Gå til innhold

Vellykket mopeddemonstrasjon

Marinius

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Måten dette ble gjennomført på viser strengt tatt at fartsbegrensningen er på sin plass. 16-18 åringer generelt er ikke modne nok til å kjøre fortere eller på alle steder. I tillegg til dette har dere overbevist flere bilister fra "mopedister har sin plass på veien om de ikke lager kø"-gruppen til "mopedister har ingenting på veien å gjøre"-gruppen. Kjempeinitiativ.

Som minimum har dere brutt to veitrafikklover, sannsynligvis tre(forbeholdt at strekningen dere kjørte på var motorvei). Og som andre har påpekt, det er ikke bilistene som styrer fartsgrensene...

• Liker 6
Lenke til kommentar

Snakket med kjørelæreren min på en kjøretime med lett-MC, da vi kjørt en litt lengre rett strekning kom vi inn på mopeder og mopedister.

For å gjøre det kort, grunnen til at mopeder er begrenset fartmessig er fordi dere får 10% av opplæringene f.eks en med lett-mc får.

Dere har noen få timer teori og en liten prøve, så kjører dere en liten tur bak kjørelæreren.

Lett-mc har 2 timer teori, normalt 7-10 dobbelttimer praktisk opplæring på vei og i kjøregård.

For å bestå praktisk kjøreprøve med lett-mc må du gjøre fem øvelser i en kjøregård to ganger feilfritt med passe strenge krav. Deretter skal du kjøre en litt lengere tur på vei med minimal veiledning og kjøre nesten feilfritt etter trafikkens regler.

Jeg sier ikke at de som kjører moped ikke aner hvordan man kjører, men jeg vet veldig godt at 90% av kompisene mine som har moped ALDRI burde vært i trafikken.

Nå vet jeg ikke om det er mulig å stryke mopedprøven, men jeg vet iallefall at strykprosenten på lett-mc er ganske høy. Kansje dette setter tingene litt mer i perspektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange flinke mopedister i denne tråden. Man SKAL ligge til venstre i eget felt. Tohjulinger skal ha like mye plass som en bil. At mopeder ikke får kjøre fortere enn 45 er det mange gode grunner til utover den dårlige opplæringen. Synlighet er en av dem - alt som holder en annen fart enn resten av trafikken er lettere å få øye på, noe som er sårt tiltrengt for mopedister. Det er mye tryggere å kjøre i 45 enn i 60, selv om det er veldig lett å lure seg til å tro noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange flinke mopedister i denne tråden. Man SKAL ligge til venstre i eget felt. Tohjulinger skal ha like mye plass som en bil. At mopeder ikke får kjøre fortere enn 45 er det mange gode grunner til utover den dårlige opplæringen. Synlighet er en av dem - alt som holder en annen fart enn resten av trafikken er lettere å få øye på, noe som er sårt tiltrengt for mopedister. Det er mye tryggere å kjøre i 45 enn i 60, selv om det er veldig lett å lure seg til å tro noe annet.

Den siste påstanden din er nok i teorien rett men legger man til litt uvettige og hensynsløse bilførere som absolutt ikke skal ta 30 sekunder å heller snittkjører alt som rører seg saktere enn de selv vil kjøre så er det kanskje ikke rett i praksis!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hæ? Var ikke poenget deres fartsbegrensingen?

Det er vesentlig forskjell fra en 125cc som går rundt 120+ og fort koster over 3 ganger så mye som moped + lapp.

Måten dette ble gjennomført på viser strengt tatt at fartsbegrensningen er på sin plass. 16-18 åringer generelt er ikke modne nok til å kjøre fortere eller på alle steder. I tillegg til dette har dere overbevist flere bilister fra "mopedister har sin plass på veien om de ikke lager kø"-gruppen til "mopedister har ingenting på veien å gjøre"-gruppen. Kjempeinitiativ.

Som minimum har dere brutt to veitrafikklover, sannsynligvis tre(forbeholdt at strekningen dere kjørte på var motorvei). Og som andre har påpekt, det er ikke bilistene som styrer fartsgrensene...

Både enig og uenig.

En 16-18 åring uten rikelig opplæring burde ikke kjøre fortere, eller kjøre i det hele tatt.

Hovedårsaken er jo at opplæringen til Moped er så elendig som den er.

Er jo veldig mange som kjører 125cc i den alderen, og hører ikke like problemer med dem?

Enig i alt og har flere kamerater / venninner som aldri burde fått lappen og sluppet løs i trafikken.

Eksempler fra min egen ''oppkjøring'' er bla: Ei ble nesten overkjørt av trailer i kryss pga ho kjørte rett ut når hun ikke kunne, 2 stykker presset syklist ut av veien, jeg var eneste i gruppen på 7 som viste en så enkel ting som hvem man hadde vikeplikt for +++

Tror egentlig ikke det er noe mulighet for å stryke mopedlappen, spesielt det praktiske, aldri hørt om det vertfall.

Den siste påstanden din er nok i teorien rett men legger man til litt uvettige og hensynsløse bilførere som absolutt ikke skal ta 30 sekunder å heller snittkjører alt som rører seg saktere enn de selv vil kjøre så er det kanskje ikke rett i praksis!!

Enig i hva du sier Isbilen, og det er alt for få som faktisk gjør dette.

Som Nasciboy påpeker, funker dette kanskje i teorien, Men ikke i praksis.

Men så det er sagt, så KAN det ikke bli noe høyere fartsgrense uten bedre opplæring. Dette er direkte helsefarlig og uforsvarlig.

Lenke til kommentar

125 kjører i 120+? Hva mener du? Toppfarten i Norge er 100 km/t, men landevei er 80 km/t vanlig. Du mener du er flinkest i trafikken i mopedgruppa, men tror fartsgrensen er 120+ i Norge?

Endret av GtHoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt tar jeg hensyn til mopeder, men bruker man to felt på en tofelstvei hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for en farlig forbikjøring.

Jeg tror kanskje tiden er moden for å øke aldersgrensen på moped til 18.

Slik kjøring er ulovlig, og hadde det vert meg som kjørte bak med bilkamera er det sjangsen stor for at jeg hadde sendt filmen til politiet, eller ihvertfal pubsliert skilt nr og navn/adresse på mopedenes eier på en av disse facebook gruppene for bilister.

• Liker 1
Lenke til kommentar

125 kjører i 120+? Hva mener du? Toppfarten i Norge er 100 km/t, men landevei er 80 km/t vanlig. Du mener du er flinkest i trafikken i mopedgruppa, men tror fartsgrensen er 120+ i Norge?

Antar han mente at det er fysisk mulig og få en 125cc opp i 120+ km/h

Jeg tror kanskje tiden er moden for å øke aldersgrensen på moped til 18.

Enig, og bil opp til 20

Lenke til kommentar

At aldersgrensen for bil settes opp til 20 er forsåvidt greit for meg, det viktigste er en kjønnsnøytral aldersgrense slik vi har i dag.

Men i såfall burde mopedgrensen settes til 20 også.

Hele poenget med å sidestille aldersgrensene er at moped ikke skal bli en erstatning for bil/motorsykkel grunnet for lav alder.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Satt å tenkte på akkurat det samme, 16-åringer er, om man skal se på demonstrasjonen her, åpenbart ikke modne nok til å ha noe å gjøre i trafikken.

Men, ang. demonstrasjonen:

Var den varslet og søkt om? Om ikke er antagelig selve demonstrasjonen også ulovlig, i tilegg til at handlingen er ulovlig på flere måter.

Var media varslet? Om ikke, hva forventer dere fra demonstrasjonen bortsett fra å irritere de som er bak? Fikk dere noe oppmerksomhet fra politisk hold?

Hvilke signaler mener du dere sende ut til folket med en sånn demonstrasjon?

Hva var vellykket med demonstrasjonen?

Btw, motpedisten til venstre risikerte livet når han kjørte over sperrelinjen og inn i fartsøkningsfeltet. Antagelig hadde han mistet førerkortet pga dette og flere andre åpenbare ulovligheter.

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som Nasciboy påpeker, funker dette kanskje i teorien, Men ikke i praksis.

Men så det er sagt, så KAN det ikke bli noe høyere fartsgrense uten bedre opplæring. Dette er direkte helsefarlig og uforsvarlig.

Tenkte ikke på opplæringen, den MÅ så klart bli bedre! Mener den burde bli nesten like streng som motorsykkel for kan man kjøre i 80 km/t så er det bare å innse det... da er det jo motorsykkel man kjører!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

.

Får vel tolke det sånn at den var vellykket kun fordi den ble gjennomført og at ingen ble drept, uten at det var noe videre mål og mening bak, bortsett fra "fine" tanker.

edit:

Så denne først nå.

Demonstrasjonen var mest for morroskyld :wee:

Guttestreker uten mål eller mening altså, ingen demonstrasjon men ren "lek". way to go :thumbdown:

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Store deler av E6 regnes som motorvei(...)

"Store deler"? Give me a break.... Aner du egentlig hvor lang E6'en er, og hvor dårlig standard mesteparten av den (i motsetning til bildet, som ser ut som motorvei forbudt for moped, men tydeligvis ikke er det..) faktisk har? (lange strekninger mangler t.o.m. midtstripe pga bredde) Tenkte ikke det, nei...

Når det er sagt; slike demonstrasjoner er idiotisk. Dere (og da snakker jeg ikke til affe90 som jeg siterer over, men de som deltok..) får ingen sympati, bare provoserer, og om dere vil følge bedre med trafikken, så finnes det allerede et alternativ med 16-årsgrense. Ja, lettsykkel er dyrere både i innkjøp og opplæring, men det er faktisk prisen man må betale for å få kjøre fortere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...