Gå til innhold

Trenger enkel og god oppskrift på hamburgerbrød ! :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det smaker bedre med hjemmelaget brød. Hjemmelaget hamburger smaker enda bedre igjen. Har du ikke kjøttkvern kan de kverne for deg på butikken (i hvert fall hos Meny). Noe å tenke på før du kjøper dyre burgere neste gang...

Når det kommer til hamburgerbrød gjelder det samme som for alle andre typer brød; mel, lunkent vann, gjær og litt salt om du har råd. Du kan også ha litt smør i, men kjempeviktig er det ikke. Tilsett da smøret i terninger under eltingen. Viktig at de hever skikkelig og blir lett og luftig, dette får du til ved å bruke minst 50 % hvetemel (eller bare hvetemel), litt mer vann enn du tror og la de heve et varm sted tildekket av plastfolie (kjøkkenhåndkler stjeler fuktighet). Jeg pleier å lage mine i former (litt store suffleformer har ofte passe størrelse) for å lettere få litt høyde på dem. Sesamfrø på toppen er flott. Steketid vil variere etter størrelse og ovn, men jeg steker i hvert fall mine på 230 grader i 10 - 12 minutter.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Ja, det smaker bedre med hjemmelaget brød. Hjemmelaget hamburger smaker enda bedre igjen. Har du ikke kjøttkvern kan de kverne for deg på butikken (i hvert fall hos Meny). Noe å tenke på før du kjøper dyre burgere neste gang...

Når det kommer til hamburgerbrød gjelder det samme som for alle andre typer brød; mel, lunkent vann, gjær og litt salt om du har råd. Viktig at de hever skikkelig og blir lett og luftig, dette får du til ved å stor sett bruke hvetemel (eller bare hvetemel), litt mer vann enn du tror og la de heve et varm sted tildekket av plastfolie (kjøkkenhåndkler stjeler fuktighet). Jeg pleier å lage mine i former (litt store suffleformer har ofte passe størrelse) for å lettere få litt høyde på dem.

Jeg fikk hamburgerne av fettern min faktisk etter at noen la de igjen etter grillfest men de er av den dyre typen og jeg vet de er utrolig gode, Men jeg fant en oppskrift som så veldig god ut på en amrikansk side med litt krydder osv i =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...