sinnaelgen Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 jeg har en sak jeg ønsker diskutert , men har vansker med å finne riktig plassering. Saken er at jeg er litt krangel med min leverandør av tv kanaler og tjenester Når man etter leverandørens mening har en gammel dekoder skal da være tvunget til oppgradere . burde dette ikke være frivillig ? Man leier tross alt tjenesten og utstyret men har en gang tiden betal dyrt for kabel og tilkobling. slik jeg opplever det så er det naturlig nok enkelte tjenester jeg ikke får tilgang til. mens basistjenestene krangler. d.v.s at dekoren henger seg opp i tide og utide , enten jeg blar i kanalene , bruker tekst tv , sjekker filmleien ( som oppdatere lit sakte ) . her krever de baktaling for oppgraderingen til nyere dekoder selv om prisen ikke er så høy så er det prinsippet jeg lurer på. Nå prøver de også ( når jeg spør /maser ) å garantere at jeg slipper disse problemene hvis jeg oppgraderer. Her stoler jeg ikke helt på de uttalelsene Er det flere som har erfaring med altibox og tennsatsene deres og meninger om dette ? ps: det kunne ha vær fint med en samle-tråd for altibox diskusjoner Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Vil tro at Altibox i denne situasjonen har plikt å levere utstyr som klarer å levere tjenestene du har i grunnpakken. Hvis ikke er det bare å klage... hver eneste dag!!! Virker ikke utstyret skikkelig er det IKKE ditt problem! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 Vil tro at Altibox i denne situasjonen har plikt å levere utstyr som klarer å levere tjenestene du har i grunnpakken. Hvis ikke er det bare å klage... hver eneste dag!!! Virker ikke utstyret skikkelig er det IKKE ditt problem! Jeg klager til den lokale leverandøren men de påstår jo at de gjør det på samme måte som alle andre de uskylder seg også med at aller måtte de øke leien på dekoderen. jeg prøvd å dra en historie om leiefirmaet Thorn som drev og leide utt brun og hvitevarer svaret var : Det er vell en grunn til at det selskapet du tenker på, tilhører historien Nå vet jeg ikke hva en dekoder koster men han jeg snakket med påstod at nye kunder måtte betale rund 800 kr mens jeg fikk et godt tilbud på halve prisen Dekoder leien er på 39 kr så om man øker det til 50 kr for noe få år så skulle de dekke nye dekoder videre så har de mast lit om PVR til 79 kr pr måned , noe jeg ikke er interessert i da jeg har opptaker fra før( dog en ekstern en ) Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Jeg selger blant annet ***, og vi vil aldri tvinge noen til å bytte hardware. Om du har en gammel boks så sier det seg selv at den ikke kan levere alle tjenestene som en ny kan, og om du da "krever" å få disse tjenestene så må du følgelig kjøpe ny boks. Men de kan ikke ta fra deg den du har. Om boksen er mindre enn 2 år gammel og den henger seg opp og det ikke hjelper å ta fabrikkinstillinger på boksen, så er det garanti på produktet. Da sender du den inn til forhandler eller ringer de og får ny gratis. Om den er eldre er det strengt talt ikke garanti, og da må du jo selvfølgelig betale for oppgraderingen. En ny boks vil fikse problemet, men er det garanti på produktet skal de fikse feilen gratis eller gi deg ny tilsvarende boks - ikke nyeste beste boks. Endret 12. august 2013 av iStereo Fjernet arbeidsgivers navn etter eget ønske Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) [/size] Jeg selger blant annet ***, og vi vil aldri tvinge noen til å bytte hardware. Om du har en gammel boks så sier det seg selv at den ikke kan levere alle tjenestene som en ny kan, og om du da "krever" å få disse tjenestene så må du følgelig kjøpe ny boks. Men de kan ikke ta fra deg den du har. Om boksen er mindre enn 2 år gammel og den henger seg opp og det ikke hjelper å ta fabrikkinstillinger på boksen, så er det garanti på produktet. Da sender du den inn til forhandler eller ringer de og får ny gratis. Om den er eldre er det strengt talt ikke garanti, og da må du jo selvfølgelig betale for oppgraderingen. En ny boks vil fikse problemet, men er det garanti på produktet skal de fikse feilen gratis eller gi deg ny tilsvarende boks - ikke nyeste beste boks. Om den er eldre enn 2 år gammel (men ikke over 5 år) er det forbrukerkjøpsloven som trer inn og gir forbruker rett til reklamasjon. Alle produkter som er ment å være vesentlig mer enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett på, dette gjelder omtrent alt av brune -og hvitevarer. Er overasket av at selgere åpenlyst faktisk viser at de ikke kan forbrukerkjøpsloven bedre enn de gjør!! Snakk med din sjef i morgen å be om å bli kurset innen forbrukerkjøpsloven... da mener jeg hvilke rettigheter kunden har, ikke hvordan dere skal unngå den!!! Endret 12. august 2013 av iStereo Fjernet navn i siteringen Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Jeg selger blant annet ***, og vi vil aldri tvinge noen til å bytte hardware. Om du har en gammel boks så sier det seg selv at den ikke kan levere alle tjenestene som en ny kan, og om du da "krever" å få disse tjenestene så må du følgelig kjøpe ny boks. Men hvis man betaler abn som skal inkludere de nye tjenestene. (altså man betaler like mye i mnd som de som har ny dekoder og da alle tjenestene), så må det vel være leverandør av tjenesten som må levere utstyr som klarer å levere det man betaler for (ellers må man jo få betale mindre i mnd) Endret 12. august 2013 av iStereo Fjernet navn i siteringen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Diskutant sier at du må etale for en oppgradering dersom garantien er ute. Dette kan stemme. Når det gjelder reklamsjonsretten gir ikke den deg rett til en oppgradert versjon, men samme produkt. Men hvis man betaler abn som skal inkludere de nye tjenestene. (altså man betaler like mye i mnd som de som har ny dekoder og da alle tjenestene), så må det vel være leverandør av tjenesten som må levere utstyr som klarer å levere det man betaler for (ellers må man jo få betale mindre i mnd) Det blir vel litt som å bestille en 100bmps fiber linje, men bare ha 10mbps ethernet kort i pc-en? Endret 11. august 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Om den er eldre enn 2 år gammel (men ikke over 5 år) er det forbrukerkjøpsloven som trer inn og gir forbruker rett til reklamasjon. Alle produkter som er ment å være vesentlig mer enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett på, dette gjelder omtrent alt av brune -og hvitevarer. Er overasket av at selgere åpenlyst faktisk viser at de ikke kan forbrukerkjøpsloven bedre enn de gjør!! Snakk med din sjef i morgen å be om å bli kurset innen forbrukerkjøpsloven... da mener jeg hvilke rettigheter kunden har, ikke hvordan dere skal unngå den!!! Grunnen til at jeg ikke nevnte det er at dette gjelder for ting som er ment for å vare vesentlig lengre enn to år (tv, mobiltelefon, pc). Så vidt jeg vet (og bare så vidt jeg vet - her påstår jeg ingenting) har ingen sagt at en dekoder skal vare vesentlig lengre enn to år. Dessuten er det ikke en feil på produktet, den har bare blitt treig av vanlig bruk, og det hjelper oftest å fabrikkresette boksen. Endret 11. august 2013 av Diskutant Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Om den er eldre enn 2 år gammel (men ikke over 5 år) er det forbrukerkjøpsloven som trer inn og gir forbruker rett til reklamasjon. Alle produkter som er ment å være vesentlig mer enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett på, dette gjelder omtrent alt av brune -og hvitevarer. Er overasket av at selgere åpenlyst faktisk viser at de ikke kan forbrukerkjøpsloven bedre enn de gjør!! Snakk med din sjef i morgen å be om å bli kurset innen forbrukerkjøpsloven... da mener jeg hvilke rettigheter kunden har, ikke hvordan dere skal unngå den!!! Nå sier da trådstarter ganske tydelig at dette er snakk om et leieforhold, og ikke et kjøp. Jeg foreslår derfor at du setter deg inn i forbrukerkjøpsloven selv før du belærer andre. Edit: ser nå at det ikke er snakk om noe leieforhold overhodet, og at førstepost er misvisende. Det er snakk om levering av en tjeneste, i kombinasjon med at man har kjøpt en dekoder. Da er jeg forsåvidt enig med deg i at reklamasjonsfristen nok må sies å være 5 år og ikke 2, men du berører jo ikke spørsmålet om hvorvidt dette overhodet er noen mangel. Dermed foregriper du situasjonen noe voldsomt. Endret 11. august 2013 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 (endret) boksene ( jeg har 3 stykker ) er nok mere en 5 år gamle der den første er fra 2007 en gang argumentet deres går li på det som kjøre nyere utgaver av windows på gamle pcer uten at jeg selv har fått velge et mere krevende system Kommer det ikke under begrepet "tvang" ? Nå inkluderer dette jeg betaler også Internett Siden man betaler månedsleie annenhver måned for kanaler og dekoderne hvorfor skal man da betale engangssummer for bytte dem ut ? hadde jeg kunne kjøpt dekoderne til odel og ei som hos CD så hadde det vært noe annet Det virker ikke helt logisk her er prislisten de operer med Endret 11. august 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 boksene ( jeg har 3 stykker ) er nok mere en 5 år gamle der den første er fra 2007 en gang argumentet deres går li på det som kjøre nyere utgaver av windows på gamle pcer uten at jeg selv har fått velge et mere krevende system Kommer det ikke under begrepet "tvang" ? Siden man betaler for internnett ( som ikke har så mye med dette ) og betaler annenhver måned for kanalene samt leie for dekoderne hvorfor skal man da betale engangssummer for bytte dem ut ? Det virker ikke helt logisk Hvis man betaler månedsleie for dekoderne ser jeg ingen grunn til at du skal betale for ny!! Hva mener Altibox, skal man betale i både pose å sekk?? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Dette gjelder omtrent alt av brune -og hvitevarer. Det kan godt være. Aner ikke hvor jeg finner en liste over ting som skal vare mer enn to år. Bare for å få det klart så er jeg klar over reklamasjonsfristen boksene ( jeg har 3 stykker ) er nok mere en 5 år gamle der den første er fra 2007 en gang argumentet deres går li på det som kjøre nyere utgaver av windows på gamle pcer uten at jeg selv har fått velge et mere krevende system Kommer det ikke under begrepet "tvang" ? Siden man betaler for internnett ( som ikke har så mye med dette ) og betaler annenhver måned for kanalene samt leie for dekoderne hvorfor skal man da betale engangssummer for bytte dem ut ? Det virker ikke helt logisk Hæ? Hvorfor i alle dager skal produsenten gi deg en gratis oppgradering? Det er da opp til deg om du vil oppgradere pakken eller ei, og om dette betyr at hardware også må oppgraderes, så må du betale for deg. Det finnes da grenser. Nå sier da trådstarter ganske tydelig at dette er snakk om et leieforhold, og ikke et kjøp. Jeg foreslår derfor at du setter deg inn i forbrukerkjøpsloven selv før du belærer andre. Boksen er kjøpt, abonnementet er leid. I de fleste tilfeller iallfall. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Det kan godt være. Aner ikke hvor jeg finner en liste over ting som skal vare mer enn to år. Bare for å få det klart så er jeg klar over reklamasjonsfristen Hvorfor overser du den da i ditt første innlegg her i tråden? Å ikke kunne forbrukerkjøpsloven er vel en ærlig sak.... å kunne den uten å faktisk informere brukere om sin rett er rett og slett svindel!!! For å avklare litt... CD, DVD og BD spiller har bevegelige deler og vil nok i snitt vare kortere tid enn deres dekodere. Det er 5 års reklamasjonsrett på slike spillere, da vil jeg konkludere ganske sikkert med at det også er på deres dekodere!! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Uansett har ikke dette noe med saken å gjøre i TS sin situasjon. Han vil ha gratis oppgradering av hardware bare fordi at han har kjøpt ny programpakke eller noe. Det går ikke. Dessuten er som han sa i sin siste post, hardware eldre enn 5 år. Da har han ikke en sak uansett. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Alternativt: https://kabel.canaldigital.no/Produkter/TV/IDTV/ Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Å kunne den uten å faktisk informere brukere om sin rett er rett og slett svindel!!! Er da ikke min oppgave å informere kunden om hans rett. Men om han spør så svarer jeg. Og om han påstår noe som er feil, så svarer jeg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 [/size] Er da ikke min oppgave å informere kunden om hans rett. Men om han spør så svarer jeg. Og om han påstår noe som er feil, så svarer jeg. Fint, da vet jeg holdningen til ansatte i AltiBox... siden jeg er kunde så vil jeg sitere deg offisielt og spørre om det er vanlig holdning i AltiBox!! 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 til orientering altibox er ikke kompatible med integrerte dekodere i tv skjermer slik CD og Rikstv har jeg har hold meg til grunnpakken hele tiden og ikke kjøpt noen utvidelser Derfor lure jeg virkelig på om det er riktig at man må både lei dekodere og kjøpe ny når de gamle svikter for de systemet blir oppgradert er det ikke leien som skal dekke det ? Det pussige er dog at når strømforsyningen sviktet så fikke jeg ny uten spørmål Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Fint, da vet jeg holdningen til ansatte i AltiBox... siden jeg er kunde så vil jeg sitere deg offisielt og spørre om det er vanlig holdning i AltiBox!! Jeg jobber ikke for AltiBox. Og mine uttalelser på forumet representerer på ingen måte selskapene jeg jobber og selger for. Men for å snu om på det: mener du at det er min plikt å informere hver eneste kunde om forbrukerkjøpsloven i hvert eneste salg uten å bli bedt om det? Som om jeg var en politimann i USA og skulle lest opp rettighetene ved en arrestasjon? Jeg sa jo at dersom kunden spør, så svare jeg. Endret 11. august 2013 av Diskutant Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Det blir vel litt som å bestille en 100bmps fiber linje, men bare ha 10mbps ethernet kort i pc-en? Nei, da eier man PC. Her er det snakk om leie. Når man leier dekoder og betaler for tjenestene, så må vel de påse at det man leier holder mål til det de tar betaling for i mnd. (likt med når jeg skiftet fra 2/1 linje, til 70/10 - Canal Digital sendte ett nytt modem som takler den hastigheten iom det jeg hadde fra de fra før ikke gjorde det - selvfølgelig kostet det 0,- iom at det er de som selger 70/10 linja og må da ha utstyret som gir kunden det h*n betaler for) Endret 11. august 2013 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå