Gå til innhold

Høyres forslag om bruk av private helsetjenester

Anbefalte innlegg

Først og fremst vil jeg si at jeg er for privatisering innenfor helsesektoren, men jeg stusser litt på måten dette formuleres av Høyre.

På nettsiden deres står det bl.a. "Høyre vil redusere helsekøene ved å ta i bruk ledig kapasitet i private klinikker for det offentliges regning, og på den måten få flere friske raskere." De har mange lignende utsagn andre steder.

Hvordan planlegger Høyre å regulere prisene i privat sektor når staten dekker regningen? Konkurranseelementet vil jo falle bort hvis staten dekker kostnaden uansett, så prisene vil kunne stige til himmels.

Antar at Høyre har en løsning på dette, men er bare interessert i å vite hva det er. Setter pris på om noen fra Høyre eller som er godt satt inn i politikken deres kan svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at tanken er en form for stykkprisfinansiering som er så populært. Konkurranseelementet ligger da i hvor mye av den prisen som faktisk brukes på behandling og hvor mye de da vil sitte igjen med etterpå.

I praksis betyr dette mer byråkrati for vi må ha kontrollordninger når staten tar regninga som fører til skjulte ekstrakostnader.

Lenke til kommentar

Hvorfor legger de frem dette forslaget ? Er det noen høyrefolk her som kan svare meg på det?

Høyre vet at et sånt forslag vil bli overdramatisert i media og de vet at opposisjonen vil bruke det til å skape utrygghet rundt Høyre i valgkampen, og jeg er overbevist om at dette kan koste dem en god del stemmer. Jeg vil faktisk at Høyre skal gjøre det bra selv om det er tvilsomt om jeg stemmer på dem selv, og det virker suicidalt å komme med noe sånt en måned før valget; overskriftene nå om dagen er hva mange av velgerne vil ha i hodet når de avgir stemme.

Lenke til kommentar

Nå mente jeg ikke å diskutere saken om høyere egenandel i denne tråden. Jeg bare lurte på hvordan Høyre vil opprettholde konkurransen mellom private slik at prisene ikke blir umenneskelige.

Hvis private betales av det offentlige uansett er det jo ingenting som hindrer prisene i å økes mye. Hvordan vil Høyre/FrP bekjempe det?

Lenke til kommentar

Hvorfor legger de frem dette forslaget ? Er det noen høyrefolk her som kan svare meg på det?

Høyre vet at et sånt forslag vil bli overdramatisert i media og de vet at opposisjonen vil bruke det til å skape utrygghet rundt Høyre i valgkampen, og jeg er overbevist om at dette kan koste dem en god del stemmer. Jeg vil faktisk at Høyre skal gjøre det bra selv om det er tvilsomt om jeg stemmer på dem selv, og det virker suicidalt å komme med noe sånt en måned før valget; overskriftene nå om dagen er hva mange av velgerne vil ha i hodet når de avgir stemme.

Det motsatte av økte egenandeler, vil bli økt skatt. Så pengene til folk blir borte uansett.

Jeg ser ikke helt problemet... Høyres argumentasjon på dette er jo ikke akkurat dårlig.

Det er jo også et poeng slags ting man tar i bruk dette på osv.

Jeg er usikker på hvordan Venstre stiller seg til saken. Men ut i fra Unge Venstre sine sider så er de positive til egenandeler.

Det står litt om det her:

http://www.ungevenst...unnet/5.4-helse

5.4.7 Prioritering av ressurser

Det vanskeligste spørsmålet i helsepolitikk er hvordan man skal tilfredsstille stadig økende krav ved hjelp av knappe ressurser, kombinert med økte kostnader. Det er viktig at legeressursene blir brukt på de som trenger det mest.

Unge Venstre mener egenandeler er et nyttig verktøy for å sørge for at knappe helseressurser brukes mest mulig effektivt. Egenandeler må innføres på flest mulig helsetjenester. For å sørge for at egenandelene ikke får usosiale konsekvenser vil Unge Venstre at den totale summen hver enkelt pasient betaler i egenandeler per år ikke skal overstige 1% av skattbar inntekt.

Muligheten for enkel konsultasjon på internett og telefon må bedres.

Kø skal ikke brukes for å rasjonere helsetilbud. Helsesektoren må aktivt bruke vurderinger av kostnad, nytte og risiko for å bestemme hvilke pasienter som prioriteres, og det bør opprettes en spesialisert etat til dette formålet. Pasienter som vil ha behandlinger som ikke oppfyller kravene til kostnadseffektivitet, skal kunne få behandling i det offentlig helsevesenet forutsatt at de betaler ekstrakostnaden.

---

Ser ikke helt hvorfor dette skal føre til uttrygghet heller jeg da men :p

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...