dysfunctional Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Nå er jeg litt usikker på om å bryte loven er riktig metode å avholde en demonstrasjon på? Hva om dere hadde fått oppmerksomheten til politiet, hva tror dere hadde skjedd da? Mopeder har jo ikke lov til å kjøre på motorveien. (Usikker på hvilken vei bildet er fra, men det ser ut som en motorvei.) Endret 10. august 2013 av Dysfunctional Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Kom over en mopedist som lå og luset i 60 km/t i 80-sonen i dag. Hadde det ikke vært for at han lå så langt til høyre han kunne, hadde han fått kjent min vrede. Jeg har ingenting imot mopeder og mopedister, men de får lære å kjenne sin plass i trafikken, slik som syklister burde. En mopedist midt i kjørebanen, eller kanskje helt til venstre som ligger i 25-40 i 60-sonen oppover bakkene her hjemme får kjenne luftdraget fra bilen min, for å si det på den måten! En mopedist har da like store rettigheter i trafikken som en bil. Hvorfor skal vi ligge i kanten og bare be bilistene ta farlige forbikjøringer? Selv ligger jeg alltid i midten. Slik alle andre mopedister burde. Virkelig? Moped er idioti og hører ikke hjemme i et land som Norge... Fordi? Moped er et fint fremkomstmiddel for de som ikke er gamle nok til bil og ikke trenger den farten en 125cc har. Dere gir ikke akkurat mopedister et bedre rykte med det der, dessverre. Barnslig, enkelt og greit. Hvis dere utøver slik oppførsel på veien, hvorfor ville noen tenke at å øke toppfart/antall hester på mopeden da ville vært lurt? Jeg sa aldri vi skulle gi mopedister et bedre rykte, at vi fulgte reglene og at det vi gjorde var veldig trafikksikkert. Det var vel heller en liten impulsiv demonstrasjon der vi viste hvor sakte vi faktisk må kjøre. Har aldri opplevd at en mopedist har lugget til venstre i feltet selv men hadde det skjedd hadde jeg blinket med langlyset å blinklys til høyre litt aggresivt helt til han/hun forsto tegninga, uansvarlig å kjøre forbi uten tilstrekkelig sikkerhetsmargin, da er du uansett minst like tulling som mopedisten som ligger i midten/til venstre i feltet. Irriterer meg over syklister å mopedister selv, det betyr ikke at jeg prøver å sette livet dems i fare for å skremme dem. This Ang der vi kjørte så er det ikke en motorvei på denne strekningen. Man har lov å kjøre den strekningen for å komme fra byen til sørlandssenteret i Kr.Sand. (se gule skilt f.eks, motorvei har blå) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Hva er definasjonen av "Vellykket mopeddemonstrasjon"? Irritere flest mulige folk som ligger bak? Isåfall, så forstår jeg nok hvorfor den var 'vellykket'. Bare synd jeg ikke lå bak dere, hadde gledlig tatt filmopptak at dere stenger begge filene på den måten.. Skal dere demonstrere får dere gjøre det utenfor stortinget.. Var nå himla morro. Virker ikke som denne "demonstrasjonen" er noe særlig seriøs når man kunn gjør det fordi man vil ha det moro i trafikken..det er feil lekeplass. Endret 10. august 2013 av Merko. 2 Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hvorfor følger de ikke regler med å kjøre på E6? Store deler av E6 regnes som motorvei, noe som det også ser ut på bildet. Det strider derfor mot trafikkloven. Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Hva er definasjonen av "Vellykket mopeddemonstrasjon"? Irritere flest mulige folk som ligger bak? Isåfall, så forstår jeg nok hvorfor den var 'vellykket'. Bare synd jeg ikke lå bak dere, hadde gledlig tatt filmopptak at dere stenger begge filene på den måten.. Skal dere demonstrere får dere gjøre det utenfor stortinget.. Det var simpelt en mangel på definisjon ''Vellykket mopedtur'' hadde vel kanskje passet bedre. Vi hadde det morro og da pr definisjon vellykket! Store deler av E6 regnes som motorvei, noe som det også ser ut på bildet. Det strider derfor mot trafikkloven. Dette er ikke tilfellet på denne strekningen. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Så vi fortjener å bli fysisk truet, nærmest kjørt over og presset ut av veien, fordi vi følger reglene på 45 Km/t? Dere bryter Vegtafikklovens paragraf 3: § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Det dere gjør er ulovlig, og det gjøres bare for å være noen "kukskolta". Men, så skal det jo sies, at de som kjører er jo enda bare noen små drittunger, så hva annet kan man vente? 2 Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Dere bryter Vegtafikklovens paragraf 3: § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Det dere gjør er ulovlig, og det gjøres bare for å være noen "kukskolta". Men, så skal det jo sies, at de som kjører er jo enda bare noen små drittunger, så hva annet kan man vente? Jeg har på ingen måte uttrykt at det vi gjorde var lovlig. Selv kjører jeg veldig trimmet moped. Din definisjon på drittunger skal jeg ikke legge meg opp i. Endret 10. august 2013 av Marinius Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Poenget mitt var å vise hvor lite respektert en mopedist er i trafikken (denne posten) Demonstrasjonen var mest for morroskyld Jeg blir selv sjokkert over enkelte bilisters oppførsel overfor mopedister i trafikken, spesielt mtp. hasardiøse forbikjøringer. Når det er sagt, så ser jeg ikke hvordan denne "demonstrasjonen" deres har satt noe fokus på denne problemstillingen. Tvert imot er det dere selv som fremstår som respektløs. Dere vant ikke noen hjerter blant disse bilistene, for å si det sånn. 1 Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Jeg blir selv sjokkert over enkelte bilisters oppførsel overfor mopedister i trafikken, spesielt mtp. hasardiøse forbikjøringer. Når det er sagt, så ser jeg ikke hvordan denne "demonstrasjonen" deres har satt noe fokus på denne problemstillingen. Tvert imot er det dere selv som fremstår som respektløs. Dere vant ikke noen hjerter blant disse bilistene, for å si det sånn. Hehe. Dette var aldri noe demonstrasjon, og det var feil av meg å kalle det en demonstrasjon. Det hele begynte som et mopedtreff, der vi plutselig fant ut at vi skulle kjøre tog inn til byen for gøy. Grunnen til at vi kjørte tog var rett og slett fordi vi hadde flere i gruppen som kjørte originalt og derfor ikke kunne kjøre fortere. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Jeg har på ingen måte uttrykt at det vi gjorde var lovlig. Flott, håper du synes det er greit om noen finner på å demostrere mot mopeddemonstranter, med ulovlige midler (balltre og brekkjern). Jeg mener, likt skal være likt? Og som du sier i siste post, dere gjorde det bare for å være drittsekker Det fortjener man virkelig respekt for! 1 Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Dere oppfører dere ikke noe spesielt bedre enn "drittungene" som putret rundt, bare for å si det sånn. Men uansett, jeg kjører selv moped og legger meg godt på høyresiden i fila når det er bil bak, men likevel skal folk absolutt trenge seg frem på uoversiktlige veger (når jeg selv vet det ikke er trygt å ta en forbikjøring ligger jeg litt lenger til venstre enn der det er oversiktlig). Hadde mopeder gått bare 15 km/t fortere hadde vi sluppet mange, mange farlige forbikjøringer. Jeg er faen meg glad jeg snart er ferdig med denne livsfarlige "sporten". Edit: "Demonstrasjon" på motorveger syns jeg egentlig er tåpelig, da mopeder egentlig ikke er lov der. Endret 10. august 2013 av VegardBS Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Dette er ikke tilfellet på denne strekningen. Min feil og jeg beklager. Jeg har et annet spørsmål: Synes du ikke selv det er ironisk å "demonstrere" mot 45 km/t grensen på mopeder når du selv kjører med trimmet kjøretøy? 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Når ikke engang lokalavisa skriver om denne "demonstrasjonen", så vil jeg påstå at dere har failet. Hehe. Dette var aldri noe demonstrasjon, og det var feil av meg å kalle det en demonstrasjon. Det hele begynte som et mopedtreff, der vi plutselig fant ut at vi skulle kjøre tog inn til byen for gøy. Grunnen til at vi kjørte tog var rett og slett fordi vi hadde flere i gruppen som kjørte originalt og derfor ikke kunne kjøre fortere. Om det er tilfellet, hvem tok da bildet? Virker rart om dere plasserer en "fotograf" der om dere bare skulle kjøre 'vanlig' inn\fra\til byen.. Endret 10. august 2013 av Merko. 1 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Dette blir et tolkningspørsmål å kalle ulovelig. Dere kan ramse så mange lover dere vil, men mopedister har like mye rett på sitt kjørefelt som biler. Det er lagt inn egne forbud for mopeder å kjøre på slike steder hvor det vil være uaktsomt for et slikt kjøretøy å kjøre, f.eks motorveier og en del tunneler. At det er så mange mopeder på 1 sted til samme tid vil selvfølgelig være uheldig, men direkte lovbrudd er litt drøyt å anta. Jeg vil selv kalle meg en yrkessjåfør, men jeg bruker moped til og fra jobben. Jeg har flere ganger nesten blitt meid ned pga bilister som tar for store sjanser når dem skal kjøre forbi. Dette er spesielt frustrerende når en er en myk trafikant. Jeg som bare brukte mopeden til og fra jobb, hadde ingen behov for å trimme sykkelen, men endre opp med å gjøre det etter en del farlige hendelser. Etter jeg trimmet sykkelen og kunne holde trafikken i 60 sonene opplevde jeg et dramatisk fall av farlige hendelser. Nå er det som folk har sagt i tråden tidligere at det er EØS og felles trafikkbestemmelser som gjør at mopedklassen er 45km/t. Nedover i europa brukes mopeder stort sett bare i store byer hvor fartsgrensen stort sett er mellom 30-50km/t, i norge tar det ikke lange tiden før en er kommet til en 60 sone, også er prisforskjellen fra lettsykkel lappen til mopedlappen så ekstrem her. 1 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 At det er så mange mopeder på 1 sted til samme tid vil selvfølgelig være uheldig, men direkte lovbrudd er litt drøyt å anta. Problemet er at noen av mopedene ligger i venstrefeltet - forbikjøringsfeltet - og blokkerer trafikken. 3 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Ja du har riktig, så ikke på bildet før jeg kommenterte, tenkte mer på mopeder på steder uten forbikjøringfelt. At dem kjører i 45km/t betyr ikke at dem i hendhold til loven skal ligge seg på veiskulderen og slippe folk forbi. Ta f.eks en smal tunnel her jeg bor, den er svak oppoverbakke i og 60 sone, og bare 1 felt hver vei. Det er for dårlig plass å ta forbikjøringer der, så det er faktisk tryggere for en mopedist å ikke slippe folk forbi inni tunellen der. Med en gang tunellen slutter kommer det et kollektivfelt, så blir det selvfølgelig naturlig å kjøre inn der å slippe folk forbi. Endret 10. august 2013 av Ekinorak Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Men uansett, jeg kjører selv moped og legger meg godt på høyresiden i fila når det er bil bak, men likevel skal folk absolutt trenge seg frem på uoversiktlige veger (når jeg selv vet det ikke er trygt å ta en forbikjøring ligger jeg litt lenger til venstre enn der det er oversiktlig). Hadde mopeder gått bare 15 km/t fortere hadde vi sluppet mange, mange farlige forbikjøringer. Jeg er faen meg glad jeg snart er ferdig med denne livsfarlige "sporten". Edit: "Demonstrasjon" på motorveger syns jeg egentlig er tåpelig, da mopeder egentlig ikke er lov der. Veldig enig med deg, og det er en grunn til at jeg holder meg på midten. Men som han over meg sier, har jeg ikke dette problemet da min er trimmet og holder fint følge med trafikken. Min feil og jeg beklager. Jeg har et annet spørsmål: Synes du ikke selv det er ironisk å "demonstrere" mot 45 km/t grensen på mopeder når du selv kjører med trimmet kjøretøy? ironisk kanskje, men ikke unødvendig