zeitgeist Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 p4 Emergency Edition er en håra Xeon CPU. Det er ikke sikkert at den kommer i vanlig salg og om den gjør det, så blir den ikke billig. Se ellers http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000253 og http://www.hardocp.com/article.html?art=NTI0 for noen tester av AMD64 vs p4 EE Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Vel jeg tenkte ikke på EE den ser jeg på som en midlertidig løsning, men tenker på hva Intel kommer til å svare med, jeg ikke bare tror men er ganske sikker på at Intel ikke gir fra seg det "proffesjonelle" markede, det er jo tross alt der pengene ligger og ikke blant oss stakkars overklokkere. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Jeg forstår ærlig talt ikke hva folk syter for. Athlon 64 har gjort en svært vellykket "inntreden". Tenk bare på hvor stort potensiale den har når programmene blir optimalisert (og alle intel-fantaster vet at p4 er elendig på "rå" programmer ) og hovedkortene blir mer modne. Alt i alt så har AMD gjort det mye bedre med Athlon 64 enn Intel gjorde med Pentium 4... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Jeg forstår ærlig talt ikke hva folk syter for. Athlon 64 har gjort en svært vellykket "inntreden". Tenk bare på hvor stort potensiale den har når programmene blir optimalisert (og alle intel-fantaster vet at p4 er elendig på "rå" programmer ) og hovedkortene blir mer modne. Alt i alt så har AMD gjort det mye bedre med Athlon 64 enn Intel gjorde med Pentium 4... er det noen som syter da ? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Jeg forstår ærlig talt ikke hva folk syter for. Athlon 64 har gjort en svært vellykket "inntreden". Tenk bare på hvor stort potensiale den har når programmene blir optimalisert (og alle intel-fantaster vet at p4 er elendig på "rå" programmer ) og hovedkortene blir mer modne. Alt i alt så har AMD gjort det mye bedre med Athlon 64 enn Intel gjorde med Pentium 4... Det er vel ingen som syter, og å si at athlon 64 har gjordt det bedre enn p4 er vel litt sterkt sagt, for det første er den ikke kommet sikkelig på markede ennu og for det andre skall du tenke slik må du vente til neste genrasjon fra Intel kommer det er jo den athlon er tenkt å skal/skulle kunne hamle opp med. Det er bare så synd at enkelte ihuga amd fans ikke tåler at noen nevner Intel om det er mindreverdighetsproblemer eller vet ikke jeg. Selv sitter jeg med en P4 maskin , en XP maskin og til våren når det meste har stablisert seg regner jeg med å rydde plass til en Athlon maskin og joda det blir sikkert plass til en med det nye intelsystemet også. Så ikke se så svart / hvitt på det athlon er bedre enn P4 og det skulle da bare mangle hadde den ikke vert det hadde det nok vert kroken på døra for amd. Det som er inntresangt er hvor god er den og det spørsmålet kan ingen svare på før vi vet hva Intel svarer med og da tenker jeg ikke på EE Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Tror vi kommer til å få et lite skille i bruksområder her når P4 EE kommer ut. Jeg har alltid vært AMD-mann og tror enda jeg er det. Men etter å ha lest noen tester og sett noen spådommer så tror jeg AMD kommer til å ta det mer "profesjonelle" markedet med sin Opteron/64 serie, mens Intel stikker av med alle gamerne når P4 EE blir tilgjengelig. Bare enda en liten spådom, fremtiden vil vise. Tror jeg slenger meg på den spådommen jeg! Jepp det der tror jeg er en god spådom. Har både AMD og Intel selv og driter langt i hvem som er best bare noen gir meg valuta for pengene. Men her lever ikke AMD opp til hypen og hvor f er 64 bits software. Dette lukter tabbelure fra AMD lang vei... De skulle lissom ta markedsandeler og kanskje bli kvitt noen røde tall i boka si også kommer de med en CPU som må prises langt over hva gamere flest (den gemene hop) har råd til for ikke å tape penger? Kan hende denne CPUen er fin til Linux assa men ærlig talt det kommer ikke AMD til å tjene en krone på... [/b] Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Her finnes en link som viser til en ny test mellom P4 EE og athlon FX ,den viser at disse to er omtrent jamgode i totalen av tester, når vi da tenker oss at EE prosessorn egentlig er en "venteprosessor" til Prescott kommer hva vil bildet si da,for det er neppe tvil om at prescott blir betydelig bedre enn EE LINK:http://www.ocshoot.no Lenke til kommentar
pskard Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Tviler sterkt på at THG favoriserer Intel på noe vis. Det underlige er vel at det så å si KUN er THG som (igjen) kommer til konklusjonen at Intel (igjen) er raskere enn AMD... De øvrige test-sitene kommer til at Athlon 64-FX er raskere enn P4 EE. Videre er det et stort rom for forbedringer med FX-51 med overgangen til 64-bit. BTW: Jeg har sett Intel sine NDA roadmaps for september/august og det er IKKE noen P4 EE der. Lurer på hvorfor de lanserte XEON MP som P4 EE... Lenke til kommentar
pskard Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Her finnes en link som viser til en ny test mellom P4 EE og athlon FX ,den viser at disse to er omtrent jamgode i totalen av tester, når vi da tenker oss at EE prosessorn egentlig er en "venteprosessor" til Prescott kommer hva vil bildet si da,for det er neppe tvil om at prescott blir betydelig bedre enn EE LINK:http://www.ocshoot.no LOL LOL LOL Merkelig hvordan de har kommet frem til at en 1,83 GHz Athlon XP / 333 er raskere enn en Athlon FX-51 på 2.2 GHz i enkelte tester. Videre hvordan en 1.83 GHz Athlon XP er raskere enn en Athlon XP på 2.2 Ghz... (negativ skalering med MHz??) Videre er det underlig at de kommer frem til at Athlon FX med DDR400 er tregere enn DDR333 (LAME/OGG/WME).. Finn noe litt mer seriøst da plz. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Det er vel ingen som syter, og å si at athlon 64 har gjordt det bedre enn p4 er vel litt sterkt sagt, for det første er den ikke kommet sikkelig på markede ennu og for det andre skall du tenke slik må du vente til neste genrasjon fra Intel kommer det er jo den athlon er tenkt å skal/skulle kunne hamle opp med. Det er bare så synd at enkelte ihuga amd fans ikke tåler at noen nevner Intel om det er mindreverdighetsproblemer eller vet ikke jeg. Selv sitter jeg med en P4 maskin , en XP maskin og til våren når det meste har stablisert seg regner jeg med å rydde plass til en Athlon maskin og joda det blir sikkert plass til en med det nye intelsystemet også. Så ikke se så svart / hvitt på det athlon er bedre enn P4 og det skulle da bare mangle hadde den ikke vert det hadde det nok vert kroken på døra for amd. Det som er inntresangt er hvor god er den og det spørsmålet kan ingen svare på før vi vet hva Intel svarer med og da tenker jeg ikke på EE Jeg hadde lanseringen av p4 i tankene når jeg skrev at AMD hadde gjort det bedre enn Intel. Alle husker vel den store floppen som ble kalt p4, som var tre ganger så dyr som "lillebror" Pentium III og enda tregere? Ta det i betraktning, og Athlon 64 utmerker seg (foreløpig) som den store vinneren. Om ytelsen vil forbedred Prescott blir en annen sak... Pentium 4 EE er bare et forsøk på å tyne mer ut av P4-serien, og den kommer sannsynligvis ikke til å bli mainstream (2Mb cache koster "litt" kanskje? ). Ytelsesøkningen som er relatert til økningen av cache-minne vitner bare om ulempene en dyp pipeline har, og verre skal det bli med prescott (hvis ikke Intel forbedrer "branch prediction-algoritmene" proposjonalt med størrelsen på pipelinen)! Etter mitt syn så er det AMD som leder ytelseskappløpet, høy pris eller ei. Og det er bra for konurransen! Enig? Angående THG sin favorisering av Intel: Det kan virke som at dette er tilfellet, men jeg tviler ikke på at testresultatene de kommer med er riktige. Det som er av relevans i denne sammenhengen er hvordan testene utføres, og hvordan resultatene presenteres. For meg virker det veldig rart at THG klarte å konkludere med at Pentium 3,2 EE er vinneren - en CPU som ikke er tilgjengelig, og som koster like mye, eller mer enn Athlon FX. Det kan vel kanskje også vøre verdt å nevne at THG-forumet er gjennomsyret av Intel-fanatikere. Spesielt en idiot ved navn Spud kommer med svææært festlige argumenter. Stakkaren burde bruke cella si på noe annet Men THG har mange gode tester og artikler! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Tja som forventet var den useriøs,når den gikk i "feil" favør , ikke første og neppe siste gang man hører det. :o Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Alltid nå AMD lanserer en ny cpu, skriker alle som liker AMD bedre enn Intel ut: ÅÅ AMD kicker Intel!! wow bla bla bla, AMD er best BLA BLA BLA... men når Intel lanserer en cpu skriker da Intel fans ut det samme? NEI! Det beviser bare da at AMD fans er som oftest 14tisser.. Syntes alle bare skal roe ned hormonene og se på tester å avgjøre selv.. SPESIELT siden P4 EE ikke er i butikkene enda, og sikkert ikke vil komme.. Også er det sånn at noen tester er Intel best på og noen er AMD best på, slik er det bare! just face it! slik er det også når en side tester de forsjkellige cpu'ene.. ingen tester fra forskjellige sider vil da vise samm resultat, uansett om alt annet er likt.. Det jeg prøver å si er, når en ny AMD cpu blir lansert så er det et SINNSYKT oppstyr og alle AMD fans føler seg konge og rakker ned på Intel fansa.. men når en ny Intel cpu blir lansert da er det liksom bare en selv følge.. ingen rakker ned på noen da og sier: bla er bedre enn bla.. men slik er det når en AMD cpu blir lansert.. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Tviler sterkt på at THG favoriserer Intel på noe vis. Det underlige er vel at det så å si KUN er THG som (igjen) kommer til konklusjonen at Intel (igjen) er raskere enn AMD... De øvrige test-sitene kommer til at Athlon 64-FX er raskere enn P4 EE. Videre er det et stort rom for forbedringer med FX-51 med overgangen til 64-bit. .. Nop THG er ikke den eneste.. se på den i linken til ocshoot.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Manuel,når det gjelder P4 EE ser jeg på den som en slags siste tyning av P4 noe ala det som amd gjorde med xp da de lanserte 3200+. Er også helt enig med deg i at pr i dag er det athlon som er raskest,det er egentlig unødvendig å diskutere,men det som blir inntr er hvor rask er den kontra den som den er ment å konkurere mot,nemmelig Prescott og før denne er på markede blir det jo bare gjetninger. En ting er iallefall sikkert, det blir en spennende vinter/vår vi går i møte. Personelig håper jeg de blir omtrent jevngode da dette vil skjerpe konkuransen ytterligere, noe som igjen vil føre til lavere priser. PS: når det gjelder favorisering tar jeg ikke stilling til det, bare reg at det er det jaggu begge veier :o Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Alltid nå AMD lanserer en ny cpu, skriker alle som liker AMD bedre enn Intel ut: ÅÅ AMD kicker Intel!! wow bla bla bla, AMD er best BLA BLA BLA... men når Intel lanserer en cpu skriker da Intel fans ut det samme? NEI! Det beviser bare da at AMD fans er som oftest 14tisser.. Syntes alle bare skal roe ned hormonene og se på tester å avgjøre selv.. SPESIELT siden P4 EE ikke er i butikkene enda, og sikkert ikke vil komme.. Også er det sånn at noen tester er Intel best på og noen er AMD best på, slik er det bare! just face it! slik er det også når en side tester de forsjkellige cpu'ene.. ingen tester fra forskjellige sider vil da vise samm resultat, uansett om alt annet er likt.. Det jeg prøver å si er, når en ny AMD cpu blir lansert så er det et SINNSYKT oppstyr og alle AMD fans føler seg konge og rakker ned på Intel fansa.. men når en ny Intel cpu blir lansert da er det liksom bare en selv følge.. ingen rakker ned på noen da og sier: bla er bedre enn bla.. men slik er det når en AMD cpu blir lansert.. Ta en titt innom THG-forumet, og gjenta ^^.... Fjortisser finnes i begge leirene, men de færreste tenåringene tar seg råd til å kjøpe en P4 til 5000, når de kan få en jevngod AMD-cpu til halvparten av prisen ("priseksemplene" er ment billedlig til opplysning til dere som er ekstra pirkete ;-) ), men når "de" først kjøper en P4, ja da skal jeg love deg at de gnåler høyt om det! AMD skal uansett ha hele æren for de lave prisene på PCer, og det er liten tvil om at utviklingene hadde gått mye tregere hvis ikke Intel hadde hatt en så seig konkurrent. PS: når det gjelder favorisering tar jeg ikke stilling til det, bare reg at det er det jaggu begge veier :o Så sant, så sant Lenke til kommentar
pskard Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Nop THG er ikke den eneste.. se på den i linken til ocshoot.. Kan du vise meg hvor OcShoot har testen den CPU-en? Jeg klarte ikke å finne det. Det jeg derimot fant var en link fra OcShoot til en tysk sak der de hadde test P4 EE og Athlon FX. Men uansett, vi har har THG og en eller annen (ukjent for meg) tysk side som delvis finner P4 EE raskere enn Athlon FX, men alle andre som HAR testen de mener noe annet. Videre måtte THG gå ut med en beklagelse grunnet testen av P4 EE (klokking av en paperlaunch CPU mot en ikke klokket CPU som ER tilgjengelig). THG er også tildels anklaget for å være "kjøpt og betalt".. Videre er ikke P4 EE tilgjengelig før om tidligst en måned... Hvilken CPU var raskest igjen?? Igjen sitter jeg på en P4 selv så ikke kom med noe "AMD-fanatiker". Det er vel heller snakk om at enkelt Intel-folk ikke klarer å innse at AMD pr dags dato er en del raskere (og tilgjengelig) enn Intel. Videre har AMD et stort potensiale i 64-bit. Det er ikke tilfelle for Intel. Noe av det samme som når Intel lanserte SSE2: Stort potensiale, men det tok litt tid før det reellt sett hadde noe å si. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Alltid nå AMD lanserer en ny cpu, skriker alle som liker AMD bedre enn Intel ut: ÅÅ AMD kicker Intel!! wow bla bla bla, AMD er best BLA BLA BLA... men når Intel lanserer en cpu skriker da Intel fans ut det samme? NEI! Bare les litt i forumet det, så ser du at det gjelder Intel fans oxo. Fatter ikke at folk må sammenligne en prosessor som ikke er lansert med en prosessore som er i salg Kan dere ikke vente til Intels svar er i butikkene og ta en sammenligning da. Og det med 64bit blir bare en bonus til neste år og at folk syter at det er dårlig med 64bit støtte og bruker det som et motagurment er litt veikt! Det kommer med tiden og for ta det som en bonus når den tid kommer. AMD leder nå og vil nok få kraftig konkuranse fra Intel ved neste år. Det er også litt kult å se at Intel fans viner over for det minste, særlig at en papirlansert prosessor er bedre enn en lanser prosessor og at de bruker 64bit som et negativt motargument Vær glad for at det er tøff konkuranse mellom dem, og slik skal det være i fremtiden også! Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 .... Fjortisser finnes i begge leirene, men de færreste tenåringene tar seg råd til å kjøpe en P4 til 5000, når de kan få en jevngod AMD-cpu til halvparten av prisen ("priseksemplene" er ment billedlig til opplysning til dere som er ekstra pirkete ;-) ), men når "de" først kjøper en P4, ja da skal jeg love deg at de gnåler høyt om det! AMD skal uansett ha hele æren for de lave prisene på PCer, og det er liten tvil om at utviklingene hadde gått mye tregere hvis ikke Intel hadde hatt en så seig konkurrent. Er totalt enig med deg.. det var det jeg mente! Det er nettop grunnen til at det som jeg nevnte skjer.. Og jeg er UTROLIG glad a Intel har en så god konkurent! MEN! Uansett tid og sted så er det alltid en produsent som må ha et bedre produkt en den andre.. i dette tilfellet har det lenge vært Intel, men jeg tror ikke det skal så mye til før det snur seg.. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Vi er så opptatt av benchmark resultater, altså tall her og der! Men merker man virkelig om man får 350 FPS eller 400 FPS i f.eks Quake3 Arena...? Så lenge man aldri går under 60 FPS i noen omstendighet, så klarer man seg. Jeg synes heller ikke min P4 3.0 HT yter bedre i vanlig "multitasking" enn den "gamle" P4 2.8 heller... Bare er forskjell i benchmarks. Men klart det er jo moro med raskere PC selvfølgelig Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Nop THG er ikke den eneste.. se på den i linken til ocshoot.. Kan du vise meg hvor OcShoot har testen den CPU-en? Jeg klarte ikke å finne det. Det jeg derimot fant var en link fra OcShoot til en tysk sak der de hadde test P4 EE og Athlon FX. Men uansett, vi har har THG og en eller annen (ukjent for meg) tysk side som delvis finner P4 EE raskere enn Athlon FX, men alle andre som HAR testen de mener noe annet. Videre måtte THG gå ut med en beklagelse grunnet testen av P4 EE (klokking av en paperlaunch CPU mot en ikke klokket CPU som ER tilgjengelig). THG er også tildels anklaget for å være "kjøpt og betalt".. Videre er ikke P4 EE tilgjengelig før om tidligst en måned... Hvilken CPU var raskest igjen?? Igjen sitter jeg på en P4 selv så ikke kom med noe "AMD-fanatiker". Det er vel heller snakk om at enkelt Intel-folk ikke klarer å innse at AMD pr dags dato er en del raskere (og tilgjengelig) enn Intel. Videre har AMD et stort potensiale i 64-bit. Det er ikke tilfelle for Intel. Noe av det samme som når Intel lanserte SSE2: Stort potensiale, men det tok litt tid før det reellt sett hadde noe å si. Vel regner med at denne i stor grad var myntet på meg (er ikke første gangen) men da bør du lese alt hva jeg skriver, bla der jeg sier at det er ikke tvil om at athlon er raskest. Ja jeg er Intelfan og det har sin enkle årsak i at jeg driver med klokking og pr i dag(har ikke tatt med athlon da denne er for fersk) er det ingen tvil om at skal du virkelig klokke ja da klokker intel ræva av alt som heter xp,de som bestrider det må ha store skylapper merket amd. En annen sak er at blir athlon det den lover ja da er nok min neste overklokkingsmaskin av mekrt amd. Det er bare sørgelig å til stadighet få bemerkningen intel fan fordi man sier som det er. har en xp 2500 barton av de mest overklokkbare stående her men den er ikke i nerheten av min pentium når det gjelder klokking uansett hva som måtte hevdes. Dessuten ComputerBase er ikke en ukjent side,problemet for mange er at den er på tysk. PS: vet at ikke EE er tiljengelig,men det var ikke xp i sin tid heller men alikevel var det side opp og side ned her på forumet om hvor god den var og om hvor mye den kom til å knuse Intel, bare til ettertanke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå