iver89 Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 For litt siden solgte de et slags speed-o-meter på Microplex.no som viste prosessorens belastning analogt. Om jeg ikke husker feil, kostet det omkring 650 kroner . Hadde det ikke gått ann å lage noe sånt selv? Hva om man bruker et vanlig analogt voltmeter. Så kan man bruke en LM317, og en digital resistor. Resistoren (5KOhm) kan justeres i 256 trinn, ved å sende en puls til benet som skrur opp eller ned motsanden. Dette kan styres via serieporten, eller USB porten. Så må man ha et program av noe slag da, ikke at jeg kan programmere noe særlig, men jeg tror ikke det er så vanskelig å lage et slikt program. Til sammen vil dette koste (meg) omkring 10 kroner: Voltmeter 0 (har fra før) LM317 10 Digital Resistor 0 (gratis sample fra Maxim) Hva tror dere? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Det er fullt mulig det.. eneste re jo med det programmet da.. Lenke til kommentar
Lars-J Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Kan lage program eg, gratis til og med. Bare å komme med koblingsskjema og datablad. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 flotte greier dere! skal bestille litt fra maxim i dag eller i morgen, får forhåpentligvis varene innen en arbeidsuke. Lenke til kommentar
Lars-J Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Kva for ein ic bruker du, finn ingen med 5 kOhm motstand. Paralellporten er den enklaste å programera, og den har 5 V nivåer og, serieporten har +/- 12 V, invertert. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 okey, usb er kanskje litt vanskelig. men serieporten kan brukes. jeg har kun en slik port på mitt hovedkort, som jeg har koblet ir mottakeren min til (winlirc). men den bruker bare 2 pinner, så jeg har sikkert et par igjen som kan brukes til noe annet. synes jeg kunne huske å ha sett en digital resistor på 5kOhm, men det var vel feil. 10kOhm burde gå greit det og. Lenke til kommentar
Lars-J Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Trur ikkje at winlirc liker at fleire program vil styra serieporten, dessuten er det berre ein ingang på serieporten, pluss litt handshake, RTS ++. Viss du har ein paralellport så ville eg ha brukt den. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 okey da. hadde tenkt å bruke parallelporten til et LCD display, men jeg får vel fikse en slags seriell løsning her istedet. PS: kan jeg bestille samples flere ganger på samme adresse? har nemlig bestilt litt før, og det var sånn ca i måned siden kun. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 om jeg bruker et TTL styrt potensiometer, og en Max232, kan jeg styre dette fra serieporten. altså behøves ikke parallelporten likevel. ikke sant? Lenke til kommentar
Lars-J Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jo, men di må sikkert ofre IRporten din då. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå