Gå til innhold

[Løst] Vignettering, FX objektiv på DX kamera.

Anbefalte innlegg

Fikk testet ut Sigma 12-24 HSM i dag på mitt Nikon D7100 og ble rimelig overrasket over denne vignetteringa på bildene.

Disse mørke flekkene i hjørnene kom kun frem på brennvidden 12mm.

Ved å øke til 13mm ble de noe redusert og ved 14mm ble de helt borte.

Jeg har nå goggla dette fenomenet i kveld og etter min teori skal ikke dette kunne opppstå fordi bildebrikka på mitt kamera er mindre enn enn "linsa" på objektivet, enkelt forklart. Det skulle være god nok plass for brikka uten å få vignettering.

Jeg testa også Tokina 11- 16mm som scorer høyere enn Sigma`n på photozone, men ingen vignettering her på laveste brennvidde.

Etter og ha lest dette(se bildene) skulle jeg ha forstått det om jeg hadde hatt et fullformat hus og satt på et dx objektiv.Men ikke omvendt!

Bildet 4 tok jeg i dag og som dere ser er det sorte hjørner.

Noe av det kan jeg få bort i Camera Raw men kan dog ikke fjærnes helt.

En kan også croppe bildet men da er jo noe av hensikten med å kjøpe dette objektivet borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du på filtre - tykke UV-filtre, polafiltre eller lignende? Hvis så - there's your problem.

Ja - du har nok skrudd på filterholderen, eller hva? Fronten er rund og ikke "bølgende"? Se på bildet du lastet opp. Til venstre er filterholderen skrudd på. Og - som det også står i artikkelen du linket til - med filterholder på blir det vignettering på 12mm.

http://www.photozone.de/Reviews/310-sigma-af-12-24mm-f45-56-ex-hsm-dg-lab-test-report--review

Due to the extreme design Sigma had to choose a very protruding front element so there's no front filter thread by default. However, when attaching the lens cap holder there is a option to mount a filter here (82mm). At 12mm this causes slight edges shading so front filters can only be used from about ~14mm. There's a gelatine filter slot at the rear of the lens (useful for color filters for B&W photography).

På fullframe rapporterer Photozone at det blir vignettering i mesteparten av zoomområdet hvis du bruker filterholderen: http://www.photozone.de/canon_eos_ff/676-sigma1224f4556iiff

Så: ta av filterholderen hvis du skal skyte i den helt vide enden!

(Og - ikke bruk UV-filter uansett - solblender er bedre!)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Har du på filtre - tykke UV-filtre, polafiltre eller lignende? Hvis så - there's your problem.

Ja - du har nok skrudd på filterholderen, eller hva? Fronten er rund og ikke "bølgende"? Se på bildet du lastet opp. Til venstre er filterholderen skrudd på. Og - som det også står i artikkelen du linket til - med filterholder på blir det vignettering på 12mm.

http://www.photozone...-report--review

Filter?? Har faen ikke skrudd på en dritt. Er standerd objektiv uten noenting som helst. Kun med solblender!!

Lenke til kommentar

Filter?? Har faen ikke skrudd på en dritt. Er standerd objektiv uten noenting som helst. Kun med solblender!!

Kikk på bildet du linket til fra Photozone. Ser objektivet ditt ut som den til venstre eller den til høyre? Din ser nok ut som den til venstre - det er fordi du har på filterholderen. Ta av filterholderen.

Er vi enige da? Skulle ikke ble et problem om objektivet er et fx objektiv?

Tips - les den oppdaterte posten min. Og ta av filterholderen. :)

Lenke til kommentar

Kikk på bildet du linket til fra Photozone. Ser objektivet ditt ut som den til venstre eller den til høyre? Din ser nok ut som den til venstre - det er fordi du har på filterholderen. Ta av filterholderen.

Tips - les den oppdaterte posten min. Og ta av filterholderen. :)

Ok Trond. Skjønner greia nå. Tok av ringen ytterst. Skjøt et par bilder nå og ingen vignettering. Takker som bare fa....

Ønsker deg en fin Lørdagskveldb og SKÅL

TAKKER!! :) :) :)

Lenke til kommentar

Er det mer på venstre side? ser sånn ut. Er solblenderen riktig satt på?

Om den er integrert og fast så trenger du ikke komme med noe tullingsvar som du gjør til Trondster par poster opp her. Jeg kjenner ikke objektivet og gir vel også egentlig litt faen i at du plages..

edit: postet samtidig som de to siste så se bort fra denne du,

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...