Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Isolere yttervegg fra innsiden

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er helt i startfasen med å pusse opp soverommet. Jeg bor i et borettslag, og da 2. etg. i en lavblokk (bygget i 1970 og med noe felles renovering på utvendig fasade og tak). Så jeg har noen begrensninger her, som f.eks at jeg ikke kan isolere fra utsiden.

Har revet gipsveggene og fjernet isolasjonen, men har kun fjernet noe av stenderverket på den ene av veggene (ytterveggen) da resten av stenderverket er i bra skikk (selv etter å ha stått der i drøyt 40 år). Skal nå til å isolere ytterveggen (fra innsiden). Det må legges til at ytterveggen ikke er den bærende veggen.

Det første problemet jeg støter på, er å få på plass, og ikke minst, feste vindsperren. I og med at jeg isolerer fra innsiden, og jeg av ulike årsaker (bl.a. for å holde vinduene på plass) må la noe av det gamle stenderverket stå (der inkludert både selve tak- og gulv"bjelken"), blir det mildt sagt kronglete å komme til. Det jeg lurer på da, er om det finnes en eller annen lur løsning på hvordan jeg kan gjøre dette?

Jeg har foreløpig en løsning jeg KAN bruke, men som krever tunga rett i munnen (noe jeg ikke akkurat er en mester på / tror jeg har et snev av ADHD :omg: ).

Anyway, løsningen er, ved hjelp av spikerpistol, å feste/klemme vindsperren til de nye stenderne med tynne lekter eller lister før stenderne monteres i stenderverket. Men det krever at jeg er veldig nøyaktig med både oppmåling og festing. Det gjelder selvfølgelig de stenderne jeg kan bytte ut. De gamle som allerede er i stenderverket, blir det straks verre med. Her må jeg, slik jeg ser det i farten, smyge vindsperren inn mellom ytre del av veggen (som er en kombinasjon av horisontalt fordelt betongelementer og metallplater og med ujevn tykkelse/dybde / lufting via vertikale hull i metallplatene) og stenderverket. Hvordan jeg skal få festet vindsperren her, har jeg foreløpig ingen genial løsning på.

Vil sette stor pris på innspill enten det er direkte råd eller tips/linker etc. Har googlet noe, men finner lite som konkret tar for seg ovennevnte problem.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...