aagmed Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Skal snart flytte inn i ny bolig med gipsplater malt i farge jeg personlig ikke liker. Det må altså males hvit, så må vel antagelig ha 3 eller 4 strøk for å få det pent. Siden jeg i utgangspunktet syns panel er mye finere enn gips sitter jeg nå og lurer på om jeg like greit bare skal legge ferdigmalt panel. Hvor mye mer jobb er egentlig dette og hva slags kostnader må jeg regne med? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Stikkontakter og lignende må demonteres. Gipsen må rives, og deretter kan du sette opp panelet. Pris på panel kan du jo sjekke rundt om, men det er ikke veldig dyrt. Det blir jo en del dyrere enn å male uansett. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Om det er et eldre hus(gjelder vel mest trehus), fra 50-60tallet eller eldre kan du få "problemer" med at veggen ikke er like høy i alle ender av rommet, så blir litt jobb ift å måle korrekt og kutte til forskjellige lengder om det viser seg å være høydeforskjeller. Men selv gikk det med 1 dag til å legge panel i gangen som er 4-5 meter lang og 1,5 bred med en krok som skapte litt vanskeligheter. Så for f.eks. en stue ville jeg beregnet 1-2 dagers arbeid avhengig av romstørrelse og om det er mange hjørner. Med mindre du vil ha lister på alle hjørner må du være ganske nøyaktig med kuttinga, som igjen krever litt arbeid. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Stikkontakter og lignende må demonteres. Gipsen må rives, og deretter kan du sette opp panelet. Nei, det er ikke nødvendig å rive gipsen, man kan sette panelplater utenpå. Fordelen med å rive gipsen og sette opp nye plater i samme tykkelse er at da holder det å fjerne dekselet på kontakter og brytere, og de vil passe etterpå. Legger du plater utenpå sparer du arbeidet og støv og søppel fra riving av gips, men det blir mer plunder med å få brytere og stikkontakter til å passe - du kan trenge elektriker som flytter alle bokser ut eller legger inn noen mellomstykker. Dersom det er åpen elektrisk anlegg (synlige ledninger utenpå veggen), anbefaler jeg sterkt å male. Eller tapetsere. 1 Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Takk for svar, - det blir nok enkel maling etter en del tenking frem og tilbake. Viser seg jo at de aller fleste går fra panel til gips og ikke omvendt så med tanke på at boligen en gang skal selges, tar jeg hensyn til hva folk flest liker best. Lenke til kommentar
luckylight Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Det er noen dager siden du bestemte deg for å male, men så i den første posten at du reknet med 3-4 strøk for å skifte farge. Dersom du bruker kvalitetsmaling er det nok med to strøk. De billigste malingene har masse «fyllstoff» som gjør at den dekker dårligere. Selv om prisen i utgangspunktet er lavere per liter vil du ende opp med å bruke mer maling siden du trenger flere strøk. Resultatet med kvalitetsmaling blir også bedre, samt at holdbarheten også er bedre, da du for eksempel slipper at bilder og møbler «klistrer» seg til veggen når det de har stått inntil en stund. Har selv forsøkt å bytte farge fra rosa til hvit med den billigste Butinox malingen, og etter 4 strøk så jeg fremdeles rosa skjær igjennom. Jeg har med stort hell brukt Nordsjö Inova. Det er en meget god maling som dekker godt, er lett å jobbe med og gir et flott resultat. Denne får du i 10-literspann. Det er også mange som anbefaler Jotun Lady. Legg også litt ekstra i redskaper. Jobben går lettere og resultatet blir bedre med den svarte serien fra Jordan. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Nei, det er ikke nødvendig å rive gipsen, man kan sette panelplater utenpå. Fordelen med å rive gipsen og sette opp nye plater i samme tykkelse er at da holder det å fjerne dekselet på kontakter og brytere, og de vil passe etterpå. Legger du plater utenpå sparer du arbeidet og støv og søppel fra riving av gips, men det blir mer plunder med å få brytere og stikkontakter til å passe - du kan trenge elektriker som flytter alle bokser ut eller legger inn noen mellomstykker. Dersom det er åpen elektrisk anlegg (synlige ledninger utenpå veggen), anbefaler jeg sterkt å male. Eller tapetsere. Jeg hadde aldri gjort det på den måten. Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Det er noen dager siden du bestemte deg for å male, men så i den første posten at du reknet med 3-4 strøk for å skifte farge. Dersom du bruker kvalitetsmaling er det nok med to strøk. De billigste malingene har masse «fyllstoff» som gjør at den dekker dårligere. Selv om prisen i utgangspunktet er lavere per liter vil du ende opp med å bruke mer maling siden du trenger flere strøk. Resultatet med kvalitetsmaling blir også bedre, samt at holdbarheten også er bedre, da du for eksempel slipper at bilder og møbler «klistrer» seg til veggen når det de har stått inntil en stund. Har selv forsøkt å bytte farge fra rosa til hvit med den billigste Butinox malingen, og etter 4 strøk så jeg fremdeles rosa skjær igjennom. Jeg har med stort hell brukt Nordsjö Inova. Det er en meget god maling som dekker godt, er lett å jobbe med og gir et flott resultat. Denne får du i 10-literspann. Det er også mange som anbefaler Jotun Lady. Legg også litt ekstra i redskaper. Jobben går lettere og resultatet blir bedre med den svarte serien fra Jordan. Takk for nyttig informasjon! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Det som er ganske enkelt er jo å tapetsere med "veggfornyer" folie over gipsen, og så male denne. - Det har jeg som oftest gjort også på helt ny gipsvegg fordi det gir en mye finere struktur. -Velg en helt slett og ganske tynn fiberduk, ikke den tykkeste, og ikke de i papir. - Veldig kjapt og sette opp og blir perfekt vegg med to malingsstrøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå