Gå til innhold

Leieforhold, men tvunget til betale for oppgraderinger


Anbefalte innlegg

Nå reiser jeg ikke lang , kun til og fra arbeidet og inntil byen.

Da kan opptakene planlegges i god tid hvis man følge med

Men det har hendt at jeg har kommet midi i programmere skulle ha tatt opp.

Dette vil ikke hjelpe uansett hvordan jeg tar opp programmer.

( jeg har dog et ønske om å også kunne gjøre opakt av programmer som ligger på nettet )

 

 

Nå har jeg en opptaker fra før da ser jeg ikke poenget med å ha en til

 

Et problem med PVR er at man ikke kan ta vare på opptakene for alltid.

Derfor har jeg en opptaker der man også kan brenne opptakene på DVD.

Å overføre ( spille av ) PVR opptak til en annen opptaker blir bare tull i denne sammenhengen

 

Dekoren man bruker kan jo fjernstyres selv om det ikke er PVR

Det som mangler er å kunne skifte kanal direkte via fjernstyring

jeg kan altså få dekoderen til automatisk skifte kanal når et angitt program starter

Eneste minus er at opptakeren min ikke kan fjernstyres

 

jeg ser uansett muligheten til kunne brenn ut opptakene som mye viktigere en ha fullstendig fjernstyring.

Nå man heller ikke har smartmobil så er det ikke noe poeng

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe du må betale når du har en dekoder som fungerer, om enn noe mindre godt enn du skulle ønsket, men på en helt normal måte ut fra dekoderens teknologiske utgangspunkt.

Dekoderen skal og bør fungere utmerket. Det at leverandøren av tjenesten legger til tjenester som deres eldre utstyr ikke henger med på, kan man jo ikke legge på kunden. Det er jo de som utvikler/legger til tjenestene i grunnpakken og som de eldre dekoderne deres ikke tåler. Når de ikke gjør det mulig å skille ut ny-produktene, så presser de jo kundene til å oppgradere iom deres utstyr ikke tåler det.

Så kunden står igjen med et produkt som ikke leverer det det skal og som man betaler for - Her må de ut og reparere, skifte utstyr som ikke holder mål.

Det at de ikke lager produkter som tar høyde for gammelt utstyr de selv eier, kan ikke brukes som pressmiddel for å ilegge kunder ekstrautgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden trådstarter alt har en opptaker, så er jeg enig med at det er liten vits å oppgradere dekoder pga pvr.

Derfor ville jeg neste gang dekoderen klikker, tatt den med meg, og levert den inn på servicesenteret og fortalt at den er defekt. Og får du ikke byttet til en ny gratis, så ville jeg faktisk sagt opp tv-tjenesten. det ville bli vinn eller forsvinn for begge parter.


Men dropp å sende epost og slikt. Møt heller opp på servicesenteret personlig.

Lenke til kommentar

lit dumt å si opp tv da jeg ikke har andre alternativer

jeg må også ta hensyn til andre personer i huset

 

ER dette riktig :

min epost

Greit nok at dere ikke regner det som noen feil i hardwaren
Det kan likvel ikke defineres som noen tilfrdstillende tjenste når hardware og programvare ikke samarbeider

Å kalle 399 kr for admistrasjons kostnder viker mere som en løgn fra din side for det er ikke noen normal pris som vil være ca 50-100 kr.

Nå har dekoderen min virket uten problemer i 3-4 dager , så da får jeg vente å se hva det neste dere/altibox finenr på for strupe den

 

Svar fra signal bredband :

 

Hei,

Du har helt rett i at det ikke er tilfredsstillende når hardware og software ikke er 100% match, men du har som vi har nevnt hundre ganger mulighet til å oppgradere din dekoder. Det er faktisk ditt eget valg om du ønsker den tilfredsstillelsen som kommer ved oppgradering.

Nå vet jeg ikke hvilken arbeidssituasjon du har vært i, men å komme med påstand om at administrasjonskostnader for utsendelse av dekoder bare er på 50-100kr er like rett som å si at West Ham vant Tippeligaen i fjor.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Bra svart av Altibox :)

 

Å beskylde andre for løgn, slik du gjør, er frekt og ufint. Å samtidig påstå at du vet bedre enn de hva administrasjonskostnadene er, fører bare med seg at du blir ansett som useriøs av de. 100 kroner dekker vel knapt fraktkostnadene ved utsendelse av dekoder.

 

Skjønner det godt at du ikke kommer noen vei med de når det er slik du oppfører deg i e-postvekslingen med de.

Lenke til kommentar

Nå mener jeg forsatt at 399 kr i administrasjons kostnader er over drevet

Det er ikke snakk om frakt her men kun måter å dra inn ekstra penger på

 

jeg beskylder ingen for løgn heller men påpeker at prisen er for høy kun for å registrer noen data

om en slik boks skulle sendes med posten så vill nok det kostet 100 -til 150 kr

( jeg har tross alt kjøp en del ting på nettet )

 

Derfor lurte jeg på om han virkelig snakket helt sant

 

Forøvrig begynte han med en tone som kan virke frekk nok til jeg svart tilbake i samme tone.

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk ditt eget valg om du ønsker den tilfredsstillelsen som kommer ved oppgradering.

 

Tilfredsstillelse? Hvis minnet fylles opp og dekoderen ikke virker slik den skal pga deres tjenester kneler den, så er det de som er skyld i knelingen. Nei, det er ikke feil på dekoderen sånn sett (utifra hva den ble laget til av tjenester for 10år siden) Men det er de som har feilet. De har gjort en feil med å ikke la det være mulig å skille de nye tjenestene vekk fra de eldre dekoderne - som resultat feiler dekoderen.

Så de kan si dekoderen ikke har feil, men da har altså de feilet - når noen feiler, så bør de rette opp sine feil.

 

Ikke bry deg om tonen de skriver i - hold deg saklig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg kommer til bytte hvis feilen blir for plagsom

Jeg vet ikke om det er komet frem , men 400 kr for en oppgradering er jo påstått fra signal sin side å være halv pris

Hvordan kan da forsvare at det egentlig koster 800 kr bare å administrere en forsendelse.

 

Han som svarrate meg hos signal har jo tros alt brukt varierende argumenter .

Da kan man lure på hvor rent melet i posen er

 

Men jeg vill først høre med dere ,hva dere mente var riktig

Lenke til kommentar

Før du eventuelt gir deg og betaler for oppgradering av dekoderen håper jeg du kontakter Altibox og hører hva de sier.

 

Jeg håper også at noen med kjennskap til forbrukerrett kan si hva de mener om dette. Såvidt jeg kan se står det ingenting i vilkårene om at dekoderen må oppgraderes innimellom for å kunne benyttes til basistjenestene, og at kunden må betale for dette.

 

Personlig synes jeg det er riv ruskende galt å måtte betale for å få en dekoder som fungerer tilfredsstillende på et standardabonnement.

TS, kanskje du kan spørre de om hvor ofte du må regne med å oppgradere dekoderne, og omde ikke bør ta med dette i prislisten (siden de opererer med pris første og andre år..) ?

 

Edit: Mislykka setning

Endret av RVF
Lenke til kommentar

jeg forstår hva du mener :

 

Nå var jeg freidig nok til stille noen spørsmål tilbake til signal

 

hvorfor er det så høy pris da ? .
Posten vil jo normal ta 100-150 kr for sende en pakke av en slik strøelse
å registrere noe data i et register koster heller ikke så mye
Da vil det logiske være at prisen ligge på rundt 250 kr til sammen.

Hva om jeg henter boksen selv når jeg bestemmer meg ?

Nå har den fungert lengre en normal så hva har dere gjort med systemet i det siste ?

 

De har ikke svar på den enda

 

når jeg snakker om høy pris så var argumentet at de legelig koster 800 kr å skaffe seg en dekoder men når jeg oppgraderer så får man det til halv pris

( jeg har ikke det konkretet sitatet )

 

Nå må jeg finne ut hvordan man kan kontakte altibox direkte

også tenker jeg å forhøre med forbrukerområdet ( eller hva nå de heter )

 

Siden dekoderen nå har oppført-seg pent så tar jeg det med ro for tiden

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan glemme å diskutere administrasjonskostnadene med de. De kan ta den prisen de selv vil, og du kommer ingen vei med det.

 

Men som andre sier så er jo spørsmålet om du skal betale administrasjonskostnadene overhodet. Altså ikke bry deg om å krangle om prisen, bruk heller argumentene du blir tipset om å bruke i denne tråden for å ikke betale noe som helst.

 

Personlig hadde jeg ikke giddet å krangle om administrasjonskostnader på 399 kroner. Du har antakeligvis brukt så mye tid på dette at du har "brukt" mer enn 399 kroner av din egen tid (jmf. timelønn) pluss ergrelser. Men hvis det går på prinsipp, så blir det kanskje noe annet.

Lenke til kommentar

i tillegg til alt som er sagt ( jeg trenger ikke å gjenta det ) så kan man jo lure på om det faktisk er administrasjons kostnader i det hele tatt .

Det kan like god være kostnader de ikke får dekket på andre måter

 

 

Nå har jeg kranglet med signal.no

jeg har lyst til å kontakte altibox for forhøre meg der

og så forbrukernemnda

 

men først må jeg finne e-postadressen til altibox direkte.

Lenke til kommentar

Administrasjonskostnaden er ikke ditt problem hvis du har krav på ny vare.

Ingen hadde vel godtatt administrasjonsgebyr ved reklamasjon av en defekt TV på Elkjøp, så hvorfor skal Elgen godta å betale for reklamasjon fra Altibox?

 

Sålenge den fungerer greit har du ingen sak.

Men hvis den krever restart ganske ofte er den per definisjon defekt.

Om dette skyldes feil i apparatet, eller at minnet fylles av nye ekstratjenester du ikke har bestillt, er irrelevant.

Det er i hvert fall mitt syn.

 

Men det virker ikke som om de folkene som svarer på mail er særlig kompetente/kundevennlige, så jeg foreslår at du venter til boksen blir uutholdelig ustabil, og deretter tar den med til servicekontoret og møter dem personlig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ifølge purehelp.no eier Lyse Energi AS 100% av Altibox. Anbefaler derfor at du tar kontakt med Lyse:

05973, eller bruke "send henvendelse"-knappen her.

Anbefaler at du poengterer at du er kunde hos en annen Altibox-leverandør, men ønsker å fremme dine syspunkter til Altibox sentralt.

Lenke til kommentar

jeg er nok litt sta , så jeg prøvde enda en gang å poengtere for kundebehandleren hva jeg synes om at man både må leie dekoder og så betale for oppgradering uten å komme noen vei.

 

min epost

Hvis det er slik at alle dekodere må byttes ut etter 5-6 års bruk sår det i alle høyste grad ann å kalkulerer slike kostnader inn leien
A drive med engangskostnader i den grad signal/altibox gjør er forkastelig

Forøvring så er de bare lureri da vi likevel må betale det på en eller annen måte

Her hadde jeg gladelig betalt 45-50 kr pr månd pr dekoder ( CA 100 kr for 2 ekstra dekodere ) hvis man kunne byttett dekoder frit etter noen år
5 kr ekstra per mådend i 6 år utgjør 360 kr. hadde det vær 10 kr så hadde beløpet blir 720 kr
Dett vill ha dekket in for det du kaller for admistative kostnader

Da kunne dere også gitt HD dekodere til alle kunden og brukt plassen til SD kanalen til flere HD kanaler
Nå regner jeg da ikke med at plassen 2 SD kanale bruker utgjør en HD kanal , men det blir uansett plass til andre kanaler slik at man slipper alle dobbelt sendingene
Dette er et tips til dere i gav av at jeg er en smule misfornøyd med alle engangsbeløpene dere operer med
Det er tross alt et leiforhold og da bør det være gjenomført hele veien

svaret fra signal

Hei,

Selvfølgelig ligger det mer bak. Vi er en bedrift som ønsker å tjene penger.
Da gir vi ikke bort utstyr gratis.

At fakturering kunne vært gjort annerledes er mulig, men vi har valgt å gjøre det på denne måten, i likhet med resten av Altibox partnerskapet. - Det er slik det er og det vil ikke bli endret i overskuelig fremtid.

Og bare for å poengtere det, så leverer vi tjenester over fiberkabel, så her er det ikke snakk om mangel på plass etc. Vi har det antallet HD kanaler vi har rettigheter til å ha, og dette er under stadige forhandlinger.


Men nok om det.
Vi er nå kommet til et punkt hvor det rett og slett er unødvendig å diskutere dette videre.
Du er informert til det kjedsommelige om vilkårene rundt oppgradering av utstyr. Og med oppgradering så mener vi utbytte av din gamle SD dekoder til en nyere HD dekoder.
Dette koster kroner 399,-

Ønsker du å oppgradere din dekoder så er du hjertelig velkommen til å bestille dette.
Ønsker du ikke det, så avslutter vi med dette denne saken.

 

Men jeg kunne ikke gi meg helt og sende epost tilbake

 

Det du ikke har fått med deg er at når man både leier dekoder i tilegg å betale for kanalene så er det unødvendig at man også skal betale for en nye en
Det er dobbelt betaling når man både leier og må betale for å bytte til nyere dekoder

jeg er slett ikke sikker om det er i henhold til loven
Det er også derfor jeg reagerer slik jeg gjør på dette

 

Her ber jeg faktisk kundebehandleren om sjekk om de har lov til å ta dobbelt betaling

Lenke til kommentar

Å stille spørsmål rundt både administrasjonsgebyr, betalingsform, antall og type kanaler og annet som ikke berører ditt problem ser jeg ikke poenget med. Det er åpenbart at kundebehandleren din ikke har noe å gjøre med det. At de både tar betalt når du får varen og leie i etterkant ser jeg ikke ulovligheten med, det er du som godtok deres priser og leie.

 

Du burde absolutt fokusere på ditt problem med din dekoder, ikke antall kanaler, betalingsform, om administrasjonsgebyret er for høyt og andre ting kundebehandleren ikke kan og antagelig ikke vil hjelpe deg med. Du fremstår som er særdeles vanskelig kunde som skal pirke borti alt du kan virker det som, selv det som du ikke har noe med.

 

Saken, sånn jeg ser det, er om du har krav på ny dekoder gratis, en som klarer å følge med på det de installerer av nye funksjoner på den. Mitt tips er å holde deg til saken din, nemlig å få ny dekoder gratis.

 

Ta det videre med forliksrådet, som Brun sier, men da kun problemene med dekoderen, ikke at du syntes de har høyt administrasjonsgebyr osv...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Problemet er jo at kundebehandler ikke ser problemet , de er bare interessert i dra inne mest mulig penere nettop på de problemene kundene får.

 

Hvis jeg må ta det til forliksrådet så må jeg ha mange med meg for at det skal være noen hensikt

 

Poenget her var å til argumenter de ikke kan si i mot

 

Hvis dekoderen svikter total så vil de godta at det er en feil de kan erstatte med en annen dekoder

Her er det slik at sviktene dekoder ikke blir godtatt som feil med mindre den slutter å virke totalt

 

jeg er redd for at den gangen jeg kommer med en ødelagt dekoder

så har de ikke en som tilsvarer den jeg har og må av den grunn betale for en nyere modell

 

Nå er jeg først og fremst interessert i kunne ha argumenter som viker for slå i bordet med

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...