mactiss Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Da har jeg valgt å «sløse» bort 600,- på den som er linket til over. Er det samme prinsipp som gjelder her(bortsett fra at denne skal stå i samme høyde som kameraet) at den skal være så nærme som mulig objektivet som det klarer å «auto» fokusere på, altså nærgrensen for objektivet? Videre når en skal kalibrere en zoom-linse, er det da fornuftig og bruke den lengste brennvidden for zoomen, altså for et 24-70mm, så bruker jeg brennvidde 70m når jeg kalibrerer? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Da har jeg valgt å «sløse» bort 600,- på den som er linket til over. Det gjorde jeg også for et par år siden...og har ikke angret siden I tillegg vil jeg anbefale the ColorChecker Passport... Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Takk for svar! Har sett denne videoen, nå er ikke jeg veldig stø i engelsk, men jeg oppfattet ikke noe om avstand, annet enn det jeg ser visuelt på filmen. Men her må han være lenger unna enn nærgrensen på objektivet? Er ikke det(nærgrensen) anbefalt med metoden «papirplansjen på bordet»…..? Og dette med hvilken brennvidde som er ideelt for zoom? (Men mulig dette fremkommer av snutten uten at jeg skjønner det) Hvordan gjorde du det? Takk for tips for Colorchecker, skal titte nærmere på den Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 men jeg oppfattet ikke noe om avstand, annet enn det jeg ser visuelt på filmen. Hvordan gjorde du det? Se denne manualen på side 5 pkt. 2 - bilde av hvordan jeg utfører kalibreringen... http://spyder.datacolorchina.cn/wp-content/uploads/datacolorproductliterature/SpyderLensCal_UsersGuide.pdf Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Hei! Vurderer og "pensjonere" mitt 7 år gamle D70s og oppgradere til et litt kraftigere kamera. Har vurdert mye forskjellig og har lagt min elsk på D7000, uten å prøvd det riktignok. Kjenner derimot at alt snakket og "problemene" med fokusen på dette kameraet holder meg igjen litt ettersom jeg ikke blir helt klok på hvor alvorlig det faktisk er.. Noen sier det er en brukerfeil mens noen sier det er kamerafeil, det er jo en vesentlig stor forskjell på de to utsagnene der. Ser også at det ikke er alle som har fått fikset fokusen til tross for at de har fulgt diverse instrukser. Så det jeg lurer på er om jeg kommer bedre ut av å betale 1500-2000 ekstra for D7100 kontra D7000, eller om jeg bare skal gå for D7000 og satse på at det går greit? Håper på kjapt svar! Endret 21. juli 2014 av Slettet+61342 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Så det jeg lurer på er om jeg kommer bedre ut av å betale 1500-2000 ekstra for D7100 kontra D7000, eller om jeg bare skal gå for D7000 og satse på at det går greit? Kan absolutt anbefale D7000, bare fordi jeg bruker det selv, og fokusproblemer har jeg aldri hatt... Men å betale litt ekstra for et nytt D7100 er en no-brainer....Do It Endret 21. juli 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Så det jeg lurer på er om jeg kommer bedre ut av å betale 1500-2000 ekstra for D7100 kontra D7000, eller om jeg bare skal gå for D7000 og satse på at det går greit? Kan absolutt anbefale D7000, bare fordi jeg bruker det selv, og fokusproblemer har jeg aldri hatt... Men å betale litt ekstra for et nytt D7100 er en no-brainer....Do It Det høres bra nok for meg, tror mye av klagene kommer fra detaljfreaker og er nok litt hypet opp i enkelte tilfeller. Syns bare ikke det var såpass stor forskjell mellom D7000 og D7100 det var verdt de ~3000,- i prisforskjell. Hadde ikke D7000 vært tilgjengelig på NetOnNet for 4999 hadde jeg ikke tvilt et sekund på å betale for D7100, er jo et beist av et kamera! Men prisen på D7000 er litt mer studentvennlig. Var en tur på Elkjøp for å se om de hadde noen av de inne slik at jeg fikk kjenne litt på de men de hadde de ikke inne. Spørs om det ikke blir en D7000 i huset iløp av uka, så kan jeg heller spandere på meg et ekstra bra objektiv Takk for svar! Endret 21. juli 2014 av Slettet+61342 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Spørs om det ikke blir en D7000 i huset iløp av uka, så kan jeg heller spandere på meg et ekstra bra objektiv Det blir mye for pengene.. Sjekket finn.no akkurat mtp. D7000 og det forundrer meg at bruktprisene ligger omtrent på samme nivå som nyprisen du nevner... Edit: Ser på netonnet at prisen inkluderer Fotokurs og Check & Clean (verdi 2000,-) medfølger PS! Husk å få med Check & Clean sertifikatet i pakken... Endret 21. juli 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå