Muggkaare Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hei. Har akkurat flyttet inn i ny leilighet, og nett er inkludert i husleie. Jeg får nett igjennom kabel, som igjen kommer fra routeren til de jeg leier av. Nå kommer greia, jeg har endel enheter som skulle vært på nett, og prøver å få de koblet til nett ved egen router. Har deaktivert DHCP i routeren, og prøver å koble til. Og jeg får koblet til, men KUN med PCen. Ingen andre enheter får nett, hverken nettbrett, telefon eller noe annet. Noen som kan komme med en forklaring på hvordan jeg kan fikse det? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Har du koblet kabelen i LAN på router? Da vil den fungere som switch og dele ut eventuelle ipadresser fra utleier. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Med mindre du ønsker å dele ressurser med utleier, og eventuelle andre beboere, så bør du koble kabelen fra utleier til WAN-porten og så skru på DHCP. Dermed NAT-er du trafikken mot utleiers nettverk, og får en fin brannmur som hindrer tilgang til dine enheter. Lenke til kommentar
covah Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Men som kan føre til diverse problemer grunnet dobbelt-nat'ing... 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Ja, for all del. Dersom første router også NAT-er. Det ideelle er naturligvis om man kan få sin egen offentlige IP-adresse. Noen nettleverandører åpner for å gi ut flere via DHCP (jeg vet ikke hvor mange jeg får selv, men det er i hvert fall flere enn en). Men uansett så synes jeg man bør prøve. Det er ikke sikkert at dobbel NAT-ing vil skape noe særlig trøbbel, og jeg tror dette er ganske vanlig i slike situasjoner. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Høres ut som du har koblet til WAN og med avslått DHCP, så deles det ikke ut IP'er. Du kan sette dette statisk selv, men hvis du har koblet til WAN, så er det vel like greit å aktivere DHCP og du vil få tildelt IP'er. Hvorfor har du slått av DHCP? (var tanken å få IP'er fra verten og unngå dobbel NAT?) Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 Takk for hjelp, funka ved å skru på DHCP. Greia er at huseier før han fikk kobla til kabelen ned hit sa at han ikke trodde det funket å koble kabelen rett i WAN-porten, og jeg googlet og fikk masse "løsninger" på akkurat det, som å skru av DHCP og masse annet, så jeg fikk det for meg at det ikke funket. Men, men.... det funker nå, takk for hjelp ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå