Kimble Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Jeg skal henge opp en taklampe på rundt 10-12 kg i et tretak. Treet er ca. litt mer enn en cm tykk. Bak treet ser det ut til å være en til to cm mellomrom til betongen mellom etasjene. Noen nevnte i forbifarten at jeg ville trenge en slags gipsanker som skrues inn og utvider seg bak treplaten.. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Hva heter de i så fall? Og er dette typen en trenger et spesielt verktøy for å utvide? Mange takk! Lenke til kommentar
tole Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Godt tre er et utrolig sterkt materiale, så det tåler som regel mer enn man tror. Gips derimot tåler nesten ingen ting i forhold når det kommer til å bære tung vekt på et lite område. Hvis du vil følge rådet du har fått kan du be om en egnet plateplugg i en byggvarefortetning. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Tror ikke 1 gipsanker er nok til å holde 10-12 kg i gipsplate. Ville ikke satsa på det hvertfall. Er ingenting bak du kan feste i? Gi en oppdatering på hva du gjør og hvordan utfallet er Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 du kan borre et hull i betongen og slå inn en ekspansjonsbolt, denne har gjenger som bør gjøre jobben med å henge opp lampa mye enklere. 6-8mm bolt holder lenge. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Jeg vet ihvertfall at jeg vil ha store problemer med å dra ut en skrue i en 1 cm treplate festet med ett godt gipsanker og jeg skal klare å dra minst 30-40 kg. Fester du i tillegg lampen med flere skruer ser ikke jeg ett problem med det. Spørsmålet jeg vil stille er om du ikke heller kan feste i en av spikerslagene taket er festet i... hvis det er ett stykke i fra så kan også taket kanskje bue litt ned der lampen henger. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 Takk for alle tipsene! Som flere sa er tre sterkt, men problemet er akkurat det at panelet i taket ikke er skikkelig festet i betongen over. Jeg hadde en snekkerkompis på besøk som identifiserte spikerslag omtrent der vi skal ha lampen så jeg tenker at løsningen blir noen treskruer inn i spikerslaget (når jeg får ut fingern). :-) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå