Gå til innhold

Fokusproblemer med Nikon D7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Spot lysmåling som er viktig?

Og kan jeg ta 45 grader på feelingen,eller er det tips for å få helt riktig vinkel ?

"Spot" fokus, du må være sikker på at du vurderer fokus i samme punkt som kameraet fokuserer.

Vinkelen er ikke så viktig, det viktige er en skrå flate, så du klarer å finne hvor fokus ligger i forhold til fokuspunktet.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Det er nest nederste element i setup-menyen med skiftenøkkelikonet. Verdien settes individuelt for de objektivene du har.

Hvis det fungerer på samme måte som på Canon kommer du ikke inn på enkelte menyer hvis kameraet står i full auto, så sett det over på P eller en av de andre innstillingene. Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Da har jeg forsøkt litt her. Men får det ikke til på D7000 med 50mm f1.8G. Uannsett hvor mye jeg justerte var det ikke mulig å se noen forskjell...

Gjorde tilsvarende med et D600 med Tamron 24-70VC, på dette var det synelig endringer. Justerte jeg +-20 var dette ca 20 mm på plansjen.

Kan ikke skjønne hvorfor dette ikke fungerer på D7000, etter hva jeg kan skjønne er det samme fremgangsmetode......

forslag for hvordan D7000 skal reagere på dette, reset/firmware etc?

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Da har jeg forsøkt litt her. Men får det ikke til på D7000 med 50mm f1.8G. Uannsett hvor mye jeg justerte var det ikke mulig å se noen forskjell...

Gjorde tilsvarende med et D600 med Tamron 24-70VC, på dette var det synelig endringer. Justerte jeg +-20 var dette ca 20 mm på plansjen.

Kan ikke skjønne hvorfor dette ikke fungerer på D7000, etter hva jeg kan skjønne er det samme fremgangsmetode......

forslag for hvordan D7000 skal reagere på dette, reset/firmware etc?

Du er sikker på at du brukte senterpunktet og full åpning på objektivet?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Ja det er det som var så rart. Jeg har gjort det akkurat likt på D600 som på D7000 bare med forskjellig optikk. D600 så jeg justeringen klart og tydelig, men ikke på D7000.

Jeg skal forsøke litt til i helgen, prøve et annet objektiv på D7000, så kommer jeg igjen med tilbakemeldingJ

Jeg kunne justere både på «standard» og «lagret», begge to med +- 20. Nå justerte jeg begge to likt forsikkerhets skyld, men hvem av de er det egentlig en skal justere på?

Og for at kamera skal gjenkjenne objektivet til neste gang jeg setter det på, skal jeg lagre det med nummer, eller er dette kun nødvendig om en har for eksempel to klin like?

Hvordan er det dere har gjort dette i selve menyen?

Lenke til kommentar

Standard-verdien vil sette samme utgangspunkt for alle objektiver du bruker på kameraet. Lagret-verdien er individuell tilpasning for hvert enkelt objektiv. Jeg har latt standard stå på 0 og tilpasset hvert enkelt objektiv - i mitt tilfelle ligger de rundt -10 i fininstilling. Objektivene blir tilordnet nummer automatisk og er ikke noe du trenger å endre.

post-24025-0-89210600-1385130911_thumb.jpgpost-24025-0-88992300-1385130913_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hmm, skjønner ingen ting her.

Prøvd igjen og justert standard i begge ender av skalaene, uten at det gir utslag.

Gjør det samme med D600 og det fungerer som det skal.

Tar bildene i M-modus. Må ikke bruke blender prioritet?

Forslag?

Finnes det noen måte for å resete det helt?

Endret av mactiss
Lenke til kommentar

Noen som vet om en kan få kjøpt slik fokus ark el med god trykk?

Skrev arket ut på vanlig printer, så skulle gjerne hatt et som var litt glattere i overflate, litt lettere å se eksakt hvor fokus sitter innbiller jeg meg

For meg så har det alltid holdt med å printe ut disse arkene på vanlig printerpapir med en billig blekkskriver - ingen vits å bruke masse penger på fancy utstyr her.

Det som er viktig er følgende.

• Fest arket på en papp-plate, så det holder seg rett.
  • Sett kamera på et stativ.
  • Vinkle kamera ca 45 grader på arket.
  • Ha godt lys.
Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar :)

Justerte mitt D600 til -3, bildet ble tatt med kamera i ca 45 grader pekende ned mot plansjen som jeg har skrevet ut med blekkskriver.

Et par dager etter på gjorde jeg tillsvarende test med samme objektiv, og da syntes jeg "0" ga det beste fokusen. Dette er jo innlysende min inkomponente kunnskap om dette etter som det varierer fra dag til dag :dribble:

Tenkte kanskje det var lettere å se på en slik jeg kjøpte, kanskje det fremstår som mer skarpt enn fra blekkskriveren?

(mulig jeg blir for pirkete og glemmer helheten her, hehe, men mrro med detaljer også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...