Kirchhoff Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Efaktura er ikke knyttet til en bestemt konto. Når du bekrefter den, så velger du samtidig konto. Du tenker muligens på avtalegiro. Det avhenger nok litt av nettbanken din om du kan endre debet-konto, men vil anta du kan gjøre det. Avatalegiro ja. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Latskap/prokastranasjon. Å betale en regning er tiltak. Dessuten finnes det alltid viktigere ting å gjøre. Trene, dra på fylla, slappe av, se på tv, spille, sove osv. Regninger blir som oftest lavt prioritert. Har fått utallige trusler om inkasso, men heldigvis aldri hatt inkassosaker. Da får jeg gjerne ut fingeren og betaler foret som fy Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Dessuten finnes det alltid viktigere ting å gjøre. Trene, dra på fylla, slappe av, se på tv, spille, sove osv. Faktisk ... så det å unngå å kaste penger rett ut av vindu er lavere pri - merksnodig prioriteringsliste. 2 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Tror jeg har fått én purring i mitt liv, og aldri hatt noe som har gått til inkasso. Alt av regninger jeg får, med ett eller to unntak, er efaktura/avtalegiro, eller annen form for automatisk trekk. Det overrasker meg egentlig litt hvor få som faktisk benytter seg av efaktura/avtalegiro. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Faktisk ... så det å unngå å kaste penger rett ut av vindu er lavere pri - merksnodig prioriteringsliste. Har aldri sagt at det det er en logisk priliste? Mye som kommer over betaling av regning, da det er DØRGENDE kjedelig. Merkelig nok, for eller er jeg veldig opptatt av økonomi. Kan godt utvide: Sjekke diskusjon.no, lese nyheter, jogge, RUNKE, vaske klær, spise, Facebook, bake seg en god snus, gjøre INGENTING, osv. Regninger og henting av post gradederes høyt oppe på tiltakslista, og prioriteres derfor lavt. Kanskje på en fyllesjuk søndag, om ingenting skjer. Kanskje. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Bruk avtalegiro, da, så kan du drite i dem, så sant du har dekning på konto. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Mye som kommer over betaling av regning, da det er DØRGENDE kjedelig. Merkelig nok, for eller er jeg veldig opptatt av økonomi. Tror den eneste regningen jeg har som ikke er på avtalegiro (iom de fleste tilbyr en eller annen form for autotrekk) er betaling for domene/webhotell. Men ja, det er kjedelig å betale regninger på flere måter, men da ordner man seg slik at man i alle fall slipper det DØRGENDE kjedelige manuelle betalingen i nettbank. Men hver sin lyst - jeg skjønner i alle fall ikke at endel kaster penger ut av vindu pga latskap uansett. Det er jo så mye morro man heller kan bruke disse gebyrene på Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Avatalegiro ja. Du må nok sende inn en ny avtalegiro-fullmakt til den som trekker pengene, som gjelder den nye banken/kontoen; akkurat samme prosess som når du opprettet avtalegiro-avtalen i første omgang. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Det glemte jeg å nevne. Avtalegiro er en fin ting, og har spart meg for mye penger Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Du må nok sende inn en ny avtalegiro-fullmakt til den som trekker pengene, som gjelder den nye banken/kontoen; akkurat samme prosess som når du opprettet avtalegiro-avtalen i første omgang. Så lenge det er samme bank kan du normalt bare bytte debetkonto i nettbanken under oversikten over avtalegiroer. Hvis ikke det er mulig, er det lurte å ringe kundeservice til den aktuelle banken, og spørre om det er mulig for dem å gjøre. Skal ikke være nødvendig med noe skjema, så lenge det er i samme banken, Men noen gjør det vel kanskje mer krøkkete enn andre. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Om det er snakk om ulike nettbankar må ein vel fyrst få sletta den gamle avtalen. Ofte kan dette gjerast i nettbanken, evt. via epost/meldingstenesta i nettbanken. Ofte kan ny avtale opprettast ved at ein legg inn ei rekning på f. eks. ei krone med forfallsdato langt fram i tid. Dersom ein gjer dette kjem det ofte opp melding om at betalingsmottakaren tilbyr efaktura og/eller avtalegiro. Ein godkjenner (evt. avviser) desse forslaga etter behov, deretter slettar ein betalinga på ei krone. Av og til må ein deretter snakke med betalingsmottakaren for å få "rett" periode (månadleg/årleg trekk) og i nokre tilfelle fungerer det ikkje å opprette avtalegiro i nettbanken, slik at ein må til med den gamle gode papirfullmakta. Eg legg stort sett inn alt som avtalegiro dersom det er mogeleg. Dermed har ein redusert betrakteleg talet på rekningar som må behandlast. Alle rekningar som går automatisk hamnar i ein haug som eg er "ferdig" med, medan dei rekningane som skal betalast hamnar i ein lett synleg haug som eg veit må gjerast noko med. Etter at desse er lagde inn i nettbanken hamnar dei i "ferdig"-haugen, saman med avtale-rekningane. Ekstra viktig er det å passe på rekningar som kjem på epost, sidan dei lett vert gløymde. Dette gjeld fyrst og fremst kredittkortrekninga, som (naturleg nok?) verken kjem som efaktura eller avtalegiro. Denne legg eg oftast inn "på sparket" når eg får den. Eg er ikkje alltid så ryddig av meg, men purringar får eg aldri. Avtalegiro anbefalast varmt til alle "rotekoppar", og er noko eg forventar at dei fleste faste betalingsmottakarar tilbyr. Endret 11. august 2013 av torbjornen 1 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Så lenge det er samme bank kan du normalt bare bytte debetkonto i nettbanken under oversikten over avtalegiroer. Hvis ikke det er mulig, er det lurte å ringe kundeservice til den aktuelle banken, og spørre om det er mulig for dem å gjøre. Skal ikke være nødvendig med noe skjema, så lenge det er i samme banken, Men noen gjør det vel kanskje mer krøkkete enn andre. Ikke samme bank. Høres veldig kjedelig ut, blir nok ikke prioritert særlig høyt. Onecall får tåle å sende meg en purring i året. Stakkars dem. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) De gangene jeg ikke betaler regningene i tide så skyldes det som regel latskap når det kommer til å sjekke hvorvidt jeg allerede har betalt den aktuelle regning (DHL har f.eks. for vane å sende regninger med 1 dags mellomrom selv om 9 pakker ble levert samme dag, og ikke faen om jeg gidder å åpne nettbanken hver eneste dag i 9 dager, da venter jeg heller på en purring som inkluderer alt som er forfalt). Endret 11. august 2013 av Gjest Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Hovedsakelig er det papirfakturaer som ikke er blitt lagt inn i nettbanken i tide, eller noe så banalt som kombinasjonen av et selskap som sender fakturaer med 10 dagers betalingsfrist med B-post (som bruker fem virkedager på å komme frem hit, altså inntil syv dager) og en lokal postmann som er sveiseblind og ikke ser hvem som eier hvilken postkasse. Når jeg får regningen fra naboen som har fått den er vi da typisk på dagen etter betalingsfrist. 1 Lenke til kommentar
citronen Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Jeg har fått purring på en parkeringsbot som noen hadde tatt av frontruta. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Har vel fått en purring i mitt liv. Det var en liten sak jeg rett og slett hadde glemt å betale. Det har aldri gjentatt seg. Nå går det meste på avtalegiro og efaktura så jeg har stålkontroll på egen økonomi, og et godt buffer for uforutsette utgifter. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg har nok betalt noen purregebyrer.. Inkasso har jeg fått en gang, da av et firma som sendte en urettmessig regning (helt annet beløp enn det skulle vært), saken ble løst fint for min del. Nå har jeg svært få regninger å betale, det er kun lån, fellesutgifter, forsikringer, domenene mine og årsavgifter på kjøretøy. Alt annet enn domenene og årsavgiftene har jeg på avtalegiro eller e-faktura. De siste par-tre årene har jeg gått mer og mer over til avtalegiro rett og slett for å slippe å styre med penger i alt for stor grad. Lenke til kommentar
RqO Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hos oss gjør de det ikke fordi de har en klage, og håper på å få redusert/fjernet fakturaen helt. Når det blir forklart hvorfor kunden har feil, er det "jai ikke snakke norsk". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå