Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken switch.?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lite å si hva du velger.

En switch er en switch, og vil ikke forårsake ping :)

Har hatt alt i fra billige plastswitcher til 200kr til en Cisco Catalyst jeg har nå til 8000kr og har ikke merket forskjell i pålitelighet eller holdbarhet under normale omstendigheter. Grunnen til at jeg har en dyr switch nå er pga management og fordi Cisco ikke kan dø omtrent :)

Så kjøp noe billig du :)

Btw, switchene til 200kr jeg har testet har blitt brukt til hard pumping av torrents på en 100/100mbps linje uten problemer. Det er helst routere som kan bli trege ved mye trafikk og slikt siden de faktisk skal route trafikk :)

En switch får bare beskjed om hvor pakkene skal og sender datastrømmen fra riktig port til riktig port :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Velg gigabit - prisforskjellen er så liten at det er verdt det.

Skjermet kabel skjermer for elektromagnetisk støy. Dette er veldig sjeldent et problem på korte kabelstrekk hjemme. Så en liten gigabit switch og uskjermet kabel gir deg i 99,9% av tilfellene ingen problemer hjemme :-)

Lenke til kommentar

Du vil ikke få tap i hastighet, du vil potensielt kunne innføre noen feilbits. Båndbredden er lik.

Om du føler du må så kjøper du skjermede kabler. Om ikke så driter du i det. I vanlige hjemmemiljø vil du aldri merke forskjell med mindre du har TP-en liggende under kjøleskapet/microen, eller strekker den veldig langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra :dremel:

Da blir det uskjermet.

Ingen problem å bruke utp nei.

Selv har jeg brukt CAT6 utp på 90 meter strekning uten problemer og med en overføringshastighet på 943mbps.

Bruk CAT6 og gigabit switch så blir det så bra at :)

Vil bare si at 100mbps er lortetregt.

Forsøk å kopiere en BluRay på 40GB over 100mbps nettverk du, så skal du se hvor mye du ville angret på å ikke velge gigabit :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

På LAN så hadde vi en regel og det var at alle måtte ha Gbps-kabel (min Cat 5e), og alt annet ble klippet. Kjøper du ny switch så finnes det egentlig få eller ingen grunner til ikke å velge en som er 10 ganger raskere til nær gratis pris.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

På LAN så hadde vi en regel og det var at alle måtte ha Gbps-kabel (min Cat 5e), og alt annet ble klippet. Kjøper du ny switch så finnes det egentlig få eller ingen grunner til å velge en som er 10 ganger raskere til nær gratis pris.

Eh ikke?

Mener nå det er ganske mange grunner til å velge en som er 10x raskere til nær gratis pris ;) hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...