Flaskehals Skrevet 11. august 2013 Rapporter Del Skrevet 11. august 2013 Hei hei Har interesse for sykkel som en form for mosjon og lurer på om det er verdt å kjøpe en landeveisykkel eller om det kanskje er nok med en hybrid. Pr. dags dato har jeg en terrengsykkel med dempere som kan stives av. Mitt bruk tilsier at de er avstivet 80% av tiden. Er det ok å starte med en billig landeveisykkel fra en lokal sportsbutikk? Billigste jeg har sett i butikkene var vel 7000,- og det er jo en fin pris for en som er amatør og ikke har veldig stor interesse for sykling utenom mosjon. Det er jo også veldig lurt å kjøpe nå på høsten for å unytte salg og lignende. Flere butikker har 30-50% avslag på sykler. Vil en sykkel til mellom 7000 og 10000kr være ok for mitt bruk? Eneste som egentlig gjør at jeg ikke har kjøpt sykkel enda er usikkerheten rundt det å faktisk kunne bruke en sykkel med en slik sittestilling og derfor er også hybrid et alternativ, men dette må testes først. Har ikke interesse nok for sykling til å investere stort. Lenke til kommentar
magb Skrevet 11. august 2013 Rapporter Del Skrevet 11. august 2013 Ser ikke helt hva en hybrid vil gi deg i forhold til sykkelen du allerede har. Det blir liksom hverken fugl eller fisk. Selv har jeg syklet 100+ mil i sommer på en billig landeveissykkel til 6-7000kr og strålende fornøyd. I fjor syklet jeg endel på en hybrid og må si dette er noe helt annet. Hastigheten øker og det er meget motiverende selv om man ikke har noen ønsker om å konkurrere. Noen racere har en mer aerodynamisk sittestilling enn andre, kan nok være lurt å velge den sykkelen som gir deg den mest behagelige sittestillingen. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 11. august 2013 Rapporter Del Skrevet 11. august 2013 Jeg vil påstå at ved lengre turer er sittestillingen på en racersykkel langt mer behagelig enn på en (typisk) hybrid. Er man for oppreist sitter man med for mye av kroppsvekten på sadelen noe som blir slitsomt i lengden. Hva som er et godt kjøp kan vi ikke vurdere fra pris alene. Hvis det er noen spesifikke modeller du lurer på kan du spørre. Ellers ville jeg sett etter noe med 2x10 gir shimano tiagra/105 eller sram (alle), uten at det betyr at gruppesettet er det eneste som betyr noe... Lenke til kommentar
Flaskehals Skrevet 13. august 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Mener på de hadde denne hos MX-Sport http://www.gtbicycle...ce/gtr-series-2 Og denne ligger i katalogen til intersport: http://www.nakamura....io/pursuit-3-0/ Her er også en fra G-Sport sin nettbutikk: http://www.gmax.no/produkt/415844(BC_4)/diamant-pannacle-r5/ Endret 13. august 2013 av Flaskehals Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. august 2013 Rapporter Del Skrevet 13. august 2013 Kjøpe meg nylig en Scott Speedster S40 til 6000 (inkl klikk-sko og -pedaler). Foruten litt bob bob kvalitet (hjul som får kast lett, litt knirking og skrangling etter en måneds bruk) er jeg veldig fornøyd. Er et enormt skritt fra hybridsykkel/bysykkel. Selv er jeg ~1.80 og veier ~100kg, og sitter veldig behagelig på en strl L sykkel. Kan like godt si det først som sist; Kjører du på vei som ikke er 100% så kan du bare drite i landeveissykkel. Er det grus på veien, hull, ujevnheter, brostein e.l. så er landeveissykkel nesten ubrukelig. Bor selv i Bærum, og har ganske bra veier her jeg bor, men må ta det ekstremt rolig der veien ikke er 100%. Jeg vil anbefale å kjøpe sykkel på XXL eller annen stor butikk med eget verksted og serviceavtale med i prisen. Har selv hatt sykkelen på service flere ganger (tre ganger på grunn av kast i forhjul, én gang for å justere gir, to ganger pga knirking i krank). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. august 2013 Rapporter Del Skrevet 13. august 2013 Kjøpe meg nylig en Scott Speedster S40 til 6000 (inkl klikk-sko og -pedaler). Foruten litt bob bob kvalitet (hjul som får kast lett, litt knirking og skrangling etter en måneds bruk) er jeg veldig fornøyd. Er et enormt skritt fra hybridsykkel/bysykkel. Selv er jeg ~1.80 og veier ~100kg, og sitter veldig behagelig på en strl L sykkel. Kan like godt si det først som sist; Kjører du på vei som ikke er 100% så kan du bare drite i landeveissykkel. Er det grus på veien, hull, ujevnheter, brostein e.l. så er landeveissykkel nesten ubrukelig. Bor selv i Bærum, og har ganske bra veier her jeg bor, men må ta det ekstremt rolig der veien ikke er 100%. Jeg vil anbefale å kjøpe sykkel på XXL eller annen stor butikk med eget verksted og serviceavtale med i prisen. Har selv hatt sykkelen på service flere ganger (tre ganger på grunn av kast i forhjul, én gang for å justere gir, to ganger pga knirking i krank). Landeveissykkel er IKKE ubrukelig, men rytteren kan være urbukelig på landevien med rufsete kvalitet. De dundrer da i over 60 km/t på brostein i løpet mellom Paris og Robaix.. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. august 2013 Rapporter Del Skrevet 13. august 2013 Altså, dekket på sykkelen min er 2-3 cm stort. Får du det nedi en glippe mellom to stein så går du på trynet. Det er så enkelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. august 2013 Rapporter Del Skrevet 13. august 2013 Ja man ser jo hvor mange som stuper på brosteinen i det løpet.... De bruker også smale dekk... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. august 2013 Rapporter Del Skrevet 13. august 2013 Landeveissykkel er IKKE ubrukelig, men rytteren kan være urbukelig på landevien med rufsete kvalitet. De dundrer da i over 60 km/t på brostein i løpet mellom Paris og Robaix.. Ikke prøv det med hjulene og dekkene du har på en standard 10K landeveissykkel Altså, dekket på sykkelen min er 2-3 cm stort. Får du det nedi en glippe mellom to stein så går du på trynet. Det er så enkelt. En må følge med på veien, ikke plasser forhjulet mellom steinene. Brosteinsritt kjøres med 25mm tubulardekk på spesiellt sterke felger. Intil nylig var ambrosio nemesis en favoritt, men de siste årene er karbonfelgene blitt så sterke at de er favorisert nå. Det er imidlertid ikke noe stort problem med litt rufsete vei med racer, men rister litt mer gjør det jo, og man får passe litt på hvor man plasserer hjulene. Tubulars og/eller større dekkdimensjon reduserer pungteringsfaren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå