Gå til innhold

Valg av skjermkort

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da har jeg nettopp fått lønninga for sommerjobben min, og tenker å bruke litt penger på et nytt skjermkort.

Hadde egentlig tenkt til å gå for gtx 770, men så så jeg dette radeon hd 7970 kortet på tilbud, så da ble jeg veldig usikker!

Er ytelsesforskjellen mellom kortene verdt det, eller burde jeg slå til på tilbudet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Da har jeg nettopp fått lønninga for sommerjobben min, og tenker å bruke litt penger på et nytt skjermkort.

Hadde egentlig tenkt til å gå for gtx 770, men så så jeg dette radeon hd 7970 kortet på tilbud, så da ble jeg veldig usikker!

Er ytelsesforskjellen mellom kortene verdt det, eller burde jeg slå til på tilbudet? :)

Ytelsesforskjellen er ikke verdt det nei, ingenting forbi GTX 760 er det med mindre det er et slikt sinnsvakt tilbud som det på 7970.

Jeg hadde gått for 7970

Hva skal du spille...? 770 er overall bedre. GTX kort at altid bedre drivers osv og. Mindre problemet med NVIDIA.

770 er jevnt over bedre på ytelse ja, men har også et høyere effektforbruk.

Driverne til Nvidia har vært rimelig middelmådige det siste halvåret, AMDs drivere har vært knallgode i over et år nå.

Nvidia har også kommet med særdeles mye forbrukerfiendtlig: GPU Boost, CUDA, PhysX, og TXAA er noen eksempler.

Hovedgrunnen til nytt skjermkort er BF4.

Vent til BF4 kommer ut, AMD kommer til å bundle BF4 med sine skjermkort og det er mye som tyder på at det kommer en ny generasjon fra AMD rundt samme tid også.

Lenke til kommentar

GTX 780 skal da være et bra valg. Du slipper nok å oppgradere i cirka 2 år (kommer litt ann på hvor mye fremgang grafikken gjør) hvis du overclocker den. Husk å finne en med bra kjøling.

Men for all del styr unna Titan. Veldig overprisa og den er bare litt bedre enn GTX 780 (cirka 5% bedre ytelse). Det som gjør at den er så mye dyrere er at Titan har 6 GB RAM, men det er ingen spill som krever så mye. 2 eller 3 GB RAM skal holde i massevis :) Bare husk at du bør ha ein god CPU også. Har du ein rask GPU bør du ha ein rask CPU. i5 og i7 er ganske gode.

Endret av maxie526
Lenke til kommentar

Xeon, ifølge CPU charts og benchmarks. Men dei er kun til store servere og egner seg ikkje i det hele tatt til gaming. AMD sine CPU-er stort sett ganske billigere (eg snakker om pris nå, ikkje ytelsen) enn Intel. AMD er mer budsjett vennlig for dei som ikkje har så mye penger å bruke på nytt PC utstyr, og det er jo ein god ting. Men eg må si at disse 8 core CPU-ene som dei har lansert er ganske ubrukelige. Dei fleste spillene nå til dags bruker ikkje meir enn 4, så da sitter du med 4 cores som spillet ikkje drar fordel av. Nei, eg er ingen Intel eller Nvidia fanboy, sorry hvis det høres sånn ut. Eg snakker bare utifra erfaring og research. Intel sine CPU-er er litt overprisa (ikkje mye etter min mening) men har bedre ytelse enn AMD sine CPU-er (til gaming). Intel er et bedre valg for dei som har eit større budsjett, men for dei som har eit lite/middels budsjett så er AMD det beste valget.

CPU chart:

http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html

http://www.cpubenchm...ocked_cpus.html

Må si at det lukter litt AMD fanboy av deg pga. måten du spurte på. Ikkje vondt ment altså.

Endret av maxie526
Lenke til kommentar

Xeon, ifølge CPU charts og benchmarks. Men dei er kun til store servere og egner seg ikkje i det hele tatt til gaming. AMD sine CPU-er stort sett ganske billigere (eg snakker om pris nå, ikkje ytelsen) enn Intel. AMD er mer budsjett vennlig for dei som ikkje har så mye penger å bruke på nytt PC utstyr, og det er jo ein god ting. Men eg må si at disse 8 core CPU-ene som dei har lansert er ganske ubrukelige. Dei fleste spillene nå til dags bruker ikkje meir enn 4, så da sitter du med 4 cores som spillet ikkje drar fordel av. Nei, eg er ingen Intel eller Nvidia fanboy, sorry hvis det høres sånn ut. Eg snakker bare utifra erfaring og research. Intel sine CPU-er er litt overprisa (ikkje mye etter min mening) men har bedre ytelse enn AMD sine CPU-er (til gaming). Intel er et bedre valg for dei som har eit større budsjett, men for dei som har eit lite/middels budsjett så er AMD det beste valget.

CPU chart:

http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html

http://www.cpubenchm...ocked_cpus.html

Må si at det lukter litt AMD fanboy av deg pga. måten du spurte på. Ikkje vondt ment altså.

Jeg er overhodet ingen fanboy av noe slag! (Vel, kanskje John Deere er bedre enn Massey Ferguson:p). No hard feelings;)

Jeg hang meg bare litt opp i det noe generelle begrepet "i5 og i7". For den jevne gamer, og hardcoregamer for den del, er det vel strengt tatt ingen bedre CPU enn 3570K/4670K. Man kan vel se forskjell ved å velge 3770K/4770K, men dette gir marginal forbedring i ytelse kontra forannevnte. Dette vil riktig nok, etter min forståelse, endre seg i kommende år da støtte for flerkjerneprosessorer (>4)/hyperthreading blir mer utbredt. Mulig det er relevant med tanke på BF4, som ble nevnt tidligere i tråden.

Endret av E.S.B.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...