Gå til innhold

photoshop vs lightroom, which one is your cup of tea?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må noen ha sagt i fylla...

Det spørs kanskje mer hvem du er enn om du er full eller ikke. Dette er jo produkter for forskjellige typer brukere og mange vil sikkert foretrekke grensesnittet til Elements. At LR totalt sett er et kraftigere verktøy er sikkert riktig, men at det er generelt bedre er jeg ikke like sikker på. Jeg kunne godt tenkt meg ansiktsgjenkjenning i LR.

Lenke til kommentar

Before/after har man helt fin tilgang til i Lr.

Det som er ut til å være en av de viktigste forskjellene mellom Lr og Ps er at Lr gir deg non-destructive editering mens du i Ps endrer direkte i fila.

Jeg foretrekker non-destructive konseptet i Lr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Before/after har man helt fin tilgang til i Lr.

Det som er ut til å være en av de viktigste forskjellene mellom Lr og Ps er at Lr gir deg non-destructive editering mens du i Ps endrer direkte i fila.

Jeg foretrekker non-destructive konseptet i Lr.

Du endrer vel ikke i fila med PS? Den lager en XML-fil hvor alle endringene blir lagret, og som den bruker neste gang du henter opp samme RAW-fila.

Lenke til kommentar

I PS lager du ikke en XML-fil. Det lages i Camera Raw og tilsvarende i Lightroom. I photoshop derimot, kan man fint redigere non-destructive ved å bruke layers og paste images av originalen. Man trenger jo ikke å dogde/burn og sånt på originallayeret. Legg deg nederst og duplicate det om man trenger å gjøre fysiske endringer på bildet.

I photoshop lagrer man jo redigeringsfilen i PSD eller Tif, og kan med det hente opp bilde og redigere akkurat som om det var samme dag som du åpnet det for første gang. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...