Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Random BSOD ette installering av mer ram

Anbefalte innlegg

Hei,

For ca 1 uke siden installerte jeg 8GB av dette minnet inn i PCen min. Hadde allerede 8GB av det eksakt samme minnet installert, men jeg følte jeg trengte mer.

Etter det så har jeg fått BSOD helt uten grunn! Jeg regner med at minnet er problemet, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!

Derfor tar jeg til hjelp her, så jeg håper på svar :)

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde allerede 8GB av det eksakt samme minnet installert

Det er ikke alltid slik , spesielt ikke med corsair.

Noe som heter chip binning.

At corsair kaller modulene vengeance black cl9 etc idag og det samme om 14 måneder betyr ikke at det er dram chips brukt fra samme produsent.

F.eks kan de første du har kjøpt være laget med dram chips fra infeneon, elpida, samsung, osv og de du kjøper nå ha chips fra intel/micron.

Setter man sammen to slike "sett" i dual channel kan det bli problemer for memory controlleren.

Dette er hvorfor jeg hovedsaklig alltid anbefaler folk å kjøpe 2x8gb moduler idag , selv om de p.d.d hadde klart seg med 8gb og kunne utvidet senere om de kan få tak i identisk binnede moduler.

Beste forslaget jeg kan gi er å notere produkt og serienummer som står med liten skrift på alle modulene dine. For deretter å forespørre i corsair sitt tekniske support forum . Normalt så svarer corsair karen med id=ramguy hvorvidt de ulike modulene har lik eller ulik chip. Og vil også tilby retur og sending av korrekte erstatninger.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid slik , spesielt ikke med corsair.

Noe som heter chip binning.

At corsair kaller modulene vengeance black cl9 etc idag og det samme om 14 måneder betyr ikke at det er dram chips brukt fra samme produsent.

F.eks kan de første du har kjøpt være laget med dram chips fra infeneon, elpida, samsung, osv og de du kjøper nå ha chips fra intel/micron.

Setter man sammen to slike "sett" i dual channel kan det bli problemer for memory controlleren.

Dette er hvorfor jeg hovedsaklig alltid anbefaler folk å kjøpe 2x8gb moduler idag , selv om de p.d.d hadde klart seg med 8gb og kunne utvidet senere om de kan få tak i identisk binnede moduler.

Beste forslaget jeg kan gi er å notere produkt og serienummer som står med liten skrift på alle modulene dine. For deretter å forespørre i corsair sitt tekniske support forum . Normalt så svarer corsair karen med id=ramguy hvorvidt de ulike modulene har lik eller ulik chip. Og vil også tilby retur og sending av korrekte erstatninger.

Det skal jeg gjøre! Tusne takk for hjelpen :)

Endret av mafowafo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...