Nerowulf Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Hvordan er lagene oppdelt og hva blir de kalt, hvor mange soldater er det i et lag? (Tenker hovedsakelig i Hæren) Hva er kallenavnet til de forskjellige lagene og patruljene? Er det: Lag 1 (2, 3, 4 osv) Patrulje Alfa (Bravo, Charlie, Delta osv.) Eller Lag Alfa (Bravo, Charlie, Delta osv.) Patrulje 1 (2, 3, 4 osv) Lenke til kommentar
Kosedyret Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Hvordan er lagene oppdelt og hva blir de kalt, hvor mange soldater er det i et lag? (Tenker hovedsakelig i Hæren) Hva er kallenavnet til de forskjellige lagene og patruljene? Er det: Lag 1 (2, 3, 4 osv) Patrulje Alfa (Bravo, Charlie, Delta osv.) Eller Lag Alfa (Bravo, Charlie, Delta osv.) Patrulje 1 (2, 3, 4 osv) Et lag består vanligvis så lenge det er mulig av 8 personer. Vanligvis kaller man de forskjellige lagene for 1,2,3,4 osv, men man kan også bruke alfa, bravo, osv. Det er litt variert hvordan man gjør det i de forskjellige avdelingene. Når man sender ut f.eks lag 1 på en patrulje er det naturlig at denne patruljen er patrulje 1, f.eks. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Hvis det er åtte i ett lag, hvor mange er det i hver patrulje? Hvor mange ledere er det? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Lagfører og NLF (nestlagfører \ patruljefører) er vel det mest vanlige. Dvs 2 med lederansvar hvorav LF har høyest rang. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Vi brukte 1,2,3,4 og alfa,bravo,charlie,delta litt om hverandre, alt etter hvem som satt sammen patruljene. Så hadde man Lagfører, Nestlagfører, Speider(som går et stykke foran patruljen), førstehjelpsansvarlig, skytter(feks. MG) skytterassistent(hjelper skytteren) Geværmann og en bakgard som fulgte med bak, husker ikke hva vi kaldte denne siden den ikke var fast, det var kun den som gikk sist som måtte snu seg jevnlig og se. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Vi hadde annenhver tall og bokstav. Jeg var f.eks B2B5 Altså: B - Kompani 2 - Tropp B - Lag 5 - Person Hva som ble brukt når spørs på hvor mange som var med. Var det bare troppen var jeg B5, var det bare laget var jeg 5. Kommanderene var alltid 1, nestkommanderende alltid 2. Så, NK på mitt lag var B2B2 K for troppen var B21 Sjefen for kompaniet var 1, osv. Veldig praktisk når man skal ha tak i noen på radioen 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Vi hadde annenhver tall og bokstav. Jeg var f.eks B2B5 Altså: B - Kompani 2 - Tropp B - Lag 5 - Person Hva som ble brukt når spørs på hvor mange som var med. Var det bare troppen var jeg B5, var det bare laget var jeg 5. Kommanderene var alltid 1, nestkommanderende alltid 2. Så, NK på mitt lag var B2B2 K for troppen var B21 Sjefen for kompaniet var 1, osv. Veldig praktisk når man skal ha tak i noen på radioen Jasså, kommer kanskje litt ann på utstyret man får utdelt? Vi fikk alltid kun 1 radio på patrulje, så vi kommuniserte kun mellom KO / P1/P2/P3 etc. Keep it simple Og det var da LF som hadde radio'n selvsagt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Jasså, kommer kanskje litt ann på utstyret man får utdelt? Vi fikk alltid kun 1 radio på patrulje, så vi kommuniserte kun mellom KO / P1/P2/P3 etc. Keep it simple Og det var da LF som hadde radio'n selvsagt. Vi hadde bare 1 radio vi også, men alle kunne da bruke den Trenger ikke en personlig radio for å snakke i den. Brukte denne typen, state of the art Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Kallesignalene er (forhåpentligvis) satt opp slik at ikke bare de to som snakker sammen kan benytte dem. I tillegg til sambandet mellom lag og tropps-KO, så går endel av meldingene videre opp tra tropps-ko til kompani-ko (område-ko i HV), og enda høyere opp (bn-ko/distrikts-ko) -da er det enklere å referere til B2B5 enn "Kompani 2, Tropp 2, lag 2, soldat 5" (nå er det vel forholdsvis lite behov for å identifisere den enkelte soldat i meldinger opp til kompani/bataljons-ko, med mindre han er død, såret eller forsvunnet...). Forsøker man seg på å korte ned til f.eks. 1-1, så kan det tolkes som "tropp 1, lag 1", når det egentlig betyr "troppssjef tropp 1". OT: PRC-77 er riktignok gammel, men infanterisikker, om man kan si det samme om MRR og LFR er tvilsomt. PRC'en kan du sette opp uten nevneverdig opplæring, og huske det meste når du kalles inn i HV etter 5-10 år; det klarer du neppe med MRR og LFR... Lenke til kommentar
