Gå til innhold

Arvet server/workstation. Hva bør gjøres før oppstart?

Anbefalte innlegg

Hei kjære godtfolk.

Jeg har nettopp arvet en gammel server av et familiemedlem som han ikke trengte lenger. Det er en IBM Intellistation Z Pro, og er kanskje mer en workstation enn server, men den vil sikkert fungere til mitt bruk som er filserver og F@H.

Av det jeg foreløpig vet om av spesifikasjoner på denne er det 2x Intel Xeon 3,0 Ghz prosessorer av ukjent type, 4x512 MB ECC RAM, ukjent harddisk og et uspesifisert grafikkkort av det jeg tror er typen Quattro. (Er grafikkkort som heter det?) Hadde sikkert visst mer hvis jeg hadde startet opp rakkelet.

Denne har stått ubrukt i kjelleren i minst et år eller to uten å ha blitt brukt. Det jeg lurer på er hva bør jeg gjøre nå? Har selv tenkt tanken om å rengjøre med luft, ta av CPU-vifter og bytte termisk pasta.

Videre ønsker jeg også å oppgradere RAM, men vet ikke helt hvilken type RAM som passer, og hvor mye det er mulig å stappe inn. Det står 512 MB DDR 266 Mhz så da regner jeg med at det er DDR-minne uten tall?

Er det noen som har noe bedre enn det til overs?

Uansett, mitt hovedspørsmål er: Gjør jeg noe galt ved å forsøke å starte den uten å rengjøre og bytte termisk pasta? Eller bør det gå greit? Er nysjerrig på om den i det hele tatt virker, og butikkene åpner jo ikke før i morgen :-)

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grafikkortet er nok nVidia Quadro NVS eller FX.

Intellistation er også regnet som en workstation (arbeidsstasjon).

Nå er vel Intellistation Z Pro laget over flere år, men er det en 5 - 6 år gammel maskin tror jeg at den bruker DDR2 ECC minne, maks 16 GiB - og maks 4 GiB pr modul. Men du må finne nøyaktig modellnummer og søke info på dette for å finne ut dette nøyaktig. Intellistation Z Pro finnes i mange ulike versjoner.

Tror ikke det er noen fare med å starte denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...