Gå til innhold

Spør en Venstremann om Venstres politikk

Anbefalte innlegg

Betyr det at Bush og Obama bør stilles til internasjonal straffedomstol? Bush er vel allerede ettersøkt?

Var Libyia en god ide, nå som vi ser hvordan landet er nå? Ville Venstre ha sagt ja til å gå i Syria eller Egypt, så lenge FN gir grønt lys?

Lederen i Unge Venstre mener det å være medlem i Nato er en god ide, og at 90% av nordmenn er enig med dette, men innmeldingen var riktig nok utført av regjeringen og ikke av folkeavstemning. Sett tilbake, var dette rettferdig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor quota du meg når du ikke svarer på det jeg skriver med annet en persjonangrep? Det er et faktum, med mindre du har noen argumenter å komme med ser jeg heller at du tat drittslengingen med folk som faktisk ikke heller klarer å diskutere.

Det du kom med var usaklig. Men greit: Beklager personangrepet.

(Om det var et) Men du kommer uansett ikke med gode argumenter selv for det du påstår.

Det du kommer med er jo helt håpløse påstander. Og de kan ikke være særlig gjenomtenkte. Men men nok om det.

Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn Priim har et poeng angående holderdeord.no. Det er klart at regjeringspartiene vil ha flere saker de ikke holder ord på i og med at de må inngå kompromisser med de andre regjeringspartiene.

Men stemmer man ut i fra kompromisser på disse avstemningene da?

Man stemmer vel etter hva man mener? Avtaler man på forhånd med de andre partiene hva man skal stemme? :-O ...

Lenke til kommentar

Støtter du krigen i Afghanistan?

Jeg har ikke tenkt særlig igjennom det. Og "krigen" holder jo ikke på enda? =P

Og på hvilken linje står partiet ditt i den saken?

Jeg hentet noe stoff fra denne siden, skrevet i 2009:

http://jonasliberal.wordpress.com/category/unge-venstre/

"Venstre mener at verdenssamfunnet og NATOs tilstedeværelse i Afghanistan er utrolig viktig for å sikre demokrati og menneskerettigheter. To millioner afghanske jenter får nå mulighet til å ta utdannelse, det ville aldri skjedd om ikke vi hadde vært der."

Lenke til kommentar

Men stemmer man ut i fra kompromisser på disse avstemningene da?

Man stemmer vel etter hva man mener? Avtaler man på forhånd med de andre partiene hva man skal stemme? :-O ...

Regjeringspartiene blir vel enige seg imellom for en politikk, og stemmer for denne politikken i Stortinget. Om regjeringspartiene ikke hadde stemt det samme i Stortinget hadde vel samarbeidet vært meningsløst.

Lenke til kommentar

Jeg tenker annerledes på det enn din simplemindede tenkning. Man kan fint si at Venstre er den liberale delen av Høyre... Så Høyre er stort, så har man Venstre som står for svært mye av det samme som Høyre, bare at det har liberale verdier. Dette "fyllet" utgjør en forskjell. De liberale meningene kommer frem. Og mange av dem får bred støtte av folk også i Høyre.

Jeg driter i hva du sier som har et så simpelt og lite gjennomtenkt syn på demokratiet og på små partier. Om du vil følge saueflokken, så gjør nå for all del det. Jeg for min del velger det partiet jeg har troen på. Det partiet som passer min personlighet best. Det partiet som har mine meninger.

Om alle hadde satt seg grundig inn i politikk, og visst det jeg vet om Venstres historie, politiske grunnlag: sosialliberalismen, og dagens Venstres politikk, så tror jeg at Venstre ville vært like stort eller større enn AP. Problemet er at folk hovedsakelig lar seg styre av media, og ikke er spessielt interesserte i politikk før valgene.

osv.

Så er det kanskje også flere av dem som ønsker å bestemme ditt og bestemme datt over folk og bruke staten til å få igjennom det de ønsker forbud eller påbud mot/for enn det har vært liberalere som har ønsket å bruke stortinget til å gi mer frihet. Aktivt stemme i mot tullete lover og regler osv. Det skal litt mer intelligens til å forstå Venstres politikk, enn å la seg lede av argumentene til f.eks Jens Stoltenberg... Det er lett å spille på "rettferdighet", "solidaritet" osv, og bruke store ord, uten å føre en politikk som i praksis fører til alt dette...

Ta et parti du mener er bedre enn Venstre, ta eksempler på hvorfor dette partiet er bedre... Du vil finne svært lite som er bedre.

Med tanke på dine uttalelser i dette innlegget skader du Venstre mer enn du hjelper dem. Ingen er tjent med slike uttalelser, så jeg foreslår at du trekker deg fra tråden før du gjør mer skade.

Lenke til kommentar

Med tanke på dine uttalelser i dette innlegget skader du Venstre mer enn du hjelper dem. Ingen er tjent med slike uttalelser, så jeg foreslår at du trekker deg fra tråden før du gjør mer skade.

Dette er bare din personlige forestilling.

Jeg vil påstå at det er en vrangforestilling...

Folk stemmer ikke ut i fra enkeltmenneskers utsagn på forum: De stemmer ut i fra partiets politikk. De stemmer ut i fra deres egen overbevisning om hva som er best for samfunnet i sin helhet. De stemmer ut i fra sin kunnskap/innsikt, og sine forestillinger om partiene. Det de har sett og hørt av andre partier om partiet og av partiet selv, samt sine egne erfaringer i livet og så videre og så videre...

Eller mener du at de ikke gjør det? Hvis jeg blir provosert over enkelte idiotiske utsagn, og kommenterer dette (selv om jeg kanskje gjør det på en dårlig måte ut i fra dine standarder), hvorfor skal dette skade et politisk parti? Hvis noen ikke liker meg som person, hvorfor skal dette forandre deres syn på et politisk parti?

Kan du også redegjøre for det du sier? Underbygge dine påstander?

Jeg foreslår at du respekterer ytringsfriheten, og slutter å be folk trekke seg (underkaste seg din autoritet).

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det er en balansegang, turbo. Du bruker Venstres logo uten å representere Venstre (offisielt), og bruker endog vi-formen av og til når du snakker om partiet. Da gjelder det å være saklig og nøyaktig. "Jeg driter i hva du sier" vekker ikke positive følelser i leseren, ikke en gang når han er enig i sak. Da vil folk tenke at Venstrefolk ikke er noen hyggelige mennesker.

Hvis folk ikke stemmer utfra enkeltmenneskers utsagn på forum: Hvorfor poster vi her? Det må jo være fordi vi tror at det betyr noe?

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tilbake igjen til mitt spørsmål om regjeringskonstellasjoner;

Om Venstre mener de får gjennom mer av sin politikk i en regjering bestående av Venstre, Høyre og Frp, enn dagens regjering, hvorfor insisterer de da på at KrF må være en del av regjeringskonstellasjonen for at Venstre skal gå med på det?

Jeg synes også mange av nyhetene om Venstre og uttalelser fra Venstre er svært forvirrende i forhold til hvilket standpunkt demd har rundt dette med regjeringssamarbeid.

http://www.venstre.no/artikkel/48116 - Vi må holde sammen (med KrF) for en sentrumsregjering.

http://www.venstre.no/buskerud/artikkel/50241/ - Venstre ønsker regjering uten FrP.

http://www.nrk.no/valg2013/v_-_-garantist-mot-frp-innflytelse-1.11173413 - minst mulig FrP-politikk

http://www.nationen.no/2013/05/22/politikk/valget/venstre/krf/ap/8096134/ - Venstre og KrF åpner for arbeiderpartiet.

Lenke til kommentar

Det er en balansegang, turbo. Du bruker Venstres logo uten å representere Venstre (offisielt), og bruker endog vi-formen av og til når du snakker om partiet. Da gjelder det å være saklig og nøyaktig. "Jeg driter i hva du sier" vekker ikke positive følelser i leseren, ikke en gang når han er enig i sak. Da vil folk tenke at Venstrefolk ikke er noen hyggelige mennesker.

Okei. Jeg har moderert innlegget mitt litt. Vel, Venstrelogoen bruker jeg ikke for å representere Venstre, men for å markere min egen tilhørighet. Så har jeg heller ikke det offentlige Venstres logo, men en redigert photoshopet versjon. ;)

"Vi"-formen, fordi det er slitsomt å hele tiden snakke om "deres politikk", "deres ditt, deres datt". "De mener" osv. Jeg er blant dem som mener det samme som "dem", og dermed blir "Vi-formen" noe som faller meg naturlig. Er det noe galt med det?

Nei, ikke koselig å si "driter i hva du sier", så jeg har moderert meg litt, til "blåser i hva du mener". Han mener åpenbart at det å stemme på et mindre parti er dumt... Han mener med andre ord at du ikke skal støtte det partiet du er mest enig med, men at du er best tjent med å følge strømmen. Og da nevnte jeg saueflokken som et eksempel... En stemme på et mindre parti får mer betydning enn om du stemmer på et kolossalt parti. Det er slik jeg tenker om saken.

En annen ting: Venstrefolk er hyggelige om du er hyggelige mot dem.

Om du snakker piss, og hele tiden kritiserer dem og det de står for på en usaklig måte, og bare kommer med tomme påstander uten å begrunne dem noe særlig, vel... Vil disse reagere annerledes enn om du gikk å gjorde det samme med folk med annen partitilhørlighet? Er det noe annerledes med Venstre og Venstrefolk?

Venstrefolk kan aldri bli irriterte over ting som blir sagt, og om de gjør det så skader de partiet? :)

Samme gjelder jo alle andre også. Jeg skrev på veggen til en APer, og kverulerte litt, da kom det flere APere inn og begynte å diskutere, og en av de sa det rett ut: det var som å banne i kirka. Det ville jeg aldri sagt i alle fall. Altså: Det å komme med sine egne meninger på den facebook-profilen var som å banne i kirka. =P De ville skremme hverandre i fred med Høyre og borgerlig politikk, uten noen som helst kritiske kommentarer til hva som ble sagt. Så det var å banne i kirka. =)

Hvis folk ikke stemmer utfra enkeltmenneskers utsagn på forum: Hvorfor poster vi her? Det må jo være fordi vi tror at det betyr noe?

Geir :)

Fordi vi til sammen utgjør svært mange ulike ideer og tanker, som vi lufter med hverandre, og kommer frem til ting. Vi reflekterer over ting i fellesskap. Om et enkelt individ her inne reagerer negativt på et annet individ, vel så tviler jeg på at det utgjør noen stor forskjell. Folk blir irriterte hele tiden her inne... Jeg ser mest på dette forumet som en tenketank, der folk kan diskutere å fremme sine meninger, og så reflektere over dem sammen med andre. Der hvor vi i fellesskap kan gjøre hverandre noe klokere, på hverandre og den verden vi lever i (...) :) Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg har vært medlem av Venstre i mange år, men i år jeg faktisk veldig usikker på om de skal få stemmen min... Ikke fordi Venstre har dårlig politikk, men heller fordi et annet mindre parti har pirret min interesse i enkelte fanesaker og jeg ønsker å hjelpe dem med å bli større.

Lokalt er jeg aldri i tvil, selvom innvandringspolitikken i Venstre ikke er helt slik jeg føler den burde være.

Hvordan føler du at den burde være da, om jeg tør spørre?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...