Knopfix Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Hei Skal kjøpe nytt HK til CPU'n nevnt over og trenger forslag til hovedkort. Har god erfaring med Asus fra maskiner jeg har bygd tidligere. Kommer ikke til å bruke mer enn et grafikkort, men må ha en ekstra PCI-E til et LSI megaraid RAID kort. Dette RAID kortet har 4 stk. 6 Gbps SATA kontakter til SSD diskene. 2 av disse brukes til RAID 0 mens de 2 resterende kjører standard oppsett med 2 stk. SSD. Ser for meg at det kanskje kan være lurt og ha en tredje PCI-E port i tilfelle noe nytt ustyr skulle bli nødvendig i fremtiden. Tar gjerne i mot forslag på RAM brikker også. På forhånd takk. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Har gode erfaringer med ASrock sine kort. Ellers er også G.Skill en veldig undervurdert leverandør. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 PCI-E slottene har vel de samme spesifikasjonene på alle hovedkortene med Socket-1150 beregnet til forbrukermarkedet ? Lurer på om det er noen HK som har PCI-E kontollere som egner seg bedre til RAID kortet siden det tar i mot data fra 4 stk. SSD disker. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Spørs vel hvor mye du vil legge i kortet. ASrock z87 Extreme 6, OC Formula eller Extreme 9. Extreme 9 er fullepekket, men OC formula vil nok holde i massevis. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Takk for forslagene. Noen som vet noe om PCI-E kontrollere kan ha noe å si i forhold til RAID kortet som nevnt tidligere i tråden ? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Ivertfall det jeg leser ifra Newegg så bruker kortet PCIX 2.0 8x. Alle kortene over har minst 3x 16x. Så dette burde ikke være noe problem på noen som helst måte. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Flisespikkeri, men jeg lurer på om om kvaliteten på PCI kontrollerene kan variere i kvalitet etter produsenten av hovedkortet ? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Siden ASrock var tidligere underleverandør eller hva du vil kalle det av ASUS, de leverte stort sett samme kort bare at ASrock hadde bedre priser. ASrock har gjort veldig mye riktig i det siste, og de har veldig mye ekstra på kortene sine som konkurrentene ikke har. Se for eks dette kortet der de har spekket det fullt i snacks Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Interessant, hva ekstra har de som konkurentene ikke tilbyr ? Nå er det en stund siden jeg kjøpte hovedkort så det må friskes opp. Er det ikke LGA1150 som passer til denne CPU'n, linken over er 2011 ? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Linken over er til 2011 ja. Derfor z79. På akkurat dette kortet hadde de veldig mange S-Ata koblinger. Og det har egentlig alt annet du skulle trenge. Se denne .Ellers ville jeg nok ha gått for ASrock OC kortet uten tvil. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Fint kort men overkill til mitt bruk. For mange Sata porter og for mange PCI-E porter. Vil også ha kjøleribber på hovedkortet da jeg har erfaring med at vifter på hovedkort støyer. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Er ikke Z87 LGA1150 nyeste modell ? Lurer litt på dette kortet : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781697 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hva med ASUS Z87-A? Billig og bra hovedkort med støtte for SLI, samt at den skal fungere bra til overklokking. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Hva med ASUS Z87-A? Billig og bra hovedkort med støtte for SLI, samt at den skal fungere bra til overklokking. Ser bra ut. Hva er forskjellen pa PCI-e 2.0 og 3.0 ? Denne har to av hver så vidt jeg kan se. Endret 13. august 2013 av Gackster Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 PCI-Express 3.0 er nyere og raskere, men du vil ikke merke noen forskjell med mindre du har 2x GTX 780 i SLI. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Ser ut som et bra valg til hyggelig pris med tilstrekkelig funksjonalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå