. Men det betyr ikke at jeg er i mot organisasjonsfriheten slik du lyver. Jeg har ingen ting i mot at arbeiderbevegelsen organiserer seg i LO.

 

Ro ro til fiskeskjær.

 

Det jeg imidlertid er i mot er pengegaver til partiene i så stor skala som det LO f.eks. gir til AP...

Jeg vi ha et tak på pengegavene, slik Venstre vil... Det gjelder fra organisasjoner så vel som privatpersoner.

 

Det har jeg som sagt hørt n-ganger. Du tretter ikke meg med oppgulpet ditt.

Lenke til kommentar

Det jeg imidlertid er i mot er pengegaver til partiene i så stor skala som det LO f.eks. gir til AP...

Jeg vi ha et tak på pengegavene, slik Venstre vil... Det gjelder fra organisasjoner så vel som privatpersoner.

 

Jeg ser faktisk ikke helt problemet med det jeg.

 

LO sponser Ap (og vel også de øvrige rødgrønne partiene nå når de går til valg på felles regjeringsplattform?)

 

Næringslivet sponser de borgerlige. Er det ene noe bedre/verre enn det andre? Hipp som happ mener jeg, selv om kanskje størrelsen på pengegavene ikke alltid står i stil med partiets oppslutning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor vil det mest sannsynlig aldri bli noen borgerlig regjering med Frp? Ingen av de borgerlige partiene har denne gangen flagget noe standpunkt om at Frp skal holdes utenfor. Det vil bli forhandlinger mellom alle de 4 borgerlige partiene (jeg tar borgerlig flertall nesten for gitt), og i disse forhandlingene vil ingenting annet enn politisk gjennomslag være avgjørende for hvordan vår neste regjering vil se ut. en 4-parti-koalisjon er fullt mulig.

  1. Siv Jensen har sagt at det blir ikke noe av en borgerlig regjering uten FrP. Det vet du vel?
  2. Firer banden er kun enig om en ting, å felle den rødgrønne regjeringen.
  3. Det er tvilsomt om KrF går i regjering med FrP.
  4. Venstre vil etter all sannsynlighet falle under sperregrensen med sin nye liberalisme og dermed er nok Trine Skei Grandes tid som leder for Venstre ute. Partiet vil slikke sine sår og trekke seg tilbake i mer eller mindre konstruktiv opposisjon slik jeg ser det.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Kan ikke folk få svare for seg selv?

Selvsagt. Jeg svarer bare for meg selv... Men som sagt så er det ganske tydelig at folk begynner å bli lei av APs skremselspropaganda. Og det ser man også på meningsmålingene at AP sliter med å bli trodd...

 

 

Det er heller ikke rart om flertallet her inne er uenig med meg.

Der er veldig få som stemmer rødgrønt her inne. Det har du vel oppdaget selv.

Det er jo fordi folk her inne diskuterer politikk hver eneste dag, og har satt seg inn i politikk i mye større grad enn hva kanskje mange andre har gjort... Det finnes mer enn nok av sosialdemokrater og AP-sympatisører i samfunnet. Og jeg tror egentlig APs oppsluttning ville blitt sterkt redusert om alle disse menneskene satte seg mer inn i politikk og ikke bare trodde på alt de hørte fra den kanten.

 

AP har malt et skremmebilde av alle de borgerlige partiene... Men folk som begynner å grave, eller som merker de negative virknignene av APs politikk og som derfor begynner å snuse på de borgerlige partiene, får ofte et lite "Åh, er det sånn det er"-opplevelse.

Jo flere som får dette desto bedre. Det dere APere trenger er å bli konfrontert. Vi må avsløre dere når dere lyver. Vi må vise at det dere skremmer med er tåpeligheter osv.

Jo mer vi gjør dette, desto lavere oppslutning får dere. Jeg var en av dem som stemte AP sist valg på grunn av at jeg trodde på det skremmebildet som AP har skapt av de borgerlige partiene, så jeg vet hva jeg snakker om. Men jeg har siden den gang, diskutert veldig mye på forum, og satt meg grundig inn i de fleste partienes politikk. I dag har jeg en helt annen forståelse av de ulike politiske partiene enn jeg hadde.

 

APs skremselspropaganda passer bedre mot DLF enn noen av de andre borgerlige partiene. I AP-verdenen så er Høyre det samme som DLF, og de sprer denne vrangforestillingen til alle sine velgere og opprettholder det hos sine egne....

 

Politikk er på mange måter som religion... Det er overbevisninger, og forestillinger. Jeg mener at APere har store vrangforestillinger om høyresiden i norsk politikk..

 

 

Dersom man overlater organisasjonsretten til partier vil det etter hver forvitre.

Så da blir det altså så bra her til lands at det ikke lenger er noen vits i å organisere seg for å oppnå ting og tang??? Det tror ikke jeg. Jeg tror det vil være ting i fremtiden også, som gjør at folk velger å organisere seg for å påvirke...

 

Uansett så lyver du dersom du hevder at jeg og partiet venstre er i mot organisasjonsfrihet...

 

 

Det står noe om det i Venstres ti liberale prinsipper. LA meg sitere:

 

Venstres 10 liberale prinsipper

Prinsippene er en oppsummering av Venstres ideologi og er grunnlaget for våre politiske løsninger. De er hentet fra Venstres prinsipprogram.

 

1. Friheten skal gjelde overalt, for alle

Alle skal ha mulighet til å ha makten i eget liv – uavhengig av kjønn, livssituasjon og bakgrunn. Friheten gjelder overalt, for alle.

 

2. Det personlige ansvaret er ufravikelig

Alle har ansvar for sine egne valg. Dette er like grunnleggende som retten til frihet. Folk som gis ansvar, griper muligheten – og vinner økt verdighet og frihet gjennom det. De som trenger samfunnets hjelp til å leve et verdig liv, skal få det.

 

3. Alle har ansvar for hverandre,for miljøet og for kommende generasjoner

Alle har ansvar for hverandre og for å sikre at kommende generasjoner har samme muligheter til frihetsutfoldelse som oss. Grunnlaget for frie liv skaper vi best ved å bygge sterke felles institusjoner, bekjempe fattigdom og respektere naturen.

 

4. Frihet forutsetter åpenhet og rettferdighet

En fri verden kjennetegnes av verdighet og muligheter for alle. Frie samfunn er rettferdige og åpne. Enhver person skal kunne nå enhver posisjon i samfunnet.

 

5. Alle er likeverdige, men ingen er like

Liberalismen er raus. Det er en verdi i seg selv at mennesker er ulike og tar ulike valg. Dette krever respekt for ulikhet og toleranse for at det gode liv ikke er likt for alle.

 

6. Politikk skal fremme livskvalitet og menneskelig vekst

Liberal politikk skal ikke bare sikre materiell trygghet og velstand, men også fremme livskvalitet og menneskelig vekst. Det gode liv skapes gjennom kultur og åndsliv, frivillig arbeid og læring. Venstre skal sikre dette som reelle muligheter for alle.

 

7. Politisk makt skal komme nedenfra

Stemmerett for alle, ytringsfrihet, organisasjonsfrihet og trosfrihet er grunnleggende liberale rettigheter. Politisk makt og styring skal forankres i demokratiske institusjoner og i folkevalgte organer.

 

8. Makt skal spres og balanseres

Et liberalt samfunn har fire bærebjelker: demokratiet, rettsstaten, det sivile samfunn og markedsøkonomien. Venstre vil sikre åpenhet og uavhengighet i disse institusjonene, og samspill mellom dem. Maktspredning og åpne prosesser er nødvendig for å hindre autoritær politikk, maktmisbruk og korrupsjon.

 

9. Den liberale staten er upartisk, sterk og begrenset

Den liberale staten må sikre frihet og muligheter for alle, uten å frata den enkelte ansvar. Staten må være nøytral, den må verne om mindretallets rettigheter og den må respektere begrensningene i egen makt. Myndighetene skal være lett tilgjengelige for borgeren. For liberalere er det forskjell på det vi ikke liker og det vi vil forby.

 

10. Liberalismen er optimistisk og alltid underveis

Det liberale samfunnet er alltid underveis og åpent for bedre løsninger. Venstres optimisme bunner i en sterk tillit til menneskenes skaperkraft. Vi tror på at det i fellesskap er mulig å legge grunnlag for frie liv, overalt – for alle.

 

Se også www.venstre.no/prinsipprogram

 

Jeg kan garantere deg at noe av det først FrP vil prøve å oppnå i en eventuell borgerlig regjering er å redusere fagforeningenes og særlig LOs innflytese i norsk arbeids, nærings og politiske liv mest mulig.

Hva vil de gjøre konkret? Vil de ha stor innflytelse i et blågrønt samarbeid?

 

Når de nesten 900 000 LO organiserte og over en million organiserte arbeiderne i Norge oppdager det forhåpentligvis før valget vil det mest sannsynlig aldri bli noe av en ny borgerlig regjering med FrP og da blir det ingen borgerlig regjering i det hele tatt, ettersom FrP har sagt at det ikke blir aktuetl med en borgerlig regjering uten dem.

Sannsynligvis blir det en borgerlig regjering. Spørsmålet er hva slags farge denne får...

 

Så også når det gjelder fagforeninger og LO løper Venstre FrPs ærend.

Venstre løper ikke noen annens ærend enn for Venstre. At Venstre er enig i FrP i noe av det FrP står for, er ikke det samme som å "løpe i FrPs ærend"...

 

 

Du husker vel denne

 

LO nøkkelen til å vinne stortingsvalget?

 

tråden. Som nevnt tidligere har jeg aldri selv vært medlem av LO, men av YS og vi samarbeidet ganske godt om de fleste saker. Det er nok ikke bare LO medlemmer som vil kjempe mot et nytt borgerlig eksperiment, denne gang også med FrP.

Stemmer man på Venstre så stemmer man ikke på FrPs politikk, slik du hele tiden forsøker å gi et en falsk forståelse av... Jeg håper virkelig at folk som leser, klarer å se dette selv...

 

Ro ro til fiskeskjær.

Men jeg ror jo ikke... Du må ha missforstått hva det vil si å ro.

Noen andre som tolker det som roing her inne?

 

Det har jeg som sagt hørt n-ganger. Du tretter ikke meg med oppgulpet ditt.

:hmm: Er det oppgulp? Kan du definere oppgulp? Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.Siv Jensen har sagt at det blir ikke noe av en borgerlig regjering uten FrP. Det vet du vel?

2.Firer banden er kun enig om en ting, å felle den rødgrønne regjeringen.

3.Det er tvilsomt om KrF går i regjering med FrP.

4.Venstre vil etter all sannsynlighet falle under sperregrensen med sin nye liberalisme og dermed er nok Trine Skei Grandes tid som leder for Venstre ute. Partiet vil slikke sine sår og trekke seg tilbake i mer eller mindre konstruktiv opposisjon slik jeg ser det.

 

Selv om Venstre kommer under sperregrensa kan det uansett være en bitteliten opptur siden forrige valg. Trine sitter trygt. Hun må få mer tid på å vise seg frem. Dessuten er jeg selvfølgelig overbevist om at Venstre kommer over sperregrensa på valgdagen. :)

 

Som jeg sa i forrige post. Krf har ingen vedtak på å ikke gå i regjering med Frp. Det hele koker ned til hvilken politikk man klarer å få ned på blokka når valget er over. Og det må nok slukes kameler - både for sentrumspartienes del, men også for Frps del.

 

Dersom ett eller flere av partiene ser at de kommer dårlig ut av forhandlingene så vil de nok trekke sitt kandidatur til regjeringspostene, men ved oppstarten vil nok alle 4 sitte ved forhandlingsbordet. Og ingen - i hvert fall ikke du! - vet hva resultatet av de forhandlingene vil bli.

Endret av Achylles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser faktisk ikke helt problemet med det jeg.

Ingen problemer med at penger avgjør valgresultatet?

Jeg selv mener at penger ikke skal ha noen betydning i valgkampen, og mener alle skal stille likt.

Det blir litt som doping i idretten, eller at man lar noen starte lenger fremme enn andre (...) og liknende...

 

AP får med så mye pengestøtte råd til svært mange PR-rådgivere. Ja, de kan kjøpe seg innflytelse i media. Det samme kan Høyre med sine rike onkler. Og media kan gjøre deres posisjon mer fordelaktig, og sette de andre partiene i skyggen av disse store osv.. Det er vel ikke en slik utvikling vi ønsker?

 

Vi ser det også i USA. Det er de pengesterke som klarer seg bra i politikken...

Ser du virkelig INGEN problemer med dette? :-O

 

 

Her er i alle fall en nyhet om Venstres politikk på området:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10057500

 

Her er et blogginnlegg fra en tidligere høyrepolitiker:

 

http://liberalebolge.blogspot.no/2012/04/pengegaver-skal-ikke-styre-norsk.html

 

Sitat:

"Kampen for demokrati og mer åpenhet er viktig for Venstre. Borgerne må være trygge på at beslutningene som tas i politikken er tatt på en mest mulig demokratisk og åpen måte, uten å være styrk av særinteresser.

Med dagens lovverk er det ingen grenser på hvor mye valgkamp- eller partistøtte enkeltpersoner, bedrifter og organisasjoner kan gi. Dette har gjort at vårt demokrati er i ferd med å utvikle seg til et pengokrati, der det er de med mest penger som vinner valgene. I bytte får giverne ofte store fordeler i etterkant.

 

“LO har fått alt de har bedt om siden 2005,” sa Aps Anette Trettebergstuen for noen uker siden. Det har hun rett i. LO og sine fagforbund ga minst 25 millioner kroner på landsbasis til de rødgrønne i valgkampen i 2011. Pengene gikk hovedsakelig til Arbeiderpartiet. Ingen av de andre partiene er i nærheten av å få slike summer i valgkampstøtte fra organisasjoner, bedrifter eller enkeltpersoner.

LO-lederen i Trondheim truet AP med at de kunne miste støtte dersom de gikk inn for å innføre vikarbyrådirektivet.

 

Pengegaver bør ikke styre politikken eller påvirke styrkeforholdene mellom de politiske partiene.

Venstre går derfor inn for å sette et tak for hvor store pengegaver en organisasjon, person eller bedrift skal kunne gi til et politisk parti. Dette vil gi mer demokrati og et mer rettferdig Norge, der det er de beste partier med de beste ideer, meninger og kandidater som vinner valgene– og ikke de partier som får de største pengegavene."

 

 

LO sponser Ap (og vel også de øvrige rødgrønne partiene nå når de går til valg på felles regjeringsplattform?)

Japp...

 

Næringslivet sponser de borgerlige. Er det ene noe bedre/verre enn det andre?

Du har missforstått hvorfor jeg ikke liker det tror jeg. :)

Jeg vil ikke at pengene skal styre, det er det hele. Næringslivet sponser heller ikke de borgerlige i så stor grad som det LO sponser AP for eksempel, så hvis man skal snakke om "rettferdig fordeling" så??? :)

Jeg vil bare at alle skal så og si likt... At man ikke skal kunne kjøpe seg velgere i den grad man kan gjøre i dag. Kjøpe seg media på den måten osv..

 

Hipp som happ mener jeg, selv om kanskje størrelsen på pengegavene ikke alltid står i stil med partiets oppslutning.

:) Håper jeg har klart å påvirke deg litt med de argumentene jeg har lagt frem her i alle fall =P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg var en av dem som stemte AP sist valg på grunn av at jeg trodde på det skremmebildet som AP har skapt av de borgerlige partiene, så jeg vet hva jeg snakker om. Men jeg har siden den gang, diskutert veldig mye på forum, og satt meg grundig inn i de fleste partienes politikk. I dag har jeg en helt annen forståelse av de ulike politiske partiene enn jeg hadde.

 

Så du har gått deg vill i den politiske skogen med andre ord?

 

Men jeg ror jo ikke... Du må ha missforstått hva det vil si å ro.

Noen andre som tolker det som roing her inne?

 

Jeg tolker det som roing. Da er det 1-1 så langt.

 

:hmm: Er det oppgulp? Kan du definere oppgulp?

 

Stadige gjentagelser ved å klippe og lime fra nettet eller Venstres partiprogram. De 10 punktene du ramser opp ovenfor er i så henseende et godt eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Selv om Venstre kommer under sperregrensa kan det uansett være en bitteliten opptur siden forrige valg. Trine sitter trygt. Hun må få mer tid på å vise seg frem. Dessuten er jeg selvfølgelig overbevist om at Venstre kommer over sperregrensa på valgdagen. :)

 

Min personlige mening er at Trine Skei Grande har vært den dårligste partileder for Venstre på årtier. Partiet kan takke henne om de faller under sperregrensen. Da må hun etter min vurdering mest sannsynlig gå slik Sponheim måtte gå. Sponheim var for øvrig en bauta mot FrP det står respekt av.

 

Og ingen - i hvert fall ikke du! - vet hva resultatet av de forhandlingene vil bli.

 

Jeg har mine meninger og vurderinger av den saken. Tiden vil vise hvem som får rett.

 

Jeg vil definere kguns forsøk på å kuppe alle tråder på denne delen av forumet for å drive skremselspropaganda mot de borgerlige partiene som oppgulp.

Det begynner å bli ganske tåpelig syns jeg.

 

Eksempler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...