larsen_1 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Fikk testet ut Sigma 12-24 HSM i dag på mitt Nikon D7100 og ble rimelig overrasket over denne vignetteringa på bildene. Disse mørke flekkene i hjørnene kom kun frem på brennvidden 12mm. Ved å øke til 13mm ble de noe redusert og ved 14mm ble de helt borte. Jeg har nå goggla dette fenomenet i kveld og etter min teori skal ikke dette kunne opppstå fordi bildebrikka på mitt kamera er mindre enn enn "linsa" på objektivet, enkelt forklart. Det skulle være god nok plass for brikka uten å få vignettering. Jeg testa også Tokina 11- 16mm som scorer høyere enn Sigma`n på photozone, men ingen vignettering her på laveste brennvidde. Etter og ha lest dette(se bildene) skulle jeg ha forstått det om jeg hadde hatt et fullformat hus og satt på et dx objektiv.Men ikke omvendt! Bildet 4 tok jeg i dag og som dere ser er det sorte hjørner. Noe av det kan jeg få bort i Camera Raw men kan dog ikke fjærnes helt. En kan også croppe bildet men da er jo noe av hensikten med å kjøpe dette objektivet borte. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Slik jeg har forstått det vil vignetteringa bli enda værre på et FX-kamera. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Fikk testet ut Sigma 12-24 HSM i dag på mitt Nikon D7100 og ble rimelig overrasket over denne vignetteringa på bildene. Kanskje Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM funker bedre? Opplever ikke dette problemet på D7000.... http://fotovideo.no/...0000126907.aspx Endret 10. august 2013 av flageborg Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Slik jeg har forstått det vil vignetteringa bli enda værre på et FX-kamera. Hvorfor? Forklaring? Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Kanskje Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM funker bedre? Opplever ikke dette problemet på D7000.... http://fotovideo.no/...0000126907.aspx Mulig det flageborg men jeg vil vite hvorfor jeg får dette problemet. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hvorfor? Forklaring? Det er et DG objektiv....så det bør ikke bli noe problem....på FX...? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Har du på filtre - tykke UV-filtre, polafiltre eller lignende? Hvis så - there's your problem. Ja - du har nok skrudd på filterholderen, eller hva? Fronten er rund og ikke "bølgende"? Se på bildet du lastet opp. Til venstre er filterholderen skrudd på. Og - som det også står i artikkelen du linket til - med filterholder på blir det vignettering på 12mm. http://www.photozone.de/Reviews/310-sigma-af-12-24mm-f45-56-ex-hsm-dg-lab-test-report--review Due to the extreme design Sigma had to choose a very protruding front element so there's no front filter thread by default. However, when attaching the lens cap holder there is a option to mount a filter here (82mm). At 12mm this causes slight edges shading so front filters can only be used from about ~14mm. There's a gelatine filter slot at the rear of the lens (useful for color filters for B&W photography). På fullframe rapporterer Photozone at det blir vignettering i mesteparten av zoomområdet hvis du bruker filterholderen: http://www.photozone.de/canon_eos_ff/676-sigma1224f4556iiff Så: ta av filterholderen hvis du skal skyte i den helt vide enden! (Og - ikke bruk UV-filter uansett - solblender er bedre!) Endret 10. august 2013 av Trondster Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Har du på filtre - tykke UV-filtre, polafiltre eller lignende? Hvis så - there's your problem. Ja - du har nok skrudd på filterholderen, eller hva? Fronten er rund og ikke "bølgende"? Se på bildet du lastet opp. Til venstre er filterholderen skrudd på. Og - som det også står i artikkelen du linket til - med filterholder på blir det vignettering på 12mm. http://www.photozone...-report--review Filter?? Har faen ikke skrudd på en dritt. Er standerd objektiv uten noenting som helst. Kun med solblender!! Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Det er et DG objektiv....så det bør ikke bli noe problem....på FX...? Er vi enige da? Skulle ikke ble et problem om objektivet er et fx objektiv? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Filter?? Har faen ikke skrudd på en dritt. Er standerd objektiv uten noenting som helst. Kun med solblender!! Kikk på bildet du linket til fra Photozone. Ser objektivet ditt ut som den til venstre eller den til høyre? Din ser nok ut som den til venstre - det er fordi du har på filterholderen. Ta av filterholderen. Er vi enige da? Skulle ikke ble et problem om objektivet er et fx objektiv? Tips - les den oppdaterte posten min. Og ta av filterholderen. Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 (endret) ... Endret 11. august 2013 av larsen_1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (tror du bommer på hvilken tråd du poster i her, larsen_1..) Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Kikk på bildet du linket til fra Photozone. Ser objektivet ditt ut som den til venstre eller den til høyre? Din ser nok ut som den til venstre - det er fordi du har på filterholderen. Ta av filterholderen. Tips - les den oppdaterte posten min. Og ta av filterholderen. Ok Trond. Skjønner greia nå. Tok av ringen ytterst. Skjøt et par bilder nå og ingen vignettering. Takker som bare fa.... Ønsker deg en fin Lørdagskveldb og SKÅL TAKKER!! :) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 God helg! Og ja - skjønner godt at du stusser litt når et fullframeobjektiv vignetterer på et crophus. Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 (tror du bommer på hvilken tråd du poster i her, larsen_1..) Det var en annen tråd som jeg nevnte. Same same.. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Er det mer på venstre side? ser sånn ut. Er solblenderen riktig satt på? Om den er integrert og fast så trenger du ikke komme med noe tullingsvar som du gjør til Trondster par poster opp her. Jeg kjenner ikke objektivet og gir vel også egentlig litt faen i at du plages.. edit: postet samtidig som de to siste så se bort fra denne du, Endret 10. august 2013 av pybalto Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hvorfor? Forklaring? FX-sensoren er fysisk større enn DX-sensoren. Så hvis DX-sensoren ikke får med hjørnene så vil i hvertfall ikke FX-sensoren gjøre det. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 ..Men jeg forstår fremdeles ikke hva i all verden trådstarter prøvde å si eller hentyde til angående poster om Raw og øl - men det er kanskje bare meg... Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 ..Men jeg forstår fremdeles ikke hva i all verden trådstarter prøvde å si eller hentyde til angående poster om Raw og øl - men det er kanskje bare meg... Ikke godt å si.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå