- Cre8or - Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Hei. Har fiber fra altibox. Er enten CPL3 eller CPL4 boks jeg har. Noen som har erfaringer med en switch til dette? Må være minimum 4 porter. Spiller en del på nettet, så er kjekt med en som ikke gir så høy ping. Takker for svar. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Har lite å si hva du velger. En switch er en switch, og vil ikke forårsake ping Har hatt alt i fra billige plastswitcher til 200kr til en Cisco Catalyst jeg har nå til 8000kr og har ikke merket forskjell i pålitelighet eller holdbarhet under normale omstendigheter. Grunnen til at jeg har en dyr switch nå er pga management og fordi Cisco ikke kan dø omtrent Så kjøp noe billig du Btw, switchene til 200kr jeg har testet har blitt brukt til hard pumping av torrents på en 100/100mbps linje uten problemer. Det er helst routere som kan bli trege ved mye trafikk og slikt siden de faktisk skal route trafikk En switch får bare beskjed om hvor pakkene skal og sender datastrømmen fra riktig port til riktig port Endret 9. august 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 9. august 2013 Forfatter Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Takker. Ser på disse 2: http://www.komplett....aspx?sku=319207 http://www.komplett....aspx?sku=315248 Har det noe hensikt å velge gigabit? Er det kun om jeg overfører store mengder data over LAN, at det vil ha en fordel? Edit: Hva er forskjellen mellom skjermet og uskjermet nettverkskabel? Endret 9. august 2013 av MariusSR Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Velg gigabit - prisforskjellen er så liten at det er verdt det. Skjermet kabel skjermer for elektromagnetisk støy. Dette er veldig sjeldent et problem på korte kabelstrekk hjemme. Så en liten gigabit switch og uskjermet kabel gir deg i 99,9% av tilfellene ingen problemer hjemme :-) Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 9. august 2013 Forfatter Del Skrevet 9. august 2013 Dersom jeg bruker 20-30m kabel da? Fortsatt minimalt med tap av hastighet om jeg velger uskjermet? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Du vil ikke få tap i hastighet, du vil potensielt kunne innføre noen feilbits. Båndbredden er lik. Om du føler du må så kjøper du skjermede kabler. Om ikke så driter du i det. I vanlige hjemmemiljø vil du aldri merke forskjell med mindre du har TP-en liggende under kjøleskapet/microen, eller strekker den veldig langt. 1 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 9. august 2013 Forfatter Del Skrevet 9. august 2013 Veldig bra Da blir det uskjermet. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Veldig bra Da blir det uskjermet. Ingen problem å bruke utp nei. Selv har jeg brukt CAT6 utp på 90 meter strekning uten problemer og med en overføringshastighet på 943mbps. Bruk CAT6 og gigabit switch så blir det så bra at Vil bare si at 100mbps er lortetregt. Forsøk å kopiere en BluRay på 40GB over 100mbps nettverk du, så skal du se hvor mye du ville angret på å ikke velge gigabit Endret 9. august 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777031 Gig switch på tilbud til under hundrelappen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) På LAN så hadde vi en regel og det var at alle måtte ha Gbps-kabel (min Cat 5e), og alt annet ble klippet. Kjøper du ny switch så finnes det egentlig få eller ingen grunner til ikke å velge en som er 10 ganger raskere til nær gratis pris. Endret 9. august 2013 av Andrull Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 På LAN så hadde vi en regel og det var at alle måtte ha Gbps-kabel (min Cat 5e), og alt annet ble klippet. Kjøper du ny switch så finnes det egentlig få eller ingen grunner til å velge en som er 10 ganger raskere til nær gratis pris. Eh ikke? Mener nå det er ganske mange grunner til å velge en som er 10x raskere til nær gratis pris hehe Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Eh ikke? Mener nå det er ganske mange grunner til å velge en som er 10x raskere til nær gratis pris hehe Nei, det er jo helt sykt å velge noe raskere! Ironi, og skrivefeil, selvsagt. ^^ Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Nei, det er jo helt sykt å velge noe raskere! Ironi, og skrivefeil, selvsagt. ^^ Hehe skjønte det Ble bare så veldig motsatt at jeg ikke klarte å la være Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Det er vel noen switcher som har vifte, andre ikke. Selv valgte jeg en uten, da vifter ofte blir slitt og det blir ulyd etterhvert. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Det er vel noen switcher som har vifte, andre ikke. Selv valgte jeg en uten, da vifter ofte blir slitt og det blir ulyd etterhvert. Finnes det switcher til husholdning uten management med vifter? Noe useless vil jeg påstå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå