Oran Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Hei, Jeg har en dugelig gamer pc og har sli x2 GTX560. Over lengre tid har pcen fryst helt, dette skjedde kun der pcen jobber mye. Jeg mistenkte varmen. Nå, ca et år senere har grafikk kortene begynt å gå også. Etter krasjet pleier bare et av kortene å leses. Altså når jeg sjekker "device manger" og under display adapters er det bare et kort hvor det vanligvis er 2. I dag gikk det et steg lenger. Begge kortene dør, og jeg må vente 3-4 min før pcen får kontakt med displayet og jeg får video output. Tydeligvis har dette med varme å gjøre? Er veldig usikker for jeg er dessverre ikke så veldig god på slikt. BIOS: BIOS Date: 02/05/10 19:13:52 Ver: 08.00.10 Processor: Intel® Core i7-2600K CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.4GHz Memory: 8192MB RAM Available OS Memory: 8168MB RAM Page File: 3404MB used, 12931MB available Card name: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti Manufacturer: NVIDIA Chip type: GeForce GTX 560 Ti DAC type: Integrated RAMDAC Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_1200&SUBSYS_35151458&REV_A1 Display Memory: 4050 MB Dedicated Memory: 978 MB Shared Memory: 3071 MB Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz) Monitor Name: Generic PnP Monitor Monitor Model: Philips 244E Monitor Id: PHLC036 Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz) Hva ville dere gjort for å fikse dette? Kjører Real Temp GT .370 programmet og den viser som følger Tenkte kanskje å rense hele greien vil sette ting i gang? Med sånn luft blåser, husker ikke hva de heter. Noen som vet? Kan også være min heatsink som trenger mer lube? Takk for all hjelp, setter stor pris på all svar. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Hvilken strømforsyning bruker du? Kan du kjøre Prime95 på alle kjernene stabilt i feks en time? Lenke til kommentar
Oran Skrevet 9. august 2013 Forfatter Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Glemte å nevne stromførsyneren - Har en TX750M. http://www.corsair.c...wer-supply.html Den siste timen har den slått seg av 2 ganger, og begge gangene var det ingen stress under CPU'en. Rare greier. Jeg skal prøve å kjøre Prime95 i en time og se. Rapporterer etter det. EDIT: Tok på Prime95 og pcen døde etter 2-3 sekunder. Det ene grafikk kortet døde og må nå bruke den andre. Hva bør jeg starte med? Jeg fikk denne pcen overklokket, den går til 4.1ghz eller 4.3ghz fra 3.4ghz. Det kan ikke være varmen for jeg har holdt øyet på varmen og den har vært max 50grader når den har slått seg av. Under spill og høy cpu stress er den vanligvis rundt 70-80grader. Endret 9. august 2013 av Oran Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Jeg vil tro at det er strømforsyningen som er hovedårsaken til problemene dine. I alle fall kan det være verdt å prøve en annen. Andre muligheter er i dette tilfellet hovedkortet, men utifra problemene dine så tror jeg det er førstenevnte, kan du få testet med en annen? 1 Lenke til kommentar
Oran Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Hei igjen. Jeg har dessverre ikke en å prøve meg med. Hva er det som får deg til å tenke at det er strømforsyneren? Vil tenke som du tenker. For min del kan alt være et problem, men når jeg tenker mrg litt fram er det enten strømforsyneren, grafikkkortet eller moderbordet. Symtomer som får meg til å tenke slik er... Datamaskinen slår seg av selv i normal temp, 40/50 grader. Dette kan godt være stømforsyneren som forårsaker. Når jeg slår pcen på, er det vanlig at en av grafikk kortene er døde. Datamaskinen har flere ganger laget en spesiell lyd når den går på, 3 pipe lyder. Vanligvis er det ett pip som indikerer at den har startet. Har ofte fått at overklokkingen failet underoppstart. Her måtte jrg restsrte og håpe på det beste. Helt siden jeg bygget pcen selv har pcen etter jeg trykket på "på" knappen har pcen kommet på også et par få sekunder senere dør den også helt av selv starte på nytt. Sånn har det alltid hvert. Kanskje dette er et symtom som kan forklare litt mer... Hva gjør jgg nå? Bekøager for mongo skriving. Gjør dette gjennom min iphone. Lenke til kommentar
otl Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Kjør stock og se om det løser seg. Når du overklokker og det oppstår problemer er det en grei ting å gjøre. Utifra cpu-z så har du overklokket. Regner med problemet er ustabil overklokking. Endret 10. august 2013 av otl Lenke til kommentar
Oran Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Hei, takk for svar. Hva mener du med stock? Jeg fikk den overklokket fra nettbutikken. Mener du kanskje jeg bør resette bios? Jeg antar det resetter alt, også selve overklokkingen. Jeg legger opp et par videoer som viser hva som skjer under CPU stress og oppstarten av dataen. Første videoen er av Prime95 CPU stress. Den holder ut i ca 40-50 sek også slår pcen seg av pga av stresset. Som du ser er temperaturen helt OK, kabinettet er av under stresset. http://www.youtube.com/watch?v=xDiNPgVqEfs Den andre videon her er av selve restartet etter at Prime95 slår av pcen og tvinger et restart. Her kommer AA symbolet klart fram og det er et par lyder å følge med på som muligens kan gi oss et hint over hva problemet kan være. Endret 10. august 2013 av Oran Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Ved å resette bios settes de fleste innstillinger til standard, i noen tilfeller kan det være litt problematisk og man må stille inn manuelt for å få stabilitet. Men hovedsakelig når du belaster systemet som under oppstart , kjøring av tester , bruk av SLI / Crossfire osv så er det jo også når Psu og hovedkortet blir belastet mest. Hovedkortets strømregulering blir også godt belastet så om den er svak og du har en kraftig overklokk kan den selvsagt ryke over tid. Corsair har blitt stemplet tidligere som en god leverandør av strømforsyninger og kjøper man den riktige modellen så er man som regel sikret bra. I de siste årene har Corsair trikset litt og byttet fabrikant av strømforsyningene som tidligere har vært testet hos feks jonnyguru eller andre plasser , og selv om de er så og si identiske ( det har tydeligvis vært noen endringer i noen komponenter) har det vært en god del med mangler på noen av modellene som har vært produsert ( Chirping , viftetrøbbel , dårlig kvalitet på noen psu'er osv). Utifra hva jeg ser så hadde jeg prøvd å fått lånt meg en PSU og kun kjørt med et skjermkort i pcen (for mindre belastning av psu med mindre du får lånt en bra og kraftig en) for å feilsøke litt videre, fungere ting mer stabilt da er det noe som tyder på at strømforsyningen er problemet, hvis ikke må du feilsøke videre på hovedkort , minne osv. 2 Lenke til kommentar
Oran Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Hey, takk for grundig svar. Jeg prøver å skaffe meg en for å prøve. Har forsket litt til og viser seg at jeg muligens har problemer med System Memory, som jeg antar er RAM det er snakk om her. I følge en nettside jeg leste betyr lyder under oppstarten forskjellige ting. Jeg får 4 beeps, hvor den første er kort, pause også 3 sjappe. Dette er System Memory failture tydeligvis. Er det måter for meg å sjekke dette? Og viktigst av alt, kan de symptomene jeg har med dataen idag være årsaken av en ram brikke som er ødelagt? Altså at pcen slår seg av som den gjør osv. Jeg testet Memory Diagnostics Tool og det var ikke noe galt med RAMen. Så det var litt rart at jeg skulle få de pipe lydene. Kanskje jeg må prøve med MemTest86+... For det er muligens bedre? Ikke vet jeg. Tenker egentlig å bare sende den til reparasjon. Er det noen gode steder i Oslo som dere vet om? Endret 11. august 2013 av Oran Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Jeg testet Memory Diagnostics Tool og det var ikke noe galt med RAMen. Så det var litt rart at jeg skulle få de pipe lydene. Kanskje jeg må prøve med MemTest86+... For det er muligens bedre? Ikke vet jeg. Er ikke sikker på om du mente dette, men skal du teste minne bruk Memtest86+, ikke mye annet som duger. Nedlasting link litt ned på siden. Brenn IOS'en til en CD og start fra den. Eller bruk USB versjonen. La Memtest kjøre minst 5 timer så vil du se om det er noe galt med minnet. Endret 12. august 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
weak} Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Har du testet noe så enkelt som å ta ut all RAM, bortsett fra EN brikke? Prøv å start opp PC'n med en og en, helt til du finner ut hvilken som er død. Dette er den enkleste teste du kan kjøre. Strømforsyningen din skal holde i massevis, hvis den er i orden. Jeg holder en knapp på RAM, men vet aldri! Lenke til kommentar
Oran Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Hei og takk for all svar igjen. Jeg har prøvd meg frem her og der og dette er statusen.. Jeg renset hele datamaskinen godt, jeg tok også ut heatsinken og endte med å gjøre en liten feil. Temperaturen etter at jeg tok den av og på igjen var på 97-100 grader under CPU stress. Måtte kjøpe ny thermal paste for å fikse dette. Fungerer nå fint igjen med bra temperatur. Har hatt memtest86+ på i over 5 timer og den fant ingenting galt. Har prime95 på i et par min også får jeg bluescreen, uten at temperaturen er for høy. Her er crash dumpen jeg debugga ved hjelp av WinDbg. Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.2.9200.20512 X86 Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved. Loading Dump File [C:\Windows\Minidump\082313-38204-01.dmp] Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available Symbol search path is: srv*C:\SymbolCache*http://msdl.microsoft.com/download/symbols Executable search path is: Windows 7 Kernel Version 7601 (Service Pack 1) MP (8 procs) Free x64 Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Built by: 7601.18205.amd64fre.win7sp1_gdr.130708-1532 Machine Name: Kernel base = 0xfffff800`0380f000 PsLoadedModuleList = 0xfffff800`03a526d0 Debug session time: Fri Aug 23 13:00:31.649 2013 (UTC + 2:00) System Uptime: 0 days 0:04:37.493 Loading Kernel Symbols ............................................................... ................................................................ ......................................... Loading User Symbols Loading unloaded module list ...... ******************************************************************************* * * * Bugcheck Analysis * * * ******************************************************************************* Use !analyze -v to get detailed debugging information. BugCheck 124, {0, fffffa8007cd5028, be000000, 800400} Probably caused by : GenuineIntel Followup: MachineOwner --------- Er noe galt med CPUen tror jeg. Noe hardware updates som trengs. Vet ikke helt. Trenger derfor hjelp med dette. Laster opp crash dumpen hit om noen er flingere til å debugge slikt. http://speedy.sh/56ta8/082313-38204-01.dmp Takk igjen. Lenke til kommentar
Oran Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Fant problemet. 3 av 4 vifter fungerte ikke lenger. Fikk pengene tilbake etter at jeg sendte dem inn. Har nå kjøpt meg en Gforce 780. Fungerer bra, men føler ikke at det er bedre enn dem 2 tidligere jeg hadde. Men men takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå