Gå til innhold

Corsair TX 650 V2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er en rimelig grei PSU, og passer helt fint for det oppsettet. Litt overkill, men det går.

Og nei, det ville vært bortkastet å kjøpe en HX-750, eller en ny PSU fordi du skulle kjørt SLI. Bare kjør på, du har masse å gå på. Hvis en 650W PSU ikke klarer å levere 450-500W engang, da burde du ikke hatt PSUen i det hele tatt (fordi da er kvaliteten på bunn).

HX-750 er strengt talt å regne som dårligere, da den ikke er laget av samme gode produsent som HX-650. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er en rimelig grei PSU, og passer helt fint for det oppsettet. Litt overkill, men det går.

Og nei, det ville vært bortkastet å kjøpe en HX-750, eller en ny PSU fordi du skulle kjørt SLI. Bare kjør på, du har masse å gå på. Hvis en 650W PSU ikke klarer å levere 450-500W engang, da burde du ikke hatt PSUen i det hele tatt (fordi da er kvaliteten på bunn).

HX-750 er strengt talt å regne som dårligere, da den ikke er laget av samme gode produsent som HX-650. :)

En 650W PSU klarer fint å levere 650W, men da må du forvente høy temperatur, høy viftestøy og lavere levealder på enheten. Jeg så en finfin video hos PcPer.com hvor deres PSU-kar fortalte om PSUer. Han anbefalte å belaste en PSU i området 50 til 60%, området hvor den er mest effektiv. Så en PSU er bare "overkill" hvis du belaster den under ca. 50%.

Lenke til kommentar

Gode PSUer som vi snakker om her, er allerede laget for høyere effekt enn de lover. Og skal derfor klare et langt fullt liv på gitt effekt.

På dårlige PSUer så er jeg helt enig. De har ikke komponenter laget for å bli varme eller leve lenge bed tung belastning.

En god PSU med følgelige gode komponenter vil kunne leve betraktelig lenge, og ved høyere temperatur. Og vi snakker faktisk om STORE forskjeller.

En HX-650 er ikke toppen av kvalitet, men fortsatt meget bra. En normal spill-PC vil heller ikke gå ved full last 24/7. Mesteparten av tiden er gjerne idle. Og om du har en 650w PSU som skal levere f.eks 65W Idle, så vil den ha bedre effektivitet/ mindre strømtap enn en identisk PSU som er kraftigere. Som igjen kan føre til mer støy.

Ja og det er før du ser på ekstra kostnaden av å faktisk kjøpe en ny PSU.

Skal du ha en PSU må du se ann behovet. Min anbefaling er å velge en av høy kvalitet, og heller lavt effektnivå. (Trenger sjelden mer enn 15-20% overhead enn absolutt max)

Selvsagt, om planen er å kjøre en maskin 24/7 med alle komponenter belastet til randen, så ville jeg økt marginene litt.

Hvis man ikke har peiling åå hva man kjøper/beregner, så kan nok 40-50% overhead være greit, og sikkert noe jeg også kunne sagt generelt. I mer spesifikke behov, hvor PSUens kvalitet og maskinens strømforbruk er kjent så kaster man bare bort penger. Samtidig som at man faktisk belaster PSUen tyngre ved å kjøre for lave laster.

Kort sagt: Det er vanlig å gjøre feil med noe så komplekst som en PSU. Og det er selvsagt mye bedre å gjøre feil ved å overdimensjonere enn å underdimensjonere. Men her satser jeg heller på å unngå å gjøre feil.

Mine råd gjelder derfor kun her, og ikke generelt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, det vil fungere greit det. Alt etter hva du er ute etter...

Om det er å spare penger, lengst mulig levetid, høy kvalitet, oppgraderingsvennlig, OC-vennlig, god for UPS bruk osv... Eller om det er en PSU du har fra før,

PSU er den komponenten i PCen som er vanskeligst å velge seg ut riktig, da det ikke nødvendigvis noen åpenbart riktige valg, og folk flest har lite peiling hva de ser etter. Det er jo på mange måter hjertet i PCen, og det er her slurvpotensialet er størst.

Som regel greit å ha en egen tråd for det. Selv om det selvsagt i de fleste tilfeller fungerer fint å gå for en god som dekker alle mulige krav bortsett fra pris.

En CPU er en CPU, og består ikke av særlig mange forskjellige komponenter, og er bare en klump silisium, og du vet hva du får. Et skjermkort er mer avansert, men er nesten alltid produsert etter en nøyaktig sketch fra Nvidia/AMD, og vil dermed være rimelig like.

PSUer derimot, består av en rekke store og dyre komponenter, hvor man lett finner billige alternativer som for det blotte øyet virker likt, og bortsett fra noen slappe regler, så kan du finne det meste rart her.

I tillegg er det alt for få som faktisk produseres av leverandøren, og dermed er det lett for en leverandør å bare slenge på noen fancy klistremerker på noe dritt og så kalle det bra fordi de er kjent.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Slenger meg på her.

Har en eldre rigg, Intel Core i5 760, AMD Radeon HD6870, 4GB Ram og 6 disker av forskjellig størrelse.

Min nåværende PSU, Corsair CX600, sliter litt og lager ulyder innimellom. Tror denne er moden for å bli byttet ut og jeg trenger en anbefaling.

Liker Corsair og ønsker nå en modulær PSU. Den skal være stillegående. Ingen krav mtp gaming da den brukes som mediaPC i stuen. Stillegående er derfor pri 1.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...