Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Satt på med fyllekjører. Endte med utforkjøring og personskade. Trenger råd...

Anbefalte innlegg

For noen dager siden var jeg på fylla. Det var ikke så lurt.

Jeg har totalt blackout fra den dagen.

Alt jeg forteller nå har jeg hørt i ettertid, og det er fakta:

Jeg og en kompis satt på med en råner som skulle kjøre oss hjem. Turen ender gjennom noen trær/busker og inn i en stor stein (steinen er større enn bilen). Bilen blir totalvrak.

Det som skjer er at vi stikker av i panikk (dette husker jeg ikke, men vi var sikkert i sjokk).

Det som er uheldig er at den ene av oss knuste hånden og håndleddet sitt. Vi har i ettertid fått høre at det var et "svært ille fraktur". Han har gjennomgått 2 operasjoner nå og har stivet opp noen ledd og satt på diverse plater og skruer. Derfor besvimte han noen få meter fra bilen, men han ble heldigvis funnet av redningspersonell så han ble kjørt med helikopter på sykehus.

Vi må ha glemt han helt bort i panikken. Vi resterende som stakk av fra bilen skilte også lag.

Når jeg kommer til full bevissthet igjen så går jeg ned mot nærmeste vei og prøver å stoppe biler for å få tak i politi og ringe og si ifra. Dette går greit og det blir et kort avhør og blåsetest og jeg fikk tilbud om å bli kjørt på legevakten før jeg dro hjem, men dette takket jeg nei til da jeg bare ville komme meg hjem.

MEN

Nå i ettertid viser det seg at denne råneren akkurat hadde mistet lappen sin noen dager før. I tillegg så promillekjørte han med en del promille (fra blodprøve). Dette visste ikke vi, det er sjelden at lokale rånere som digger å kjøre hjem folk, kjører rundt i fylla med dunkeanlegg dunkende i Volvoen sin.

Det jeg lurer på er hvilke konsekvenser dette har å si på meg? Dette er siste gang jeg tilbyr en råner å kjøre meg hjem for en hundrelapp for å si det sånn.

Jeg har lappen selv og har jo på en måte sittet på med en som absolutt ikke bør føre en motorvogn, altså en som både er beruset og uten lappen. Såvidt jeg vet så bør jeg miste lappen på grunn av dette feiltrinnet.

Det er utrolig viktig for meg å få avklart dette da det spiller veldig inn på hva jeg velger å gjøre nå til høsten. Jeg jobber i firma med mye utkjøringer og ting som skjer forskjellige steder, så jeg er helt avhengig av å ha lappen om jeg skal kunne fortsette å tjene dette firmaet.

Et annet alternativ er at jeg går ut ifra at jeg mister lappen, og at jeg velger å begynne på skole istedenfor.

Dette er to flotte alternativet - skolegang eller å fortsette å jobbe seg opp i et lovende firma, men det er ikke tilfelle - jeg er veldig skolelei og hater egentlig skole og skolemiljø pga. mobbing og diverse andre ting(har skoleskrekk), uten å gå for mye inn på det, men det er den eneste muligheten jeg har om jeg mister lappen.

Hva tror dere? Mister jeg lappen?

Hvilke konsekvenser tror dere det blir for oss som igrunn har stukket av fra en som har en stygg skade?

Må vi betale erstatning til han? Han var jo med i bilen selv på eget initiativ, og han har jo sittet på med en som er beruset og uten lappen, da er det vel ikke mange forsikringsselskap som er villige til å utbetale en krone til han?

Mvh

Vestlending Anonym poster: 6f482c62319b6f0ea7f824b3b11e7aa6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste jeg har hørt er at om du sitter på med en som åpenbart er full, så kan du miste lappen selv også. Men dette varierer noe fra situasjon til situasjon, da det er mange faktorer som spiller inn (de tar og hensyn til hvor full du har vært)....

Altså; Om du er kanon dritings og ikke husker en dritt (blodprøver kan bevise dette), du sitter å med noen som fyllekjører, vil du mest sansynlig ikke miste lappen.

Om du ikke har vert så full, og du dermed var oppegående nok til å se at sjåfør og var full, kan du miste lappen selv.

Mest sansynlig får det ikke noen større konsekvenser for deg... :-)

Lenke til kommentar

Du vil ikke være noe ansvarlig for skadene kompisen din pådro seg under denne ferden, han er like ansvarlig for å stoppe fyllekjøringen som deg.

Alkoholnivået ditt er også noe som tas med i beregningen, hvis du er utav stand til å ta vare på seg sev/gjøre rede for dine handlinger, kan det heller ikke forventes at du merker at sjåføren ikke er i stand til å kjøre bil.

Men det at du ikke husker så mye, kan like mye være relatert til ulykken som alkoholen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...