Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er denne lakkeringen verdt 30.000kr? - Avslutter saken til tross for misnøye


Anbefalte innlegg

Har en mistanke om at det er utstyret/kompetansen som mangler. Han sa dem hadde trekt i bulkene, men var ikke mulig å rette opp. Er ganske tynt blikk egentlig, så virket litt merkelig. Har snakket med en som jobber som biloppretter på heltid, og han sa det ser mer ut som den har bare sparklet og ikke gjort noe med det. Ingenting er umulig sa han. Kommer an på tid og vilje egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne nevne at jeg egentlig tviler jeg litt på kunnskapene deres nå, da mye dem sier ikke samsvarer med det andre folk sier.

F.eks. så sier dem at spoileren fremme og bak er umulig å få sprekkfrie, da det er plastikk. Fleksibiliteten i materialet vil få lakken til å sprekke sier dem. Jeg har blitt fortalt av andre lakkerere og hos NAF at det er bare tull, er egne typer lakk til formålet. Har selv sett plastikkdeler fabrikklakkert som aldri har sprukket.

Bulken i kanalen er umulig å rette opp ble jeg også fortalt. Har selv snakket med en som jobber som biloppretter, og ble fortalt av han at bulken ikke er umulig å rette opp. Han sa at folk i dag har veldig lett for å bare sparkle over i plassen for å faktisk rette opp. Ut i fra slik det ser ut hos meg er det bare sparklet sier han, antagelig ikke forsøkt å bli rettet ut.

Lakkstøv og støvflekker er visstnok også umulig å unngå. I følge lakkverkstedet så kommer biler fra fabrikk med slike urenheter i lakken. Har aldri sett dette før på biler jeg har eid. Har blitt fortalt av andre lakkerere at det er ikke uvanlig dette skjer i prosessen, men vil forsvinne om bilen blir buffet etterpå. Noe som min antagelig ikke ble før jeg fikk den tilbake.

 

Noen av utbedringene også kommer til å koste penger, da det ikke var "en del av avtalen". Dette var jeg forberedt på, siden advokaten sa det mest sannsynlig kom til å skje. Kan ikke si noe på det dessverre. F.eks. sidespeglene var noe jeg husker jeg ba dem om å lakkere, som ikke ble gjort. Det må jeg betale for i denne omgangen. Som advokaten sa, siden jeg ikke har noe skriftlig, så kan dem si hva dem vil nå. Veldig synd det har blitt slik egentlig.

Lenke til kommentar

Bulken i kanalen er umulig å rette opp ble jeg også fortalt. Har selv snakket med en som jobber som biloppretter, og ble fortalt av han at bulken ikke er umulig å rette opp. Han sa at folk i dag har veldig lett for å bare sparkle over i plassen for å faktisk rette opp. Ut i fra slik det ser ut hos meg er det bare sparklet sier han, antagelig ikke forsøkt å bli rettet ut.

 

Siden jeg ikke har sett bulken er det vanskelig å mene noe om hvor vanskelig den vil være å rette. Men alt kan repareres, det er bare et spørsmål om metoder/hvordan. Det mest vanlige ved en mindre bulk i kanal er at man bruker et apparat som sveiser fast små pinner i platen, som så brukes til å trekke ut bulken. Til slutt knekkes eller slipes pinnene av, før man sparkler overflaten helt jevn. I noen tilfeller, feks hvis bulken er veldig dyp eller skarp (og/eller platen er veldig tynn) går ikke dette så bra fordi metallet har strukket seg, så man blir sittende igjen med "for mye plate" som er umulig å få jevn. Det kan til en viss grad kompenseres ved å krympe platen (varme), men ofte vil det da være bedre å kutte vekk, og sveise inn en ny plate-bit. Eventuelt erstatter man hele eller deler av kanalen med en ny erstatnings-del.

 

Dette er den rette måten, men selv om man velger en enklere måte (som ditt verksted virker å ha gjort) så skal ikke det være synlig når du henter bilen. Man kan fylle igjen bulken, fortrinnsvis tinne opp, eller fylle med glassfibersparkel, og finsparkel til slutt som topplag før lakk. Det synlige resultatet kommer bare an på hvor bra det er slipt, og dette burde også et lakkverksted være gode på, (selv om det er en evig diskusjon mellom lakkerere og opprettere hvor strøken overflaten skal være når bilen går til lakk. (Dette var også hva jeg reagerte mest på på bildene, de har tilsynelatende gjort et elendig grunnarbeid før lakk, kanskje de er vant med at opprettere gjør alt for dem).

 

Uansett, mitt poeng er mer kortfattet bare at jeg ikke ser noen grunn til at bulken skal være synlig for deg, selv om de bare har fylt den opp. Forskjellen går mer på varighet og yrkesstolthet. Finsparkel er ikke særlig egnet for veldig tykke lag, den kan i verste fall sprekke, eller rett og slett falle av etter en tid.

 

 

Har vel allerede sagt noe om lakkstøv. De litt mer premium bilmerkene har folk med godt lys, godt syn, og hvite hansker til å gå over, og kvalitetsikre lakk før den forlater fabrikk. Jeg jobbet med klargjøring av nye BMW for mange år siden, bilene kom da innsatt i fett/voks som ble fjernet før bilene ble håndpolert. Fant man noe ureglemessigheter i lakken sa man i fra. Men dette var på den tiden da "BMW + Fiat = sant" så vi klargjorde Fiat også. Mens BMW ble håndpolert, sjekket med lupe, og så tatt på løftebukk hvor en kar gikk under og sjekket at alle bolter satt fast, så ble Fiat'ene bare vasket, røsket ut beskyttelsesplast, og sendt til utsalg. Så var store forskjeller. Jeg aner ikke hvordan det foregår i dag, men tør ikke kategorisk avvise at det kan forekomme lakk-uregelmessigheter på nye biler, men særlig vanlig tviler jeg sterkt på at det er. Du får be han vise deg noen eksempler på dette på nyere biler utenfor verkstedet!

 

Uansett blir som tidligere nevnt lakkstøv og uregelmessigheter rutinemessig fjernet som del av lakkprosessen. På de fleste biler er det slik at hvis man feks skal lakkere en bakskjerm, så må det nødvendigvis bli en overgang mellom ny og gammel lakk, et eller annet sted (ofte på D-stolpe, eller takkant over bakre vindu), og det samme gjelder feks støtfangere, som forsikringsselskapene forlanger at man lakker bare halve på biler mer enn et par tre år. Disse overgangene ser ofte helt forjævlig ut når bilen kommer ut av lakkboksen, men blir helt strøkent når polering/rubbing er gjort. Er jo også mer eller mindre dette som er konseptet ved "spot-paint", "smart repair", og hva de nå kaller det, som er så populært for tiden. Så å si at det ikke går an faller på sin egen urimelighet. Lakkverkstedet jeg har befatning med har forøvrig en egen mann, som kun jobber med polering av overganger, støv, og uregelmessigheter.

 

Men ok, beklager om det ble litt for langt. Du får ha lykke til, og satse på at de legger seg litt ekstra i selen siden det har blitt så mye "støy" med advokater og greier. Det hadde i alle fall jeg gjort, og tenkt at denne gangen skal ikke sutrekoppen med den gamle Volvoen få noe å setter fingeren på! På den annen side har de jo ikke fremstått særlig seriøse så langt, så er muligens for mye å forvente... :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende svar. Er muligens for mye å forvente, men håper det går bra denne gangen. Vurderer litt å bare gi opp hele kampen og bare bite i meg at dette gikk til helvete. Spare opp mer penger og gjøre det på ny et annet sted. Trodde dette skulle være nok så enkelt å få orden i, noe det ikke viste seg å være. Kommer hvertfall til å være ganske kritisk og nøye på fremtidige verkstedbesøk uansett hvor jeg går nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I dag fikk jeg endelig bilen tilbake, tok bare 3 uker denne gangen... Ble ikke noen forbedring etter min mening. Kanalen er like skjev enda, lakkrester, riper, hakk, mangler lister, emblem osv. På toppen av det hele har den stått ute i noen dager nå i regnvær, med det ene vinduet åpent! Så nå må jeg skru ut alt av stoler og tepper og tørke bilen innvendig. Må si jeg er ekstremt drittlei og ikke imponert i det hele tatt. Jævla amatørgjeng.

 

Jeg velger å avslutte saken til tross for at hele opplegget fortsatt er en tragedie. Gjorde et overslag, og har i forbindelse med lakkeringen hatt nå ca 25.000kr i ekstra unødige utgifter. Så totalt sett har lakkeringen kostet meg over 50.000kr nå.

Lenke til kommentar

Tragisk opplegg!

 

Jeg er av dem som generelt mener man bør være litt tilbakeholden med å henge ut noen, dels fordi en sak alltid har flere sider, og alle som driver med håndtverk tabber seg ut av og til. De bør få en fair sjanse til å rydde opp, og kanskje er det nettopp når noe går galt man virkelig kan skille de gode fra de dårlige..?

 

Men her er det vel på tide å avsløre hvor vi aldri bør sette bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vurdert heltlakkering av bilen min i snart 2 år, men aldri rotet meg til dette enda- fulgt med denne tråden og skjønner at jeg heller betaler 10 000,- mer for en bra lakkering.

Veldig Uheldig du har vært med dette her- Du vil ikke ta saken videre? føler du det blir for mye jobb uten nytte, eller har du bare gitt opp og få til noe?

Lenke til kommentar

Må være en klageinnstans du kan gå til for å få et oppgjør for dette? Du betaler jo i dyre dommer for noe som ikke blir gjort skikkelig! Hadde ALDRI i verden gått med på dette jeg.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/

 

Klag til lakkeringsverkstedet, og gir de deg en kald skulder, ta kontakt med lokalavisen, TV2 hjelper deg og alt annet du kommer på. Kjør hardt mot hardt!

 

EDIT:

Nå har jeg ikke lest alle innleggene i tråden, altså. Så beklager hvis dette er nevnt før.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Jeg trekker saken da jeg mener dokumentasjonen er for dårlig. Det ble aldri laget en avtale, eller et skriv på hva jobben innebærer. Eneste som tilsier jeg har fått utført en tjeneste hos lakkeringsverkstedet er kvitteringen min med beskrivelsen "hellakkering". Hele saken vil bare bli ord mot ord i en rettsak. Sannsynligheten for at jeg får medhold ser jeg på som liten, beste utfall er vel skylddeling om jeg kan kalle det for det.

Et eksempel er f.eks. sidespeglene. Jeg husker jeg spesifikt ba om å få disse pusset og lakkert ved den opprinnelige jobben, noe verkstedet nå sier ikke var en del av avtalen og krevde ekstra betaling for å utbedre.

 

Jeg ønsker ikke å være på TV eller i avisen. Sprer heller ordet når jeg prater med folk. Det har blitt lagt merke til at jeg har vært uten bil i lengre tid og at det er synlige mangler som lister og emblem. Ikke spesielt god rullende reklame. Vurderer å møte opp til våren på et biltreff og "reklamere" for bedriften.

 

Veldig synd dette blir utfallet i saken. Har vært en fryktelig dyr lærepenge. Dette er riktignok en gammel Volvo, men det er fortsatt MIN bil. Har lagt ned utrolig mye penger og tid på vedlikehold, lakkeringen skulle være prikken over i'en. Dessverre har dette endt opp med et stort hull i lommeboken og bilen er i mye værre forfatning enn før jeg leverte den inn for utbedring.

Lenke til kommentar

Jeg trekker saken da jeg mener dokumentasjonen er for dårlig. Det ble aldri laget en avtale, eller et skriv på hva jobben innebærer. Eneste som tilsier jeg har fått utført en tjeneste hos lakkeringsverkstedet er kvitteringen min med beskrivelsen "hellakkering". Hele saken vil bare bli ord mot ord i en rettsak. Sannsynligheten for at jeg får medhold ser jeg på som liten, beste utfall er vel skylddeling om jeg kan kalle det for det.

Et eksempel er f.eks. sidespeglene. Jeg husker jeg spesifikt ba om å få disse pusset og lakkert ved den opprinnelige jobben, noe verkstedet nå sier ikke var en del av avtalen og krevde ekstra betaling for å utbedre.

 

Jeg ønsker ikke å være på TV eller i avisen. Sprer heller ordet når jeg prater med folk. Det har blitt lagt merke til at jeg har vært uten bil i lengre tid og at det er synlige mangler som lister og emblem. Ikke spesielt god rullende reklame. Vurderer å møte opp til våren på et biltreff og "reklamere" for bedriften.

 

Veldig synd dette blir utfallet i saken. Har vært en fryktelig dyr lærepenge. Dette er riktignok en gammel Volvo, men det er fortsatt MIN bil. Har lagt ned utrolig mye penger og tid på vedlikehold, lakkeringen skulle være prikken over i'en. Dessverre har dette endt opp med et stort hull i lommeboken og bilen er i mye værre forfatning enn før jeg leverte den inn for utbedring.

Om jeg hadde kastet 50.000kr i noe slikt og ikke blitt fornøyd. Hadde jeg henrettet de som jobbet der, synes det er patetisk av deg og henlegge det her med mindre du er en oljesjeik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke noe jeg tar lett, å kaste inn håndkledet. Føler jeg har forsøkt det jeg kan, men til ingen nytte. Min personlige klage ble aldri besvart, og selv med advokat koblet inn etterpå var verkstedet vrange. Var nok så vrien sak for advokaten også, ettersom alt er ord mot ord her. Er også fryktelig redd for bilen nå da den har pådratt seg en del skader, ønsker ikke mer skader nå. Er en gammel bil, så er problematisk å få tak i deler til den. Dette fant verkstedet ut også, og gjorde ikke noen innsats å skaffe nye deler som følge av det. Tar for mye tid.

 

Jeg er heller ikke noen kjefteperson, så dette er en svært vanskelig situasjon for meg. Selv med advokaten som representant for meg gjorde ting ikke lettere. Tror det beste hadde vært å finne tak i en person som er litt aggresiv til å ta seg av snakkingen med verkstedet.

 

Jeg kommer ikke til å ønske noe kontakt med verkstedet fremover nå, og gir hvertfall ikke noe god omtale. Dette verkstedet gjør en elendig jobb, må ha ting inn med teskje, må forklares hver minste detalje (inkludert ting som burde være en selvfølge), og til tross for dette så gjør dem en ekstremt dårlig jobb. Feil og skader blir bortforklart og skjult. Eier ikke skam eller yrkesstolthet.

 

Til dem som ønsker å vite det, så er verkstedet Torland Autolakk som befinner seg på Nærbø i Rogaland.

 

EDIT: Legger til at selve lakkeringen kostet 30.000kr, så 5000kr for "utbedringer", deretter er den resterende delen av de ca 50.000kr kostnader som veiavgift, forsikring (bilen ble stående i ca et halvt år totalt), reparasjon av en bil nr 2. Etter det som var avtalt, skulle bilen lakkeres i juni. Bil nr 2 sin kontrollfrist var i august. Planen var å kjøre denne i mellomtiden for så å vrake den. Ettersom jobben ble forsinket med én måned og måtte reklamere, så var jeg tvunget til å påkoste bil nr 2 reparasjoner for å passere PKK. Er avhengig av bil for å komme på jobb og gjøre ærend ellers også. Kollektiv transport er fraværende hvor jeg bor. Slik jeg oppfattet det, så var det ikke å forvente å få erstatning for disse ekstrautgiftene. Disse ville bare økt om jeg skulle fortsatt.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Det lakkverkstedet jeg selv bruker har en standardrutine å kontakte kunden ved eventuelle komplikasjoner eller skader de mener burde utbedres før lakk så kunden selv har tatt avgjørelsen på om tiltak skal gjøres eller ei.

 

Meg bekjent er dette helt normalt på de fleste lakkverksted jeg kjenner til og, så jeg stusser over at dette ikke er normalt her og.

Vet du om dette lakkverkstedet tilhører noen større kjede, eller er dette en lokal greie?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Dette er en lokal bedrift. Såvidt jeg forstår det, så er det to brødre som driver dette og har én lærling under seg.

 

Når jeg leverte bilen fra meg i sommer så sa jeg klart og tydelig at jeg ønsket å bli kontaktet om det var noen feil/skader fra før eller som oppsto under jobben. Jeg ble aldri kontaktet. Derfor jeg føler det er rart dem benekter feil/mangler i ettertid og skylder på det var der fra før. Jeg sa som sagt tydelig i fra jeg ønsket å bli informert om slikt. Sa også at dette står ikke på penger, så ønsket skadeutretting, rustfjerning, hele pakken. I lakkeringsverden betyr visst dette lakkering over rust, ingen utretting eller sparkling over bulker, gjøre alt kjipest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...