sogame Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Hei godtfolk!.... Har for 6 mnd siden kjøpt en volvo s 40..Den har i det siste begynt oppføre seg rart...Når jeg kjører setter den i fri detter gjerne tutall ned mot 4oo og bilen kveles nesten..før den stabiliserer seg rundt 1000..Og i pådrag napper den litt noen ganger føre den gir på som den skal....Den oransje lampen med motor lyser og til og fra...Begynte sjekket ting som luftfilter,plugger osv...fant da olje på plugg 3 og 4 og det kan jo ik være bra..Dro da til volvo leste feilkoder..ingen aktive..... leverte så bilen til menkonomen for noe feilsøking...De sjekket spjeld og ting rundt motoren men kunne ik gi noe svar...For åpne motor for feilsøking gjør ik de...Hva anbelfaler noen med litt kunnskap om bil som neste ting gjøre`\sjekke... Noe jeg kan prøve på...Bytte motor si håper ik det... bilen bruker ik noe vann...men tenker man topp pakning?? og hvordan får jeg sjekket det... så om noen har et tips ville jeg blitt veldig glad.....så jeg ik til slutt sitter bare med bilånet de neste 4,6 år og sykler rundt.... på forhånd takk for svar Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Om det finnes mulighet for det, ville jeg koblet til PC med logging. Men først og fremst om det er et (norsk) forum for volvo, så ville jeg tatt kontakt der. Det finnes mange mennesker som er behjelpelig. Har en kamerat som er volvoeier, som jeg kan spørre. Har du litt mere opplysninger om bil og motor, som år - hester - liter? En bemerkning: Nederste 60% er litt vanskelig å lese. (Det kan være at det bare er jeg som er litt "vanskelig". Og det er selvfølgelig lovlig å ha skriveproblemer. Uansett tror jeg at det er lettere å hjelpe noen om det er lett å lese.) Lenke til kommentar
sogame Skrevet 9. august 2013 Forfatter Del Skrevet 9. august 2013 Ja skrive ferdihetene er vel som bilkunnskapen her....beklager det og skal prøve skrive noe bedre ja mangla jo noe vesentlig uansett ja,Det er en 2005 volvo s40,gått 115000. Er en 1.8 l med 125 hk.... Så håpet jo denne skulle være problemfri en liten stund... Håper er litt lettere komme med råd nå og at det var nogenlunde leslig.... logge med pc trur jeg ik jeg får gjort.. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Du bør først av alt få lest av feilkoder. Alt annet er ofte leting i blinde på nyere biler. Når lampen lyser legges det en feilkode og denne er aktiv på din bil siden det skjer akkurat når problemet oppstår. Denne koden vil kunne fortelle/indikere hvor feil kan ligge eller hvor den faktisk ligger. Endret 9. august 2013 av LiamH Lenke til kommentar
sogame Skrevet 9. august 2013 Forfatter Del Skrevet 9. august 2013 Har lest av feilkoder 2 ganger denne uke og ingenting viser seg galt der..Og de som ble slettet var kun gamle lampefeil..Men er jeg avhengig av at lampa lyser nåe det leses ut? For den lyste ik da, kommer og går..Og om topppakning el simringer er gåent vil det da vises der??... Volvo tar 1000 i timen for feilsøking,redd det blir dyrt allerde før de gjør noe... Vet ik helt hva skal gjøre.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Fant du olje på den delen av pluggen som sitter inne i eller utenfor sylinderen? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Har lest av feilkoder 2 ganger denne uke og ingenting viser seg galt der..Og de som ble slettet var kun gamle lampefeil..Men er jeg avhengig av at lampa lyser nåe det leses ut? For den lyste ik da, kommer og går..Og om topppakning el simringer er gåent vil det da vises der??... Volvo tar 1000 i timen for feilsøking,redd det blir dyrt allerde før de gjør noe... Vet ik helt hva skal gjøre.. Nå først ser jeg at du skriver i første post at du allerede har lest av feilkoder. Beklager. Hvis motorlampa lyser når bilen fusker, så skal det ligge feilkoder lagret. De ligger lagret i minnet og skal kunne leses i ettertid selv om lampa da er slukket. Det høres rart ut at du ikke får dem frem med diagnose-verktøyet. Topp-pakning eller lekkasjer vil ikke vises som feilkoder. Hvis topp-pakningen derimot er så defekt at den fører til motor-fusk, så kan det legges feilkoder på andre ting. Jeg tror jeg villet byttet plugger og sett om bilen ble bedre. Hvis det er defekt topp-pakning eller dårlige ventil-tetninger som gjør at du får olje på pluggene, så vil problemet komme tilbake etterhvert, men da vet du i allefall hvor problemet ligger. Pluggene bør byttes uansett hvis det er olje på dem. Dårlig gnist (f.eks. av dårlige plugger) vil kunne gi de symptomer som du beskriver og olje på plugg-hodene vil føre til at pluggene ikke gir særlig gnist. Kommer det olje på de nye pluggene, så vet du at du har en intern lekkasje og da må toppen av, dessverre. Endret 10. august 2013 av LiamH Lenke til kommentar
sogame Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 Tusen takk for gode og utfyllende svar .) ! Skal ta bytte plugger imorgen, og så får jeg se... håper det beste forventer det verste Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Fant du olje på den delen av pluggen som sitter inne i eller utenfor sylinderen? Dette er vesentlig. Olje på pluggene "utenfor sylinderen" -> Bytt pakning på innsiden av oljepåfyllingslokket. Evt. snu pakningen slik at frisk gummi vender opp. Endret 11. august 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
sogame Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 Dette er vesentlig. Olje på pluggene "utenfor sylinderen" -> Bytt pakning på innsiden av oljepåfyllingslokket. Evt. snu pakningen slik at frisk gummi vender opp. Skal virkelig sjekke dette ....kjøper plugger imorgen og snur ring el kjøper ny om de har.....Tenk om det var så enkelt..... Ser det er svett rundt påfyllingslokk så håper veldig det hadde vært feilen..... Takk for tips.....!!! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Du skriver i første post: fant da olje på plugg 3 og 4 og det kan jo ik være bra. Hvor var det olje på pluggene? Eller var det ikke du som sjekket det? Det er to varianter. Variant 1: Variant 2: Pakningen under påfyllingslokket er bare en av mulige feilkilder på variant 2, men det er ikke vits i å spekulere i dette før variant 1 eller variant 2 er identifisert. Endret 11. august 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
sogame Skrevet 11. august 2013 Forfatter Del Skrevet 11. august 2013 Ja, var ikke jeg som hadde de oppe...Men sjekker dette imorgen da trenger en forlenger for komme ned....First thing tomorow... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Dette med om det er olje på selve plugghodet (indre lekkasje) eller olje på stammen (ytre lekkasje) er, som nevnt over, uhyre viktig. Siden du, eller den som hjalp deg, anså olje på pluggene som "ikke bra" i sammenheng med problemet du har på bilen, så regnet jeg med at oljen var på plugghodet (indre lekkasje). Beklager hvis jeg har trukket for raske konklusjoner. Hvis noen tar ut pluggene for å se på dem, så regner jeg som regel med at de vet hva de skal se etter. Det er vanskelig å vite hvor høyt kunnskapsnivået til de som lager tråder her inne faktisk er og man blir fort lurt til å tro at noen kan mer om bil enn det som er tilfellet. Det er selvfølgelig avgjørende om oljen befinner seg "utenfor" motorblokka eller "innenfor". Hvis det ligger litt olje på den delen av pluggen som stikker ut av motoren, så er ikke en forklaring på de symptomer og feil du nå har på bilen. Finner du derimot olje på "plugghodet" (inne i motoren), så er det relevant. Endret 12. august 2013 av LiamH Lenke til kommentar
sogame Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Har nå byttet pluggene,,,Og oljen er da på stammen og ikke nederst.tilsvarende bilde 2..Skal prøve legge ved et bilde..Tok også bilde ned sylinderen,, Ser der to renner og tilsvarene på sylinder ved siden av..Vet ikke om dette kan gi noen pekepinn.... vet ik hvordan får ut bilde her vist...Men de to rennene er tynne og av olje.... Endret 12. august 2013 av sogame Lenke til kommentar
sogame Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 hehe da er profilbildet det jeg tok ned sylinder,,Vet ik om det hjelper noe se det? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Profilbildet er så lite at det ikke er mulig å se noe. Det er bedre om du legger det ved innlegget eller laster det opp til bildr.no og poster det. Siden du har identifisert variant 2, så er problemet sannsynligvis en av disse alternativene: -pakningen under oljepåfyllingslokket må byttes. -tett veivhusventilasjonssystem. -pakningene til ventilhuset må byttes. Endret 12. august 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
sogame Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 http://<a href='http://bildr.no/view/U1hiWklO'>http://bildr.no/view/U1hiWklO</a> Lenke til kommentar
sogame Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 (endret) http://<a href='http://bildr.no/view/U1hiWklO'>http://bildr.no/view/U1hiWklO</a> http://<a href='http://bildr.no/view/Q1JpazBu'>http://bildr.no/view/Q1JpazBu</a>http://<a href='http://bildr.no/view/dXRvaUht'>http://bildr.no/view/dXRvaUht</a> tusen takk for svar.... Da har jeg noe mere gå på....Finne et verksted som sjekker det du nevner ..billigere en kjøpe ny motor Ringer bestiller time imorgen,,,Skulle vel være en jobb jeg kan dra andre steder en volvo og sjekke,,,NOE billigere. men igjen takk for svar setter veldig pris på det Endret 12. august 2013 av sogame Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Du må bruke bbcodevarianten når du poster bilde, slik: [url=http://bildr.no/view/U1hiWklO][img=http://bildr.no/thumb/U1hiWklO.jpeg][/url] Det er fint om du også laster opp det bildet som er profilbildet ditt. Ble bilen noe bedre av å bytte plugger? Lenke til kommentar
sogame Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 (endret) ble ikke det...fyker opp og ned på turtall 200-1000.... men dro javnt men det kan kansje være tilfeldig også.. red. jøss der kom bildet og...vet ik du kan se noe av det men Endret 12. august 2013 av sogame Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå