Gå til innhold

Duell: Samsung ATIV 9 (900X3E) Vs MacBook Air

Anbefalte innlegg

Duell_zps0ba0b792.png

Blant såkalte ultrabooks mener jeg at vi per i dag har to maskiner som skiller seg ut som en slags elite Den ene er en toppmodell fra Samsung, og den andre Apples evige klassiker MacBook Air. Jeg har vært heldig nok til å eie begge, og kan med det gi et lite innblikk i førstehåndsinntrykk og erfaringer

Denne tråden vil ikke fokusere på maskinene som helhet, og ta for seg ethvert aspekt med hver maskin men heller prøve å utheve sidene der det finnes en forskjell.

Skjerm:

Her er det to faktorer som teller inn. Samsung har gått for et IPS-panel med 1920x1080 oppløsning. Dette er et veldig high end display som er atskillig bedre enn 1440x990 TN-panelet i MacBook Air. Dette merkes spesielt på to områder. Fargene kommer mye mer til livs, og MacBook Air virker nesten blass i forhold. For det andre er skjermen langt skarpere, og om en ikke akkurat får en Retina-effekt, så er det nokså markant forskjell mellom de to likevel.

I MacBook Air sin favør har vi det faktum at skjermen har forholdet 16:10. Dette gir mer rom i høyden å jobbe med, og oppleves som et stort savn i enhver annen laptop som bruker det standardiserte 16:9 forholdet.

Samsung ATIV 9 | 9/10 | --- MacBook Air |7/10|

Mus og tastaturet

Tastaturet skal Samsung virkelig ha skryt for. Foruten å være bittelitt mer høylydt enn Apple sitt, virker det også mer kontant og gir mer "feedback" til fingrene. Tastene holder fin størrelse, og delete-knappen er noe brukere av PC alltid har visst å sette pris på, som ikke finnes på en Mac.

Pekeplaten er der Samsung begynner å få litt trøbbel med å holde tritt. Mens MacBook Air oppleves å ha tilnærmet en perfekt pekeflate med tanke på overflate og naturlige bevegelser, har Samsung litt igjen å gå på. For det første er pekeflaten noe mindre. Dette har overraskende mye å si for ergonomi, og jeg legger merke til posisjonen på hånda mi under bruk, at det føles mye mer naturlig med MacBook Air.

For det andre er sensitiviteten et problem. Pågrunn av den høye oppløsningen, er en nødt til å skru opp pekerhastigheten en del hakk. Det burde ikke være noe problem i seg selv, men problemet ligger i sensitiviteten for bevegelse. Her er Samsung veldig faktisk veldig skvetten, og det skjer altfor ofte at musemarkøren hopper når man skal utføre et klikk, og man trykker på feil ting. Eksempler på dette er at i stedet for å trykke på tekstlinjen i en nettleser, ender man ofte opp med å bytte fane.

MacBook Air | 10 / 10 | --- Samsung ATIV 9 | 7/10 |

Høyttalere:

En ultrabook har sjeldent særlig dybde i lydbildet sitt. Her er både Samsung og MacBook Air ganske bra. De leverer et greit trykk og skurrer ikke selv på fullt volum. MacBook Air har hakket mer definisjon (spesielt i dype toner) og spiller hakket høyere.

MacBook Air | 7 / 10 | --- Samsung ATIV 9 | 6/10 |

Vekt og portabilitet:

Samsung har laget en helt utrolig kompakt maskin. Rammene rundt skjermen er utrolig tynne, og maskinen veier latterlige 1,18 kilogram. Det negative som er påpekt rundt mindre skjerm og pekeflate blir positivt i denne sammenheng, og stilt ved siden av en Air ser faktisk sistnevnte mye mer klossete ut. Laderen er også veldig minimalistisk for Samsung og klønete stor for MacBook.

MacBook Air | 8 / 10 | --- Samsung ATIV 9 | 10/10 |

Batteri:

Samsung har en batteritid mellom 5 og 6 timer. Dette er svært dårlig i forhold til Air, og kanskje det sterkeste argumentet for å gå for Apple. MacBook Air holder nemlig med Haswell-prosessoren og et stort batteri, hele 12 til 13 timer på en ladning.

MacBook Air | 10 / 10 | --- Samsung ATIV 9 | 6 / 10 |

Varme og støy:

Samsung sin modell blir noe varmere ved lav belastning enn MacBook Air. Jeg føler til dels dette skyldes den noe mer kompakte formen. Til gjengjeld er den mer stillegående under høy belastning. Ingen av elementene er særlig skrekkinngytende på noen av modellene.

MacBook Air | 9 / 10 | --- Samsung ATIV 9 | 9 / 10 |

Ytelse:

MacBook Air trumfer denne kategorien på flere områder. Prosessoren er raskere og har Intel HD 5000-grafikk, som er milevis bedre enn Intel HD 4000 av Ivy Bridge typen i Samsung ATIV 9. I tillegg er SSDen PCI Express basert og lynkjapp til oppstart av maskinen. 802.11ac trådløst nett gir også bedre rekkevidde og høyere hastigheter enn 802.11n som er å finne i Samsung sin modell. MacBook Air triumferer altså på alle punkter her, og er et idealeksempel på konfigurasjon for en ultrabook.

MacBook Air | 10 / 10 | --- Samsung ATIV 9 | 7 / 10 |

Verdi for pengene:

Apple opererer med nokså faste priser på sine modeller. En MacBook Air 13 ligger nå på 8000 kroner. Med et tilbud ligger Samsung ATIV 9 tusen kroner under på 7000. Dette er trolig en pris som er ment på å selge unna det resterende partiet, for 20. august kommer neste generasjon Samsung Ativ 9 Plus, som skal ha Haswell, monsteroppløsning og doblet SSD-kapasitet. Den dårlige nyheten er at prisen er fastsatt til 1400$ i USA, og at med mva på 25%, blir prisen minst 10 500 kroner, og sannsynligvis mer.

Dette er en usannsynlig pris å ta, og det finnes nok mange Windows-entusiaster som skriker etter at Samsung kan oppgradere dagens ATIV 9 med bare Haswell og eventuelt en større SSD. En bedre skjerm er ikke på prioriteringslisten til folk flest, fordi et 1080p IPS panel allerede er godt over standarden.

Mitt tips:

Nå har du sikkert allerede gjort en avjgørelse basert på hvilket operativsystem du foretrekker, Windows eller OSX. Men om du ser bort i fra programvaren, er det et par tanker som kan avgjøre kjøpet for deg. En MacBook Air vil vare en hel dag uansett bruksmengde, og trenger kun å lades om natten. Samsung sin modell vil under tyngre bruksperioder kreve å lades på ny igjen. En Samsung er kanskje mer portabel med selve maskinen, men å slippe å ta med seg lader er uten tvil et stort pluss i MacBook sin favør.

Videre kommer aspektet med ytelse. Skjermen til MacBook Air er overhodet ikke dårlig, men det er den delen av maskinen som mest trenger en solid overhaling for å holde tritt med resten av markedet. Jeg vil håpe og tro at neste generasjon MacBook Air vil gjøre designet enda mer kompakt, og få inn et IPS-panel. Da har Apple gjort rent bord med konkurrentene.

Om jeg selv skulle valgt en modell, ville valget mitt kanskje noe overraskende falt på Samsung. Pekeflaten er som regel noe en vender seg til, og 6 timers drift er helt kurant til mitt daglige bruk. Maskinen oppleves som kjapp nok, og faktoren som tilslutt avgjør for min del, er at maskinen oppleves som en klasse mindre pga dens kompakthet og at skjermen gjør alt innhold til en fryd å se på. Så selv om Apple MacBook Air er desidert best på detaljene, mener jeg at Samsung ATIV 9 er bedre på det som betyr mest i denne kategorien. En Haswell-oppgradering ville gjort maskinen atskillig bedre, og en skjermoppgradering tilsvarende så for MacBook Air. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...