Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

42 stemmer

1. 1. Hva synes du om at ungdommer begynner å drikke og drive med tobakk fra 14+ ?

• Helt greit
      2
    • Bryr meg ikke så mye
      9
    • Fæl uting
      31
  2. 2. Om ditt barn begynte med alkohol og tobakk, hvordan ville du reagert?

• Latt ungen holde på, de bestemmer selv.
      4
    • Sagt i fra at det var en uting, og at jeg/vi helst så at det ikke fortsetter.
      21
    • Satt foten ned, alkohol og tobakk er forbehold folk over 18 år.
      17

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg lurer på, hva synes dere om at ungdommer fra 14 år og oppover, begynner med alkohol og tobakk? Merker at det blir mer og mer populært med snus og festing med alkohol. Selv gjør jeg ingen av delene fordi om jeg unngår det så betaler foreldrene mine billappen. Samtidig er det store og unødige utgifter som fint kan vente til man er 18.

En venninne av meg skal dra til utlandet og studere, og jeg er i den anledning invitert til et liten avskjed-fest. Det er ikke kjøpt inn alkoholholdig drikke, men gjester kan ta med det de vil. Mine foreldre likte ikke det så godt, og sa i fra at jeg ikke burde drikke. Jeg selv har en sterk personlighet og har ingen planer om å drikke uansett hvor mye de andre drikker/press. En venn av meg derimot blir lett styrt av andre, og ble med på en fest av en venn av han. Dere skjønner hvor jeg går hen, han ble bra full og fikk et ublidt møte med foreldrene da de kom. Ganske synd, da han ikke hadde planer om å drikke for vennen inviterte han.

Hvordan ville du reagert om ungen din kom tydelig rusa hjem fra en vennekveld, eller kom med snusleppe? Hva synes du om den økende trenden hos ungdom?

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heller noen avtaler som feks. røyker du ikke føre du får lappen betaler vi den for deg.

Røyking/snusing/drikking kommer til å skje og hvis du setter ned foten vil det sansynligvis øke lysten til å røyke/snuse/drikke.

Hva hvis i en passende alder sier at de kan ha eks en øl til middagen (for å vise at man kan drikke med måte)

Ihvertfall de punktene jeg skal beholde til jeg får unger =)

Lenke til kommentar

Jeg oppførte meg veldig bra selv, og var en forsiktig ungdom. I senere tid har jeg fått et litt mer liberalt forhold til det, selv om jeg fortsatt mener at måtehold er veien å gå. Jeg er ikke forelder, men min tanke i dag er at jeg ikke vil tenkt at det er en krise. Det er også forskjell på tydelig rusa og å ikke kunne ta vare på seg selv. Sistnevnte er tragisk, uansett alder. Det er ikke farlig med et par-tre øl, men flatfylla mange nordmenn sverger til i helgene er verken sunt eller verdig. Når man passerer en viss grense er det heller ikke moro lengre.

For øvrig er også mitt inntrykk at dagens ungdom ikke er verre enn de siste to-tre generasjonene. Mange sitter vel ærlig talt mer på ræva og spiller spill - og kunne sikkert hatt mer godt av å komme seg ut litt. Enten det inkluderer et par øl, eller alkoholfritt. Hva man drikker er ikke det viktige. Velg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en god, men en naturlig ting at ungdommer vil prøve seg litt fram her i livet. Hadde jeg vært far til en sønn/datter på 14 år og oppdaget at han/hun snuser, røyker eller drikker, ville jeg bedt ham/henne om å utsette det et par år. Når man er 16 år, synes jeg at det er greit å prøve seg litt fram og ta mer ansvar for sitt eget liv, men jeg ville tatt en prat om risikoer og holdt et godt øye med ungen for å se at det ikke går over styr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette virkelig en økende trend? Det jeg finner om alkoholforbruk blant ungdom tyder på at det på slutten av 90-tallet var en topp, mens det nå er på vei nedover.

Kan ikke stattestikkene, men er ungdom selv og skjenner flere som desverre drikker og røyker. Kompis på 14 er desverre gått i fella :(

Lenke til kommentar

Ahh, jeg er blitt fortalt at det er en økende trend. Men bare positivt om jeg tar feil :)

Det er ikke en økende trend nei, ungdom var nok gladere og hadde enklere tilgang på slikt før ;)

Prøvde meg selv frem når jeg var 15-16 med både snus og røyk, også alkohol ganske tidlig, men nå som 22 drikker jeg maks 1 gang hver 2. måned, snuser ikke og røyker kun en sjelden gang på fest.

Endret av Korporal Kranium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...