opticus Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 de klikkelydene dere snakker om er motoren på disken som er på vei til å ryke, hvis dere hører slike gjentatte høylytte klikkelyder og maskinen begynner bli treg så begynner man å ta backup av viktige filer (som man egentlig burde gjøre gjevnlig). HD'r ryker, sånn er det bare. har forresten kun hatt en disk som har gått føyken selv, quantum bigfoot for flere år siden. bank i bordet Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Harddisker bør stå i et ventilert området i pcen, gjerne med ei vifte som blåser direkte på dem. Som regel er dette grunnen til at mange Hd ryker (ingen ventilasjon). Skriveleif... Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 bare lurte, men hadde diskene kjøling? mine likte seg ikke helt uten kjøling for å si det sånn.. men min gammleste disk har nå vert trofast i snart 2 år uten problemer.. har egentlig ikke hatt problemer med noe annet en den eldgammle simens disken min på 20 gb.. Lenke til kommentar
Jail Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg har brukt WD siden jeg startet med data. Har aldri returnert en disk. Men flere andre jeg har snakket med har gjort det og det gjelder spesielt 80Gig disker. En annen ting folk ikke alltid tenker på er at HD trenger kjøling når det begynner å bli mange av dem eller mye i kabinettet. Det holder med en vifte som så vidt blåser på dem Lenke til kommentar
Tuba.Titan Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 og hvordan pci bus speed kjørte dere disse diskene på? Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg har aldri hatt noe annet enn WD disker (foruten en IBM-disk som tok kvelden etter 3 uker). Akkurat nå kjører jeg 2x80GB i desktop'en og 2x40GB i serveren. Alt fungerer strålende, og det har det gjort i mange år nå. Ingen problem her i huset, og jeg kommer nok neppe til å kjøpe annet enn WD neste gang heller. Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Hei Har selv hatt 2stk WD SE 80gb disker i raid-0 i 1 1/2 år nå.. uten en eneste feil(det kain jeg ikke si for IBM'ene jeg hadde før) Installerte en maskin nå nettopp med seagate disk, syns ikke den var rasende kjapp akkurat :-? Blir nok RaptorRaid i høst/vinter... *drool* Lenke til kommentar
Skillz Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Viss dere har problemer med Western digital diskene deres så kan dere ta dere en tur på hjemme sidene deres og taste inn nr't på diskene deres i linken Her da vil dere få opp om disken er under garanti eller ikke. Tror de har mere enn 1 år i allefall. Helt opp til 5 år på noen av diskene sine. Viss dere har garanti så vil den be dere kjøre et disk sjekk program som du kan laste ned hos de og viss den viser masse feil så sender dere disken og den infoen dere fikk tilbake med den. Alt står på sidene deres. Ak Lenke til kommentar
Haakon(a.k.a. NOViCE) Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Greit, jeg har fått med meg at jeg trenger å kjøle diskene mine, men hvor får jeg tar i slike vifter? Hva slags vifter er det? Jeg har et aluminiums kabinett fra Chieftec midi-tower. Kanskje det holder med HDD-skuffer med vifter? Har noen sånne, men de bråker noe inni hampen. Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Har hatt mye problemer med WD disker. De er i tillegg veldig trege. Har testa følgende disker med hd speed ett kjekt lite prog på lese hastighet: WD 20 giga ata 100 13mb/sek WD 120giga 8 catch spes ed ata 100 24 mb/sek Ibm 60 giga 2 catch ata 100 46mb/sek Maxtor 20 giga ata 100 40 mb/sek Maxtor 40 giga ata 133 57/mb sek WD diskene er görr trege rett og slett ubrukelige. Leve tida er ikke alverden på wD eller max 2 år hvis en er heldig Gå over til Maxtor bilige og bra Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Har hatt mye problemer med WD disker.De er i tillegg veldig trege. Har testa følgende disker med hd speed ett kjekt lite prog på lese hastighet: WD 20 giga ata 100 13mb/sek WD 120giga 8 catch spes ed ata 100 24 mb/sek Ibm 60 giga 2 catch ata 100 46mb/sek Maxtor 20 giga ata 100 40 mb/sek Maxtor 40 giga ata 133 57/mb sek WD diskene er görr trege rett og slett ubrukelige. Leve tida er ikke alverden på wD eller max 2 år hvis en er heldig Gå over til Maxtor bilige og bra Nå ser du alt veldig svart hvitt. Lesehastighet kommer ann på veldig mange faktorer, og tallene du presenterer over her er garantert ikke helt riktige, selv om de kanskje kan gi en pekepinn. Har du ikke tatt høyde for andre faktorer, gir du imidlertid kun villedende tall. Kun nå i det siste jeg har hatt problem med WD, ellers har jeg kun hatt WD siden jeg begynte med data i 1993, og ingen problemer frem til nå, så din dårlige erfaring er ikke grunn nok til å si at WD varer max 2 år. Du er en av de her inne som tror at alle opplever akkurat det samme som deg. Vent til du er blitt litt eldre før du kommer med flere slike konklusjoner. Lenke til kommentar
Olaat Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Leve tida er ikke alverden på wD eller max 2 år hvis en er heldig Gå over til Maxtor bilige og bra vell... min WD 30 Gig er da 3 år gammel og virker like bra som når den var ny.... jeg er vel bare uber heldig da?.. Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 vell... min WD 30 Gig er da 3 år gammel og virker like bra som når den var ny.... jeg er vel bare uber heldig da?.. Lucky boy det finnes sikkert noen disker som lever evig men jeg tror WD =mye trøbbel er ikke mange firmar som bruker de diskene i servere. Da er det Maxtor som gjelder ja. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Hmm, du er sikker på at dere ikke er ett offer for det bedritne strømsystemet her til lands? 4 disker i løpet av kort tid er jo ikke særlig sannsynlig når man sammenligner det med WD sin generelle feirate. AtW Strømsystemet? Hva mener du med det? Men tanke på 50hz så er jo ikke det noe galt siden spenningen blir likerettet i PSU`en. Så 50 og 60hz er hipp som happ her. Og tenker vi på 115V og 230v (effektivverdi) så er jo ikke det så farlig heller siden vi får de samme spenningene ut av PSU`som vi ellers ville ha fått. Men ang dette med WD disker har jeg hatt 2stk 80gig 8mb cache i Raid0 og de gikk fint de. Men solgte dem pga at jeg ikke orket Idle lyden ifra dem. Nå har jeg mange IBM og Samsung disker. Og 2 Seagate disker som jeg bruker som OS disker. Grunnen til dette er at jeg ikke har hatt en Seagate disk som har røket. Har hatt 5stk Og en ting: Hvorfor kjøler ikke folk ned diskene sine? Har selv 4x 80mm på hardiskene mine (bare papst 8412 N/2GL da) og de holder dem kalde. Tar også kjølepasta mellom rammen og selve disken og setter kjøleribber på disken. Koster meg et par kroner i kjølepaste og lim og det synes jeg diskene mine (1240gig atm) er verdt. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Da er det Maxtor som gjelder ja. De nye Maxtor diskene er jo noen disker som er helt horible. Jeg har lånt en slik disk og den blir så varm at jeg ikke tør og kjøre den uten kjøling i 1time engang. 3dfxcool selger jo hardiskjølere ifra 110kr. Med tanke på at det er 10% av hva disken evt koster så synes jeg dette er en billig forsikring Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Har testa følgende disker med hd speed ett kjekt lite prog på lese hastighet:WD 20 giga ata 100 13mb/sek WD 120giga 8 catch spes ed ata 100 24 mb/sek Ibm 60 giga 2 catch ata 100 46mb/sek Maxtor 20 giga ata 100 40 mb/sek Maxtor 40 giga ata 133 57/mb sek Bruk HDtach. Mye bedre imo ,men har du testet med helt nye disker? Disker blir tregere jo mer de blir brukt og dette er et mye større problem på laptoper en det er på desktop maskiner siden det somregel er rimelig dårlig luftsirkulasjon i laptoper.. Men jeg hadde en IBM 180gxp som hadde 49mb snitt speed read når den startet og etter 4mnd var den nede i 44mb snitt i read. Du må også tenke på hvor mye av platene som er brukt på en disk da. Hastigheten pleier og falle en gode del på slutten av platene , og derfor har mange HD fabrikanter gått vekk ifra og bruke hele disken ,men og bare bruke et visst område av platene for og få opp snitt leseskrive hastighet. PS: Kanskje lurt og sjekke http://www.storagereview.com ? Lenke til kommentar
Zuul Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg har hatt WD disker siden jeg fikk min første PC (en 486 DX2 i 1994) Har ikke hatt en eneste feil med dem. Kjøper kun WD her i huset. Feilfrie disker spør du meg Vel , vel, kanskje jeg har vært super heldig PS Den WD disken fra 1994 fungerer fortsatt.... Til trådstarter: Kanskje du og kompisen din har vært maks uheldig, det hender det, hvem vet Hilsen Zuul Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Hmm, du er sikker på at dere ikke er ett offer for det bedritne strømsystemet her til lands? 4 disker i løpet av kort tid er jo ikke særlig sannsynlig når man sammenligner det med WD sin generelle feirate. AtW Strømsystemet? Hva mener du med det? Men tanke på 50hz så er jo ikke det noe galt siden spenningen blir likerettet i PSU`en. Så 50 og 60hz er hipp som happ her. Og tenker vi på 115V og 230v (effektivverdi) så er jo ikke det så farlig heller siden vi får de samme spenningene ut av PSU`som vi ellers ville ha fått. Men ang dette med WD disker har jeg hatt 2stk 80gig 8mb cache i Raid0 og de gikk fint de. Men solgte dem pga at jeg ikke orket Idle lyden ifra dem. Nå har jeg mange IBM og Samsung disker. Og 2 Seagate disker som jeg bruker som OS disker. Grunnen til dette er at jeg ikke har hatt en Seagate disk som har røket. Har hatt 5stk Og en ting: Hvorfor kjøler ikke folk ned diskene sine? Har selv 4x 80mm på hardiskene mine (bare papst 8412 N/2GL da) og de holder dem kalde. Tar også kjølepasta mellom rammen og selve disken og setter kjøleribber på disken. Koster meg et par kroner i kjølepaste og lim og det synes jeg diskene mine (1240gig atm) er verdt. Uten at jeg faktisk har testet dette selv, så skal visstnok det norske strømnettet ha veldig ustabil spenning i forhold til det som er vanlig i resten av europa. AtW Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg også kan skrive under på at WD er noe crap. Jeg bestilte en disk fra komplett. Den var ødelagt, så jeg måtte returnere og få ny. Returen var også ødelagt, så jeg måtte returnere og får ny enda en gang. Og jammen er ikke returen av returen også ødelagt nå. 3 ødelagte WD disker har komplett sendt meg nå. I mellomtiden kjøpte jeg en helt glimrende Seagate disk - som er utrolig stillegående. Aldri mer WD her i huset. De bråker også noe helt sykt! Det er kun benchmarks som merker den påståtte ytelsesforskjellen i WD's farvør. IBM er også noe dritt. Tre av pinnene bakpå disken er løsnet - noe som førte til at disken kun vil kjøre i PIO mode (=100% CPU ved lesing/skriving til disken) Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Mener å huske at WDC er vel kjent for lav feilrate. Men det er kanskje bare komplett-propaganda? Jeg har i hvert fall mange wdc'er. Er det noen som har en link til en oversikt over harddiskprodusent/feilrate, gjerne andre komponenter også? zg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå