Gå til innhold

Spør en Venstremann om Venstres politikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvofor quoter du meg når du ikke svarer? Er ikke dette en tråd hvor vi kan diskutere venstre?

Er det jeg sier feil?

Ja. Denne tråden er laget for at folk skal stille spørsmål, ikke for at du skal sverte partiet. Det har ikke noe med trådens tema å gjøre... Vi kan godt diskutere politikk, men jeg gidder ikke diskutere mot påstander som bærer preg av å være usaklige. Uansett, så er det først og fremst en spørsmåls-tråd, hvor man spør hva Venstres politikk er for noe. Så kan man ha en diskusjon ut i fra det, om det er passende.

Vi var i byen i dag, og stoppet ved Venstres valgbod på Torgalmenningen og snakket med en meget dyktig ung mann. Jeg ga ham den ultimate testen: Å overbevise min kone. (Jeg har vært gift med henne i 28 år, og hun er fortsatt ikke enig med meg. :wee: )

 

Tror ikke han lykkes heller, men han gjorde en utmerket jobb.

 

Geir :)

Din kone stemmer?
Lenke til kommentar

Ja. Denne tråden er laget for at folk skal stille spørsmål, ikke for at du skal sverte partiet. Det har ikke noe med trådens tema å gjøre... Vi kan godt diskutere politikk, men jeg gidder ikke diskutere mot påstander som bærer preg av å være usaklige. Uansett, så er det først og fremst en spørsmåls-tråd, hvor man spør hva Venstres politikk er for noe. Så kan man ha en diskusjon ut i fra det, om det er passende.

Din kone stemmer?

 

 

Det er jo absolutt aktuelt å diskutere partiet og hvordan dem fremstår og hva/hvordan di jobber, utspringet kom jo etter en påstand i fra deg om at Venstre holder ord, når jeg påviste at ved siste regjeringsperiode så gikk dem i mot verdiene som det ofte blir nevnt på forumet angånde personvern og lignende.

 

Når du da fremstiller kilder i fra en urelevant periode som et motargument burde også dette påpekes.

 

 

Eller er det urimelig at folk faktisk skal få et korrekt bilde av partiet?

Lenke til kommentar

Det er jo absolutt aktuelt å diskutere partiet og hvordan dem fremstår og hva/hvordan di jobber, utspringet kom jo etter en påstand i fra deg om at Venstre holder ord, når jeg påviste at ved siste regjeringsperiode så gikk dem i mot verdiene som det ofte blir nevnt på forumet angånde personvern og lignende.

Nei. Det er ikke aktuelt.

Og om du graver så finner du noe du ikke liker i alle partier. Du er ikke her i denne tråden for å stille spørsmål, og få svar, eller svare de som stiller spørmål. Du er her utelukkende for å sverte partiet, men det er ikke topic. det kan du gjøre i andre tråder.

 

Dessuten er det du sier feilaktig og misvisende.

Det er ikke "slik partiet jobber"...

Det er jo ikke det. Det er ikke slik de jobber I DAG. I dag er personvern svært høyt oppe på dagsorden. Trine Skei Grande nevner dette i TV-Intervjuer og liknende:

http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks/trine-skei-grande-grilles-738246.html

 

Så fokuset i dag er kanskje noe annerledes enn den fra den tiden og begivenheten du sikter til.

 

Når du da fremstiller kilder i fra en urelevant periode som et motargument burde også dette påpekes.

 

Eller er det urimelig at folk faktisk skal få et korrekt bilde av partiet?

Det du sier er off-topic. Det er uten for trådens tema. Og nei. Det er ikke et korrekt bilde av partiet, og de menneskene som jobber for partiet i dag. Og det engasjementet som eksisterer innad i Venstre i dag.

 

Akkurat like lite som dette er det korrekte bildet av Høyre anno 2013;

(Hentet fra den tragiske facebook-siden 'mørkeblå humor':

1098317_436156596497695_894726481_n.png

Ja.

 

 

:wee:

 

Geir :)

Haha, det ville han ikke si :p

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Nei. Det er ikke aktuelt.

Og om du graver så finner du noe du ikke liker i alle partier. Du er ikke her i denne tråden for å stille spørsmål, og få svar, eller svare de som stiller spørmål. Du er her utelukkende for å sverte partiet, men det er ikke topic. det kan du gjøre i andre tråder.

 

Dessuten er det du sier feilaktig og misvisende.

Det er ikke "slik partiet jobber"...

Det er jo ikke det. Det er ikke slik de jobber I DAG. I dag er personvern svært høyt oppe på dagsorden. Trine Skei Grande nevner dette i TV-Intervjuer og liknende:

http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks/trine-skei-grande-grilles-738246.html

 

Så fokuset i dag er kanskje noe annerledes enn den fra den tiden og begivenheten du sikter til.

 

Det du sier er off-topic. Det er uten for trådens tema. Og nei. Det er ikke et korrekt bilde av partiet, og de menneskene som jobber for partiet i dag. Og det engasjementet som eksisterer innad i Venstre i dag.

 

Akkurat like lite som dette er det korrekte bildet av Høyre anno 2013;

(Hentet fra den tragiske facebook-siden 'mørkeblå humor':

1098317_436156596497695_894726481_n.png

 

Haha, det ville han ikke si :p

Jeg er i denne tråden for å forhindre en propaganda tråd, jeg påpeker den eineste rettesnoren vi har til dette partiet, nemmelig deres siste regjeringensperiode. Du sier hva partiet ønsker, dette er ok. Partiet har nok foandret en del men jeg ser ingen grunner til at partiet skal gjennomføre en slik endring i forhold til sist periode.

 

Siden valget i 2009 har ikke Venstre omtrent vært representert, var ei heller mye den tidligere. Det er derfor både greit (og nødvendig) å vise til at mye av di sakene som blir omtalt her inne har vært stikk i strid nærmeste målbare enhet, alså hva skjedde sist.

 

Du sier jeg er her for å sverte partiet, men du sier ingenting om at det jeg sier er feil (fordi du selv vet at det stemmer)

 

Det gjør meg derfor litt betenksom på at du ikke ønsker å se hva som skjedde sist fordi det sverter partiet?

Lenke til kommentar

Jeg er i denne tråden for å forhindre en propaganda tråd, jeg påpeker den eineste rettesnoren vi har til dette partiet, nemmelig deres siste regjeringensperiode. Du sier hva partiet ønsker, dette er ok. Partiet har nok foandret en del men jeg ser ingen grunner til at partiet skal gjennomføre en slik endring i forhold til sist periode.

 

Siden valget i 2009 har ikke Venstre omtrent vært representert, var ei heller mye den tidligere. Det er derfor både greit (og nødvendig) å vise til at mye av di sakene som blir omtalt her inne har vært stikk i strid nærmeste målbare enhet, alså hva skjedde sist.

 

Du sier jeg er her for å sverte partiet, men du sier ingenting om at det jeg sier er feil (fordi du selv vet at det stemmer)

 

Det gjør meg derfor litt betenksom på at du ikke ønsker å se hva som skjedde sist fordi det sverter partiet?

Men altså... Du har sagt dette i andre tråder mange ganger før. Og jeg tror du er blitt hørt på det altså...

Det er av den grunnen jeg mistenker deg for å ville sverte partiet.

 

Jeg har ikke sett noe som helst spørsmål fra deg til Venstrefolk i denne tråden, som jo er poenget med den. Det er derfor jeg har sagt det jeg har sagt.

 

Du nevner det om og om igjen. Og jeg svarer om og om igjen, at dette var noe veldig dumt, og at jeg er sterkt uenig i hva de gjorde den gang da. Men det er altså Venstres politikk i "dag", som har betydning for hvordan Venstres politikk blir gjennomført i "morgen" dersom de får makten... Det er de meningene som blir frontet av Venstre NÅ som er viktigst for de potensielle Venstrevelgerne... Ikke hva de mente, og hva de gjorde osv.

 

Om du leter så finner du mer grums hos de andre partiene enn hos Venstre. Jeg har selv lett, og har kommet med den konklusjonen at Venstre er best i test også historisk sett. :)

 

Som sagt har man et fokus i dag hvor man vil fjerne DLD, og den nye åndsverksloven, samt gjøre fildeling lovlig, osv... Dette kommer de til å jobbe for, og dette er høyt prioritert. Og dette vil de sannsynligvis også kunne få igjennom i samarbeid med de andre borgerlige partiene - om de får nok støtte av folk naturligvis. Jeg tviler på at disse tingene er like høyt prioritert av Høyre, selv om de bl.a. er for DLD. Jeg tviler på at iveren til å bevare det, er like stor som det iveren innad i Venstre er for å fjerne det.

 

Uansett, så er vel ikke dette denne trådens tema?

Men når du sier at "dette er praksisen innad i partiet", så sier du at dette ER partiets praksis, og det er feil. Fokuset var dessverre ikke helt det samme før den perioden som det fokuset er nå. Da var det tydeligvis borgernes sikkerhet som ble vektlagt mest. Fokuset på terror, etter sjokket etter terrorangrepene osv... Nå har tiden gått og vi har fått reflektert mye mer grundig over dette, og har utformet en politikk ut i fra det grunnlaget, samt sosialliberalismen som da er ideologien til Venstre.

 

Gå inn på Venstres nettsider å se hva partiet nå sier om terror, og om overvåkningssamfunnet og så videre. Det er det som står på Venstres nettsider nå, og som er datert (...) 2011, 2012, 2013 (...) som viser hva Venstre I DAG arbeider mot... Så står det jo mye bra i partiprogrammet også.

 

Jeg drar nå bort en tur. Mulig jeg ikke får svart på noen dager. = )

Selv om vi er uenige i en del ting, vil jeg likevel si følgende:

 

Ha en fortsatt fin dag! :)

Lenke til kommentar

Hvordan stiller venstre seg til innvandring i forhold til de andre partiene?

 

Hva ønsker venstre å gjøre for studentene? stipend/boliger

 

Hva tenker venstre om privatisering av skoler i hovedtrekk?

 

Angående innvandring:

Det finnes 1) arbeidsinnvandring, 2) kvoteflyktninger (som allerede er blitt anerkjent som flyktning av FNs høykommisær for flyktninger), 3) asylsøkere (som må dokumentere sitt behov for flytkningestatus overfor Norske myndigheter) og 4) folk som får opphold på humanitært grunnlag (eksempelvis familiegjenforening).

 

Generelt sett har Venstre et positivt syn på migrasjon.

 

Når det gjelder areidsinnvandringen vil Venstre gjøre det lettere også for folk fra utenfor EØS området å få jobbsøkervisum, samt arbeidstillatelse for innvandrere som har fått tilbud om heltidsstilling.

 

Når det gjelder kvoteflyktninger ønsker Venstre at Norge fortsatt skal oppfylle sine internasjonale forpliktelser (altså som i dag).

 

Når det gjelder Asylsøkere ønsker Venstre en mer effektiv behandling av asylsøknader enn det som er tilfellet i dag slik at et eventuelt avslag eller innvilgelse vil komme tidligere. Venstre ønsker også å gi Asylsøkerne mulighet til å ha en jobb i Norge mens de venter slik at de ikke bare blir gående døgnet rundt uten mål og mening slik de gjør i dag (Og i kontrast til Frp som vil sperre dem inne bak låste dører, noe som etter min mening både kan være psykisk belastende og i tillegg gjør dem uskikket til å tre inn i en ny hverdag med jobb den dagen de evt får sin søknad innvilget. Det å gå ledig er en ond spiral for Nordmenn. Er det noen grunn til å tro det er annerledes for asylsøkere?)

 

Når det gjelder barn på flukt (altså barn av asylsøkere) så er vel tanken at man tror det vil bli færre av dem når behandlingstiden reduseres, men Venstre ønsker hensynet til barnas beste skal veie tyngst og derfor at de barna som har vokst opp i Norge og har etablert et sosialt netverk her (skole/barnehage/språk) inkludert deres famile/foreldre skal få opphold.

 

Når det gjelder familiegjenforeninger og slikt tror jeg Venstre er tilhenger av å videreføre den politikken som føres idag. Altså at man gir opphold hvis det finnes humanitære/medmenneskelige grunner til det. Jeg fant ikke noe særlig om det i partiprogrammet. (Kanskje andre kan hjelpe meg her?)

 

Når det gjelder dem uten dokumentert behov for opphold (altså avslag på evt søknad uansett type) ønsker Venstre å jobbe for mest mulig effektive returordninger.

 

Angående Studenter og Stipend/Boliger:

Skole/Forskning er et av kjerneområdene til partiet Venstre. De ønsker å øke satsningen på skole og forskning betydelig gjennom økte bevilninger. Når det gjelder studenten ønsker Venstre at ordningen med gratis statlige Universiteter videreføres og at det i tillegg gis anledning til at Studenter som studerer ved private høyskoler, særlig de som tilbyr et studie som Norske statlige Universiteter ikke kan matche, vil kunne få sine skolepenger dekket ved et øket studielån som delvis omgjøres til stipend.

 

Angående boliger vil Venstre heve kostnadsrammen for studentboliger og øke tilskuddet til nye boenheter,

 

De vil fjerne formuesgrensen og heve taket for hvor mye en student kan jobbe i året uten å miste rett til studiestøtte(stipend). De vil utvide sykelønnsordningen til lånekassa til 12 måneder, og la det være mulig å være delvis sykmeldt som student.

 

Det står egentlig veldig mye om skole/forskning/studer i Venstres program. Det er en hjertesak for dem. Foreslår at du leser litt selv: http://issuu.com/norskevenstre/docs/stortingsvalgprogram_2013 Du finner det på side 17 og utover.

 

Når det gjelder privatisering av Skoler er Venstre i hovedtrekk positive, De ser på dem som et viktig supplement til den offentlige skolen. Ved godkjenning av friskoler vil livssyn, alternativ pedagogikk og kvalitet legges til grunn.

 

 

Hva mener venstre om følgende saker:

 

-Karaktere på barneskolen?

-Søndagsåpne butikker?

-Privatisering av helsetjenester?

-Oljeborring utenfor Lofoten og Vesterålen?

 

Takk!

 

Venstre er (på lik linje med Krf) mot karakterer i barneskolen. Det er et av områdene hvor de er på kollisjonskurs med Høyre (som er for)

 

Venstre er for søndagsåpne butikker. Det handler om enkeltmenneskets frihet til å handle når man vil og er et viktig prinsipp for alle sanne liberale.

 

På lik linje med øvrige borgerlige partier er også Venstre for offentlig-privat samarbeid i helsesektoren. (og tanken om man skal kunne få hjelp hos private men at dette finansieres av det offentlige)

 

Venstre er mot oljeboring og konsevensutredning av dette utenfor Lofoten og i Vesterålen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Angående innvandring:

Det finnes 1) arbeidsinnvandring, 2) kvoteflyktninger (som allerede er blitt anerkjent som flyktning av FNs høykommisær for flyktninger), 3) asylsøkere (som må dokumentere sitt behov for flytkningestatus overfor Norske myndigheter) og 4) folk som får opphold på humanitært grunnlag (eksempelvis familiegjenforening).

 

Generelt sett har Venstre et positivt syn på migrasjon.

 

Når det gjelder areidsinnvandringen vil Venstre gjøre det lettere også for folk fra utenfor EØS området å få jobbsøkervisum, samt arbeidstillatelse for innvandrere som har fått tilbud om heltidsstilling.

 

Når det gjelder kvoteflyktninger ønsker Venstre at Norge fortsatt skal oppfylle sine internasjonale forpliktelser (altså som i dag).

 

Når det gjelder Asylsøkere ønsker Venstre en mer effektiv behandling av asylsøknader enn det som er tilfellet i dag slik at et eventuelt avslag eller innvilgelse vil komme tidligere. Venstre ønsker også å gi Asylsøkerne mulighet til å ha en jobb i Norge mens de venter slik at de ikke bare blir gående døgnet rundt uten mål og mening slik de gjør i dag (Og i kontrast til Frp som vil sperre dem inne bak låste dører, noe som etter min mening både kan være psykisk belastende og i tillegg gjør dem uskikket til å tre inn i en ny hverdag med jobb den dagen de evt får sin søknad innvilget. Det å gå ledig er en ond spiral for Nordmenn. Er det noen grunn til å tro det er annerledes for asylsøkere?)

 

Når det gjelder barn på flukt (altså barn av asylsøkere) så er vel tanken at man tror det vil bli færre av dem når behandlingstiden reduseres, men Venstre ønsker hensynet til barnas beste skal veie tyngst og derfor at de barna som har vokst opp i Norge og har etablert et sosialt netverk her (skole/barnehage/språk) inkludert deres famile/foreldre skal få opphold.

 

Når det gjelder familiegjenforeninger og slikt tror jeg Venstre er tilhenger av å videreføre den politikken som føres idag. Altså at man gir opphold hvis det finnes humanitære/medmenneskelige grunner til det. Jeg fant ikke noe særlig om det i partiprogrammet. (Kanskje andre kan hjelpe meg her?)

 

Når det gjelder dem uten dokumentert behov for opphold (altså avslag på evt søknad uansett type) ønsker Venstre å jobbe for mest mulig effektive returordninger.

 

Angående Studenter og Stipend/Boliger:

Skole/Forskning er et av kjerneområdene til partiet Venstre. De ønsker å øke satsningen på skole og forskning betydelig gjennom økte bevilninger. Når det gjelder studenten ønsker Venstre at ordningen med gratis statlige Universiteter videreføres og at det i tillegg gis anledning til at Studenter som studerer ved private høyskoler, særlig de som tilbyr et studie som Norske statlige Universiteter ikke kan matche, vil kunne få sine skolepenger dekket ved et øket studielån som delvis omgjøres til stipend.

 

Angående boliger vil Venstre heve kostnadsrammen for studentboliger og øke tilskuddet til nye boenheter,

 

De vil fjerne formuesgrensen og heve taket for hvor mye en student kan jobbe i året uten å miste rett til studiestøtte(stipend). De vil utvide sykelønnsordningen til lånekassa til 12 måneder, og la det være mulig å være delvis sykmeldt som student.

 

Det står egentlig veldig mye om skole/forskning/studer i Venstres program. Det er en hjertesak for dem. Foreslår at du leser litt selv: http://issuu.com/norskevenstre/docs/stortingsvalgprogram_2013 Du finner det på side 17 og utover.

 

Når det gjelder privatisering av Skoler er Venstre i hovedtrekk positive, De ser på dem som et viktig supplement til den offentlige skolen. Ved godkjenning av friskoler vil livssyn, alternativ pedagogikk og kvalitet legges til grunn.

Takk for godt og utfyllende svar.

 

Men hvorfor vil venstre øke grensen for mye en student kan jobbe i året og ikke stipendet? Dere sier jo selv at studier er fulltid og i utgangspunktet skal man ikke ha jobb ved siden. Med så mye jobbing vil det jo gå utover studiene...

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor vil venstre øke grensen for mye en student kan jobbe i året og ikke stipendet? Dere sier jo selv at studier er fulltid og i utgangspunktet skal man ikke ha jobb ved siden. Med så mye jobbing vil det jo gå utover studiene...

Godt poeng

 

Venstre vil prisregulere studiestøtten, og foreslå en innfasing av 11 måneders studiestøtte i løpet av stortingsperioden.

 

Kilde: http://www.holderdeord.no/categories/studiefinansiering

 

Jeg fant det ikke i partiprogrammet, men nå skal det sies at jeg ikke lette veldig aktivt heller ;)

Lenke til kommentar

Du svarte ikke på spørsmålene mine Turbonello! :)

Jeg har et nytt og mer relevant et da: "Nestleder i Venstre mener at vi bør utføre militær aksjon i Syria uten FN mandat". Hvorvidt dette er noe Venstre står for (partiet) sto det ikke i artikkelen, men utifra det du vet om Venstre Turbonello, hva syns du? Det er ikke soleklart at regjeringen i Syria har gjort disse forferdelige handlingene, skal man da bruke militær makt på usikre bevis?

Ikke misforstå meg, jeg sier ikke at slike umennskelige handinger ikke bør få internasjonal oppmerksomhet og må gjøres noe med. Men er virkelig denne USA holdningen på å fikse ting noe man bør se opp til?
Jeg er ingen fan av FN, men hva er poenget med organisasjonen hvis et land nekter å følge "reglene"?

Dette er mer et åpent spørsmål selvsagt, sier heller ikke at det er fasit svar på noe sånt, men for å være ærlig, så forventet jeg en slik holdning fra AP, Høyre og FRP, ikke Venstre. (ironisisk nok, er de imot militær aksjon uten FN mandat) Derfor vil jeg gjerne høre din mening.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter det mer som et krav om at noe må gjøres fordi vi ikke kan sitte og se på at kjemiske våpen blir brukt uten å foreta oss noe, og at det å vente på et mandat fra FN er det samme som å sitte og vente og ikke foreta seg noe, fordi man allerede vet hva utfallet i sikkerhetsrådet vil bli (Kinesisk og Russisk veto)

 

Edit: Og selvfølgelig kan ingen si hva partiet Venstre egentlig mener om saken fordi de har ikke noe vedtak på det. Men jeg anser det som sannsynlig at Venstre ville valgt denne linjen her i regjering også.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Jeg er ingen fan av FN, men hva er poenget med organisasjonen hvis et land nekter å følge "reglene"?

 

Problemet med FN er selvsagt at landene i sikkerhetsrådet har individuelt veto, og dermed neppe klarer å vedta en aksjon.

 

Det er ikke soleklart at regjeringen i Syria har gjort disse forferdelige handlingene, skal man da bruke militær makt på usikre bevis?

 

For noen vil ikke noen bevis være nok. Hva mener du er bevis nok?

 

Personlig er motstander av krig som straff, og det blir gjerne resultatet av militære aksjoner. Det går alltid utover uskyldige sivile, de samme som man skulle beskytte. Kanskje vi heller burde ha "politiaksjoner": Sende in 007 & co med fullmakt til å arrestere lederne, "dead or alive".

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Problemet med FN er selvsagt at landene i sikkerhetsrådet har individuelt veto, og dermed neppe klarer å vedta en aksjon.

Det stoppet ikke USA av å gå i Irak.

 

 

For noen vil ikke noen bevis være nok. Hva mener du er bevis nok?

Det som har blitt presentert i media til nå, er ikke bevis nok, når det er mer eller mindre ingen tvil, vanskelig å konkret hvordan et slikt bevis er.

Personlig er motstander av krig som straff, og det blir gjerne resultatet av militære aksjoner. Det går alltid utover uskyldige sivile, de samme som man skulle beskytte. Kanskje vi heller burde ha "politiaksjoner": Sende in 007 & co med fullmakt til å arrestere lederne, "dead or alive".

 

Geir :)

Jeg er veldig enig med deg med krig som straff. Men er ikke "politiaksjoner" det samme som erklæring av krig? (Tror netopp Assad og hans allierte ville likt en slik handling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...