Gå til innhold

Hjelp til valg av komponenter

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei, jeg hjelper en kompis (Fluttershypie) med å velge komponentene, og siden jeg ikke er ekspert, tenke jeg noen kunne se over om alt stemmer her er listen, den skal brukes til gaming.

Skjermbilde.PNG

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet er 1155 sokkel, men prosessoren som er valgt er 1150, altså vil ikke prosessoren passe. Du må kjøpe et 1150 hovedkort. Asus er et godt valg, og det er 1150 som er det nyeste.

Om setupet er til gaming er i7 4770k overkill, siden det er veldig liten forskjell på den og tilsvarende i5. Du kan spare nesten en tusing på å gå ned til 4670k uten merkbar endring i spillytelse.

Ellers ville jeg personlig valgt GTX770 fra Nvidia fremfor AMD, siden det yter bedre i spill jeg interesserer meg for. 7970 er dog et godt kort og du slår ikke feil med det. Ellers mangler det RAM/minne som er et absolutt must, og DVD-rom hvis han trenger det

GTX770 > GTX680 (med mindre du får det mye billigere)

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hovedkortet er 1155 sokkel, men prosessoren som er valgt er 1150, altså vil ikke prosessoren passe. Du må kjøpe et 1150 hovedkort. Asus er et godt valg, og det er 1150 som er det nyeste.

Om setupet er til gaming er i7 4770k overkill, siden det er veldig liten forskjell på den og tilsvarende i5. Du kan spare nesten en tusing på å gå ned til 4670k uten merkbar endring i spillytelse.

Ellers ville jeg personlig valgt GTX770 fra Nvidia fremfor AMD, siden det yter bedre i spill jeg interesserer meg for. 7970 er dog et godt kort og du slår ikke feil med det. Ellers mangler det RAM/minne som er et absolutt must, og DVD-rom hvis han trenger det

Ups, har glemt litt ja..

Edit: sorry, glemte at det å si at den skal brukes til gaming.

Lenke til kommentar

1: Andre nettbutikker selger R4 med vindu billigere

2: Hvorfor M-ITX i ATX kabinett?

3: Det at Nvidia yter bedre i spill er 90% av gangene tull, både nvidia og AMD sponser spill selskaper! Men dersom han ønsker Nvidia, er GTX 770 et godt valg, sats på DCII, eller ligthning ;)

4: Skal han ikke ha RAM? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Spiller minne en rolle ved skjermkort? Finner bare 2 GB ram, mens dersom han skal velge 4g går det opp ett tusen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Spiller minne en rolle ved skjermkort? Finner bare 2 GB ram, mens dersom han skal velge 4g går det opp ett tusen.

Ja, det gjør det. Minne er viktig når det kommer til flere monitorer og høye oppløsninger.

Handlelista ser grei ut men vil ikke anbefale å kjøpe HX-PSU. Coilwhine-"cursed" er dem sier jeg bare...

16GB RAM er alltids godt å ha i en redigerings PC, i7 er nok best om man skal drive med rendering ja.

i5 gjør også susen men i7 og Hyper-Threading gjør jobben enda fortere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, det gjør det. Minne er viktig når det kommer til flere monitorer og høye oppløsninger.

Handlelista ser grei ut men vil ikke anbefale å kjøpe HX-PSU. Coilwhine-"cursed" er dem sier jeg bare...

16GB RAM er alltids godt å ha i en redigerings PC, i7 er nok best om man skal drive med rendering ja.

i5 gjør også susen men i7 og Hyper-Threading gjør jobben enda fortere.

Hvilken PSU kan du anbefale? Har selv en PSU med Coilwhine, så det vil jeg gjerne at Fluttershypie skal unngå.

Er RAM så viktig i redigering? Redigerer litt selv, og har ikke merket særlig på ram forbruket?

Lenge siden sist btw Krom, TMU her. ;)

Lenke til kommentar

Hvilken PSU kan du anbefale? Har selv en PSU med Coilwhine, så det vil jeg gjerne at Fluttershypie skal unngå.

Er RAM så viktig i redigering? Redigerer litt selv, og har ikke merket særlig på ram forbruket?

Ja, RAM er ganske viktig i redigering ;)

Cooer Master V1000

Vurdert en annen side enn komplett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, RAM er ganske viktig i redigering ;)

Cooer Master V1000

Vurdert en annen side enn komplett?

Tenker jeg skal sette det opp i Dustinhome og se om det blir litt billigere, også har jeg også en del gode erfaringer med dem. *Veldig god support.

Lenke til kommentar

Altså, det spiller "ingen" rolle når det gjelder selve redigeringen. Det punktet i7 gjør det bedre på enn i5 er videorendring, altså når du skal "spille ut" videoen. Om det gjøres på et amatørmessig nivå kan du jo tenke på om det er verdt å betale 1000 kr ekstra for å spare noen minutter, men dersom penger ikke er et problem, så spiller det ingen rolle.

Jeg har forresten hatt den strømforsyninga i mange år (er på min andre etter at den første ble ødelagt av lyn) og har aldri hatt noe problem med den.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har forresten hatt den strømforsyninga i mange år (er på min andre etter at den første ble ødelagt av lyn) og har aldri hatt noe problem med den.

Ok, Men er litt redd for at han skal bli "offer" for coilwhine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

MariusJS sitt forslag eller Corsair AX-PSU'ene. :)

Hehe, lenge siden ja! Er klar over det. ;)

Får vell evt. spille igjen engang, alt for lenge siden. :D

Tenker jeg skal sette det opp i Dustinhome og se om det blir litt billigere, også har jeg også en del gode erfaringer med dem. *Veldig god support.

Anbefaler Dustin grunnet billigere eller evt. NetOnNet.

Fikk coilwhine selv as, noe jævla dritt skal jeg si deg. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fikk coilwhine selv as, noe jævla dritt skal jeg si deg. :(

I know that feeling. ;)

Her er listen, ser det ut til å stemme (kjøler kjøper han et annet sted)?

Skjermbilde.PNG2.PNG

Lenke til kommentar

Ser fint ut det oppsettet over her. Men ville byttet ut strømforsyningen da CX-serien til Corsair er bokstavelig talt søppel. Jeg ville mye heller gått for Antec HCG-620M. Leter selv etter en strømforsyning uten coil whine, og det er overraskende vanskelig. Men ville byttet ut SSDen med 840 EVO 250GB, grunnet bedre ytelse og dobbelt så stor lagringsplass. Ellers så er ASUS GTX 770 kjent for å være litt stillere, og mindre plaget av coil whine.

Trenger han operativsystem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

I know that feeling. ;)

Her er listen, ser det ut til å stemme (kjøler kjøper han et annet sted)?

Skjermbilde.PNG2.PNG

Skal kompisen din overklokke? Anbefaler Cooler Master 212 EVO, billig og god kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...