omnom Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Et vanlig geværlag er på 8 mann. Lagfører, nestlagfører, LMG1, LMG2 og 4 geværmenn. En patrulje er stortsett 4 eller 6 mann. 4mannspatrulje: Patruljefører, nestkommanderende, speider, sambandsmann. 6mannspatrulje: Patruljefører, nestkommanderende, speider, sambandsmann, medic, våpenmann. Dette er såvidt jeg husker standardoppsettet, men det varieres mye på hvilke stillinger man faktisk har. Og hva man kaller de forskjellige lagene varierer nok veldig fra avdeling til avdeling. Endret 11. august 2013 av omnom Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Hvor samlet er et lag med to patruljer? Går alle i en flokk, er de flere hundre meter fra hverandre? Har patruljene egen kommunikasjon mellom seg? Fungerer da Lagfører som Patruljefører for den ene patruljen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Spørs på oppdrag og tilgjengelig utstyr. Man gjør det som er mest hensiktsmessig for laget og oppdraget. Men, hvorfor dele oppi 2 patruljer om de skal gå sammen? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Og hvorfor gå sammen om det skal være to patruljer? Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Spørs på oppdrag og tilgjengelig utstyr. Man gjør det som er mest hensiktsmessig for laget og oppdraget. Men, hvorfor dele oppi 2 patruljer om de skal gå sammen? Poeng der ja. Er vel for å få en tettere kommunikasjon og bedre lagspill mellom patruljene. Vil tro jo høyere opp i hirarkiet man kommer, jo mindre effektiv blir man? Om man skal gjøre større flankeoperasjoner, så kan det være greit å dele opp laget i to grupper? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Da har man 1 større patrulje i stedet for 2 som går sammen. Ser ikke hvorfor kommunikasjon skal bli bedre av å dele en flokk personer som går sammen opp i 2 forskjellige patruljer i stedet for 1. Større flankeoperasjoner gjøres gjerne lagvis da patrulje fort blir litt lite. En patrulje er gjerne 2 personer som har ett spesifikk oppdrag, f.eks sjekke området rundt leiren, overvåke fiendens leir osv. Å bruke en patrulje til angrep/flankeoperasjoner høres ut som en dårlig plan. Endret 13. august 2013 av aklla Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Består ikke en patrulje av hovedsakelig 4 stk (pluss-minus)? Og videre blir delt opp i "buddy-teams"? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Vi gikk ihvertfall oftest patrulje 2 og 2. Trenger vel ikke buddy-par i patruljer, da de uansett skal holde sammen... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Min erfaring med patruljer begrenser seg til rekruttskole i Luftforsvaret og noe oppfrisking av løsrivelsesdrill i HV; hoveddelen av førstegangstjenesten min ble tilbragt i et TADKOM-rele-lag, som ikke driver med sånt til vanlig. Men poenget jeg skulle fram til; etter min begrensede erfaring innebar en patrulje to makker-par, og evt. en sambandsmann som gikk bakerst og skulle stikke av umiddelbart om patruljen kom under ildoverfall, mens de to makkerparene skulle "løsrive seg" (med vekselvis forflytning og dekningsild) i henhold til drillene "Fi i front", "Fi høyre/venstre", og forhåpentligvis gjenforenes med sambandsmannen på siste avtalte samlingssted. Edit: eneste poeng med å dele opp laget i to patruljer er vel om de skal ha forskjellig oppdrag, f.eks. oppklaring av forskjellige områder (og da går i alle fall ikke alle i en flokk, mer to flokker...), evt kan halve laget hvile i telt mens de andre er ute på patrulje. Skal hele laget ha samme oppdrag, på samme sted, så deler man det vel ikke opp, annet enn å sette opp en vaktliste... Endret 13. august 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå