Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er denne lakkeringen verdt 30.000kr? - Avslutter saken til tross for misnøye


Anbefalte innlegg

Har vært i kontakt med noen andre verksteder tidligere, men ingen ville gjøre en skriftlig vurdering. Ble bare henvist til NAF.

 

Kort og greit, jeg vil ikke levere bilen min tilbake til disse tullingene. Selv mener jeg bilen er i værre forfatning nå enn når jeg leverte den inn. Bilen er ikke ferdig enda en gang. Jeg er usikker hvor lenge en hellakkering pleier å ta, men en måned burde være mer enn nok tid i utgangspunktet til å få et perfekt resultat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har fått kontakt med advokat igjennom fagforeningen nå og sendt over det lille jeg har av dokumentasjon samt en forklaring om saken. Skal bli kontaktet innen uken er ferdig. Var også hos NAF på fredag og fikk ny rapport på bilen. Nok en gang ble det utbrudd som "oi satan" (beklager det sterke ordet) under besiktelsen.

 

Forhåpentligvis kan jeg få noen nyttige praktiske råd fra en ordentlig jurist. Advokaten i seg selv kan nok ikke gjøre spesielt mye, men godt å bli så forberedt som mulig når jeg oppretter sak. Usikker om det går under forliksrådet eller forbrukerrådet, så håper det også blir avklart.

 

Legger ved bilde av selve rapporten fra fredag:

 

rapport_zps1e186509.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk e-post fra advokaten min i dag. Han har forfattet et brev som han ønsker å sende til lakkeringsverkstedet. Skal lese igjennom dette nå og korrigere noen punkter om nødvendig. Har bare lest veldig raskt igjennom det, men var krav om å få reparert bilen hos et annet verksted siden jobben ikke er fagmessig utført. Var også krav om erstatning på skader. Var referert til en del paragrafer nedover, så vil sjekke opp hva som står der også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det første jeg må spørre her er at hvilket lakkverksted er det som har utført jobben her?

 

For meg virker det helt utorlig at noen verksted kan utfører en såpass dårlig jobb og fortsette med verksteddriften videre.

 

Hvorfor skulle dem demontere innsidene av dørene? Var det avtalt at innside av dørene skulle lakkeres av dem også? Har du fått hellakkering av bilen utvendig eller både inne og ute?

 

30 000kr er bra pris hvis lakkeringen skulle skje på innsidene også. Men hvis bare så var det litt for mye.

Lenke til kommentar

Var i utgangspunktet bare utvendig, men måtte ta steder som dørterskler (synlige steder ved åpne dører) om nødvendig. Ved innvendig lakkering så vil vel det si at hele interiøret blir revet ut, som ikke var nødvendig for min del. Likevel har dørterskler blitt penslet med coop rusthemmer som er nesten samme farge, kanter ignorert hvor det er rust osv, til tross for jeg pekte på områdene å sa det ikke var greit.

 

Dørtrekkene ble tatt av for å få tilgang til håndtakene vil jeg tro. Utvendige håndtakene kan bare skrues av fra innsiden av døren. Disse har vært av, da jeg kan se pakningene rundt håndtakene ikke ligger 100% bra.

 

Prisen synes jeg var litt rar. For når jeg bestilte tid, så ble prisen estimert mellom 20-30.000kr. Muligens mer, alt etter hvor mye arbeid det var. Så prisen jeg betalte er jo ikke arbeidstimer og slikt, er bare et tall tatt ut av hodet og plottet inn på maskinen. Skal godt gjøres å få et rundt tall etter momsen er lagt til.

 

Kan hvertfall med trygghet si det ikke er gjort ordentlig når det allerede kommer frem rust og bobler i lakken på under et halvt år. Grunnarbeidet er for dårlig, og finishen er for dårlig siden det er mye riper og støvflekker.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Var i utgangspunktet bare utvendig, men måtte ta steder som dørterskler (synlige steder ved åpne dører) om nødvendig. Ved innvendig lakkering så vil vel det si at hele interiøret blir revet ut, som ikke var nødvendig for min del. Likevel har dørterskler blitt penslet med coop rusthemmer som er nesten samme farge, kanter ignorert hvor det er rust osv, til tross for jeg pekte på områdene å sa det ikke var greit.

