r2d290 Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Det er en ting jeg ikke helt klarer å forstå... Det startet med et kraftig irritasjonsmoment ved at jeg fikk en parkeringsbot. Ikke fordi jeg hadde parkert ulovlig. Ikke fordi jeg hadde stått der for lenge, men fordi jeg hadde glemt å gå bort til parkeringsautomaten og hentet en parkeringslapp som gir meg tillatelse til å stå gratis parkert i 2 timer. Saken er at man får ikke bot for å snike seg unna en betaling, men fordi man ved et menneskelig feilgrep glemmer seg bort en gang du har mye annet å tenke på. Jeg har sett ulike sentre, blant annet Sandvika Storesenter, som har en LED-lampe over hver parkeringsplass som indikerer grønt for ledig og rødt for opptatt. Jeg har også sett at disse til tider blinker, uten at jeg er helt sikker på hva dette betyr. Men, hvorfor har de da likevel parkeringsautomater som man må trykke på for å få gratis parkering? Kan man ikke lage et tilsvarende system som duger som et bevis for at man har stått der så og så lenge, og som til og med sender parkeringsvakten en beskjed om at nå er det en bil som nærmer seg tiden? Og hva hvis også bileier kunne valgt å kjøpe en rfid-brikke som kunne monteres i bilen, som sender sms til eier når tiden snart renner ut? Eneste grunnen jeg klarer å se, er at dette reduserer inntektene for parkeringsselskapene, men er det virkelig en motivasjon nok? 3 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Parkeringsselskapene er ofte private og business-orienterte, de endrer jo ikke til et system som gir mindre gevinst, samt koster penger å utvikle o.O Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Jeg har sett ulike sentre, blant annet Sandvika Storesenter, som har en LED-lampe over hver parkeringsplass som indikerer grønt for ledig og rødt for opptatt. Jeg har også sett at disse til tider blinker, uten at jeg er helt sikker på hva dette betyr. Blinkingen betyr at man har stått over den tillatte gratis parkeringstiden. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Men, hvorfor har de da likevel parkeringsautomater som man må trykke på for å få gratis parkering? Kjøpesentre med denne ordningen kunne gjerne hatt gratis parkering uten automat, men da blir nok ofte ordningen misbrukt av andre som ikke har tilknytning til sentrene. Ved at man fysisk må fornye gratisperioden hver time hindrer man at de som jobber i nærområdet bruker disse plassene 2 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 I prinsippet er jo automatene unødvendige for gratisparkeringen hvis man har plassindikatorsystem - men de er jo der fordi man har anledning til å betale hvis man skal parkere utover gratistiden. Man kan kanskej tenke seg at man bare behøvde å benytte disse hvis man skulle stå utover gratis tid, men antagelig ville det bli flere klager og vanskeligere for selskapene hvis man bare hadde ett blinkende lys for å bevise at du har stått over tiden. 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Parkeringsselskapene er ofte private og business-orienterte, de endrer jo ikke til et system som gir mindre gevinst, samt koster penger å utvikle o.O Men samtidig betaler vel butikkene for å ha parkeringsselskaper ansatt? Butikkene får jo ikke noe av gevinsten, så det må vel være for dem sin fortjeneste også å heller invistere i en engangsavgift enn å kontinuerlig betale for et parkeringsselskap? Blinkingen betyr at man har stått over den tillatte gratis parkeringstiden. Var det jeg gjettet på. Med andre ord vil den ikke blinke hvis bilen har stått der i mindre enn tillatt gratis parkeringsavgift, men LIKEVEL får kundene bot av selskapene? Er dette som får meg til å reagere litt. Kjøpesentre med denne ordningen kunne gjerne hatt gratis parkering uten automat, men da blir nok ofte ordningen misbrukt av andre som ikke har tilknytning til sentrene. Ved at man fysisk må fornye gratisperioden hver time hindrer man at de som jobber i nærområdet bruker disse plassene Dette skjønte jeg ikke. Hvordan blir det forskjellig at en som jobber i nærområdet må trekke ny lapp eller må flytte litt på bilen for å få lampen/telleren til å begynne på nytt? I prinsippet er jo automatene unødvendige for gratisparkeringen hvis man har plassindikatorsystem - men de er jo der fordi man har anledning til å betale hvis man skal parkere utover gratistiden. Man kan kanskej tenke seg at man bare behøvde å benytte disse hvis man skulle stå utover gratis tid, men antagelig ville det bli flere klager og vanskeligere for selskapene hvis man bare hadde ett blinkende lys for å bevise at du har stått over tiden. Ved å ha et nummer-system på parkeringsplassene, tilsvarende på bensinstasjon-pumper, burde det da være mulig å betale for ekstra tid på en bestemt plass også. Bare putte penger på automaten og oppgi hvilken plass du står på. Som du nevner er nok bevisførselen en viktig del her. Men kan man ikke finne på en bedre måte enn en tullete parkeringslapp? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Men samtidig betaler vel butikkene for å ha parkeringsselskaper ansatt? Butikkene får jo ikke noe av gevinsten, så det må vel være for dem sin fortjeneste også å heller invistere i en engangsavgift enn å kontinuerlig betale for et parkeringsselskap? Mange mindre selskaper har avtaler tilsvarende "Vi kontrollerer parkeringsplassen din gratis, men beholder "bøtene" vi får inn" Endret 10. august 2013 av kjetilkl 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Aha, jeg forstår. Ja, er vel dessverre sånn at så lenge det er en næring i å straffe folk i et dårlig tidspunkt så vil de ikke gjøre noe med det. Bare leit at folket godtar denne ordningen. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 fordi da er det minimalt med arbeid for parkeringsvaktene og det er du som har bevisbyrden når parkeringsselskapet mener du har feilparkert. det blir også lett å inndra bøter siden maskiner ikke blir beskyldt for å lyve Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Dette skjønte jeg ikke. Hvordan blir det forskjellig at en som jobber i nærområdet må trekke ny lapp eller må flytte litt på bilen for å få lampen/telleren til å begynne på nytt? Klarer du virkelig ikke å se problemet med at man må forlate arbeidsplassen hver time for å flytte bilen eller trekke ny parkeringslapp? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 fordi da er det minimalt med arbeid for parkeringsvaktene og det er du som har bevisbyrden når parkeringsselskapet mener du har feilparkert. det blir også lett å inndra bøter siden maskiner ikke blir beskyldt for å lyve Ville jo blitt enda mindre jobb hvis et system faktisk informerte parkeringsvakten om at noen har stått for lenge, isteden for at vakten må sjekke hver eneste bil for å sjekke om bilisten har trukket parkeringslapp. Det er vel parkeringsselskapet som har bevisbyrden? Er jo derfor de tar bilder av bilen når de legger ned bot. Klarer du virkelig ikke å se problemet med at man må forlate arbeidsplassen hver time for å flytte bilen eller trekke ny parkeringslapp? Selvsagt ser jeg det problemet. Men dette er jo like mye et problem idag med parkeringsautomater, som det ville vært med et automatisk tidtakingssystem. Jeg er ikke ute etter å fjerne all parkeringskontroll på en parkeringsplass. Jeg er ute etter et system som gjør at de kan ha kontroll på hvor lenge en bil har stått parkert uten at det er nødvendig å trekke parkeringslapp. Jeg sier bare at parkeringslapper virker som et fryktelig gammeldags og tungvindt system, spesielt på steder med gratis parkering. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Ville jo blitt enda mindre jobb hvis et system faktisk informerte parkeringsvakten om at noen har stått for lenge, isteden for at vakten må sjekke hver eneste bil for å sjekke om bilisten har trukket parkeringslapp. Det er vel parkeringsselskapet som har bevisbyrden? Er jo derfor de tar bilder av bilen når de legger ned bot. Selvsagt ser jeg det problemet. Men dette er jo like mye et problem idag med parkeringsautomater, som det ville vært med et automatisk tidtakingssystem. Jeg er ikke ute etter å fjerne all parkeringskontroll på en parkeringsplass. Jeg er ute etter et system som gjør at de kan ha kontroll på hvor lenge en bil har stått parkert uten at det er nødvendig å trekke parkeringslapp. Jeg sier bare at parkeringslapper virker som et fryktelig gammeldags og tungvindt system, spesielt på steder med gratis parkering. de har aldri tatt bilde av bilen min når jeg har stått for lenge. kanskje du har stått på en ulovlig plass? det er forskjell på det og en parkeringsplass 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Ånei, trodde det var vanlig praksis jeg. De har gjort det i alle tilfeller jeg har vært vitne til iallefall. Men mulig du har rett i at de ikke er pålagt å gjøre det. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Det er mange gode løsninger for å unngå slikt. Eksempelvis kan man ha videoovervåking ved inn- og utkjørsel som automatisk genererer et gebyr til alle som er for lenge på området. Det koster dog penger å sette nye løsninger i drift. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Saken er at man får ikke bot for å snike seg unna en betaling, men fordi man ved et menneskelig feilgrep glemmer seg bort en gang du har mye annet å tenke på. Det er helt in i tida det, at bedriftene overlater arbeidsoppgavene til kundene. Det kalles "selvbetjening". Men parkeringsautomater er et område der det alltid har vært selvbetjening. Dermed har de alltid vært moderne, og er det fortsatt 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Og hva hvis også bileier kunne valgt å kjøpe en rfid-brikke som kunne monteres i bilen, som sender sms til eier når tiden snart renner ut? Er vel like greit om man bare fyrer opp en alarm på telefonen? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 Vel, joda. Men det innebærer at man må stille den inn. Det kan igjen være lett å glemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå