Gå til innhold

Forsterker til gitar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først må vi vite hvilken musikk han spiller, om det er akustisk gitar kan du se vekk fra dette svaret.

Skal man ha skikkelige forsterkere, snakker man fort en del 1000 kr. Nå aner jeg ikke hva budsjettet ditt er, men min erfaring (spillt gitar i 10 år) er at billige forsterkere som regel er kjedelige.

Skal du likevel ha en god forsterker som ikke er så alt for dyr, så kan du sjekke ut Cube, eventuelt Mikro Cube, de er veldig kule... :-)

andre merker kan være; Marshall, Line6, Vox (knallgode!) osv.

Eventuelt sjekk ut:

www.gitarhuset.no

www.sound1.no

eller

www.4sound.no

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal nå finne en gave til kjæresten min, som snart har bursdag! Hun har tittet på noen forsterkere til gitar, så tenkte derfor at det er trygt å kjøpe en slik! Hva tenker dere om det, og har dere noen gode forslag til hva jeg kan kjøpe? :)

Bor du i Oslo så er det verdt å sjekke 4Sound butikkene i sentrum! :)

Lenke til kommentar

Bor du i Oslo så er det verdt å sjekke 4Sound butikkene i sentrum! :)

om du ikke bor der har dem 4sound andre plasser i landet og. Eventuelt lokale musikkforetninger.

4 sound finner du i Bergen, Stavaner, Oslo, Tr. Heim, Gjøvik, Molde, Haugesund, Sandefjord, Moss, Tønsberg osv..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sppller hun akkustisk?

Da bør du sjekke ut forsterkere som er spesielt tilegnet akustiske gitarer.

Ja, det gjør hun! Hvordan vet jeg hva som er spesielt tilegnet akustiske gitarer? Jeg har ikke peiling når det kommer til det her! Så setter stor pris på alle svar!

Lenke til kommentar

Ja, det gjør hun! Hvordan vet jeg hva som er spesielt tilegnet akustiske gitarer? Jeg har ikke peiling når det kommer til det her! Så setter stor pris på alle svar!

Det smarteste er å spørre folka i musikkforretningen så de vet hva hun skal bruke den til + Tipsene herfra. :)

Lenke til kommentar

Ta deg en tur til musikk sjappa i nærheten av deg, og snakk med de der. Si at du skal ha en god amp til en akustisk gitar, og at du har et budsjett på rundt 3000 kroner. Der vil du får den hjelpen du trenger. Men spørr de og grav litt, så ikke de prakker på deg alt mulig drit.

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk på noen måte, men om du ikke har peiling bør du høre med de som jobber på musikk-foretningen (eller kanskje finne en annen gave?). De som jobber i musikkforretninger har som regel litt peiling, og mange har da såklart veldig god peiling.

Jeg har desverre etter mine 13 år som gitarist kommet over en del folk på gitarforetninger rundt om i landet, som ikke har peiling på noe, og er totalt ubrukelige - men såklart, om du ikke har peiling, så har du da heller ikke peiling på om han som hjelper deg har peiling eller ikke .... :tease:

Det er ikke alle forsterkere du kan bruke til akustisk, som du kan bruke til elgitar og omvendt. Du trenger feks ikke en forsterker med overdrive, fuzz bla bla bla etc om man skal bruke den til kassegitar... Spiller hun akustisk så vil hun da ha en forsterker som får frem de klare tonene i instrumentet. Hjelper veldig lite med et 150W Marshall Rack da. (selv om tanken er god..)

Kan du ikke lage et "gavekort" til henne da?

På den måten kan du jo faktisk overaske henne, og ta henne med til en gitarforretning, så hun selv får velge...

Jeg hadde hvertfal ikke blitt sån dødsinponert om jeg fikk en helt feil (og kanskje dårlig..) forsterker av kjæresten min, da ville jeg heller likt å fått valgt selv, samtidig som jeg ble overasket.

Hvist ikke kan hele greia, fort bli en klein skivebom.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Ta deg en tur til musikk sjappa i nærheten av deg, og snakk med de der. Si at du skal ha en god amp til en akustisk gitar, og at du har et budsjett på rundt 3000 kroner. Der vil du får den hjelpen du trenger. Men spørr de og grav litt, så ikke de prakker på deg alt mulig drit.

Er ikke alltid så lett å "spørre og grave" når man ikke har peiling på hva man selv snakker om... Prøv å gå i en sminkeforretning å "spørr og grave" litt om maskara .... (du skjønner hva jeg vil frem til.... :p )

Lenke til kommentar

Men skal prøve å hjelpe litt her da, så du blir litt observang på merker, og ca prisnivå..

http://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/AER-Alpha-akustisk-gitar-Amp/OCH

AER (som linket over) er et bra merke når man snakker forsterkere til akustiske gitarer. Som du ser, er denne litt over budsjettet ditt på 4200,- Så det blir nok for dyrt for deg.

Selv bruker jeg en AER Acousticube III... Men denne er så langt over budsjettet ditt at du ikke trenger å tenke på det en gang. Erfaringen min med AER er veldig bra.

Ser og at Vox har forsterkere - der alle (på denne siden hvertfal) ligger innenfor ditt budsjett:

http://www.gear4music.no/no/Acoustic-gitar-Amp/Vox

Jeg vet dog ikke kvaliteten på disse, men vet at Vox leverer konge forsterkere til El-gitar.. Så tipper at de akustiske og er bra.

Du finner og mange Roland forsterkere innenfor ditt budsjett:

http://www.gear4music.no/no/Acoustic-gitar-Amp/Roland

Se ekstra på Roland AC-60, den er veldig grei har jeg hørt, og tror ikke den skal ligge langt over budsjettet ditt.

Om det skulle være noe Marshall kan du se her:

http://www.gear4music.no/no/Acoustic-gitar-Amp/Marshall

Du kan og sjekke ut Fender forsterkere. Vet at de produserte mange gode akustiske gitarforsterkere fra 70 til 90 tallet. Men tipper at det meste der ligger over budsjettet ditt.

Jeg har nå kun tatt med merker på forsterkere som jeg har erfaring med innenfor El-gitar (og AER som jeg selv bruker akustisk), vet ikke om alle disse andre merkene leverer like godt på akustisk. Men hadde jeg vert deg ville jeg sjekket ekstra ut Vox eller Roland.

Ta også å sjekk at damen din har jack-plugg inngag i gitaren sin,. Om hun ikke har det kan du bare glemme å kjøpe forsterker til henne. Da må hun ha Mikrofon og PA-anlegg (det er forøvrig det aller beste, spør du meg)... ;-)

Vil likevel anbefale deg å ta henne med. Er hun som skal bruke tingen liksom.. Å kjøpe en forsterker uprøvd og uhørt, blir som å banne i kirka spør du meg.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk på noen måte, men om du ikke har peiling bør du høre med de som jobber på musikk-foretningen (eller kanskje finne en annen gave?). De som jobber i musikkforretninger har som regel litt peiling, og mange har da såklart veldig god peiling.

Jeg har desverre etter mine 13 år som gitarist kommet over en del folk på gitarforetninger rundt om i landet, som ikke har peiling på noe, og er totalt ubrukelige - men såklart, om du ikke har peiling, så har du da heller ikke peiling på om han som hjelper deg har peiling eller ikke .... :tease:

Det er ikke alle forsterkere du kan bruke til akustisk, som du kan bruke til elgitar og omvendt. Du trenger feks ikke en forsterker med overdrive, fuzz bla bla bla etc om man skal bruke den til kassegitar... Spiller hun akustisk så vil hun da ha en forsterker som får frem de klare tonene i instrumentet. Hjelper veldig lite med et 150W Marshall Rack da. (selv om tanken er god..)

Kan du ikke lage et "gavekort" til henne da?

På den måten kan du jo faktisk overaske henne, og ta henne med til en gitarforretning, så hun selv får velge...

Jeg hadde hvertfal ikke blitt sån dødsinponert om jeg fikk en helt feil (og kanskje dårlig..) forsterker av kjæresten min, da ville jeg heller likt å fått valgt selv, samtidig som jeg ble overasket.

Hvist ikke kan hele greia, fort bli en klein skivebom.

Hei! Har allerede vært å spurt i noen butikker, men følte ikke at det var noe stort til hjelp! Tenkte derfor at det kunne være lurt å spørre det store land om noen kanskje kunne noe mer:) Men tusen takk for hjelp, blir nok kanskje et gavekort ja! :)

Lenke til kommentar

Men skal prøve å hjelpe litt her da, så du blir litt observang på merker, og ca prisnivå..

http://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/AER-Alpha-akustisk-gitar-Amp/OCH

AER (som linket over) er et bra merke når man snakker forsterkere til akustiske gitarer. Som du ser, er denne litt over budsjettet ditt på 4200,- Så det blir nok for dyrt for deg.

Selv bruker jeg en AER Acousticube III... Men denne er så langt over budsjettet ditt at du ikke trenger å tenke på det en gang. Erfaringen min med AER er veldig bra.

Ser og at Vox har forsterkere - der alle (på denne siden hvertfal) ligger innenfor ditt budsjett:

http://www.gear4music.no/no/Acoustic-gitar-Amp/Vox

Jeg vet dog ikke kvaliteten på disse, men vet at Vox leverer konge forsterkere til El-gitar.. Så tipper at de akustiske og er bra.

Du finner og mange Roland forsterkere innenfor ditt budsjett:

http://www.gear4music.no/no/Acoustic-gitar-Amp/Roland

Se ekstra på Roland AC-60, den er veldig grei har jeg hørt, og tror ikke den skal ligge langt over budsjettet ditt.

Om det skulle være noe Marshall kan du se her:

http://www.gear4music.no/no/Acoustic-gitar-Amp/Marshall

Du kan og sjekke ut Fender forsterkere. Vet at de produserte mange gode akustiske gitarforsterkere fra 70 til 90 tallet. Men tipper at det meste der ligger over budsjettet ditt.

Jeg har nå kun tatt med merker på forsterkere som jeg har erfaring med innenfor El-gitar (og AER som jeg selv bruker akustisk), vet ikke om alle disse andre merkene leverer like godt på akustisk. Men hadde jeg vert deg ville jeg sjekket ekstra ut Vox eller Roland.

Ta også å sjekk at damen din har jack-plugg inngag i gitaren sin,. Om hun ikke har det kan du bare glemme å kjøpe forsterker til henne. Da må hun ha Mikrofon og PA-anlegg (det er forøvrig det aller beste, spør du meg)... ;-)

Vil likevel anbefale deg å ta henne med. Er hun som skal bruke tingen liksom.. Å kjøpe en forsterker uprøvd og uhørt, blir som å banne i kirka spør du meg.

Tenker at siden hun spiller konserter og på festivaler så burde det være jack-plugg på den:) Blir nok til at jeg tar henne med ja :) men takk for godt svar!

Lenke til kommentar

Tenker at siden hun spiller konserter og på festivaler så burde det være jack-plugg på den:) Blir nok til at jeg tar henne med ja :) men takk for godt svar!

Det trenger ikke nødvendig vis være jack plugg på den av den grunn. Spørs hvilken gitar det er, og hvilket oppsett hun bruker live. Mest sansynlig er det jack plugg på den, men på en av kassegitarene mine er det ikke.

Den er laget kun for å spille med mikrofon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...