Gå til innhold

western digital er noe dritt !

VeXx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uten at jeg faktisk har testet dette selv, så skal visstnok det norske strømnettet ha veldig ustabil spenning i forhold til det som er vanlig i resten av europa.

AtW

Det skal jo ikke være noe farlig siden man bruker en switsjmode PSU som hakker opp spenningen og dermed gir CPU,HD++ så mange biter av den kontinuerlige spenningen. Frekvensen på den transistoren som styrer denne prosessen går med en frekvens på 40khz så jeg tviler Sterkt på at det har noe og si. Har selv også montert et digitalt scop på 50hz`en i veggen og sett om det er noen særlige endringer over tid og det merket ikke jeg. Skjønner at 1time ikke så veldig bra grunnlag for noen konklusjon ,men med tanke på at strømmen går fram og tilbake 50 ganger i sekundet så har den gått endel på 1time.

Så hvor har du hørt det? Har selv feilsøkt endel på strømforsyninger og jeg har aldri hørt noe om det du sier.

Lenke til kommentar
IBM er også noe dritt. Tre av pinnene bakpå disken er løsnet - noe som førte til at disken kun vil kjøre i PIO mode (=100% CPU ved lesing/skriving til disken)

La meg si at det ikke bare er IBM disker som er slik altså. Har en Baracuda IV 60gig som sliter med det. Har også en IBM 180gxp 123.5gig som har samme problemet. Men her er det enda værre. Måler 3.4mbs i Read Burst Speed. Skal prøve og lodde på de pinnene. (Har tilgang på Loddestasjoner til 15.000 kroner så utstyret skal være iorden)

100% CPU usage og 3.4mbs.

Lenke til kommentar
De nye Maxtor diskene er jo noen disker som er helt horible. Jeg har lånt en slik disk og den blir så varm at jeg ikke tør og kjøre den uten kjøling i 1time engang.  

Stemmer det att de blir varme har 2 80 mm vifter på dem(har tower med innebygd hd kjøling .

Bruker endel mer strøm oxo men hva så er en av de raskeste disken på markedet og gunstig pris ,bråker lite oxo :yes:  

3dfxcool selger jo hardiskjølere ifra 110kr. Med tanke på at det er 10% av hva disken evt koster så synes jeg dette er en billig forsikring

Lenke til kommentar
De nye Maxtor diskene er jo noen disker som er helt horible. Jeg har lånt en slik disk og den blir så varm at jeg ikke tør og kjøre den uten kjøling i 1time engang.  

:  

3dfxcool selger jo hardiskjølere ifra 110kr. Med tanke på at det er 10% av hva disken evt koster så synes jeg dette er en billig forsikring

Stemmer det att de blir varme har 2 80 mm vifter på dem(har tower med innebygd hd kjøling .

Bruker endel mer strøm oxo men hva så det er en av de raskeste diskene på markedet og gunstig pris ,bråker lite oxo :yes

Lenke til kommentar

Bruker endel mer strøm oxo men hva så er en av de raskeste disken på markedet og gunstig pris ,bråker lite oxo :yes:

For det første: Jeg skriver IKKE OXO!!

Men nå er btw disken som manglet en pinne fikset. jeg satt meg ned og loddet inn en gammel bit av en TP kabel ifra den ene pinnen til printplaten. Noterte meg også at det var Hynix 7ns minne på hardisken.

Sitter med Win98 her og dermed kan jeg ikke bruke disken siden jeg får en feilmelding i Fdisk og partionmagic kan jeg ikke legge inn.

Lenke til kommentar

Så hvor har du hørt det? Har selv feilsøkt endel på strømforsyninger og jeg har aldri hørt noe om det du sier.

Har hørt ved flere separate anledninger at strømnettet i norge er ustabilt (noen på tv sa at vi og albania(?), var de eneste som brukte "vårt" system, uten at jeg fikk helt klarhet i hva forskjellen skulle være), men kan ikke huske hvor fra, kan hende det bare er en myte, skal se om jeg finner noen faktiske referanser om jeg får tid.

AtW

Lenke til kommentar

Har hørt ved flere separate anledninger at strømnettet i norge er ustabilt (noen på tv sa at vi og albania(?), var de eneste som brukte "vårt" system, uten at jeg fikk helt klarhet i hva forskjellen skulle være), men kan ikke huske hvor fra, kan hende det bare er en myte, skal se om jeg finner noen faktiske referanser om jeg får tid.

Det er riktig at nettene i Norge og Albania er litt sære. Det er etter det jeg har forstått to forskjeller:

1. De "fleste" land fører 400 V inn til hver abonnent (230 V tas ut). Fordelen skal visst være lavere energitap under transporten. Dette er noe som er under endring, og etter det jeg har forstått, så er nyere anlegg av 400 V typen.

2. Det norske og albanske nettet er av "jordisolert" type. Fordelen med dette er at nettet fungerer ved jordfeil. Ulempen er elektriske støyproblemer, sårbarhet overfor lyn og brannfare hvis det oppstår to jordfeil. Såvidt jeg har forstått, så har man også i Norge begynt å gå bort fra "jordisolerte" anlegg ved nybygg.

Når dette er sagt, så vil det vel være et definisjonsspørsmål om ulempene med "vårt" nett fører til mer ustabilitet. Bl.a. så er det nærmest usårbart for jordfeil. På "jorda nullpunktnett" så fører jordfeil til utkobling.

Lenke til kommentar

1. De "fleste" land fører 400 V inn til hver abonnent (230 V tas ut). Fordelen skal visst være lavere energitap under transporten. Dette er noe som er under endring, og etter det jeg har forstått, så er nyere anlegg av 400 V typen.

Jeg sitter i et hus med 400V TNCS inn til huset og vi tar ut jord ved og bruke den ene fasen. Huset er bygget i 1996 hvis jeg ikke husker feil.

TNCS er en relativt ny standard og det er det som blir mest brukt. Men det finnes mange forskjellige standarder og jeg har kunnskap som går til halveis på VK1 elektro så ikke så stor peiling på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Over til noe annet. (Synes man kan lage en ny post om det)

Hardisken min som hadde en hastighet på 3.1mbs og etter at jeg tok av kretskortet og loddet på en bit av en TP kabel ifra den ene pinnen til kretskortet så er den oppe på nesten full hastighet igjen.

Men det er noen flere spikes i HDtach (Hastighetsreduksjoner) og jeg vet ikke helt hva dette kommer av ,men den nye ledningen er litt lenger enn den andre og dermed kan det være mulig at det blir en liten induktiv verdi i ledningen og dermed kommer det støy inn på den kabelen.

Men det virket iallefall ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Denne topic'en sporet iallefall helt av! Registrerer at det er en del der ute som sitter med den formening at en harddisk skal fungere fint i 10 år såfremt man ikke har usedvanlig flaks. Jeg er dypt uenig.

Jeg har endel kompiser, inklusive meg selv som aktivt menytter vårt bredbånd og det er høy aktivitet på våre disker. De blir heller ikke skrudd av me det meste, og det er lesning og skrivning til disse stort sett hele tiden.

IBM disker har vi sluttet å bruke for lengst.

Western Digital og Maxtor er hva vi bruker, men disse krasjer også for ofte. Siste 3 års erfaring med meg og mine er at en disk vil fungere optimalt i 1 år. Alt over dette er i praksis et sjansespill. Noen ganger 1-2 månder over, men sjeldent mer en 1,5 år. Dette har gjeldt for ca. 6 disker nå.

Det kjipe er nå at det begynner å nærme seg denne tiden for meg også nå, at mine download disker begynner å "feile". 1 røyk på lørdag som var, og greit nok - Det er møkka irriterende - men jeg har lært meg å leve med det. Det som var meeget irriterende var derimot hva som sjedde i dag morges.

Min Maxtor250GB firewire disk begynne plutselig å synge for full musikk, ettersom det ligger en egen varslingssak i "firewire/usb-uniten". Kjappt demonterer jeg firewireboksen og leser av disken :

Mfd.Date : 19OCT2002

Disken er i daglig bruk ettersom jeg har musikk på den og hører alltid på dette når jeg jobber, men dette straffer seg altså med at den har en øevetid på 1 år og 2 måneder....

Jeg bestillte denne disken med en gang den kom, så si den har vært i drift 1 år og 1 måned da?

I sverige ser jeg de selger disker med 3 års garanti, 200GB disker. Jeg tror seriøst jeg skal ned å kjøpe 4-5 av disse, flytte over det meste på disse og selge alle mine eksisterende disker billig. På denne måten er jeg "sikra" og ikke måtte legge ut mer penger på harddisker de neste 3 årene iallefall.

Backup deriuimot må jeg jo ta ettersom de kommer å ryke etter 1 års tid allikevel, statistisk...

Om nmoen har noen linker til sider som seriøst diskuterer levetid på disker i praksis er jeg meget interessert i å se.

kist

Lenke til kommentar
Denne topic'en sporet iallefall helt av! Registrerer at det er en del der ute som sitter med den formening at en harddisk skal fungere fint i 10 år såfremt man ikke har usedvanlig flaks. Jeg er dypt uenig.

Jeg har endel kompiser, inklusive meg selv som aktivt menytter vårt bredbånd og det er høy aktivitet på våre disker. De blir heller ikke skrudd av me det meste, og det er lesning og skrivning til disse stort sett hele tiden.

IBM disker har vi sluttet å bruke for lengst.

Western Digital og Maxtor er hva vi bruker, men disse krasjer også for ofte. Siste 3 års erfaring med meg og mine er at en disk vil fungere optimalt i 1 år. Alt over dette er i praksis et sjansespill. Noen ganger 1-2 månder over, men sjeldent mer en 1,5 år. Dette har gjeldt for ca. 6 disker nå.

Det kjipe er nå at det begynner å nærme seg denne tiden for meg også nå, at mine download disker begynner å "feile". 1 røyk på lørdag som var, og greit nok - Det er møkka irriterende - men jeg har lært meg å leve med det. Det som var meeget irriterende var derimot hva som sjedde i dag morges.

Min Maxtor250GB firewire disk begynne plutselig å synge for full musikk, ettersom det ligger en egen varslingssak i "firewire/usb-uniten". Kjappt demonterer jeg firewireboksen og leser av disken :

Mfd.Date : 19OCT2002

Disken er i daglig bruk ettersom jeg har musikk på den og hører alltid på dette når jeg jobber, men dette straffer seg altså med at den har en øevetid på 1 år og 2 måneder....

Jeg bestillte denne disken med en gang den kom, så si den har vært i drift 1 år og 1 måned da?

I sverige ser jeg de selger disker med 3 års garanti, 200GB disker. Jeg tror seriøst jeg skal ned å kjøpe 4-5 av disse, flytte over det meste på disse og selge alle mine eksisterende disker billig. På denne måten er jeg "sikra" og ikke måtte legge ut mer penger på harddisker de neste 3 årene iallefall.

Backup deriuimot må jeg jo ta ettersom de kommer å ryke etter 1 års tid allikevel, statistisk...

Om nmoen har noen linker til sider som seriøst diskuterer levetid på disker i praksis er jeg meget interessert i å se.

kist

OG nå er du helt klar over at dette er en 3 måneder gammel tråd?

Lenke til kommentar

Okay...:whistle:

WDC er bra. Jeg har 2stk WDC special edtion 8MB 7200opm 120GB-disker

Disse funker meget bra, og jeg har hatt de i 2 år. Jeg er sikker på at det er noe dere har gjort feil,ellersp har dere bare vært uheldige med diskene dere har fått.

Drar dere mye på LAN, eller har du fraktet maskinen din mye rundt? Det kan nemlig hende at diskene er ødelagte pga. "riper" på platene som ofte forekommer når diskene blir "dyttet på" el.

På disse diskene er det som regel garanti. Det har du krav på.

Lenke til kommentar

Har selv 2 stk WD, en 80SE og en 160SE.

Jeg har selv ikke erfart problemer med WD-disker.

Flere jeg kjenner har WD også, og jeg har ikke hørt om noen av de som har problemer.

Men hverken jeg eller de jeg kjenner driver med overklokking f.eks

Og vifter som kjøler HD er et must.

Tipper han som startet tråden har høy temp i kabinettet og evt ingen ekstra kjøling på diskene.

7200 rpm disker lager masse varme, og slik er det.

Varme er elektronikkens verste fiende bortsett fra vann.

Og til slutt, ja, det stemmer at Norge har et el-nett som kun vi og Albania har i Europa.

Ganske sprøtt at bananstater som Portugal/Spania/Hellas har bedre el-nett enn oss. :p

Lenke til kommentar

ja hadda akkurat samme probelmet med min 80 gb wd disk.

etter ett år( ca 14 dager etter garantien gikk ut begynte den å klikke under bruk.

tenkte det gikk over. men det ble verre og hele seansen ende med at 2 gig med bilder og mange web prosjekter forsvant. :scared:

backup :thumbup: backup :yes: backup. :thumbup:

:w00t: jeg har nå lært :w00t:

go jul alle sammen :xmas:

Lenke til kommentar

min WDC 120 GB funker fett, men har bare hatt den i ca 3 mnd..

Har også en gammel samsung som stod i gammel pc'n som det står respekt av, den har funket i 4 år feilfritt. Men over til WD'n, den skrives å leses til nesten 24/7, med unntak av defragmentering ca 2 ganger i uken. (Elsker Bluecom :love: )

Lenke til kommentar
Ca. 2 år siden kjøpte jeg en SPLITTER NY (sviindyr) 80gb Western Digital 8mb cache 7200RPM. Etter ett år mista jeg 17gig og så slapp som jeg var da dret jeg i det.

Slik jeg forstår dette, så var det noe galt med denne disken fra begynnelsen av... så egentlig hadde du en ødelagt disk fra begynnelsen...

Harddisker ryker, vi må bare leve med det, ting som spinner i 7200 r/pm hver dag, i flere timer, holder bare ikke ut i all evigheter..

forstår fustrasjonen 100%

Seagate er et bra merke, men jeg har hatt 2stk seagate og begge har ryker samme året, ene etter 3mnd, andre (med 70gig med bin, iso filer og 8gig mp3) etter 10mnd.

Gjelder bare å akseptere virkligheten, ting varer ikke for alltid...

når jeg mista 70gig med iso filer og 8gig med mp3, ble jeg selvfølgelig irritert, men jeg sa: "jaja" og sendte den til retur...

PS.

min 8mnd gamle 120gig WDC funker som den dagen jeg kjøpte den... DELUXE ytelse slår seagate og maxtor rått

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...