Nicuu Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hei, Jeg har et ganske stort (og til dels viktig spørsmål). Jeg har en venn som ville chiptunne bilen (en Mercedes E220CDI). Han har kjøpt en chip som tuner den fra 150 hk, til 196 (!!!) hk, ganske SYKT! Jeg føler at det MÅ være farlig for bilen. Vet den fabrikkert kan tåle litt tuning, men så mye er jo ganske ekstremt. Dreiemoment blir endret fra 340NM til 422. Ganske vesentlige endringer for å si det sånn! HVA MENER DERE? Er dette farlig for bil, drivverk osv? Takk for innspill! Lenke til kommentar
Akse Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Det der er en ganske vanlig økning. Til og med fabrikktuning leverer såpass med effektøkning. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Nå uttaler jeg meg kun på generelt grunnlag og ikke om akkurat den bilen. Mange biler bruker samme drivverk og kanskje til og med samme blokk på flere modeller, både store og små. Så det kan godt hende at girkasse, bremser etc. på en bil med 150HK originalt er likt som på en større modell med f.eks. 200HK. Men det kan unektelig bli mer slitasje. Det kommer dog mye an på hvordan man kjører. 2 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Tusen takk for innspill! Kom gjerne med flere til andre, kyndige, eller ikke kyndige! Lenke til kommentar
oOF Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Meh, kjør på! Om det går til hælvete så ikke klag på meg. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Tusen takk for innspill! Kom gjerne med flere til andre, kyndige, eller ikke kyndige! Som sedsberg sa er det vanlig at alt av drivverk, bremser, motor, osv. gjerne er like på opp til tre+ modeller i samme serie som kanskje har 136hk/170hk/210hk orginalt, så ingen grunn til bekymring. Av og til kan det dog være mindre bremser og dårligere girkasse, tynnere clutch etc. på de modellene med mindre hk så det er lurt å lese seg litt opp på hvordan det står til med sin egen bil før man chipper han. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Dersom bilen har automat ville jeg tenkt meg om før jeg gjorde dette. Han må også betale avgift for effektøkningen: http://www.toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=196072&epslanguage=no Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Hva gjelder teknisk vil nok automatkassa takle det helt fint.. Her brukes samme kasse med mindre forskjeller i biler med svært ulikt effektuttak og dreiemoment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå