Gå til innhold

Test: Corsair Vengeance K65 Compact


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det bare å kjøpe et tastatur med numpad. Diskusjonen var vel hvorvidt man kunne klare seg uten, og jeg klarer meg helt fint uten.

 

Mange har også bærbare maskiner uten numpad, og de klarer seg tydeligvis helt fint de også. :)

 

Det begynte vel med at du sa til en bruker som ville ha numpad "hva bruker du numpad til"....

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei hei. Lurte bare litt kjapt. Hvor kan jeg få tak i disse "o-ringene"? Har K60 og er fornøyd men litt mye støy til tider. Tusen takk.

 

Har sendt deg en PM.

 

 

Og så lurer jeg fortsatt på hvorfor alle tastaturer er svarte idag...har ennå ikke fått noe klokt svar på det. Jeg tenker tilbake på tiden da alle tastaturer var i fargen beige, og det faktisk gikk an å lese hva som står på tastene uten å være avhengig av enten baklys i tastaturet (waste of money) eller lys på i rommet (hvilket ikke akkurat er tilfelle på noen av LANene jeg er på).

 

Er det av økonomiske årsaker (at svart plast er billigere å lage), eller er det rettogslett noe så bortkastet som mote?

Lenke til kommentar

Jeg prøver å ikke se alt for svart på det (pun). :green:

 

Takker for linken (det verste er at det nesten er fristende), men så lenge man kan kjøpe custom-tastesett til Cherry MX-tastaturer, så er det håp:

http://www.wasdkeyboards.com/index.php/105-key-cherry-mx-keycap-set.html

Hvite taster, laser etched, norsk layout...fungerer fint det, på mitt Qpad MK-85 MX Brown. :)

 

Er fortsatt litt vel mye svart på rammen og håndleddsstøtten, men en dag jeg våkner og er gal nok, så skal nok litt vinyl-wrapping få skikk på det. :wee:

Lenke til kommentar

ÆØÅ. Ikke ÖÆØ-ÄØÆ-Å eller hva det er det står på de nordiske tastaturene.

 

For å ikke snakke om hva de har gjort med den første og de siste tastene på nummer-raden.

 

Lurt på hvorfor det er nesten ingen nettbutikker som viser et godt bilde av et nordisk tastatur? Fordi de bikkjeskjemmes med rette over hvordan nordisk layout ser ut og over at de i det hele tatt lar seg profittere på sånn ondskap! :x

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har sendt deg en PM.

 

 

Og så lurer jeg fortsatt på hvorfor alle tastaturer er svarte idag...har ennå ikke fått noe klokt svar på det. Jeg tenker tilbake på tiden da alle tastaturer var i fargen beige, og det faktisk gikk an å lese hva som står på tastene uten å være avhengig av enten baklys i tastaturet (waste of money) eller lys på i rommet (hvilket ikke akkurat er tilfelle på noen av LANene jeg er på).

 

Er det av økonomiske årsaker (at svart plast er billigere å lage), eller er det rettogslett noe så bortkastet som mote?

 

Jeg har skaffet meg Corsair K65, og synes ikke det er noe problem med svarte taster og hvit skrift. Men K65 har taster med såkalt "pad printing", dvs. du kan kjenne skriften på tastene og det er mulig å slite den vekk. En av fordelene er imidlertid at skriften blir skarp, tydelig og skikkelig hvit, så det er lett å lese det som står på tastene.

 

 

ÆØÅ. Ikke ÖÆØ-ÄØÆ-Å eller hva det er det står på de nordiske tastaturene.

 

For å ikke snakke om hva de har gjort med den første og de siste tastene på nummer-raden.

 

Lurt på hvorfor det er nesten ingen nettbutikker som viser et godt bilde av et nordisk tastatur? Fordi de bikkjeskjemmes med rette over hvordan nordisk layout ser ut og over at de i det hele tatt lar seg profittere på sånn ondskap! :x

 

Når det gjelder nordisk layout, skjønner jeg ikke hvorfor folk klager så mye på det. Det er kun 6 taster som er litt ekstra mange tegn på, men man finner fort ut hva som gjelder, hvis man ikke husker det fra før.

Lenke til kommentar

Noen er likegyldige til mye og bryr seg ikke om at det er nordisk layout, andre er litt mer bevisst på hva de kjøper og hva de bruker og vil ikke ha nordisk layout. Nordisk layout er et unødvendig onde bare for at en tastaturleverandør vil spare noen småkroner per enhet ved å slippe å trykke opp de ekstra 6 tastene det gjelder. Hvis jeg likevel skal betale flere hundre kroner, og kanskje tett opp til tusenlappen for et tastatur, betaler jeg glatt en 50-lapp ekstra for å få norsk layout.

 

Føkk, jeg betalte 1400,- for mitt Filco med norsk layout. Så, istendefor at en produsent sparte noen kroner når han solgte meg et tastatur med nordisk layout, tapte de et helt salg siden jeg gikk til en produsent som kunne levere norsk layout.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv tror jeg de aller fleste som kjøper mekanisk tastatur ikke er likegyldige til hva de kjøper. Ting som type mekaniske brytere, kvalitet på tastaturet, størrelse, ekstra knapper (makro, media osv.) og baklys er viktige ting for mange. Min mening er at alle disse tingene jeg har nevnt er viktigere enn norsk vs nordisk layout, og i tillegg kommer pris inn. Corsair K65 kan du få for mellom 600 og 700 kr, og hvis røde brytere er det man ønsker ser jeg ikke det som et dårlig valg kontra et Filco TKL til 1400 med norsk layout.

 

Når det er sagt, skulle jeg ønske flere produsenter ville selge tastehetter (key caps) til sine forskjellige tastaturer, slik at det er mulig å erstatte tastehetter som blir ødelagt/slitt osv. En mulighet her er jo også å tilby sett med taster som kan erstatte de nordiske tastene, slik som bl.a. keyboardco gjør.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Mulig "tastehetter" var litt misvisende... mener altså hele plastknotten som du setter oppå Cherry MX bryteren. Finnes jo flere som selger slikt (f.eks wasdkeyboards.com eller keyboardco.com), men hadde jo vært greit å kunne kjøpe slike som passer 100% med det tastaturet man har kjøpt, dvs. samme form, farge og skrifttype som originalknappene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...