 

Dørtrekkene ble tatt av for å få tilgang til håndtakene vil jeg tro. Utvendige håndtakene kan bare skrues av fra innsiden av døren. Disse har vært av, da jeg kan se pakningene rundt håndtakene ikke ligger 100% bra.

 

Prisen synes jeg var litt rar. For når jeg bestilte tid, så ble prisen estimert mellom 20-30.000kr. Muligens mer, alt etter hvor mye arbeid det var. Så prisen jeg betalte er jo ikke arbeidstimer og slikt, er bare et tall tatt ut av hodet og plottet inn på maskinen. Skal godt gjøres å få et rundt tall etter momsen er lagt til.

 

Kan hvertfall med trygghet si det ikke er gjort ordentlig når det allerede kommer frem rust og bobler i lakken på under et halvt år. Grunnarbeidet er for dårlig, og finishen er for dårlig siden det er mye riper og støvflekker.

forstår, men uansett så er 30 000kr litt for dyrt når mann ser på hva dem egentlig har gjort med bilen. Du vil helst holde verkstednavnet hemmelig? eller? tenkte bare at det er greit å nevne verkstede hvis det eksisterer fortsatt sånn at alle som leser her får med seg hvor de ikke skal dra:p

Endret av uzzy
Lenke til kommentar

Veldig lite egentlig som er demontert, kan se på lyktene og rundt at disse bare er blitt maskert. Pakninger og slikt har også lakkrester på seg. Kunne nok gjort dette bedre selv i garasjen med bedre resultat egentlig.

 

Verkstednavnet er ikke hemmelig sån sett. Tenkte bare at det er ikke nødvendig å lage mer kvalm hvis dette skulle bli lest av dem eller folk som kjenner dem personlig.

 

Lurer på om jeg skal høre med advokaten om det kan hjelpe å då vitneutsagn fra flere som har hatt dårlig erfaring med verkstedet. Har i ettertid snakket med 2-3 andre personer som har opplevd at lakk flasser, sprekker, ruster osv.

 

Advokaten min har nå sendt brev til verkstedet og skal oppdattere meg så snart, eller hvis, han får svar innen 14 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der var horribelt.

Som andre har nevnt før meg, så hadde også jeg godtatt det der dersom jeg hadde fått lakkering gjort for en billig penge enten svart eller at jeg fikk det billigere hvis dem kunne sette en i opplæring på jobben.

 

30 lapper hadde jeg aldri i mine levedager godtatt etter så slett arbeide. Bra du følger det opp.

Lenke til kommentar

Virker som det nermer seg en løsning på lakkeringsmarerittet. Verkstedet har tydeligvis mottatt brevet fra advokaten min på torsdag da jeg plutselig ble forsøkt oppringt flere ganger på kvelden. Ville vente med å svare før jeg hadde fått instrukser fra advokaten, da det står helt i starten av brevet at all kommunikasjon skulle skje til han og ikke meg. Ringte opp dagen etter og ble fortalt dem ville refundere beløpet til meg, men ba dem om å ta det opp med advokaten min som jeg fikk beskjed å fortelle dem. Så håper det blir meklet frem full tilbakebetaling pluss erstatning for skadene og utgiftene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har søkt litt rundt, men det lille jeg kunne finne så var alt positivt. Det samme når jeg har snakket med forskjellige folk, flesteparten skryter av dem. Har kommet over 2 andre personer som har opplevd at lakk har flasset av spoilere og felger dem har lakkert der. Det er det eneste egentlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liten oppdattering. Var på telefonen med advokaten tidligere i uken. Han ble oppringt av verkstedet da (som er etter fristen vel å merke), men da var viljen endret igjen. Så får ikke tilbake pengene.

 

Kort versjon: Har tydeligvis skjedd mye misforståelser. Dem har gjort jobben som en vennetjeneste siden jeg kjenner en som er god venn med dem. Jeg har hele tiden trodd dette ble gjort som en vanlig jobb siden jeg aldri har nevnt dette som en vennetjeneste. Dem trodde jeg skulle demontere alt selv og at dem kun skulle lakkere utvendig, ikke i dørterskler eller andre synlige krinkler og kroker. Da ble lakkeringen deretter. Så f.eks. at dem demonterte listene var ikke en del av avtalen etter deres mening.

 

Kort oppsummert så sa advokaten at han forstår veldig godt at jeg ikke vil levere bilen tilbake til dem. Tonen er nok litt sur nå, samtidig som dem har gjort en dårlig jobb to ganger. Likevel er det dessverre slik at dem har rett og krav på et forsøk til. Vil ikke stå sterkt i en eventuell rettsak hvis jeg velger å ikke gi dem et forsøk til. Så ble fortalt å reise innom igjen og avtale ny tid for å få det fikset en gang til. Burde også ta med en venn som et slags vitne som kan gå god for meg hvis det blir ord mot ord senere.

 

Kan også nevne til slutt at advokaten reagerte litt på noe verkstedet sa. Han ble nemlig fortalt at hvis dem hadde visst jeg reiste innom NAF så hadde dem gjort en mye bedre jobb. Veldig spesielt at noen kan si noe slikt etter min mening.

 

Når jeg reiser innom så får jeg legge frem veldig klart hvordan jeg ville ha det. Må nok betale ekstra på noen av reparasjonene siden det ikke var en del av avtalen. Så siden misforståelsene har blitt tydelige så håper jeg det går bra denne gangen. :) Tross alt har flertallet skrytt av dem, så håper jo at grunnen til min dårlige erfaring fant sted var fordi dem trodde dette var en billigst mulig jobb. Hadde jeg selv vært klar over at dette var en vennetjeneste hadde jeg nok ikke klagd på resultatet.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Ja, er jo litt spesielt. Jeg gikk dit i den tro at jobben skulle bli utført som en hvilken som helst annen jobb, og ikke en vennetjeneste. Hadde jeg selv vært klar over det så hadde jeg nok ikke klagd så mye på resultatet, er jo litt "man tar det man får" opplegg i et slikt tilfelle.

 

Siden f.eks. dørtersklene ikke var en del av avtalen fra deres side så må jeg nok betale ekstra for å få det 100% i orden. Har skjedd mye uklarheter i hva som skulle gjøres, dessverre.

 

Får bare legge frem veldig tydelig hvordan jeg ville ha resultatet, tydeligvis ikke nok å si jeg ville ha alt lakkert utvendig og ta krinkler og kroker etter behov. Som f.eks. dørtersklene.

 

Satser på det går bedre denne gangen. :)

Lenke til kommentar

Må si jeg syns det er en litt merkelig og spennende sak å følge dette her, får håpe det ender bra for deg. :)

 

Arbeidet er jo såvidt jeg kan se helt horribelt utført, og feks den kanalen kan umulig være "rettet" av en biloppretter. Er også veldig rart de ikke har vært i dialog med deg angående alt det ekstra arbeidet, samt at du (angivelig) ikke har holdt din del av "avtalen" ved innlevering av bilen.

 

Å argumentere til advokaten om at det ville blitt så mye bedre hvis de hadde visst du skulle til NAF virker ikke veldig overbevisende, eller taktisk smart. Men på den annen side vet jeg (som jobber med bilskade) at det gjøres en del reparasjoner som ikke tåler "NAF-lys", og hvor dette er etter kundens ønske. Så er ikke totalt sjokkert over at noen kan finne på å lire av seg noe sånt.

 

Har selv flere ganger avvist kunder som ønsker jalla-reparasjon på karosseri (eller dvs er vel de som avviser meg, da de ikke ønsker å betale det det koster for en skikkelig reparasjon). Klassisk eksempel er en som skal selge bilen, eller enda verre, en leasing-bil som feks har fått seg en såpass trøkk i bakskjerm at den bør byttes. Kunden vil ikke blande inn forsikringsselskap, og langt mindre betale de 30K det koster for skift, nye lister, siderute, lakk av tilstøtende flater, osv. Han ser helst av vi bare fyller med sparkel, maskerer og flekklakkerer. Han blir sur når jeg forklarer at jeg ikke har noen intensjoner om å ende opp med rykte som verkstedet til samaron, eller å måtte gjøre hele den riktige jobben gratis for forhandleren som tar i mot leasing-bilen, fordi vi har gjort en elendig jobb.

 

Men jeg vet jo at denne kunden drar videre, og får gjort jobben for 8K på et annet verksted. Det skjer, rett som det er.

 

Nå er dette på ingen måte ment som noe forsvar for verkstedet i denne saken (syns det er vanskelig å komme på noe vesentlig formildende av det jeg ser), men bare forsøk på å vinkle akkurat den NAF-uttalelsen fra en litt annen side.

 

 

Etter mine mål er 30K i utgangspunktet veldig billig for hel-lakkering, men det varierer jo veldig, ikke minst avhengig av nøyaktig hva som er inkludert. Hel-lakkering for meg innebærer at man demonterer alt. Personlig ville jeg nok ikke gitt deg noe fast pris, i alle fall ikke uten å ha studert bilen veldig grundig. Det har alt for lett for å dukke opp rust, skader, og det er en del av gamet at 20+ år gamle lister, klips, gummi kan gå i stykker. Det er også en del av gamet at nokså mye "trim-deler" (pyntelister, pakninger, gummi) til gamle Volvo'er har gått ut av produksjon, og sortimentet til Bilia, og dermed "umulig" å skaffe nytt via vanlige kanaler. Dette er ting du etter mitt syn skulle blitt gjort oppmerksom på, og vært i dialog med verkstedet om både før jobben i det hele tatt ble påbegynt, og videre underveis.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var innom i dag og fikk bestilt ny tid for å få fikset bilen nok en gang. Tydeligvis har det skjedd mye misforståelser om hva som skulle gjøres. Ting jeg antok var en selvfølge dem skulle fikse, som f.eks. demontering, var noe jeg skulle gjort på forhånd.

 

Kanalen er visst helt umulig å rette ut. Den blir så bra som den blir i følge dem. Synes det er litt rart, for har snakket med en biloppretter som mente den var mulig å få rettet ut nok til at det ikke ville vise bulk. Hvertfall ikke etter litt sparkel for å få jevn overflate. Nå kan man tydelig se det buer inn der bulken var.

 

Plastikk og gummidelene som spoiler fremme og bak var også noe som var umulig å få helt feilfritt. Siden det er plastikk (fremme) og gummi (bak) så er materialene så myke at lakken uansett vil sprekke. Har blitt fortalt av andre folk at det ikke skal være ett problem om man bruker lakk som er egnet til materialet.

 

Urenhetene i lakken som f.eks. støvflekker er visst også umulig å få helt feilfritt. I følge dem så kommer biler fra fabrikk også med støvkorn i lakken. Virker litt rart da biler jeg har sett som er fabrikklakkerte har vært helt strøkne. Inkludert plastikk/gummideler var også sprekkfrie.

 

Nåvel, siste forsøket heldigvis. Får virkelig håpe det blir helt bra nå. :)

Lenke til kommentar

Sa de noe om hvorfor kanalen var umulig å rette?

Dette er kanskje et rent lakk-verksted som mangler utstyr og kompetanse for retting, ellers høres det litt mystisk ut.

 

At en nylakkert flate/del har noen ujevnheter, nupper, eller sig (lakk/klarlakk som renner til en dråpe), er helt normalt. Men det er ikke normalt å levere bilen til kunde før dette er polert vekk.

 

Får håpe de tar seg litt mer tid med bilen denne gangen, så du får noe du kan leve med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...