Gå til innhold

Hvorfor betaler du ikke regningene dine?


*F*

Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg at i løpet av en lengre periode kan du sikkert snakke med 50 kundebehandlere. Av disse 50 gjør 49 av dem jobben plettfritt, men du legger husker kun den ene som rotet det til, og dermed så drar du alle over én kam. Jeg tror kanskje du rett og slett ikke er smart nok til å legge merke til det som det som faktisk fungerer rundt deg, du ser kun det som ikke fungerer.

 

-Om du las innlegget mitt, ville du forstå at det var fleire kundebehandlarar som gjorde den same feilen fleire år på rad. Og eg har vel så vidt eg veit aldri ringt inn til kundeservice fleire enn dei gongane til den bedrifta. Og ikkje så ofte til andre, heller. Så din teori om 49 av 50 er nok ikkje heilt rett, for å seia det forsiktig.

-Eg dreg ikkje nokon over ein kam. Få, om nokon, gjer det. Kva er dette med at folk skal nytta seg av uttrykk dei ikkje kjenner opphavet til? Din smarting.

-Og vidare angåande kven som er smart og ikkje, kor fekk du det frå at eg meiner alle kundebehandlarar gjer feil heile tida? Det har eg aldri hevda. Flott stråmann! Min påstand var kun at eg meiner få smartingar med god utdanning ender opp som kundebehandlarar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les det jeg skrev en gang til. Du misforstod poenget mitt, og klarte å kritisere noe som egentlig (delvis) underbygget ditt eget utsagn.

 

Du har rett. Eg tenkte på den gongen eg jobba som IT-ansvarleg i ein kommune. Då var det mange, især eldre kvinnelege lærarar, som ringte og klagde over at datamaskina deira ikkje ville slå seg på, eller at internett ikkje fungerte. Kabelen stod ikkje i.

 

Så eg tenkte at av og til kan det faktisk vera naudsynt å spørja kunden om kabelen faktisk står i eller ikkje :)

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke inntrykk av at så mange "ender opp" som kundebehandler på kundeservice heller, så jeg forstår ikke helt hva du mener. Svært mange av de som jobber på kundeservice i store virksomheter er studenter.

 

Ja, det finst unntak der, sjølv om det ofte nok ikkje er dei beste studentane det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De sender noe dritt på epost som drukner i all slags annet tøv som kommer inn.

Det synes jeg egentlig er skikkelig dårlig.

 

Enig i at det er dårlig, men det er jo ikke vanskelig å sette en filtrerings-regel på det heller da, så drukner det ikke blant alt annet tøv.

 

Endel tror jeg ikke betaler i tide, er fordi de er lat og/eller veldig uorganisert/rotkopper. De får regning, leser/ser omsider på den og legger den fra seg - deretter glemmer de rett og slett av den til purring kommer. Noen gjentar det samme der igjen, utrolig nok.

Vet av noen som gjør dette og de har absolutt ikke god råd og de vet de skulle ha betalt med en gang, istedet for å kaste penger rett ut av vindu med purregebyret.

Lenke til kommentar

Tilbake til saka:

 

Om du av latskap ikkje betaler rekningane dine, kva skjer så? Betaler du ved purring, eller lar du det gå til inkasso?

 

Fint at det er du som bestemmer når vi skal være saklig. Kan du ikke bestemme deg for det samme i de andre trådene du ødelegger med usakligheter også?

 

...og siden du spør så fint så skal jeg heller svare deg. Jeg betaler stort sett alle regningene mine når de skal betales, men hele prosessen med å betale regninger er såpass kronglete at jeg velger å vente med å betale til jeg har en liten bunke regninger og kan betale dem samtidig. Dessverre feilberegner jeg av og til, og regninger blir ikke betalt når de skal. Da får jeg helt riktig en purring...som jeg betaler. Er dette en smart måte å gjøre det på? Nei, helt klart ikke, men så var jeg jo lat, da.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan jo også nevne hvordan jeg gjør det.

legger alle regninger ved siden av TV-en og lar dem legge der til neste gang jeg logger inn i nettbanken.

Legger så regningene inn i nettbanken i god tid før forfall med forfallsdato eller tidligere. (dobbeltsjekker altid konto og kid)

Merkerer så faktura med kulepenn med dato for forfall og legger faktura så i mitt faktura arkiv for betalte faktura. Aldri hatt noe problemer med faktura.

Lenke til kommentar

Fint at det er du som bestemmer når vi skal være saklig. Kan du ikke bestemme deg for det samme i de andre trådene du ødelegger med usakligheter også?

 

Angåande det, så undra eg meg sjølvsagt over kvifor du ikkje oppretta ein eigen tråd for å skryta av dei heller middelmådige personlege rekordane dine, som vel var lite relevante i den samanhengen du omtalte dei i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kan, i likhet med TS ikke forså at folk ikke betaler regningen sine, er dem total borte, og forstår ikke at dem får inkasso?

Lenke til kommentar

Det går an å legge inn regningen noen dager for sent uten at du får purring. Hender stadig at jeg legger inn noen få dager etter, fint å få litt ekstra renter på kontoen :)

 

Ja, herregud, du vert rik av dette. Om du ventar 3 dagar på ei rekning på 1000 kr, og om du har 3 % rente på brukskontoen din (dei fleste har jo langt mindre), så sparer du heile—hold deg fast—25 øre på dette. Og om du har normal brukskontorente så vert det sjølvsagt langt mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så jeg har et spørsmål til dere som til stadighet for purring og inkasso.

Hvorfor betaler dere ikke regningene?

 

Nå er det mange år siden jeg ikke har betalt regningene mine i tide, ja - rent bortsett fra nå for litt siden, hvor jeg rett og slett glemte å ta turen innom nettbanken, for å godkjenne en e-faktura.

 

Da jeg var langt yngre, og hadde mer ustabil inntekt, så skjedde det av og til at det kom litt for mange store regninger på en gang, slik at jeg ikke klarte å betale alle på rappen. Når det skjedde, så valgte jeg en av kreditorene - plukket opp mobilen og forklarte situasjonen. Jeg opplevde ALDRI at det var noe problem å få utsatt halve beløpet 1-2 måneder.

 

Mitt råd er derfor å ta kontakt, så fort du ser at det blir for lite penger en måned og be om en liten utsettelse. Ingen seriøse firma ønsker å sende kravene til inkasso. Noen krever et lite utsettelsesgebyr, andre gjør det ikke. (Mulig dette har endret seg?) Det er i alle fall ingen god idé å bare gi faen i regninga. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Faen, nå hente det igjen.

Folk sender regning på epost. Men når man bruker epostadresse på internettet, så vil alle slags idioter sende meg oppdateringer, slik at viktige eposter drukner i piss.

 

Nå gikk jeg glipp av en viktig forfallsdato, og kan bare håpe at det nytter å betale et par dager på overtid.

Lenke til kommentar

Enig i at det er dårlig, men det er jo ikke vanskelig å sette en filtrerings-regel på det heller da, så drukner det ikke blant alt annet tøv.

 

Nei, det kan du si. Nå har jeg laget noen mapper, måket unna epost og skal sette opp noen regler. Har også meldt meg av en del idiotiske nyhetsbrev. (Forstod aldri hvorfor Twitter skulle meddele meg at en noksagt har twitret, men da er i alle fall det ute av verden.)

Lenke til kommentar

Fordi jeg ikke vil bruke tiden min på å finne ut hvordan man får efaktura til å gå på en annen konto. Så hver gang jeg går tom for penger på den ubrukte konten, får jeg purring. Da er det på tide å sette over noen penger.

 

Efaktura er ikke knyttet til en bestemt konto. Når du bekrefter den, så velger du samtidig konto.

Du tenker muligens på avtalegiro. Det avhenger nok litt av nettbanken din om du kan endre debet-konto, men vil anta du kan gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...