Gå til innhold

[Løst] Pris for objektiv?

Anbefalte innlegg

Vurderer nå å selge kamerautstyret mitt til fordel for ett speilløst system og lurer på hva jeg kan få for disse objektivene...

Sigma 180 f/3,5 APO Macro DG HSM

Nikkor 85 f/1,4 D

Begge er strøkne og knapt brukt, ca ett år gamle!!

Disse vil bli solgt sammen med et Nikon 800 hus m/orginalt grep + en Nikkor 24-70 linse.

Bør alt selges som en pakke eller bør objektivene ovenfor selges for seg?

Takker for alle svar....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solgte en maken 85mm for omtrent akkurat 11 mnd siden, la den ut for 6300 og den ble solgt på under 24 timer.

Nikon 24-70 i god stand, dvs uten synlige \ merkbare skader eller slitasje kan du fort forlange 8500 - 9500 for.

Sigmaen har jeg knapt sett på "brukten", men slå den opp på teambiathlon og se hva den har gått for der tidligere.

Tror nok det er lettest å selge ting hver for seg, da det nok ikke er så mange som er på utkikk etter et komplett system med hus og flere objektiver i forhold til de som ser etter kun en 24-70 F. eks.

Lenke til kommentar

Sigma 180mm ble dumpet fra JP/FV for litt under et år siden (erstattet av OS), mener det var 3000kr det gikk for da. Kjøpte et, brukte det litt og la det ut for salg. Det tok vel et halvt år, men fikk tilbake de 3000kr.

Ellers er det alltid mest å hente på å selge ting hver for seg, ikke som pakke. Pakker må være godt priset for at det skal være aktuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt oppdatering...

24-70 ble sendt i posten i kveld for 8700 kr, synes det var litt for billig men greit å bli ferdig med det.

180 mm gikk til en forumbruker her omtrent før jeg rakk å legge den på finn, den gikk for 4000 kr, hadde jeg solgt det for 3000 kr kunne jeg solgt 6-7 stk.

Grepet gikk for 1650 kr, var hard på den prisen da jeg nok heller hadde solgt det med huset.

85 mm derimot har det ikke vært mye aktivitet på, har nok priset det litt høyt men har ikke vært noe konkrete bud eller pruteforsøk heller... merkelig.

D800 har vært en del forespørsler på men det er også priset litt høyt til å være "brukt".

Litt nysgjerrig har folk vært på tilbehør som stativ og sekk men ikke noe konkrete bud eller skikkelig interesse.

Alt til nå ble solgt utenbys, ikke lokalt i Trondheim... det synes jeg er merkelig.

Det som også er merkelig er at folk stller ikke spørsmål om betalingen en gang når vi først er enige, de bare overfører forskudd på konto som om det ikke var noe pes.

Lenke til kommentar

Joda, markedet vil nok stabilisere seg litt etter sånne dumpingpriser. Tydeligvis mange som fant ut at brennvidden var for lang til "vanlig" macrobruk, og plutselig var det svært mange 180mm-er på foto/finn. Som sagt, det var rundt et år siden, nå ser jeg 180mm relativt sjeldent.

Det er heller ikke så voldsomt pes med forskudd, stort sett. Kjøper/selger man på foto.no, har man tilbakemeldinger og fartstid å ta en vurdering fra. Litt verre på finn, men da kan man alltid sjekke opp at navn/adresse/mobil samsvarer og evt. google vedkommende om det virker litt fishy. Stort sett går det greit.

Lenke til kommentar

Det som også er merkelig er at folk stller ikke spørsmål om betalingen en gang når vi først er enige, de bare overfører forskudd på konto som om det ikke var noe pes.

Fristende og ta i mot penger fra flere aktuelle kjøpere for så og blåse i å sende varen,fordelen er at politiet ikke gidder og gjøre noe med det, ulempen er at vedkommende du har lurt står utenfor døra sammen med resten av MC-gjengen :)

Har solgt mye på forskudd og kjøpt endel med forehåndsbetaling, så lenge man får en godfølelse og man finner ikke noe negativ ser jeg ingen problemer.

Hadde et objektiv tilsalgs og det var en 16 åring som ville ha det, han mailet flere ganger om dagen, skulle ha objektivet i den ene mailen og moren sa nei i neste mail for så at alt ordnet seg i tredje mailen, osv. Siden han ville ha det i oppkrav, sa det var ingen problemer bare han betalte frakten på forskut, noe "moren" sa at han ikke fikk lov til, siden det var så mye frem og tilbake avsluttet jeg kontakten og solgte til en annen, er det noe jeg ikke vil så er det og sende et vare i oppkrav for så at kjøperen ikke henter varen, da tar det minimum 3uker før du har varen tilbake samt minimum 199.- fattigere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Oppdatering....

85mm 1,4 gikk for noen dager siden til den første som viste interesse for 6500 kr.

Nikon D800 gikk for 13 500 kr, billig jeg men det var vennepris!!

Da gikk vel hele sulamitten for til sammen 34 300 kr.

Litt urettferdig at kjøp/salg mellom venner alltid skal komme kjøper tl gode.... hvorfor er det slik tro?

Da blir det på vei å kjøpe noe nytt

Takke for all hjelp

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg selger aldri til kamerater/familie, da blir ingen sure på hverandre, da gir jeg det heller vederlagsfritt eller selger til utenforstående hvis verdien er for stor i forhold til hvor "god" familie/venn det er.

Ser ikke det problemet på en kamerahus... på for eksempel en bruktbil er vel saken noe annet.

Lenke til kommentar

Sålenge dere kan akseptere tapet uten og føle at dere har gjort en dårlig handel så er det bra, men jeg har prinsipielt sluttet med og selge til nære for og være på den sikre siden.

Ser fortsatt ikke problemet... kan ikke i hvilken som helst situasjon se for meg at noen venner hadde blitt sur for å gitt meg vennepris for noe. Blir heller ikke sur når jeg gir venner tilbud som jeg ikke ville gitt til noen andre... ellers hadde jeg ikke gitt vennepris.

Så hvis du er i en vennegjeng som går rundt å er sure på hverandre etter dere har gjort en handel så kanskje man børe finne seg andre venner.

Jeg har solgt billig til en kamerat to ganger. Ser ingen problemer med det. Jeg har også gitt bort til familie flere ganger, som nautica.

Og klart salg mellom venner alltid kommer kjøper til gode, ellers hadde du jo lurt kompisen.

Så klart lurer man ikke venner... mener man heller ikke burde lure ukjente.

Men la oss si at en vare har en verdi på 15 000 kr på bruktmarkedet, dette vet begge.

Hvorfor er det egentlig slik at det er selger som skal ta på seg tapet med å selge billig... hvorfor kan ikke kjøper si:

Kan by 16 000 kr jeg (vennepris)!! :)

Lenke til kommentar

Så hvis du er i en vennegjeng som går rundt å er sure på hverandre etter dere har gjort en handel så kanskje man børe finne seg andre venner.

Det munner vel uti hva man anser som sin vennekrets, solgte en vare for noe år siden til en som jeg vokste opp med, har ennå ikke fått penger, lånte ut et kjøleskap til en annen bekjent som var i pengeknipe og trengte et kjøleskap fort for noen år siden har ennå ikke fått det tilbake.

Familien min "meg inkludert" er relativ prisbeviste så der blir det endel diskusjon, solgte et ubrukt telt til broren min for halv pris, noen dager senere kunne han faktisk kjøpt det for omtrent samme pris på salg nytt og mente at han burde få en bedre pris.

Kunne nevnt flere episoden med det burde gi et inntrykk på hvordan jeg opplever det med og selge/kjøpe fra familie/bekjente, at du ikke har problemer er fint for deg håper bare ikke at du ettergir for og unngå krangling, problemet mitt er at jeg ikke liker og ettergi varer/penger for å unngå problemer så da gir jeg det bort ført som sist.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Men la oss si at en vare har en verdi på 15 000 kr på bruktmarkedet, dette vet begge.

Hvorfor er det egentlig slik at det er selger som skal ta på seg tapet med å selge billig... hvorfor kan ikke kjøper si:

Kan by 16 000 kr jeg (vennepris)!! smile.png

Du får prøve å innføre det neste gang du skal kjøpe noe fra en kamerat.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Det munner vel uti hva man anser som sin vennekrets, solgte en vare for noe år siden til en som jeg vokste opp med, har ennå ikke fått penger, lånte ut et kjøleskap til en annen bekjent som var i pengeknipe og trengte et kjøleskap fort for noen år siden har ennå ikke fått det tilbake.

Familien min "meg inkludert" er relativ prisbeviste så der blir det endel diskusjon, solgte et ubrukt telt til broren min for halv pris, noen dager senere kunne han faktisk kjøpt det for omtrent samme pris på salg nytt og mente at han burde få en bedre pris.

Kunne nevnt flere episoden med det burde gi et inntrykk på hvordan jeg opplever det med og selge/kjøpe fra familie/bekjente, at du ikke har problemer er fint for deg håper bare ikke at du ettergir for og unngå krangling, problemet mitt er at jeg ikke liker og ettergi varer/penger for å unngå problemer så da gir jeg det bort ført som sist.

Jeg ettergir vel ikke penger for å unngå problemer... ingen problem å selge til vanlig pris heller.

Noen gjør slikt for å være snill, trenger ikke være en baktanke med alt!!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...