Gå til innhold

"Test" av Toshiba Satellite 2450-201

Ingen

Anbefalte innlegg

Toshiba Satellite 2450-201

Fikk tak i en sånn for litt over en uke siden (på Lefdals åpningssalg, en noe interessant begivenhet :roll: ). Valgte denne fordi den representerte det beste tilbudet innenfor prisrammen på opptil 12000 kroner, dvs. noenlunde rask bærbar som også kan brukes til spill utover det alle pcer skal klare (internett, skriving o.l.).

Syns dette er en ganske dugandes bærbar pc, og vil derfor skrive en kjapp test av denne etter å ha brukt den en stund:

Spesifikasjoner:

Pentium 4 2,4ghz

512mb ram

30gb 4200rpm harddisk

Geforce 4 420go grafikkort

15' lcd, 1024x768

CD-RW/DVD 10/24/8x

Vekt 3.60 kg

Høyde 3.9cm

Dybde 29.7cm

Bredde 34.2cm

Flere spesifikasjoner på Elkjøp (Merk: Elkjøp selger ikke lenger denne modellen)

Førsteinntrykk

Mitt førsteinntrykk var at pcen var mindre og lettere enn ventet, men det er ikke til å legge skjul på at dette er en relativt stor og tung skrivebordserstatter. Den er laget av svart og mørkeblå plast, og kvalitetsinntrykket er relativt god. Men plasten er litt for myk, spesielt i lokket, som lett kan vris og trykkes inn. Liker godt designet på pcen, men dette kan avhenge av smak og behag.

Portene virker generelt godt plassert, med unntak av hodetelefonkontakten. Denne ligger sammen med line-in- og mic-kontaktene på høyre side, slik at disse kommer i veien når man bruker ekstern mus sammen med den/disse. Denne må forøvrig være en usb-mus, da pcen mangler PS/2 port.

I bruk

Skjermen er svært lyssterk, og jeg må skru ned lysstyrken til det halve for at det skal være behagelig. En ulempe med dette er at den blir en anelse mindre sylskarp enn ved full lysstyrke. Har ikke sett noe til døde piksler.

Pekebrettet oppleves som en pine for en som ikke er vant til sånt, men fungerer fint. Knappene bråker mye mindre enn på f.eks. en Acer jeg også har prøvd. Uansett, jeg bruker "skikkelig" mus når jeg kan. Størrelsen på maskinen har forresten som "fordel" at området til høyre for pekeplaten kan brukes som provisorisk musematte.

Tastaturet har "gjennomsiktige" blå knapper, noe som ikke ser særlig pent ut. Hadde passet bedre inn med ensfargede svarte/blå knapper. Det er til gjengjeld nokså stille. Liker også de korte tastvandringene i forhold til vanlige tastaturer.

Det fulgte med lite programvare med pcen. Om dette er en fordel eller ulempe kan vel diskuteres, men det fulgte i det minste med en driver-cd, WinDVD, noen Toshiba-verktøy og WinXP.

Denne pcen lever opp til sitt rykte: den er MEGET stille! Viften starter av og til, og er da til å leve med. Ja, pcen blir varm etter en tids bruk, men ikke bekymringsverdig.

Dette forutsetter imidlertid at man ikke bruker den optiske stasjonen. Denne bråker som et uvær, og gjør at det å se f.eks. dvd-filmer uten skjermende hodetelefoner blir lite moro. Dette virker noe merkelig, da denne heller ikke er særlig rask. Det å ta inn/ut cder er også unødvendig kronglete. De sitter og må settes inn så hardt at det virker som man knekker cdene når man prøver å få dem ut.

En morsom/nyttig funksjon ved maskinen er infrarød overføring. Denne fungerte godt til overføring av f.eks. bilder med en annen bærbar pc.

Ytelse

Den generelle ytelsen er, til tross for en på papiret treg harddisk, i en annen verden i forhold til den stasjonære pcen (Wilamette 1,7ghz, 256mb ram, Radeon 9700). Både windows og programmer starter og reagerer raskt.

Maskinen fikk 4048 poeng i 3dmark01, men husker ikke helt om dette var i 16 eller 32 bit. De spillene jeg har prøvd går iallfall glattere enn på den stasjonære, Morrowind ligger f.eks. 5-10 fps over denne, dette er vel å merke uten pixelshading og AA/AF.

Batteriet holdt ut i ca. 110 minutter, der ca. 90 av disse gikk med til spilling. Dette er vel forsåvidt greit for en "flyttbar" pc, men selvsagt ikke i nærheten av pentium-M-maskiner. Batteritiden ved full opplading blir forøvrig oppgitt til ca. 3 timer når ingen krevende oppgaver kjører. Et av verktøyene som følger med muliggjør enkel strømstyring med flere forskjellige profiler der f.eks. lysstyrke i skjerm, avskruing av harddisker, kjølemetode og varsling av lavt batteri kan stilles inn.

Konklusjon

Dette er etter min mening en god skrivebordserstatter. Den yter selvsagt godt, også i spill, og støyer lite. Designet er vellykket, men plasten i lokket er noe myk, og noen vil nok synes den er både for stor og for tung. Batteritiden er selvsagt ikke på nivå med pcer med mobile-prosessor, men på den annen side er Toshibaen minst 2000 kroner billigere enn sammenlignbare alternativer. Totalt sett vil jeg derfor anbefale denne pcen, spesielt om støynivå er viktig, men med presisering at dette er mer en "flyttbar" enn "ekte" bærbar pc.

Ting jeg likte

+høy generell ytelse

+god spillytelse

+stillegående

+god skjerm

+bra design

+infrarød overføring

+godt forhold pris/ytelse

Middels trekk

*middels batteritid

*middels varmeutvikling

*relativt stor og tung

Ting jeg ikke likte

-dvd/cd-rw støyer og er hardhendt med cdene

-mykt lokk

-lite programvare

-upraktisk plassering av hodetelefonkontakt

MVH Ingen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bra test!

Men du glemte å skrive hva den koster.

Noe jeg ikke skjønte var hvordan et geforce 420go kan gi god spill ytelse, hva mener du med god ytelse?

God grafikk ytelse for pengene eller god grafikk ytelse for å være bærbar?

Hva fikk du i 3dmark2001se?

Edit:

Nå så jeg at du hadde skrevet 3dmark.

Lenke til kommentar

Elkjøp har fått en meget interesann erstatter til denne, nemlig

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

bortsett fra noe lavere spesifikasjoner (husker ikke nøyaktig hva, men tror primært sett det er skjermen/oppløsning + muligens skjermkort. Mangler også Firewire og DVDbrenner) - men priset til kun ca. 13.000,-

Finner den ikke hos Elkjøp sine hjemmesider, men det var visstnok en ny modell...

Lenke til kommentar

for det første da, så er det infrarød på så å si alle bærbare maskiner. aldri sett en laptop uten det. så skjønner ikke helt hvorfor du var så overlykkelig på grunn av den, og faktisk lagt den inn på pluss siden. hadde det vært bluetooth så hadde det vært greit.

jeg syns at maskin høres veldig tung ut. noe den er også, 3,6 er mye mye for en bærbar.

når det gjelder skjermkort så fins det bedre skjermkort ute nå, eller alltid gjort.

det med skjermen syns jeg er veldig dårlig, så mye plastikk at du lett kan vri og trykke inn høres ikke lovende ut.

ps/2port er ut nå, skal gå langt for å klare å finne en ny maskin med det. alt går på usb nå. så du skulle tatt med hvor mange usb porter det var på maskinen.

men som sagt for de 2000 kronene som toshibaen er billigere, så kan du få en mye mye bedre maskin. en whitbox ligger på rundt 14-15k, og det er en god centrino maskin. men dette er uten os da.

så du gjorde nok ikke noe kupp med toshibaen etter min mening, men den er en grei maskin. men hadde heller valgt en centrino maskin istedet for en vanlig p4 maskin.

men flott at du legger ut sånne tester da. greit at folk som har maskinen legger ut sine meninger om den.

bra testa

Lenke til kommentar
En bra test!

Men du glemte å skrive hva den koster.

Noe jeg ikke skjønte var hvordan et geforce 420go kan gi god spill ytelse, hva mener du med god ytelse?

God grafikk ytelse for pengene eller god grafikk ytelse  for å være bærbar?

Hva fikk du i 3dmark2001se?

Edit:

Nå så jeg at du hadde skrevet 3dmark.

Takk!

Kjøpte den for 12000 på Lefdal, men vet ikke om prisen er endret etter dette.

Når det gjelder grafikkortet mener jeg begge deler.

for det første da, så er det infrarød på så å si alle bærbare maskiner. aldri sett en laptop uten det. så skjønner ikke helt hvorfor du var så overlykkelig på grunn av den, og faktisk lagt den inn på pluss siden. hadde det vært bluetooth så hadde det vært greit.  

jeg syns at maskin høres veldig tung ut. noe den er også, 3,6 er mye mye for en bærbar.  

når det gjelder skjermkort så fins det bedre skjermkort ute nå, eller alltid gjort.  

det med skjermen syns jeg er veldig dårlig, så mye plastikk at du lett kan vri og trykke inn høres ikke lovende ut.  

ps/2port er ut nå, skal gå langt for å klare å finne en ny maskin med det. alt går på usb nå. så du skulle tatt med hvor mange usb porter det var på maskinen.  

men som sagt for de 2000 kronene som toshibaen er billigere, så kan du få en mye mye bedre maskin. en whitbox ligger på rundt 14-15k, og det er en god centrino maskin. men dette er uten os da.  

så du gjorde nok ikke noe kupp med toshibaen etter min mening, men den er en grei maskin. men hadde heller valgt en centrino maskin istedet for en vanlig p4 maskin.  

men flott at du legger ut sånne tester da. greit at folk som har maskinen legger ut sine meninger om den.  

bra testa

Overlykkelig blir vel en overdrivelse, men har ikke sååå store kunnskaper om bærbare pcer at jeg visste dette var såpass vanlig.

Syns 3,6kg høres veldig mye ut. Kjennes ikke ut som mer enn litt over 3kg, eller to middels tunge skolebøker. Men det er jo uansett det dobbelte av de letteste.

Lokket er solid nok så lenge det ikke er åpent. Men det er ikke særlig stabilt når det er åpent, så jeg tar det litt med ro når jeg justerer skjermen, vet ikke hvor mye den egentlig tåler.

Nevnte det med ps/2 porten fordi jeg har 2-3 ps/2-muser liggende rundt og ingen ekstra usb-muser. Er vel enig i at det ikke er noe stort problem, men pcen har likevel en diger paralellport i stedet for en slik eller flere usb-porter. Pcen har 3 usb-porter, som holder for meg, men det kunne godt vært flere.

Skulle gjerne kjøpt en dyr centrino-maskin med masse godis, men hadde pristak på 12000 kroner, og holdt meg til det. Hadde nok blitt et større kupp om Lefdals 3000kroners-rabatt ved nytegning av adsl også hadde vært gyldig for folk som hadde dette fra før :roll:

Syns også det er moro når folk legger ut slike erfaringer, så jeg fikk lyst til å bidra litt selv også.

Lenke til kommentar

syns det er bra at du har lagt inn en sånn test jeg, all honnør til deg. synd at du hadde en grense på bare 12 000 da, for du kunne fått en bedre maskin for litt mer penger vil jeg tro.

jeg likte dårlig det med skjermlokket da. det syns jeg var veldig veldig negativt. jeg hadde levert inn maskinen og fått tilbake pengene, men det har kanskje noe mer særhet å gjøre.

Lenke til kommentar
Elkjøp har fått en meget interesann erstatter til denne, nemlig

link

bortsett fra noe lavere spesifikasjoner (husker ikke nøyaktig hva, men tror primært sett det er skjermen/oppløsning + muligens skjermkort. Mangler også Firewire og DVDbrenner) - men priset til kun ca. 13.000,-

Finner den ikke hos Elkjøp sine hjemmesider, men det var visstnok en ny modell...

Hei! Ta og fiks linken du har skrevet. Det ødlegger bredden på forumet og gjør det veldig tungt å lese.

Lenke til kommentar

@ duda

Du klagde på at jeg hadde nesten 1000 poster siden september i fjor, og du mente at jeg hadde fritidsproblemer pga. dette, faktisk så sjekket jeg profilen din, og du har omtrent like mange meldinger per dag som meg i gjennomsnitt...

Så hvis jeg har fritidsproblemer, så har du også det. :wink:

"syns du burde finne deg noe bedre å gjøre jeg da. enn å sitte dagen lang her på barbara og diskutere, greit å diskutere litt, men herregud a, du har oppimot 1000 innlegg på et år sånn cirka. gjør du ikke annet? bortkasta tid sier du....du som har posta nesten 1000 innlegg, vet ikke hva som er bortkasta da jeg altså. "

:lol:

Lenke til kommentar

Det er bare tull. Det er svært mange rimelige laptopper som leveres uten infrarød. Det er også en del uten pcmcia tilogmed.

Lenke til kommentar
Det er bare tull. Det er svært mange rimelige laptopper som leveres uten infrarød. Det er også en del uten pcmcia tilogmed.

sa ikke at det var på alle, men så å si de fleste maskinene. jeg har hvertfall aldri sett en maskin uten det.

Jeg har sett mange bærbare maskiner uten infrarød.

Jeg synes at flere produsenter burde sette inn bluetooth i bærbare som standard, å sette inn bluetooth koster nesten ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...