og idiotisk som noen ville ha kalt det. Evt demonstrering er mot reglene. Jeg har gjort et valg med å bryte disse, og er fult klar over konsekvensene. Når ikke engang lokalavisa skriver om denne "demonstrasjonen", så vil jeg påstå at dere har failet. Om det er tilfellet, hvem tok da bildet? Virker rart om dere plasserer en "fotograf" der om dere bare skulle kjøre 'vanlig' inn\fra\til byen.. Lokalavisen er nok ganske opptatt med skalldyrfestivalen som pågår i Mandal i skrivende stund. + denne strekningen er på kanskje 15 minutter. ''Fotografen'' er en av de med 125 som kjørte i forveien og tok bilde på eget initiativ. Dette blir et tolkningspørsmål å kalle ulovelig. Dere kan ramse så mange lover dere vil, men mopedister har like mye rett på sitt kjørefelt som biler. Det er lagt inn egne forbud for mopeder å kjøre på slike steder hvor det vil være uaktsomt for et slikt kjøretøy å kjøre, f.eks motorveier og en del tunneler. At det er så mange mopeder på 1 sted til samme tid vil selvfølgelig være uheldig, men direkte lovbrudd er litt drøyt å anta. Jeg vil selv kalle meg en yrkessjåfør, men jeg bruker moped til og fra jobben. Jeg har flere ganger nesten blitt meid ned pga bilister som tar for store sjanser når dem skal kjøre forbi. Dette er spesielt frustrerende når en er en myk trafikant. Jeg som bare brukte mopeden til og fra jobb, hadde ingen behov for å trimme sykkelen, men endre opp med å gjøre det etter en del farlige hendelser. Etter jeg trimmet sykkelen og kunne holde trafikken i 60 sonene opplevde jeg et dramatisk fall av farlige hendelser. Nå er det som folk har sagt i tråden tidligere at det er EØS og felles trafikkbestemmelser som gjør at mopedklassen er 45km/t. Nedover i europa brukes mopeder stort sett bare i store byer hvor fartsgrensen stort sett er mellom 30-50km/t, i norge tar det ikke lange tiden før en er kommet til en 60 sone, også er prisforskjellen fra lettsykkel lappen til mopedlappen så ekstrem her. Du har nok riktig der. Jeg ville sagt det er tryggere å trimme. Min erfaring er også at om man følger trafikkreglene, kjører ordentlig, har lys og resten i orden, så får man neppe problemer. Selv bråker mopeden min som en kraftig crosser, men resten er veldig i orden. + jeg kjører normalt veldig rolig og fint. Hilser somregel daglig på politi i fart godt over 45. Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hva er poenget med og demonstrere fordi mopedene kjører sakte når du sier selv du ikke har behov for en sykkel som kjører fortere? 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Så vi fortjener å bli fysisk truet, nærmest kjørt over og presset ut av veien, fordi vi følger reglene på 45 Km/t? I det aktuelle tilfellet der dere bruker begge felt på denne måten fortjener dere mer, dere fortjener regelrett deng. Trafikkreglenes §12 sier blant annet: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Dette er ikke forenlig med å holde VENSTREFELTET på den aktuelle veien med et saktekjørende kjøretøy som en moped. Egosentriske jævla drittsekker er dere. Dette blir et tolkningspørsmål å kalle ulovelig. Dere kan ramse så mange lover dere vil, men mopedister har like mye rett på sitt kjørefelt som biler. Det er lagt inn egne forbud for mopeder å kjøre på slike steder hvor det vil være uaktsomt for et slikt kjøretøy å kjøre, f.eks motorveier og en del tunneler. En moped har ingen som helst rett til å ligge i venstrefeltet på det aktuelle stedet. Du er også en egosentrisk drittsekk ser jeg. 2 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) En moped har ingen som helst rett til å ligge i venstrefeltet på det aktuelle stedet.Du er også en egosentrisk drittsekk ser jeg. Snylter les post 36. Det er mulig å prøve å være saklig i en diskusjon. Jeg har på ingen måte hensikt i å provosere deg. Endret 11. august 2013 av Ekinorak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå