Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe nybil i utlandet og tolle inn selv


Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter med tanken på å kjøpe bil fra Tyskland og tolle den inn selv.

Det jeg lurer på er på toll.no sine sider står det følgende vedsidenav "kalkulatoren" man bruker:

 

"Kalkulatoren gir deg svar på hvor mye du må betale i avgifter hvis du skal innføre og registrere et kjøretøy i Norge. Merverdiavgiften på 25 prosent må du betale ved innførsel."

 

Betyr dette at registreringsavgiften er inkludert i regnestykke? Ringte selv tollvesenet og spurte og fikk beskjed at det eneste som tilkom utenom det beløpet som stod på kalkulatoren var ~900kr for norske skilter. Men er litt usikker, og det er jo snakk om ~15.000. Noen som har erfaring med dette og kan svare på om det er slik, eller om det tilkommer registreringsavgift i tillegg?

 

Mvh

wampster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler først moms etter du har kjørt den inn til norge, som er 25% av bilens kjøpesum.

Når bilen blir godkjent (hvis den blir det) på statens vegvesen, kan du betale engangsavgift (hvis du har råd).

Merk at engangsavgiften er som regel 2-3x høyere enn hva bilen selv koster, ofte blir det ikke verdt det.

Bil som koster 50.000 i utlandet kan ha f.eks. avgift på 100.000kr + moms og andre små gebyrer.

Du regner det ut på kalkulatoren på toll sine sider, men du burde sette deg godt inn i regelverket før du importerer, særlig nybegynnere. Er veldig viktig at du FØRST får tak i dokumentasjon på bilen hos bilprodusenten og ser om den lar seg registrere, og pass på at det original bil (ingen trimming osv).

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Du betaler først moms etter du har kjørt den inn til norge, som er 25% av bilens kjøpesum.

Når bilen blir godkjent (hvis den blir det) på statens vegvesen, kan du betale engangsavgift (hvis du har råd).

Merk at engangsavgiften er som regel 2-3x høyere enn hva bilen selv koster, ofte blir det ikke verdt det.

Bil som koster 50.000 i utlandet kan ha f.eks. avgift på 100.000kr + moms og andre små gebyrer.

Du regner det ut på kalkulatoren på toll sine sider, men du burde sette deg godt inn i regelverket før du importerer, særlig nybegynnere. Er veldig viktig at du FØRST får tak i dokumentasjon på bilen hos bilprodusenten og ser om den lar seg registrere, og pass på at det original bil (ingen trimming osv).

 

Det er snakk om en ny volvo v40 cc 2014 mod. Er familiær med kalkulatoren og engang/mva/co2/etc avgifter, det jeg lurer på er om det, siden det står på siden, er inkl registreringsavgift eller ikke.

Lenke til kommentar

Engangsavgift ER registreringsavgift.

OMregistreringsavgift tilkommer kun der bilen faktisk blir OMregistrert.

 

Vær oppmerksom på at man ofte får svært mye dårligere garantivilkår i utlandet.

Norsk reklamasjonsrett bortfaller også.

 

Volvo har 5 års nybilgaranti fra fabrikk, så skulle vel gå greit.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har sjekket kommer modellen og utstyret jeg har lyst på ferdig (selv)importert på en god del mindre enn akkurat samme som i Norge. Har bare brukt et par dager på å sjekke, så mulig jeg har bommet på noe. Gjenstår å ringe ned til forhandler å sjekke, men ettersom jeg kan tysk flytende burde det gå greit. Må vente til mandag dog, men kan vel si ifra hva det blir/ble til eller hva jeg finner ut.

stor edit: Det viser seg at volvo sine "pakker" kinetic/momentum/summum varierer veldig fra land til land hva de innhar av utstyr. Det var jeg ikke klar over før nå. Det gjør mine beregninger noe feil, og litt vanskelig å sammenligne. Jaja..

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...