Gå til innhold

Selge brukt

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kanskje selge min bærbare pc, å lurer litt på salg å sånt.

Har seg slik at det blir snakk om rundt 10 000 kr (har allerede kjøper), å lurer på hvordan det er å litt sånt.

Feks når jeg har solgt pcen, kan personen da komme å gi maskinen tilbake fordi HAN/HUN har ødelagt pcen, å deretter kreve penger ?

Eller at pcen slutter å fungere, å da vil levere tilbake å kreve tilbake pengene.

Lurer på rettigheter osv anngående brukt salg osv.

Noen som kan hjelpe meg litt her, eller skrive ned link til en eller annen side der det er litt info om salg å slikt av brukt ting.

Planen er å selge pcen min, så kjøpe noe annet. Kjipt da om kjøper ombestemmer seg å vil ha tilbake pengene å gir pcen tilbake. Om personen kan gjøre det å faktisk ha krav på det.

Om kjøper har krav på feks en prøve perjode på feks 1 uke eller hva enn..

Aner som sagt veldig veldig lite om salg av brukte ting.

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han/hun selv ødelegger PCen så er det selvsagt ikke ditt ansvar.

Kort sagt og forenklet så er den eneste retten kjøper har til å heve kjøpet hvis det er noe galt med pc'en som var tilstede når h*n kjøpte den, som du ikke har fortalt om - eller om den på annen måte er i vesentlig dårligere stand enn h*n hadde grunn til å anta utifra pris og alder, og det h*n kunne finne ut selv ved overtagelse.

Rent bortsett fra dette kan du være ansvarlig for mangler i 2 år etter at du har solgt den, men siden beløpet er såpass høyt så regner jeg med at den er mindre enn 3 år gammel, og at 5 års reklamasjonsrett mot forhandler/produsent vil være det som er aktuelt (Men vær klar over at han kan velge å gå på deg i 2 år som sagt, dersom han skulle få problemer med en evt. reklamasjon overfor forhandler/produsent)

Kort fortalt er dette risikoen ved å selge brukte ting privat.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt klart fornuftig pris for selger om han kommer unna med det. Salgsverdien blir til vanlig halvvert med en gang den er brukt, og synker i tillegg mye for hvert år. Ettersom personen ønsker å selge pcn er den vel enten gammel, eller så er selger ikke så interessert i å ha den lengre. Personer som bruker 20 000 på pc(spesielt en bærbar pc) pleier å være såpass entusiastiske at de ikke bare slutter, og selger pcn igjen med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...