Gå til innhold

Spør en Venstremann om Venstres politikk


Anbefalte innlegg

Hva synes venstre om monarkiet? Er det fornuftig og entuuuzzzziastisk å ha kongen til bords?

Det bare SV av dagens stortingspartier som har programfestet noe som helst om dette. (De vil avskaffe monarkiet.) De andre - inklusive Venstre - har i Stortinget stemt for at man ikke skal utrede republikk som alternativ, og behandler det ellers som et ikke-spørsmål. Unge Venstre har vel pusset støv av de prinsipielle sablene innimellom.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har uten tvil satt deg godt inn i Venstres program og politkk, Turbo, men oppi all diskusjon så glemmer du det aller viktigste i politikken...

Du glemmer å opptre karismatisk og overbevisende. Jeg tipper at du ikke bare er ute etter å diskutere politikk i denne tråden. Du er også ute etter å kapre stemmer, og rekruttere nye medlemmer.

Innsatsen din er det ingenting å si på, men for å være et av Venstres mange ansikt utad bør du tenke deg om to ganger før du svarer og diskuterer i affekt.

Jeg synes du i enkelte poster opptrer ganske overlegent, og det passer seg ikke. I politikken er det like viktig å se saker fra flere sider, som å vinne argumentet.

Len deg tilbake i stolen din Turbo, la dama gi deg en skikkelig massasje og kast deg inn i diskusjonen igjen. Denne gangen på en litt mer avbalansert og tillitsvekkende måte.

 

Beklager off-topic, men jeg følte det måtte sies.

Endret av Dr. Mobius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva synes venstre om monarkiet? Er det fornuftig og entuuuzzzziastisk å ha kongen til bords?

Venstres grunnleggende ideologi favoriserer republikk, men partiet vil ikke innføre republikk, uten en stor folkeavstemning med et klart JA til republikk, før de vil gjenomføre det. Så hver gang det er avstemning om å fjerne monarkiet på stortinget så stemmer Venstre i mot.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slik jeg tolker uttalelser fra Venstre, så foretrekker dem en regjering med AP+SV+SP, fremfor selv å sitte i en regjering med Høyre og FrP..

Ok men da har du misforstått. Venstre vil forsøke å få til en fireparti regjering men om det ikke går vil de prøve å påvirke Høyre til å samarbeide med sentrum istedenfor Frp. Og hvis heller ikke det går vil Venstre og Krf SAMMEN velge å stå utenfor regjeringen og heller prøve å påvirke regjeringen i opposisjon fra sak til sak

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha. =)

KrF har vel aldri sagt at de ikke kan gå i regjering uten Venstre.

 

Jo... Krf og Venstre gikk ut i avisene sammen denne uka og sa nettopp det. Faktisk er det Krf som har vært mest avventende til Regjeringssamarbeid med Frp nå i år. I den første partilederdebatten sa vel faktisk Hareide at

Krf ikke kom til å gå i regjering sammen med Frp. Men vi får jo se da

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Haha. =)

Joda, per i dag kunne jeg like gjerne stemt KrF som Venstre - mest fordi jeg blir jævlig irritert over Venstre sin tilnærming til regjeringssamarbeid.

Hvorfor er du så irritert? Hvorfor nå? Har du akkurat funnet ut at Venstre liker å samarbeide med Høyre og KrF? At det er de som de har mest til felles med? Om du like gjerne kunne stemt KrF som Venstre, så er du heller ikke så opptatt av liberale verdier?

 

Ved å stemme Venstre så vil du styrke Venstres saker. Støtter du KrF så (...).

 

Hvem mener du at Venstre burde samarbeidet med, og hvorfor?

Burde det ikke være et mål i seg selv at Venstre samarbeider med dem de kan få mest gjennomslag for politikken sin hos? Eller er dette mindre viktig for deg og ditt valg?

 

Jeg er mest opptatt av 4 år uten SV, og helst uten tullingene i SP. Om denne konstellasjonen blir H+Frp+KrF eller H+Frp+V bryr jeg meg mindre om.

Så du er bare opptatt av å få en regjering uten SV og SP?

Vel, uansett hva slags blågrønne partier du stemmer på, så vil du jo svekke dem...

Om du vil ha mer liberal og frihetlig politikk enn Høyre, KrF eller FrP, så må du velge Venstre.

 

Hva slags politikk er du opptatt av da? Er det noe du brenner for? Noen kjernesaker?

 

 

I tillegg ble jeg litt provsert av at man snur spørsmålet på hodet og svarer på et scenario jeg ikke bryr meg om. Venstre+KrF+Høyre kommer ikke til å skje.

Venstre, KrF og Høyre vil ha mulighet til å skje, jo...

Du kan jo ikke bare utelukke muligheten?

 

Venstre+Høyre+Frp kan skje, men ikke om Venstre avskriver det før valget. Da står man igjen med H+Krf+Frp.

Venstre har ikke avskrevet noe som helst. Hørte du på utspørringen av Trine Skei Grande i dag? Der gjør hun godt rede for de spørsmålene du stiller. Det finnes en viss sannsynlighet for at det er mulig med et samarbeid med FrP, men det kommer an på hvor mye partiet kan få igjennom sammen med FrP. Det kommer like mye an på FrP, som det kommer an på Venstre. Venstre må få igjennom de viktigste sakene sine i et samarbeid. Om ikke, så er det ingen vits for Venstre å inngå samarbeid. Dette sier jo seg selv. =)

 

Ved å stemme Venstre, så ødelegger du for SV og SP i alle fall. :p

Så om det er det du vil oppnå så er Venstre et godt valg ;P

 

http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks/trine-skei-grande-grilles-738246.html

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Du har uten tvil satt deg godt inn i Venstres program og politkk, Turbo, men oppi all diskusjon så glemmer du det aller viktigste i politikken...

Ja, noen ganger så glemmer jeg meg litt. Noen ganger blir jeg litt provosert over det jeg leser. Jeg er sterkt impulsiv da jeg har ADHD, så det kan være vanskelig å beherske seg noen ganger.

 

Uansett et grønt pluss til deg, for at du valgte å ettefølge mitt ønske om anonymitet, og respektere det. Og for gode ord om meg :)

 

Du glemmer å opptre karismatisk og overbevisende.

Noen ganger. Jeg har forhåpentlig vis en overvekt av innlegg hvor jeg er mer karismatisk, vennlig og overbevisende enn det motsatte. ;)

 

Men priim gjør jo alt for å sverte Venstre.

Men det er ikke det jeg blir frustrert over, det er måten han gjør det på.

Men jeg burde svare mer ordentlig enn å fyre meg opp. Jeg erkjenner å ha gjort feil.

 

 

Jeg tipper at du ikke bare er ute etter å diskutere politikk i denne tråden. Du er også ute etter å kapre stemmer, og rekruttere nye medlemmer.

Vel, jeg regner med at de fleste her inne er ganske så vanskelige å rikke. De fleste har funnet sitt politiske parti, og har låst seg fast til det. Men noen kan jo altids la seg overbevise. Jeg er selv en av dem som stemte Arbeiderpartiet ved sist stortingsvalg faktisk, men som har blitt overbevist om at det er Venstre som er det beste for Norge, og ikke Arbeiderpartiet som jeg hadde en forestilling av tidligere... Overbevisningen er forsterket ytterligere etter alt det TV2 Nyhetskanalen har avslørt og hatt å fare med i dag om eldreomsorgen og så videre. :)

 

Innsatsen din er det ingenting å si på, men for å være et av Venstres mange ansikt utad bør du tenke deg om to ganger før du svarer og diskuterer i affekt.

Sant.

 

Jeg synes du i enkelte poster opptrer ganske overlegent, og det passer seg ikke.

Har du noe eksempel der jeg er overlegen, som den jeg snakker til ikke er det? Eller et generelt eksempel i det hele tatt?

 

I politikken er det like viktig å se saker fra flere sider, som å vinne argumentet.

Len deg tilbake i stolen din Turbo, la dama gi deg en skikkelig massasje og kast deg inn i diskusjonen igjen. Denne gangen på en litt mer avbalansert og tillitsvekkende måte.

 

Beklager off-topic, men jeg følte det måtte sies.

Okei :) =P Skal gjøre det neste gang =)
Lenke til kommentar

 

MDG vil sende Norge tilbake til 80 årene og FrP til mellomkrigstiden.

Det vil ikke FrP klare. Uansett: Gidder du å begrunne det du påstår? Hvorfor skal jeg og andre tro på det du påstår? Hvordan kan det ha seg at vi gjør dette, dersom vi krever minimalt i skatt, (som gjør at folk får sitte igjen med veldig mye mer penger enn tidligere) og ting blir drevet av både offentlig og det private som i dag, bare at det er mye mer private aktører? Vi vil jo få MYE mer velstand! Vi vil jo på ingen måte havne så langt tilbake som det du sier.. De vil ikke klare det på fire år slik du sier... Lyver du, eller er du villig til å forklare dette slik at det er forståelig for meg? (og andre som syntes det var en drøy påstand?)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det vil ikke FrP klare.

 

Det virker ihvertfall som at det blå blå alternativet er i full oppløsning. Nå klamrer vel Erna Solberg seg til Venstre og KrF som en full mann til masten i et skip på opprørt hav,

Lenke til kommentar

 

Det virker ihvertfall som at det blå blå alternativet er i full oppløsning. Nå klamrer vel Erna Solberg seg til Venstre og KrF som en full mann til masten i et skip på opprørt hav,

Hehe. Den var faktisk morsom. = ) Du har noen gode noen ganger! Det skal du ha! =P

Jeg håper i alle fall at Erna klamrer seg til Venstre og KrF til valget og etter valget.

Kan du ikke bare stemme Venstre du også.. Så får vi den styrken som trengs for å holde FrP utenfor leken, eller i alle fall at Venstre blir sterkere på bekostning av FrP.... Stemmer du AP og AP taper valget, så har du jo vært med på å svekke Venstre, og dermed får FrP mer makt. Er ikke dette strategisk lurt?

For en gangs skyld? Bare så vi kan bevise for deg at ting blir bedre med oss enn med AP?

Og er det ikke kjedelig å prøve å gi AP en periode til? De har jo sittet i åtte år, og eldreomsorgen er helt forferdelig her i Norge. Så du på nyhetskanalen i går? Jeg så på i hele går... Hvordan kan noen i det hele tatt stemme AP etter å ha sett det? Dessuten så var jo forbildet ditt; John Kaynes, (homo og økonom) sosialliberaler, ikke sosialdemokrat. = ) Så hvorfor ikke gi oss en sjanse til å bevise hva vi kan? = )

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan du ikke bare stemme Venstre du også..

 

 

Jeg har tidligere sagt at jeg er 67 % Ap tilhenger. Jeg er vel 10 % Venstre tilhenger sammen med FrP og 15 % uten. Venstre skuffet meg svært i LOs spørreundersøkelse.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og er det ikke kjedelig å prøve å gi AP en periode til? De har jo sittet i åtte år, og eldreomsorgen er helt forferdelig her i Norge.

 

"If it is not broken, don't fix it".

 

Så du på nyhetskanalen i går? Jeg så på i hele går... Hvordan kan noen i det hele tatt stemme AP etter å ha sett det? Dessuten så var jo forbildet ditt; John Kaynes, (homo og økonom) sosialliberaler, ikke sosialdemokrat. = ) Så hvorfor ikke gi oss en sjanse til å bevise hva vi kan? = )

 

 

Hvem var homoen og økonomen John Kaynes?

Lenke til kommentar

 

Jeg har tidligere sagt at jeg er 67 % Ap tilhenger. Jeg er vel 10 % Venstre tilhenger sammen med FrP og 15 % uten. Venstre skuffet meg svært i LOs spørreundersøkelse.

Ja, å være for rettferdighet, forstår jeg skuffer en sosialdemokrat. De er jo ikke opptatt av rettferdighet, selv om de liker å smykke seg med det når de skal snakke store og høytsvevende ord til folket...

 

Venstre har bedre politikk for arbeiderne enn hva LO har. Så det er ikke rart LO blir skuffet da. De vil jo forskjellsbehandle slik at de selv får øket sin makt og innflytelse. Slik at de får mer penger i kassa si....

 

LO utnytter systemet, slik at toppene i LO kan få fete lønninger, dess flere medlemmer som nærmest tvinges inn for å få de samme rettighetene i arbeidslivet som alle andre.

Lenke til kommentar

"If it is not broken, don't fix it".

 

 

 

Hvem var homoen og økonomen John Kaynes?

It is broken. So fix it, for gods sake!

 

Your Hero John Maynard Keynes , også kalt baron Keynes. Han ble født den 5. juni 1883 i Cambridge i England, og døde den 21. april 1946 i Firle i East Sussex. Han var en britisk økonom. Han regnes gjerne som grunnleggeren av makroøkonomien med sitt berømte verk The General Theory of Employment, Interest and Money i 1936.... Jeg tipper at du kjenner til denne fyren, da du selv har nevnt ham tusenvis av ganger her inne, og stadig henviser til Ham... Han er jo som en Gud for deg, ufeilbarlig, Gud som har svaret på alle spørsmål når det gjelder økonomi-politisk styring...

Vi får være enige om å være fundamentalt uenige.

Vi får det. Men rart du ikke kan redegjøre for det du påstår altså.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Han er jo som en Gud for deg, ufeilbarlig, Gud som har svaret på alle spørsmål når det gjelder økonomi-politisk styring...

 

Nå må du gi deg. For meg er Keynes en av mange økonomer. Men han var en dyktig økonom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...